Bu çalışma, Türkiye'deki üniversitelerde öğrenci memnuniyetinin 2020-2024 yılları arasındaki değişimini incelemektedir. UniAr tarafından her yıl gerçekleştirilen Türkiye Üniversite Memnuniyet Araştırması (TÜMA) verileri kullanılarak, altı temel memnuniyet alanı analiz edilmiştir: Öğrenim Deneyiminin Tatminkârlığı, Yerleşke ve Yaşamının Doyuruculuğu, Akademik Destek ve İlgi, Kurumun Yönetim ve İşleyişinden Memnuniyet, Öğrenme İmkân ve Kaynaklarının Zenginliği ve Kişisel Gelişim ve Kariyer Desteği.
Sonuçlar, genel memnuniyetin yüksek olduğunu ancak yıllar içinde azalma trendi gösterdiğini ortaya koymuştur. Özellikle "Kurumun Yönetim ve İşleyişi" alanında belirgin bir düşüş gözlenmiştir. “Yerleşke ve Yaşam Doyuruculuğu” değişkeni bakımından ise yüksek memnuniyet olduğu ve yıllara göre durumun değişmediği gözlemlenmiştir. Abdullah Gül Üniversitesi, 2020-2022 yıllarında en yüksek memnuniyet puanına sahip üniversite olarak öne çıkarken, 2023-2024'te İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü ve Yıldız Teknik liderliği almıştır. Kruskal Wallis testi, yıllar arasında genel memnuniyet ve alt boyutlarda istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. 2020 yılı, diğer yıllara göre daha yüksek memnuniyetle dikkat çekmiş; bu durum, COVID-19 pandemisinin uzaktan eğitime geçiş gibi etkilerine bağlanmıştır.
Ayrıca, "Öğrenim Deneyiminin Tatminkârlığı" ile "Akademik Destek ve İlgi" arasında %88’lik yüksek bir korelasyon bulunmuş, akademik desteğin öğrenme deneyimini olumlu etkilediği vurgulanmıştır. Çalışma, üniversitelerin öğrenci odaklı iyileştirmelere odaklanması gerektiğini öne sürmektedir. Türkiye’deki genç nüfus dikkate alındığında, memnuniyet analizlerinin düzenli yapılması, yükseköğretim politikaları için kritik önem taşımaktadır.
TÜMA Üniversite memnuniyeti Öğrenci memnuniyeti Yükseköğretim
Bu çalışma, Türkiye'deki üniversitelerde öğrenci memnuniyetinin 2020-2024 yılları arasındaki değişimini incelemektedir. UniAr tarafından her yıl gerçekleştirilen Türkiye Üniversite Memnuniyet Araştırması (TÜMA) verileri kullanılarak, altı temel memnuniyet alanı analiz edilmiştir: Öğrenim Deneyiminin Tatminkârlığı, Yerleşke ve Yaşamının Doyuruculuğu, Akademik Destek ve İlgi, Kurumun Yönetim ve İşleyişinden Memnuniyet, Öğrenme İmkân ve Kaynaklarının Zenginliği ve Kişisel Gelişim ve Kariyer Desteği.
Sonuçlar, genel memnuniyetin yüksek olduğunu ancak yıllar içinde azalma trendi gösterdiğini ortaya koymuştur. Özellikle "Kurumun Yönetim ve İşleyişi" alanında belirgin bir düşüş gözlenmiştir. “Yerleşke ve Yaşam Doyuruculuğu” değişkeni bakımından ise yüksek memnuniyet olduğu ve yıllara göre durumun değişmediği gözlemlenmiştir. Abdullah Gül Üniversitesi, 2020-2022 yıllarında en yüksek memnuniyet puanına sahip üniversite olarak öne çıkarken, 2023-2024'te İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü ve Yıldız Teknik liderliği almıştır. Kruskal Wallis testi, yıllar arasında genel memnuniyet ve alt boyutlarda istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. 2020 yılı, diğer yıllara göre daha yüksek memnuniyetle dikkat çekmiş; bu durum, COVID-19 pandemisinin uzaktan eğitime geçiş gibi etkilerine bağlanmıştır.
Ayrıca, "Öğrenim Deneyiminin Tatminkârlığı" ile "Akademik Destek ve İlgi" arasında %88’lik yüksek bir korelasyon bulunmuş, akademik desteğin öğrenme deneyimini olumlu etkilediği vurgulanmıştır. Çalışma, üniversitelerin öğrenci odaklı iyileştirmelere odaklanması gerektiğini öne sürmektedir. Türkiye’deki genç nüfus dikkate alındığında, memnuniyet analizlerinin düzenli yapılması, yükseköğretim politikaları için kritik önem taşımaktadır.
TÜMA Üniversite memnuniyeti Öğrenci memnuniyeti Yükseköğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Sistemleri, Yükseköğretim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .