Güncel Sayı

Cilt: 8 Sayı: 3, 20.09.2025

Yıl: 2025

Araştırma Makalesi

Derleme Makale

bingöl üniversitesi fen edebiyat fakültesi felsefe bölümü öğretim üyesi

Zihin Felsefesi, Modern Felsefe
Ahmet Büyükeke
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet BÜYÜKEKE ADANA ALPARSLAN TURKES SCIENCE AND TECHNOLOGY UNIVERSITY
Derin Öğrenme, Doğal Dil İşleme, İş Bilgi Sistemleri
Ortadoğu Çalışmaları, Sosyoloji, Sosyal Hareketler
Default avatar
Doç. Aksu AKÇAOĞLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ
Sosyoloji, Eşitsizlik Sosyolojisi, Kültür Sosyolojisi, Sosyal Teori, Siyaset Sosyolojisi
Default avatar
Dr. Öğr. Üyesi Aslı GÜNAY ANKARA SOSYAL BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ, SİYASAL BİLGİLER FAKÜLTESİ
Yükseköğretim Politikaları, Eğitim Ekonomisi, Kamu Ekonomisi, Makro İktisat, Yükseköğretim Yönetimi, Yükseköğretimde Program Geliştirme ve Yeterlilikler, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma
Aybike Zorlu
Dr. Öğretim Görevlisi Aybike ZORLU MALTEPE ÜNİVERSİTESİ, MESLEK YÜKSEKOKULU
Örgütsel Davranış

Bsc Bosphorous University

Msc Nottingham University UK

Phd Oxford Brookes University UK

Tarımsal Biyoteknolojik Tanılama , Bilgi ve Bilgi İşleme Bilimleri
Bütünleşik Pazarlama İletişimi, İletişim Sistemleri, İletişim Kuramları, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Kurumsal İletişim, Halkla İlişkiler Kampanya ve Uygulamaları, Halkla İlişkiler
Öğretim Teknolojileri, Hayat Boyu Öğrenme, Eğitim, Öğretim Tasarımı
Default avatar
Doç. Dr. Eda BEYDİLİ GÜRBÜZ DÜZCE ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Sosyal Hizmetler, Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset, Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik Antropolojisi, Aile Kaynakları Eğitimi
Default avatar
Doç. Dr. Elif TAŞLIBEYAZ ERZİNCAN ÜNİVERSİTESİ
Eğitim, Öğretim Teknolojileri
Türkçe Eğitimi
Default avatar
Prof. Dr. Engin KARADAĞ Akdeniz Üniversitesi | Akdeniz University
Yükseköğretim Politikaları, Eğitim
Default avatar
Prof. Dr. F. Dilek SANİN Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Çevre Mühendisliği, Atık Yönetimi, Azaltma, Yeniden Kullanım ve Geri Dönüşüm, Biyolojik Kontrol
Feride Öksüz Gül
Dr. Feride ÖKSÜZ GÜL İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ

2012 yılında Boğaziçi Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi bölümünden mezun olan Feride Öksüz Gül, 2016 yılında Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi anabilim dalında yüksek lisansını tamamladı. 2016 yılında aynı programda doktora eğitimine başlamasının ardından 2020 yılında doktora derecesi aldı. Şu anda İstanbul Medeniyet Üniversitesi’nde doktor öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Yükseköğretim kurumlarının yönetimi ve özerkliği, akademide erken kariyer evresi ve profesyonel gelişme konularında çalışmalarını yürütmektedir.

Eğitim Yönetimi, Yükseköğretim Yönetimi
Fevzi Dursun
Prof. Dr. Fevzi DURSUN TOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Program Geliştirme
Gülçin Güven
Doç. Dr. Gülçin GÜVEN MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Okul Öncesi Eğitim
İletişim ve Medya Çalışmaları, Pazarlama (Diğer), Tüketici Davranışı, Pazarlama İletişimi, Ekoloji, Sürdürülebilirlik ve Enerji, Sağlık Yönetimi, Dijital Pazarlama, Sosyal Pazarlama
Hayal Köksal
Prof. Hayal KÖKSAL İSTANBUL KENT ÜNİVERSİTESİ, REKTÖRLÜK Web

Doç.Dr. Hayal Köksal 1956 yılında Balıkesir’de doğdu. 1976 yılında İzmir Eğitim Enstitüsü İngilizce Öğretmenliği Bölümü’nden mezun olduktan sonra on yıl orta dereceli okullarda İngilizce öğretmeni olarak çalıştı. 1985 yılında Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi’nde lisans tamamlayan Köksal kitapta vurguladığı “yaşam boyu” öğrencilik anlayışına sahip bir eğitimci olarak 1992 yılında “İngilizce Dil Eğitimi (ELT)” dalında yüksek lisans, “Eğitim Bilimleri” alanında da doktora derecelerini aldı. 2019 yılında Yüksek Öğretim Çalışmaları alanında doçentliğe yükseltildi.
İstanbul, Gaziantep, Marmara, İstanbul Kültür Üniversitelerinde çalışan Dr. Köksal, 1997-2017 yılları arasında Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nde “Kalite, Yenilikçilik ve Barış” odaklı pedagojik formasyon dersleri verdi. Farklı dönemlerde; Yeditepe, Bahçeşehir, Yıldız Teknik Üniversitelerinde de seçimlik dersler veren Doç.Dr. Köksal; 2011 yılında İngiltere’deki Kingston Üniversitesinde yürüttüğü “İmece Halkaları Proje ve Eğitimleri” ile de uluslararası arenada kabul ve takdir gören bir öğretim üyesi oldu. 2019-2020 yıllarında Kıbrıs İlim Üniversitesi, Eğitim Yönetimi ve Teftiş Yüksek Lisans programında uçan hoca olarak ders veren, pandemiyle birlikte sanal hocalığa kaymak zorunda kalan Köksal, halen sivil toplum çalışmalarını sürdürmekte, danışmanlık yapmakta ve kitap yazmaktadır. 1992 yılından bu yana Eğitimde Toplam Kalite çalışmaları içinde olan Hayal Köksal:
• 1999-2013 yılları arasında Amerikalı kalite uzmanı Prof. John Jay Bonstingl’ın kurucusu olduğu “Kalite Okulları” Merkezinin Türkiye ve Avrasya temsilciliğini yaptı.
• 2001 yılından bu yana Güney Afrika’daki Gençlik Gelişim Konseyinin (NYDT) (www.nydt.org)Türkiye elçisi ve Projeler Etik ve Standartlar Komitesi üyesi olarak yer aldı. Türk ve Afrikalı çocukları sanal projelere katmaya devam ediyor.
• 2003 yılından bu yana; Hindistan’ın Lucknow kentindeki CMS’de 30 ülkenin kalite uzmanlarınca kurulmuş olan “Toplam Kalite ve Eğitimde Mükemmellik Dünya Konseyi’nin (WCTQEE)” Türkiye Genel Direktörlüğünü yapıyor.
• 2004-2009 yılları arasında Microsoft Türkiye’nin danışmanlığını yaparak “Innovative Teachers” programını Türkiye için yerelleştirdi, MEB-Eğitek işbirliğiyle “Yenilikçi öğretmen ve koçlar” yetiştirdi. Aynı programı Boğaziçi Üniversitesi bünyesinde seçmeli ders olarak açtı.
• 2005 yılından bu yana 180 ülkenin ve yaklaşık 40 bin kişinin içinde olduğu “Human Dignity and Humiliation Studies” (www.humiliationstudies.org) ve World Dignity University’nin Küresel Danışmanlar Kurulu üyesi. Bir kitabı Türkçe olarak Dignity Press tarafından basıldı ve pazarlanıyor (www.dignitypress.org)
• Sarıyer Kent Konseyi Yürütme Kurulu üyesidir.

On altı kitabı, 3 kitap bölümü ve çok sayıda makalesi olan Köksal kâr amaçsız bir sivil toplum kuruluşu olan Yenilikçi İmece Derneği’nin (YİMEDER) kurucu başkanlığını yürütmekte olup çeşitli Sivil Toplum Kuruluşlarında da topluma destek amaçlı çalışmalar yapmaktadır. İNGED (İngilizce Eğitimi Derneği) üyesi ve Dil Eğitiminde Kalite Özel İlgi Grubunun Direktörü, Köy Enstitülerini Araştırma ve Eğitimi Geliştirme Derneği’nin kurucu üyesi, Yeni Kuşak Köy Enstitüleri Derneği İstanbul Şubesinin kurucu üyesi ve bir dönem Başkan Yardımcısı, Yüksek Öğretim Çalışmaları Derneği üyesidir.
Türk turizmini tanıtıcı okul projelerine verdiği destek nedeniyle; 2002 yılında Turizm Bakanlığı tarafından “Turizme Hizmet Madalyası” ile onurlandırılan Köksal; “İmece Halkaları” Projesi ile Dünya Bankası “2005 Türkiye Yenilikçi Kalkınma Fikirleri Ödülü” almıştır. Dr. Hayal Köksal’a; WCTQEE tarafından 2005 yılında “Eğitimde Kalite Lideri Ödülü”, 2008 yılında “Nelum Silva Mükemmellik Ödülü” ve “Helen Keller Mükemmellik Ödülü” verilmiştir. 2009 yılında Türkiye Bilişim Derneği tarafından düzenlenen Bilişimin Yıldızları Yarışması’nda “E-Eğitim” alanında www.bilisimcimartilar.com web sayfası tasarımı ile 3. Olmuş, 2019 yılında YİMEDER çalışmaları ile WCTQEE tarafından “Kurumsal Mükemmellik Ödülü” almıştır. Evli, bir kız çocuğu annesi olan Köksal’ın bir de erkek torunu vardır.

İLETİŞİM İÇİN:
hayal@hayalkoksal.com hayal@yimeder.org.tr koksalhayal@gmail.com
www.hayalkoksal.com www.bilisimcimartilar.com www.yimeder.org.tr
Cep: 0 532 373 84 87 Tel/Faks: 0 212 341 26 02

Eğitim, Yükseköğretim Yönetimi, Hayat Boyu Öğrenme
Default avatar
Doç. Dr. Kağan BÜYÜKKARCI SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
İkinci Bir Dil Olarak İngilizce, Dilbilim
Kerim Gündoğdu
Prof. Dr. Kerim GÜNDOĞDU ADNAN MENDERES UNIVERSITY, FACULTY OF EDUCATION, DEPARTMENT OF EDUCATIONAL SCIENCES, DEPARTMENT OF EDUCATION CURRICULUM AND INSTRUCTION Web

Lisans eğitimini Hacettepe Üniversitesi Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı’nda tamamlayan yazar, yüksek lisans derecesini devlet bursuyla gittiği İngiltere Newcastle Üniversitesi Eğitim Bölümü’nden; doktora derecesini ise Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı’ndan almıştır. TÜBA bursuyla Indiana Üniversitesi'nde; Fulbright bursuyla Boston Üniversitesi'nde; DAAD bursuyla Hamburg Üniversitesi'nde akademik araştırmalar yapmıştır. 2005 yılında Dr. Öğr. Üyesi olarak Atatürk Üniversitesi'nde görev yaptıktan sonra 2012 yılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi'ne geçmiştir. 2017 yılından bu yana profesör olarak görev yapmaktadır.  Başlıca çalışma alanları; program geliştirme ve değerlendirme, değerler eğitimi, insan hakları ve demokrasi eğitimi, akademik yazma, nitel araştırma ve öğretmen yetiştirmedir.

Eğitimde Program Değerlendirme, Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitimde Program Geliştirme
Liderlik
Suç ve Sosyal Adalet, Klinik Sosyal Hizmet Uygulaması, Danışmanlık, Refah ve Toplum Hizmetleri, Sosyal Program Değerlendirmesi, Sosyal Hizmetler (Diğer), İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Sosyal Adalet, Aile Sosyolojisi, Çalışma Sosyolojisi, Din Sosyolojisi, Modernleşme Sosyolojisi, Sağlık Sosyolojisi, Psikopatoloji, Bilişsel Gelişim, Kişilik Gelişimi, Stres, Klinik Psikoloji, Aile Kaynakları Eğitimi
Default avatar
Dr. Öğr. Üyesi Meltem ÇİÇEK MALTEPE ÜNİVERSİTESİ
Halkla İlişkiler
Default avatar
Öğretim Görevlisi Muazzez ÇAKIR AYDIN KONYA TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, REKTÖRLÜK
Tekstil ve Moda Tasarımı
Murat Varol
Doç. Murat VAROL AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Hava Kirliliği Modellemesi ve Kontrolü, Yenilenebilir Enerji Sistemleri, Karbon Ayırma Bilimi, Termik Enerji Sistemleri, Hava Kirliliği ve Gaz Arıtma
Default avatar
Prof. Dr. Murat Ali DULUPÇU SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ Web
Bölgesel Ekonomi, İktisadi Düşünceler, Bölgesel Çalışmalar, Eğitim
Default avatar
Prof. Dr. Murat İsmet HASEKİ ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
Turizm Pazarlaması
Default avatar
Prof. Dr. Nazlı BAYKAL SULEYMAN DEMIREL UNIVERSITY
İkinci Bir Dil Olarak İngilizce
Default avatar
Doç. Dr. Nilay NEYİŞCİ HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik, Eğitim Sosyolojisi
Odyoloji
Ramazan Şamil Tatık
Doç. Dr. Ramazan Şamil TATIK PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Yükseköğretim Çalışmaları, Yükseköğretim Yönetimi, Yükseköğretim Sistemleri, Yükseköğretim Politikaları, Yetişkin Eğitimi, Hayat Boyu Öğrenme, Eğitim Yönetimi, Eğitim, Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim

Doğuş Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı ve Maltepe Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesi Dekanı olarak görev yapmıştır. Satış, Dijital Pazarlama, Stratejik Pazarlama ve Bütünleşik Pazarlama, E-ticaret, Sosyal Medya, Müşteri İlişkileri Yönetimi ve Dijital Dönüşüm gibi konularda çalışmalarını sürdürmektedir. Prof. Dr. TELLİ’nin yukarıda geçen alanlarda ulusal ve uluslararası pek çok kitabı ve makalesi bulunmaktadır. Son yıllarda özellikle mobil pazarlama, e-öğrenme ve dijitalleşme üzerinde araştırmalarını yoğunlaştıran Prof. Dr. TELLİ'nin 2009 yılında yazmış olduğu “Mobilized Marketing and The Consumer Technological Developments and Challenges” başlıklı kitabı ABD’de İşletme Referans Kitapları arasında yer almıştır. 30’dan fazla kitap, kitap bölümü ve kitap editörlükleri ve 100’den fazla makalesi yayınlanmıştır. Türkiye’de hem akademik hem de uygulayıcılık yönüyle “Uzaktan Öğrenme” ve “E-öğrenme” çalışmaları gerçekleştiren nadir araştırmacılardandır. 2018 yılında “Kamuda Dijital Dönüşüm” adlı kitabın, 2019 yılında da “Yapay Zeka ve Gelecek” adlı kitabın editörlüğünü yürütmüştür. 2020’de Dijital Dönüşüm ve Bilgi Çağında Müşteri İlişkileri Yönetimi başlıklı kitapların editörlüğünü gerçekleştirmiştir. 2021 yılında Pazarlamada Dönüşüm kitabının editörlüğünü gerçekleştirmiştir. Ayrıca gerçekleştirdiği Mobil Yaşam ve Uygulamaları Konferansları, Lise ve Üniversitelerarası Sosyal Sorumluluk Reklam Tasarımları Yarışması (2010) ve Maltepe Üniversitesinde düzenlediği Dekanla Çay Saati (2018’den itibaren) ve Maltepe Üniversitesi Plogging Yarışları (2019) gibi çizgi dışı çok yönlü çalışmaları bulunmaktadır. Türk Proje Yönetim Meslek Enstitüsü tarafından 2020’de yılın en iyi proje yöneticisi seçilmiştir.



Dijital Pazarlama, E-Ticaret, Müşteri İlişkileri Yönetimi, Öğretim Teknolojileri, Satış Yönetimi, Teknoloji Yönetimi, Tüketici Davranışı, Uluslararası Pazarlama, Pazarlama, Teknoloji Yönetimi ve İş Modelleri
Default avatar
Prof. Dr. Salih GÖRGÜN CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ, FEN FAKÜLTESİ
Enzimler, Sağlık Bilimleri, Biyoloji
Default avatar
Serçin ÇALIK MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Eğitim
Default avatar
Prof. Dr. Sinan KOÇYİĞİT ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
Okul Öncesi Eğitim
Sinem Şahnagil
Doç. Dr. Sinem ŞAHNAGİL BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ
Türk Siyasal Hayatı, Kamu Yönetimi, Kamu Politikası, Kentsel Politika, Siyaset Bilimi (Diğer)
Tuba Akpolat
Doç. Dr. Tuba AKPOLAT MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Denetim, Eğitim Ekonomisi, Öğretmen ve Öğrenci Refahı, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer), Eğitimde Liderlik, Teftiş ve Planlama, Eğitim Planlaması, Eğitim Yönetimi, Eğitim
Ulaş İlic
Doç. Dr. Ulaş İLİC PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ Web

Doçent Doktor Ulaş İlic, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü'nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Öğretim teknolojileri, uzaktan eğitim ve siber psikoloji konularında uzmanlaşmıştır.​ 

İlic, Doktora eğitimini Anadolu Üniversitesi ve yüksek lisans eğitimini ise Ege Üniversitesi'nde  Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü'nde tamamlamıştır. Akademiye geçmeden önce Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı çeşitli kademelerdeki okullarda Bilişim Teknolojileri Öğretmeni olarak çalışmıştır. 

Akademik verimliğini ürünleri ile gösteren Ulaş İlic'in, 25'ten fazla uluslararası hakemli dergide yayımlanan makalesi bulunmaktadır. Projelere de önem veren İlic, birçok ulusal ve uluslararası çalışmada bursiyer, eğitmen ve araştırmacı olarak görev yapmıştır. 

2023 yılında, TÜBİTAK'ın en prestijli programlarından olan 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı kapsamında desteklenen "Bilgisayar Destekli Öğrenme Ortamlarında Bionic Reading Manipülasyonlarının Öğrenme Çıktılarına, Bilişsel Yüke ve Üst Bilişsel Yargılara Etkisini İncelemeye Yönelik Veri Toplama Yazılımının Geliştirilmesi" başlıklı projenin yürütücülüğünü üstlenmiştir. Bu 24 ay sürecek projede, hızlı okuma tekniklerinin anlama üzerindeki etkileri bilimsel olarak incelenmektedir. 


Öğretim Tasarımı, Öğretim Teknolojileri
Veli Batdı
Prof. Dr. Veli BATDI GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, GAZİANTEP EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitimde Program Geliştirme, Öğretim Teknolojileri, Eğitimde Program Değerlendirme
Vildan Donmuş Kaya
Doç. Dr. Vildan DONMUŞ KAYA FIRAT ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ

Eğitim Programları ve Öğretim alanında doçent olup öğrenme- öğretme süreçlerinde teknoloji entegrasyonu, öğretim tasarımı, çevrimiçi öğrenme, program geliştirme ve öğretmen eğitimi konularında çalışmalar yürütmektedir. Araştırmacının yüksek lisans ve doktora tezleri Tübitak tarafından desteklenmiştir. Araştırmacının devam eden 1 adet Tübitak 1001 projesinde araştırmacı, tamamlanmış 1 adet Tübitak 2237-A bilimsel eğitim etkinliklerinde etkinlik yürütücüsü, tamamlanmış 1 adet Tübitak 2237-A bilimsel eğitim etkinliklerinde eğitmen, tamamlanmış 3 adet Tübitak 2209-A öğrenci projesinde danışmanlık görevleri bulunmaktadır. Ayrıca Tübitak 4006 projelerinde değerlendirici görevleri yürütmenin yanında Tübitak bilim söyleşilerinde konuşmacı olarak görevler yürütmüştür.

Eğitim Psikolojisi, Öğretim Teknolojileri, Öğretim Tasarımı, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitim, Yetişkin Eğitimi, Hayat Boyu Öğrenme
Default avatar
Dr. Öğr. Üyesi Yağmur ARIKAN YILDIZ SİVAS BİLİM VE TEKNOLOJİ ÜNİVERSİTESİ
Elektrik Tesisleri
Zeynep Ayvaz Tuncel
Doç. Dr. Zeynep AYVAZ TUNCEL PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Program Geliştirme, Eğitim, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Default avatar
Dr. Zeynep BÜTÜN IKWUEGBU Kahramanmaras Sutcu Imam Universitesi
Çağdaş Erbaş
Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ERBAŞ ERZİNCAN BİNALİ YILDIRIM ÜNİVERSİTESİ
Öğretim Teknolojileri, Grafikler, Artırılmış Gerçeklik ve Oyunlar (Diğer), Ciddi Oyunlar ve Simülasyonlar, Öğretim Tasarımı, Metaevren, Artırılmış Gerçeklik, Oyunlaştırma, Eğlence ve Oyun

Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Meslek Yüksekokulu Yer Hizmetleri Önlisans Programından 1988 yılında mezun olduktan. sonra sırasıyla; Anadolu Üniversitesi İktisat bölümünden 1997 yılında; Sosyoloji Bölümünden 2019 yılında; Havacılık Yönetimi Bölümünden ise 2021 tarihinde mezun oldu. 2012-2015 yılları arasında Üsküdar Üniversitesi’nde Uygulamalı Psikoloji alanında yüksek lisans yaptı. Şema Terapi, Kişilerarası İlişkiler Psikoterapisi, Havacılık ve Uzay Psikolojisi konularında yapılan çalışmalara katıldı. 2021 yılında Maltepe Üniversitesi İletişim Bilimleri Doktora Programını tamamladı.
Çalışma hayatına 1989 yılında Havaalanları Yer Hizmetleri A.Ş.’de Harekat Memuru olarak başladı. 1996-2016 yılları arasında Havaş, Çelebi Hava Servisi ve HEAŞ’ta Dispeçer, Meydan Memuru, Terminal İşletme Şefi, Eğitim Uzmanı gibi farklı pozisyonlarda görev yaptı. Ulaştırma Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen sektöre özgü proje ve çalıştaylarda görev aldı. 2016 yılından itibaren Maltepe Üniversitesi Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Bölümünde öğretim görevlisi ve program başkanı olarak çalışmaktadır. Havacılık Sektöründe çeşitli kurum ve kuruluşlara eğitim ve danışmanlık hizmeti vermektedir.

Örgütsel, Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim, İletişim Psikolojisi, İletişim Sosyolojisi
Özlem Altunsu Sönmez
Doç. Dr. Özlem ALTUNSU SÖNMEZ SELÇUK ÜNİVERSİTESİ
Aile ve İlişkiler Sosyolojisi, Din Sosyolojisi, Sosyoloji, Kadın Araştırmaları, Cinsiyet Sosyolojisi
Default avatar
Doç. Dr. Ünal DENİZ MANISA CELAL BAYAR UNIVERSITY Web
Eğitim Yönetimi
Default avatar
Prof. Dr. İshak AYDEMİR SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ, GÜLHANE SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ, SOSYAL HİZMET PR. (ANKARA)
Klinik Sosyal Hizmet Uygulaması, Klasik Türk Edebiyatı
Default avatar
Dr. Öğretim Görevlisi İsmail UZUT İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ-CERRAHPAŞA, SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
Otel İşletmeciliği, Gastronomi, Turist Davranışı ve Ziyaretçi Deneyimi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer), Turizm Pazarlaması, Sürdürülebilir Turizm

Dergi, yükseköğretim kurumlarının dinamik yapıları, işlevleri ve yükseköğretim alanına dair çok boyutlu meseleleri konu alır. Üniversite kültürüne katkı sağlamayı ve yapılan araştırma çalışmalarını yükseköğretimin tüm paydaşlarının yararına sunmayı amaçlamaktadır. Daha önce başka bir yerde yayımlanmamış inovatif ve özgün bilimsel araştırma makaleleri dergide yayımlanmak üzere kabul edilmektedir.

Dergi Kapsamındaki Konular

  • Yükseköğretim Felsefesi
  • Küreselleşme ve Uluslararasılaşma
  • Girişimci Eğitim, İnovasyon ve Ar-Ge Stratejileri
  • Yükseköğretimde Kalite Güvence Sistemleri
  • Yükseköğretim Finansmanı
  • Yükseköğretim Kurumlarının Organizasyonu ve Yönetimi
  • Ortaöğretimden Yükseköğretime Geçiş
  • Vakıf ve Özel Üniversiteler
  • Yükseköğretimde Öğrenci Deneyimi ve Katılımı
  • Üniversite, Toplum, Endüstri ve İş Dünyası İlişkileri
  • Yükseköğretimle ilgili diğer güncel ve disiplinler arası konular

Makalenizi dilediğiniz formatta gönderebilirsiniz (Your Paper Your Way). 

Sorumlu yazar, bir makale gönderirken, makalenin yayınlanma hakkına sahip olduğunu ve içeriğin herhangi bir itiraza yol açacak materyal içermediğini taahhüt etmelidir. Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD), tüm ortak yazarların makalenin sunulmasını onayladığını kabul eder.

Dergi, yükseköğretim alanındaki çok boyutlu konuları ele alan çalışmalar yayımlamaktadır. Amacı, üniversite kültürüne katkı sağlamak ve daha önce başka bir yerde yayımlanmamış, inovatif ve özgün bilimsel araştırma makaleleri ile yükseköğretim alanında yüksek etki yaratmaktır. Dergi, yalnızca belirli alan uzmanlarını değil, aynı zamanda geniş bir kamuoyunu da hedeflemektedir.

Çalışmalar Microsoft Word (*.doc, *.docx) formatında gönderilmelidir.

Yapay Zeka Kullanımı Beyanı
The author(s) declare that no generative artificial intelligence (AI) tools (such as ChatGPT or similar) were used to generate content (text, data analysis, images, or figures) in this manuscript. If AI tools were used for supportive purposes such as language editing, the authors retained full control over the final content and accept full responsibility for its accuracy and integrity.

Özet
 - Özet metni 250 kelimeyi aşmamalıdır.
 - Özet metni genel olarak çalışmanın amacını, yöntemini, bulgularını ve sonuçlarını içermelidir.
 - Özette kısaltma kullanılmamalıdır.

Anahtar Kelimeler
 - Dizinleme için en az üç, en çok beş anahtar kelime verilmelidir.
 - Özel isimler dışında, anahtar kelimelerin ilk harfi büyük olmalıdır.
 - Anahtar kelimeler arasında virgül kullanılmadır.

Giriş
Giriş bölümünde, derginin geniş bir okuyucu kitlesine hitap edildiği unutulmamalıdır. Bu bölüm, çalışmanın genel okuyucu için önemini vurgulamalı ve onları spesifik çalışmaya yönlendirecek şekilde yazılmalıdır. Çalışmanın kapsamı ve potansiyel etkisi açık ve net bir şekilde ifade edilmelidir.

Ortak Yazarlık
Başlığın altına yazarın adı, bağlı olduğu kurum ve tam adresi yazılmalıdır. Birden fazla yazar olması durumunda, her yazarın bağlı olduğu kurum ve tam adresi eksiksiz belirtilmelidir. Birden fazla yazar varsa, yayın sürecinin tüm aşamalarında (hakem değerlendirmesi ve yayın süreci dahil) yazışmalardan sorumlu olacak yazarın adı, yıldız işareti (*) ile açıkça belirtilmelidir. Gönderilen makalede yazar eklemeleri, silmeleri veya sıralama değişiklikleri gibi değişiklikler yapılması durumunda, tüm ortak yazarların onay belgesi gerekmektedir. Makale kabul edildikten sonra yazar değişiklikleri yapılması yasaktır.

Çıkar Çatışmaları
Yazarlar, sponsor kuruluşlarla mali ilişkileri olup olmadığını beyan etmelidir. Bu açıklama, referans listesinden önce numarasız ayrı bir bölüm olarak sunulmalıdır. Herhangi bir çıkar çatışması bulunmuyorsa, şu ifade kullanılmalıdır: "Yazarlar, bu makalenin yayınlanmasıyla ilgili herhangi bir çıkar çatışması olmadığını beyan ederler."

Etik Kurallar
Gönderilen yazının özgünlüğü yazarların sorumluluğundadır. Yazarlar, teslim sırasında intihalden ve kendi kendine intihalden kaçınmalıdır. Makaleler,  iThenticate.com, Turnitin ya da intihal.net gibi sistemler üzerinden intihal açısından kontrol edilebilir. iThenticate, Turnitin ve intihal.net, gönderilen materyalin orijinalliğini test eden ve intihal tespitine yardımcı olan sistemlerdir. Yazarlar, gönderimden önce kendi kimlik bilgilerini görüntülemek ve intihal açısından kontrol etmek için bu sistemleri kullanabilirler. Ayrıca, makaleler DERGIPARK sistemimi üzerinden otomatik olarak intihal.net aracılığıyla kontrol edilecektir.

İzinler
Yazarlar, daha önce başka bir yerde yayımlanmış istatistik, tablo veya metin pasajlarını makalelerine dahil etmek istiyorlarsa, hem basılı hem de çevrimiçi formatlar için telif hakkı sahiplerinden izin almalı ve makaleyi gönderdiklerinde bu iznin alındığına dair kanıt sunmalıdır. Bu tür bir izin kanıtı olmadan gönderilen materyallerin, yazarlar tarafından sağlandığı varsayılacaktır.

Makale ve Metin Formatı
Makale, Microsoft Word kullanılarak yazılmalıdır. Yazı dili İngilizce olmalıdır (az sayıda makale Türkçe olabilir) ve dil bilgisi ile noktalama kurallarına uygun olmalıdır. Metin, mümkünse çift aralıklı yazılmalı ve bibliyografya ile ekler dahil olmak üzere ardışık sayfa numaralarıyla numaralandırılmalıdır. Makale, ilk sayfadan başlayarak aşağıdaki sıraya göre bölümler içermelidir: Özet, Giriş, Yöntem ve Metodoloji, Bulgular, Tartışma ve Sonuçlar.

Tablolar, Şekiller ve Görseller
İnceleme süreci için tablolar, yazının içine yerleştirilmeli. Tablolarda gölgelendirme, renk, çizim, grafik veya diğer görsel unsurlardan kaçınılmalıdır. Tablolar yalnızca verileri sunmak için kullanılmalı, çizimler, grafikler ve illüstrasyonlar ise ayrı şekiller olarak sunulmalıdır. Histogramlar, fazla yer kapladığı için, metin veya küçük tablolarda rahatça ifade edilebilecek veriler için kullanılmamalıdır.

Şekillerin altında bir başlık yer almalıdır. Metinde tablolara yapılan atıflar kısaltılmamalı; örneğin, "Tablo I’de" ifadesi kullanılmalıdır. Şekliniz birden fazla bölümden oluşuyorsa, her bölüm ayrı etiketlenerek "(a)", "(b)" şeklinde belirtilmelidir. Şekillerdeki eksen etiketlerinin karmaşa yaratmaması için semboller yerine sözcükler tercih edilmelidir. Şekil etiketleri, yaklaşık 8-9 punto boyutunda olmalı ve okunabilir olmalıdır. Şekiller, eksen etiketlerini ve diğer gerekli öğeleri içermelidir. Doküman içerisinde tüm şekil ve tablolara atıfta bulunulmalıdır.

Grafiklerin çoğaltılması için görüntü kalitesi büyük önem taşır. Grafikler çeşitli formatlarda kabul edilebilse de, düşük kaliteli grafikler yükseltilemez. Tüm dosyalar şu çözünürlük aralıklarına uymalıdır: Yarım ton (renkli veya siyah-beyaz) görüntüler: 200-300 dpi, gri tonlamalı ve renk kombinasyonu içeren görüntüler: 300-500 dpi. Derginin çevrimiçi versiyonlarında renkli figürler, basılı versiyonlarında ise siyah-beyaz figürler yayınlandığını lütfen unutmayın. Renkli figürler, siyah-beyaz versiyonlarda da anlaşılır olmalıdır. Her dosyanın boyutu 10 MB’ı geçmemelidir.

Denklemler
Makalenizde yer alan matematiksel ifadelerin doğru bir şekilde temsil edilmesi için, klavyede bulunmayan özel matematik karakterlerine ihtiyaç duyulan denklemler uygun bir denklem düzenleme aracıyla yazılmalıdır. Denklemler, sağ kenar boşluğuna sahip olacak şekilde ardışık sayılarla, örneğin (1) gibi parantez içinde etiketlenmelidir. Ayrıca, denklemlerde kullanılan tüm semboller, denklemden önce veya hemen sonra tanımlanmalıdır.

Kısaltmalar ve Kısa Adlar
Yaygın olarak anlaşılmadıkları sürece kısaltmalardan veya soyut kısaltmalardan kaçınılmalıdır. Makalede bir kısaltma veya akronim kullanılacaksa, ilk kez kullanıldığında tam olarak açık şekilde tanımlanmalıdır. Kısaltmalar özette mümkün olduğunca kullanılmamalıdır; ana metinde ilk kullanımda açıklanması yeterlidir.

Referanslar
İlk gönderim için referanslar, herhangi bir formatta sunulabilir. Ancak, makaleniz yayınlanmak üzere kabul edildiğinde, referansların APA 7. sürüm kurallarına göre düzenlenmesi gerekmektedir.

Detaylı bilgi için: https://www.youtube.com/watch?v=xXn2UITEqlo

Tartışma ve Sonuçlar
Tartışma bölümü, araştırma sonuçlarının genel bir yorumunu sunabilir. Sonuçların net bir şekilde belirtilmesi gereklidir. Makalenizin en önemli bulgularını vurgulayan sonuçlar bölümünde özetin tekrarlanmasından kaçınılmalıdır. Sonuçlar, makalenin kapsamını genişletebilir veya tartışmadan daha somut bir düzeyde uygulama ve öneriler sunabilir.

Yayınlanmak Üzere Gönderilen Makalelerin Değerlendirilmesi
Üniversite Araştırmaları Dergisi'ne (ÜAD) gönderilen makalelerin değerlendirilmesinde akademik tarafsızlık ve bilimsel kalite en önemli kriterlerdir. Bu nedenle, dergimize gönderilen bilimsel makalelerde ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) ve COPE (Committee on Publication Ethics) gibi uluslararası standartlara uygunluk dikkate alınmalıdır.

Yazarlar İçin Diğer Genel Bilgiler
 - ÜAD, yükseköğretim üzerine çok boyutlu meseleleri ele alan uluslararası hakemli bir dergidir.
 - ÜAD sayıları her yıl dört kez (20 Mart, Haziran, Eylül ve Aralık) yayınlanmaktadır.
 - Makalelerin dili İngilizce'dir (az sayıda makale Türkçe olabilir).
 - Makalelerdeki benzerlik oranı, kaynak gösterilmeden %20'i geçmemelidir.
 - Makale gönderimleri e-posta yoluyla kabul edilmemektedir.
 - Anket Çalışmalarında: Ölçek ve toplanan ham verilerin excel dosyası halinde sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Bu bilgilerin yer almadığı ankete dayalı çalışmalar değerlendirme sürecine sokulmayacaktır.
 - Yayınlanacak makaleler "Makale Gönder" sayfası üzerinden gönderilmelidir.
 - İnsan ve hayvanlar üzerinde yapılan tüm çalışmalar için etik kurul onayı alınmalıdır.

Etik Kurul İzni Hakkında
Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makalenin sonunda belirtilmelidir. Dergimize çalışma yüklerken, makale dosyanızla birlikte etik kurul belgenizi de yüklemeniz gerekmektedir. Eğer çalışmanız etik kurul izni gerektirmiyorsa, bu durumu belirten bir beyan formunu imzalamanız ve makalenizde bu durumu açıkça belirtmeniz gerekmektedir.

Etik kurul izni gerektiren araştırmalar detaylı olarak aşağıda sıralanmıştır:

  • Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen araştırmalar,
  • İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
  • İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
  • Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
  • Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar.

Gönderim Kontrol Listesi
Makale gönderim ekranında aşağıdaki gönderim kontrol listesi yer alacaktır. Lütfen bu maddeleri dikkatlice okuyup onayladıktan sonra makalenizi dergiye gönderiniz.

Ücret Politikası
Üniversite Araştırmaları Dergisi'nde (ÜAD) tüm makaleler Açık Erişim olarak yayınlanmaktadır. Okuyuculara ücretsiz erişim sağlanması amacıyla ve hakem incelemesi, metin düzenleme, dizgi, tanıtım, teknik destek ve dergi yönetimi için, gönderilen yazıların işlenmesi ile ilgili maliyetleri karşılamak üzere bir makale işlem ücreti alınmaktadır. Bu konudaki detaylı bilgiye dergi ücret https://dergipark.org.tr/tr/pub/uad/price-policy sayfasından erişebilirsiniz.

Bir makale sisteme yüklediğinde, sorumlu yazar ödemenin zamanı geldiğinde bilgilendirilecek ve ödeme talimatları dergi ekibi tarafından sağlanacaktır.

Telif Hakkı Sözleşmesi

  • Bu makale (metin, tablolar, şekiller, grafikler ve diğer içerikler dahil) aynı biçimde başka bir yerde yayınlanmamıştır.
  • Bu dergi tarafından kabul edilmeden önce başka bir yere yayınlanmak üzere gönderilmeyecektir.
  • Makalenin tamamı veya bir kısmı yayımlanmışsa, Üniversite Araştırmaları Dergisi'nde (ÜAD) yayınlanması için tüm gerekli izinler alınmıştır.
  • Makalede telif hakkı bulunan herhangi bir materyal bulunmamaktadır veya gerekli tüm izinler alınmıştır.
  • Yazarlar, makalelerinin ÜAD etik standartlarına uygun olduğunu ve "Yazarların Etik Sorumlulukları" bölümünde belirtilen gereklilikleri karşıladığını taahhüt ederler.
  • Sorumlu yazar, bu materyalin tüm ortak yazarlar adına yayınlanmasının sorumluluğunu kabul eder. Yayınlanan makalelerin içeriğinden ÜAD değil, yazarlar sorumludur.
  • Yazarlar, bu maddeyi onaylayarak, makalenin Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD) tarafından yayına kabul edilmesi halinde, makalenin Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY) kapsamında lisanslanacağını kabul ederler. Bu lisans, materyali orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunarak paylaşma, çoğaltma ve yeniden kullanma hakkı tanır. CC BY 4.0 lisansına ilişkin daha fazla bilgi için lütfen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ adresine bakın.

Etik Hususlar
İntihal, alıntı manipülasyonu veya veri tahrifatı gibi araştırma suiistimallerine dair şüpheler olduğunda, Yayın Kurulu COPE akış şemalarını takip edecek ve buna göre hareket edecektir.

Çıkar Çatışma Beyanı
Yazarlar, bilinen mali çıkar çatışmalarının veya kişisel ilişkilerin, bu makalede sunulan araştırmayı etkilemediğini beyan ederler.

Veri Paylaşımı
Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD), araştırma verilerinin şeffaf ve erişilebilir olmasını desteklemektedir. Bu bağlamda, makalede yer verilen verilerin kamuya açık hale getirilmesi teşvik edilir. Eğer çalışma verileri paylaşılabiliyorsa, yazarlar verilerini aşağıdaki şekilde sunabilir:

  • Veri Depolama: Araştırmanın tamamlayıcı verileri (ham veri, kodlar, analiz çıktıları vb.) güvenilir bir veri arşivinde veya kamuya açık bir veri tabanında (örneğin, Zenodo, Figshare, Dryad) saklanmalıdır.
  • Veri Paylaşım Beyanı: Makaleye, veri paylaşım beyanı eklenmeli ve bu beyan, verilerin nasıl erişilebileceğine dair detaylar içermelidir. Örneğin, "Bu çalışmada kullanılan veriler, [veri arşivi adı] (https://link) adresinde halka açıktır."
  • Veri Kullanım Lisansı: Veriler, mümkün olduğunda açık erişim lisansları (örn. CC BY 4.0) altında paylaşılarak diğer araştırmacılar tarafından kullanılabilir hale getirilmelidir.
  • Veri İstemleri: Eğer verilerin açık erişimi sınırlıysa, okuyucular sorumlu yazar ile iletişime geçerek verilere erişim talebinde bulunabilir.

Not: İnsan katılımcılara ait veri gibi hassas içerikler için veri paylaşımında dikkatli olunmalı ve etik ilkelere uyulmalıdır. Her veri paylaşımı, yasal düzenlemeler ve etik onay gereklilikleri çerçevesinde yapılmalıdır.

İntihal ve Benzerlik
Üniversite Araştırmaları Dergisi, intihal konusunda katı politikalara sahiptir. %20'den fazla benzerlik gösteren makaleler dikkate alınmamaktadır.

ORCID Numaraları
Tüm yazarların ORCID numaralarının ve e-posta adreslerinin makalede belirtilmesi zorunludur. ORCID hakkında daha fazla bilgi için: https://orcid.org

1. Yayın Etiği

Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD), tüm yayın süreçlerinde tarafsızlık, saygı ve bilimsel yöntemlere uygunluk ilkelerine sıkı sıkıya bağlıdır. Bilginin doğru bir şekilde yayılmasını sağlayarak bilimsel gelişmeye katkı sunmayı hedefler. Yayın sürecine dahil olan tüm taraflar (yazarlar, hakemler, baş editör, baş editör yardımcısı, editör kurulu ve editör danışma kurulu) etik sorumluluklara uygun hareket etmek zorundadır.

Aşağıdaki etik görev ve sorumluluklar, Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından hazırlanan rehber ve politikalar ışığında yazılmıştır.

1.1. Yazarların Etik Sorumlulukları
Üniversite Araştırmaları Dergisi'ne makale gönderen yazarların aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenir:

  • Orijinallik ve Özgünlük: Yazarlar, yalnızca daha önce yayımlanmamış ve orijinal çalışmalarını sunmalıdır. Çalışmalarda başka kaynaklardan yararlanılıyorsa, atıflar doğru ve eksiksiz bir şekilde yapılmalıdır.
  • Çıkar Çatışmaları: Yazarlar, makalelerindeki çıkar çatışmalarını veya kişisel ilişkileri beyan etmekle yükümlüdür. Potansiyel çıkar çatışmaları net ve açık bir şekilde açıklanmalıdır.
  • Veri Sunumu ve Doğruluğu: Yazarlar, makalelerinde kullandıkları verilerin doğru ve güvenilir olduğundan emin olmalı, talep edilmesi durumunda ham verileri sağlama konusunda hazırlıklı olmalıdır.
  • Katkı Beyanı: Makaleye önemli katkısı olmayan kişilerin yazar olarak gösterilmesi kabul edilemez. Tüm yazarlar, makalede belirtilen her katkı için sorumluluk üstlenmelidir.
  • İzin ve Onaylar: Araştırmalarında insan veya hayvan denek kullanan yazarlar, gerekli tüm etik kurul onaylarını almış olmalı ve katılımcılardan rıza belgelerini sağlamalıdır.
  • Hataların Bildirilmesi: Yayımlanmış veya yayımlanmakta olan çalışmalarda bir hata fark eden yazarlar, derhal editöre bilgi vermekle yükümlüdür. Hatalı çalışmalar için düzeltme veya geri çekme süreçlerine katkıda bulunmalıdırlar.
  • Tekrar Yayın: Aynı çalışma birden fazla dergiye gönderilemez. Makale başka bir dergide yayımlandıysa veya yayımlanma aşamasında ise, ÜAD’ye sunulmamalıdır.
  • Yazar Sıralaması ve Değişiklikler: Makalede belirtilen yazar sıralaması, inceleme süreci başladıktan sonra değiştirilemez.

1.2. Baş Editör, Baş Editör Yardımcısı ve Editör Kurulunun Etik Sorumlulukları
Üniversite Araştırmaları Dergisi'nde (ÜAD), baş editör, baş editör yardımcısı ve editör kurulu, derginin bilimsel kalite ve etik ilkeler doğrultusunda yayınlanmasını sağlamak için birlikte çalışırlar.Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD) baş editörü, baş editör yardımcısı ve editör kurulu, Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" kılavuzlarına dayanarak aşağıdaki etik sorumlulukları üstlenir:

1.2.a. Tarafsızlık ve Bağımsızlık

  • Bilimsel Yeterlilik ve Özgünlük: Baş editör, baş editör yardımcısı ve editör kurulu, makaleleri yalnızca bilimsel kriterler ve özgünlük temelinde değerlendirir. Yazarların kişisel kimlikleri (cinsiyet, etnik köken, din, siyasi görüş gibi faktörler) değerlendirmenin hiçbir aşamasında dikkate alınmaz.
  • Yayın Sürecinde Objektiflik: Baş editör ve diğer editörler, inceleme ve hakem değerlendirme süreçlerinde herhangi bir kişisel veya kurumsal çıkarın süreci etkilemesine izin vermemelidir. Kararlar tamamen bilimsel yeterlilik ve derginin yayın politikasına uygunluk temelinde alınır.

1.2.b. Yayın Sürecinin Yönetimi

  • Hakem Sürecinin Organize Edilmesi: Baş editör, baş editör yardımcısı ve editör kurulu, her makale için uygun uzmanlık alanlarına sahip hakemleri atar ve çift kör hakemlik sürecinin tarafsız bir şekilde işlemesini sağlar.
  • Gizlilik: Tüm değerlendirme süreci gizli tutulur. Editörler, gönderilen makalelerle ilgili bilgileri yalnızca hakemler ve ilgili editörler arasında paylaşabilir. Makale yayımlanmadan önce yazarın izni olmaksızın üçüncü taraflarla bilgi paylaşımı yapılmaz.
  • Etik Süreçlerin Yönetimi: Baş editör ve editör kurulu, intihal, veri manipülasyonu veya etik ihlallerle karşılaşıldığında derhal müdahale etmeli ve COPE (Committee on Publication Ethics) yönergelerine uygun olarak gerekli soruşturmayı başlatmalıdır.

1.2.c. Çıkar Çatışmalarının Yönetimi

  • Kişisel veya Kurumsal Çıkarlar: Baş editör, baş editör yardımcısı ve editör kurulu, kendi çıkarları ile yayın süreci arasında potansiyel bir çatışma olup olmadığını değerlendirir. Bir çıkar çatışması tespit edilirse, ilgili editör makalenin değerlendirme sürecine dahil olmaz ve süreci başka bir editör yönetir.
  • Şeffaflık: Editörler, makale değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları çıkar çatışmalarını şeffaf bir şekilde beyan etmekle yükümlüdür. Gerekirse bu duruma ilişkin uygun tedbirler alınmalıdır.

1.2.d. Hakem ve Yazarlarla İlişkiler

  • Yazarlarla Şeffaf İletişim: Baş editör ve editör kurulu, yazarlarla süreç boyunca açık ve şeffaf bir iletişim kurar. Yazarlar, makalelerinin kabul veya reddedilme nedenlerine ilişkin gerekçeli geri bildirim almalıdır.
  • Hakemlerin Yönlendirilmesi: Editörler, hakemlere makalelerin nasıl değerlendirileceğine dair net yönergeler sunar ve bilimsel kaliteyi artıracak geri bildirimlerin sağlanmasını teşvik eder. Hakemlerin tarafsız ve bilimsel değerlendirmeler yapmasını sağlamak editörlerin sorumluluğundadır.

1.2.e. Yayın Kararlarının Alınması

  • Yayın Kararlarında Bağımsızlık: Baş editör, baş editör yardımcısı ve editör kurulu, hakem raporlarını dikkatle inceleyerek yayın kararlarını alır. Kararlar, bilimsel kalite, özgünlük ve derginin yayın politikalarıyla uyumluluk temelinde verilmelidir. Hakem raporlarının objektif olması ve makalenin bilimsel değerini ön planda tutması zorunludur.
  • Revizyon ve Kabul Kararları: Makalelerde revizyon talep edilmesi veya makalenin kabul edilmesi durumunda, yazarların hakem geri bildirimlerine yanıt vermesi beklenir. Editörler, revizyon taleplerinin adil ve bilimsel gerekçelere dayalı olmasını sağlar.

1.2.f. Bilimsel Kalite ve Etik Standartların Korunması

  • Bilimsel Katkı ve İfade Özgürlüğü: Editörler, yayımlanacak makalelerin literatüre katkı sağlamasını ve bilimsel özgürlüğün korunmasını sağlar. Farklı bakış açıları veya eleştiriler içeren çalışmalar, bilimsel kaliteye sahip oldukları sürece reddedilmemelidir.
  • Düzeltme ve Geri Çekme Prosedürleri: Yayımlanmış makalelerde ciddi hatalar veya etik ihlaller tespit edildiğinde, baş editör ve editör kurulu makalenin geri çekilmesi veya düzeltilmesi sürecini derhal başlatır. Bu süreç şeffaf bir şekilde yürütülmeli ve kamuoyuna duyurulmalıdır.

1.2.g. Editöryal ve Bilimsel Gelişimi Destekleme

  • Derginin Sürekli Gelişimi: Baş editör, baş editör yardımcısı ve editör kurulu, derginin akademik kalitesini ve uluslararası standartlara uyumunu sürekli olarak iyileştirmek için çalışır. Yeni yayın politikaları ve prosedürler geliştirilirken, derginin bilimsel itibarı korunur.

1.3. Editör Danışma Kurulunun Etik Sorumlulukları 
Editör Danışma Kurulu, derginin akademik ve etik standartlarını korumak ve geliştirmek amacıyla faaliyet gösterir. Bu kurulun temel sorumlulukları şunlardır:

  • Yayın Politikalarının Geliştirilmesi: Derginin yayın politikalarını geliştirmek ve akademik standartları yükseltmek için baş editör ve editör kuruluna önerilerde bulunmak.
  • Etik Danışmanlık: Yayın süreçlerinde etik ihlallerin önlenmesi için baş editör ve editör kuruluna danışmanlık yapmak, olası ihlallere karşı önlemler önerme.
  • Yayın Sürecine Katkı: Derginin bilimsel kalitesini artırmak için baş editör ve editör kuruluna rehberlik etmek ve ulusal ve uluslararası bilimsel ağlarla ilişkilerin güçlendirilmesine katkı sağlamak.
  • Bağımsızlık ve Tarafsızlık: Yayın süreçlerinde tarafsız hareket etmek ve çıkar çatışmalarından kaçınmak.
  • Etik Şikayetlerde Destek: Etik ihlallerin değerlendirilmesi sürecinde baş editöre ve editör kuruluna rehberlik sağlamak.

1.4. Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Hakemler, Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD)'nde yayımlanacak makalelerin bilimsel kalitesini ve bütünlüğünü sağlamak açısından kritik bir rol üstlenirler. Aşağıda hakemlerin temel etik sorumlulukları belirtilmiştir:

  • Tarafsız Değerlendirme: Hakemler, makaleyi bilimsel kriterlere dayanarak tarafsız bir şekilde değerlendirmelidir. Yazarların kişisel özellikleri (kimlik, cinsiyet, ırk, din, siyasi görüş) değerlendirme sürecini etkilememelidir.
  • Gizlilik: Hakemler, değerlendirme sürecinde kendilerine sunulan makaleleri gizli tutmakla yükümlüdür. Makale hakkındaki bilgileri üçüncü taraflarla paylaşmamalıdır.
  • Çıkar Çatışmalarının Beyanı: Hakemler, makale değerlendirmesi sırasında çıkar çatışması olduğunu fark ederlerse bunu derhal editöre bildirmelidirler. Bu durumda makaleyi değerlendirmekten çekilmelidirler.
  • Zamanında Değerlendirme: Hakemler, kendilerine verilen süre içinde değerlendirme yapmalıdır. Değerlendirmeyi zamanında tamamlayamayacaklarsa editöre bilgi vermelidirler.
  • Yapıcı ve Bilimsel Geri Bildirim: Hakemler, değerlendirme sürecinde yapıcı ve bilimsel geri bildirim sağlamalı, kişisel eleştirilerden kaçınmalıdır. Amaç, makalenin kalitesini artırmaya yönelik yapıcı öneriler sunmaktır.
  • Etik İhlal Bildirimi: Hakemler, makalede intihal, veri manipülasyonu veya başka bir etik ihlal tespit ettiklerinde bunu editöre bildirmekle yükümlüdür.

1.5. Yayıncının Etik Sorumlulukları
Yayıncının etik sorumlulukları aşağıdaki gibidir:

  • Editoryal Bağımsızlığın Sağlanması: Yayıncı, baş editörün ve editör kurulunun bağımsız olarak karar verebilmesi için gerekli koşulları sağlar. Bilimsel kararlar, ekonomik ya da siyasi çıkarlar doğrultusunda etkilenmemelidir.
  • Bilimsel Suistimalin Önlenmesi: Yayıncı, intihal, veri manipülasyonu ve diğer etik ihlallerle mücadele etmek için gerekli önlemleri alır. İntihal tespiti için teknolojik araçlar kullanılır ve ihlal durumlarında düzeltme veya geri çekme süreçleri başlatılır.
  • Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik: Yayıncı, dergide yayımlanan tüm makalelerin bilimsel ve etik standartlara uygun olmasını gözetir. Şikayet ve itiraz süreçlerinin şeffaf ve adil bir şekilde yönetilmesini sağlar.
  • İfade Özgürlüğünün Desteklenmesi: Yayıncı, bilimsel tartışma ve ifade özgürlüğünü destekler. Bilimsel bulguların serbestçe paylaşılmasını ve tartışılmasını teşvik eder.
  • Etik Kuralların Uygulanması: Yayıncı, dergide belirlenen etik ilkelerin tüm paydaşlar tarafından benimsenmesini ve uygulanmasını sağlar. Etik ihlalleri ile ilgili süreçlerin COPE (Committee on Publication Ethics) ilkelerine uygun şekilde yürütülmesini gözetir.

1.6. Etik İhlallerin Bildirilmesi ve Süreci
Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD), etik ihlallerin derhal bildirilmesini ve şeffaf bir şekilde soruşturulmasını teşvik eder. Dergi, etik standartların korunmasını sağlamak amacıyla aşağıdaki süreci uygular:

  • Etik İhlal Bildirimi: Tüm paydaşlar (yazarlar, hakemler, editörler ve okuyucular), yayın süreciyle ilgili olası etik ihlalleri bildirmekle yükümlüdür. İhlaller baş editöre yazılı olarak bildirilmelidir. Bu ihlaller arasında intihal, veri manipülasyonu, yanlış bilgi verme ve çıkar çatışmaları sayılabilir.
  • İnceleme Süreci: Etik ihlal bildirimi alındığında, baş editör ve editör kurulu derhal olayı incelemeye alır. Gerekirse bağımsız danışmanlardan veya etik kurullardan görüş istenebilir. İnceleme, tarafsız bir şekilde yürütülmeli ve tüm tarafların görüşleri dinlenmelidir.
  • Sonuçların Bildirilmesi: Etik ihlal tespiti yapılırsa, ihlal eden taraflar bilgilendirilir ve gerekli önlemler alınır. Bu önlemler arasında makalenin geri çekilmesi, düzeltme yayımlanması veya ilgili yazarın dergiden belirli bir süre boyunca uzaklaştırılması gibi kararlar yer alabilir.
  • Düzeltme ve Geri Çekme: Yayımlanan bir makalede ciddi bir etik ihlal tespit edilirse, makale geri çekilir veya ilgili hata düzeltilir. Geri çekme veya düzeltme, kamuoyuna açık bir şekilde duyurulur ve sürecin şeffaflığı korunur.
  • Şikayet Süreci: Eğer etik ihlallerin soruşturulmasında veya yönetilmesinde taraflarca bir itiraz olursa, bu durum baş editör tarafından bağımsız bir değerlendirme ile tekrar ele alınır. Şikayetlerin çözümü sürecinde COPE ilkelerine uygun hareket edilir.


2. Yayın Süreci ve Kalite Güvencesi

2.1. Yayın Süreci ve Karar Aşamaları
Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD), gönderilen makalelerin titizlikle değerlendirildiği bir yayın süreci yürütür. Tüm makaleler, bilimsel yeterlilik, özgünlük ve etik ilkelere uygunluk açısından incelenir. Baş editör veya baş editör yardımcısı tarafından yönlendirilen bu süreçte, Editör Kurulu ve hakem raporları doğrultusunda makalenin kabulüne, revizyonuna veya reddine karar verilir. Yayın sürecinin her aşamasında şeffaflık ve tarafsızlık esastır. Hakem değerlendirme süreciyle ilgili detaylı bilgiler, derginin ilgili sayfasında yer almaktadır. Hakem değerlendirme süreciyle ile ilgili sayfadan detaylı bilgiler yer almaktadır.


2.2. İntihal ve Orijinallik Kontrolü
ÜAD, intihale karşı sıfır tolerans politikası izler. Yazarlar, makalelerinin özgün olduğunu ve başka bir yerde yayımlanmadığını veya yayımlanma sürecinde olmadığını beyan etmelidir. Makaleler, intihal tespit yazılımları ile taranarak benzerlik oranı kontrol edilir. %20’den fazla benzerlik oranına sahip makaleler doğrudan reddedilebilir veya yazar(lar)dan gerekli düzeltmeleri yapmaları talep edilebilir.

  • Kendi Kendine İntihal (Self-Plagiarism): Yazarlar, daha önce yayımlanmış çalışmalarını önemli bir oranda tekrar kullanamaz. Her yeni makalenin bilimsel katkı sunması beklenir.
  • Alıntı ve Atıf Kuralları: Başka çalışmalardan yapılan alıntılar, doğru ve eksiksiz bir şekilde kaynak gösterilerek yapılmalıdır. Kaynakça bölümünde eksik ya da hatalı atıf gösterilmesi etik ihlal sayılacaktır.

2.3. Düzeltme, Geri Çekme ve Şikayet Prosedürleri
Yayınlanan makalelerde önemli bir hata veya etik ihlal tespit edildiğinde, yazar(lar) ve editörler tarafından hızlı bir şekilde harekete geçilir. Düzeltme veya geri çekme süreci şu adımları takip eder:

  • Düzeltme: Yayınlanan bir makalede bilimsel veya teknik bir hata tespit edildiğinde, editörler tarafından yazarla iletişime geçilerek bir düzeltme yayımlanması talep edilir.
  • Geri Çekme: Yayınlanan bir makalede ciddi bir etik ihlal veya bilimsel sahtecilik tespit edilirse, makale geri çekilir ve bu durum derginin ilgili sayısında duyurulur.
  • Şikayet Prosedürleri: Yazarlar, hakemler veya okuyucular, dergi sürecinde etik olmayan bir davranış veya hata fark ettiklerinde, dergi yönetimine şikayette bulunabilirler. Şikayetler, dergi yönetimi tarafından titizlikle incelenir ve gerektiğinde düzeltici adımlar atılır.

2.4. Kişisel Bilgilerin Korunması
ÜAD, yazarlar, hakemler ve okuyucuların kişisel bilgilerini gizli tutar. Makale değerlendirme sürecinde yazarların ve hakemlerin kimlikleri çift kör hakemlik ilkesi gereğince gizli tutulur. Yayınlanan makalelerde yer alan katılımcıların veya üçüncü şahısların gizliliği de korunur.

  • Veri Gizliliği: Araştırmada kullanılan veri setleri ve katılımcılara ait bilgiler, gerekli izinler alınmadan paylaşılmaz veya yayımlanmaz.
  • Gizlilik İhlali: Kişisel bilgilerin ifşa edilmesi durumunda, dergi yönetimi tarafından gerekli yasal adımlar atılacaktır.

2.5. Bilimsel Bütünlük ve Şeffaflık
ÜAD, yayın sürecinde bilimsel bütünlük ve şeffaflık ilkesini benimser. Yazarlar, çalışmalarında elde ettikleri tüm verileri doğru bir şekilde raporlamakla ve yanıltıcı bilgi sunmamakla yükümlüdür. Editörler, hakemler ve yayın kurulu, bilimsel süreçlerin şeffaf ve adil bir şekilde yürütülmesini sağlar.

  • Araştırma Verilerinin Şeffaflığı: Yazarlar, kullandıkları veri setlerini açıkça belirtmeli ve gerekirse araştırma verilerine erişim sağlanmalıdır.
  • Finansman ve Çıkar Çatışmaları: Yazarlar, makalelerinde varsa finansman kaynaklarını ve çıkar çatışmalarını açıkça belirtmelidir.


3. Etik Olmayan Davranışlarla Mücadele
3.1. İntihal, Veri Manipülasyonu ve Sahtecilik
Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD), bilimsel yayınlarda etik ihlallere karşı sıfır tolerans politikası uygular. Etik ihlaller, bilim dünyasına zarar verdiği gibi, araştırmacıların güvenilirliğini de olumsuz etkiler. Aşağıdaki ihlaller, ciddi etik sorunlar olarak değerlendirilir:
  • İntihal: Yazar(lar), başkalarının çalışmalarından alıntı yaparken mutlaka kaynak göstermelidir. Başka araştırmacıların çalışmalarının izinsiz veya uygunsuz şekilde kullanılması intihal sayılır. İntihal tespit edilen çalışmalar, yayın sürecinden derhal çıkarılır.
  • Veri Manipülasyonu: Verilerin kasıtlı olarak çarpıtılması, değiştirilmesi veya manipüle edilmesi etik dışı bir davranıştır. Yazarlar, elde ettikleri verileri olduğu gibi raporlamakla yükümlüdürler.
  • Sahtecilik: Veri uydurma, yanıltıcı veya yanlış bilgiler sunma gibi bilimsel sahtecilik, ÜAD'de yayımlanacak makaleler için kabul edilemez. Bu tür eylemler, ilgili makalenin geri çekilmesine yol açar ve yazar(lar)a yaptırım uygulanır.

3.2. Akademik Bütünlüğü Sağlama Yükümlülüğü
Yazarlar, hakemler ve editörler, akademik bütünlüğü sağlamak için üst düzeyde sorumluluk taşır. Bilimsel yayıncılığın güvenilirliğini koruma amacıyla her bir taraf, dürüst ve tarafsız olmalıdır.

  • Yazar Sorumluluğu: Yazarlar, makalelerinde yer alan tüm bilgilerin doğruluğunu ve orijinalliğini temin etmelidir. Yanıltıcı bilgi, veri eksikliği ya da çalışmanın amacıyla uyuşmayan iddialar etik ihlal kapsamına girer.
  • Hakem Sorumluluğu: Hakemler, makaleleri değerlendirirken yalnızca bilimsel yeterlilik ve katkıyı dikkate almalı; kişisel veya akademik önyargılardan kaçınmalıdır. Hakemler ayrıca çıkar çatışmalarını bildirmelidir.
  • Editör Sorumluluğu: Editörler, makalelerin tarafsız ve adil bir şekilde değerlendirildiğinden emin olmalıdır. Editörler, çıkar çatışmalarından kaçınmalı ve bilimsel bütünlüğü koruyacak şekilde hareket etmelidir.

3.3. Hakem, Editör ve Yazar Arasındaki Çıkar Çatışmaları
Çıkar çatışmaları, bilimsel süreçlerin tarafsızlığını zedeleyebilir. ÜAD, yazarlar, editörler ve hakemler arasında oluşabilecek çıkar çatışmalarını tespit etmek ve bu durumu şeffaf bir şekilde yönetmek için belirli protokoller uygular.

  • Yazarlar: Yazarlar, makale gönderimi sırasında varsa finansal destekçilerini ve olası çıkar çatışmalarını açıkça beyan etmelidir. Bu, hem finansman kaynakları hem de kişisel veya kurumsal çıkarlar için geçerlidir.
  • Hakemler: Hakemler, değerlendirdikleri çalışmanın yazarlarıyla çıkar çatışması içindeyse (yakın çalışma ilişkisi, ortak araştırma geçmişi, kişisel ilişki vb.) durumu editörlere bildirmelidir ve makaleyi değerlendirme sürecinden çekilmelidir.
  • Editörler: Editörler, yazarlarla ilgili herhangi bir çıkar çatışmasına sahiplerse, ilgili makale ile ilgili değerlendirme sürecinden çekilmeli ve bu durumu başka bir editöre devretmelidir.

3.4. Etik Şikayetlerin Değerlendirilmesi
ÜAD, etik ihlallere dair tüm şikayetleri titizlikle değerlendirir. Şikayet süreci, tarafsız ve şeffaf bir şekilde yönetilir, ihlal tespit edildiğinde gerekli düzeltici adımlar atılır. Şikayetlerin değerlendirilme süreci şu adımları içerir:

  • İhbar: Yazarlar, hakemler, okuyucular veya diğer üçüncü şahıslar etik ihlal tespit ettiklerinde ÜAD yönetimine şikayette bulunabilirler. Şikayetler, dergiye yazılı olarak iletilmelidir.
  • İnceleme: Editörler ve ilgili komite, şikayeti detaylı bir şekilde inceleyerek, varsa kanıtlar toplanır. Gerektiğinde uzman hakemlerden görüş alınır.
  • Sonuç: Etik ihlal tespit edilirse, ilgili makale geri çekilir, düzeltme yayımlanır ya da yazar(lar)a yaptırım uygulanır. İhlal durumu kamuoyuna duyurulur ve makale kayıtlardan kaldırılabilir.


4. Hayvan ve İnsan Deneklerle Yapılan Araştırmalar
4.1. Etik Kurul Onayı
Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD), insan ve hayvan deneklerin kullanıldığı araştırmalarda, ilgili etik kurullardan alınmış onayın bulunmasını zorunlu kılar. Bu tür çalışmaların yayımlanması için etik kurul onayı şarttır. Yazarlar, makalelerinde etik kurul onay numarasını ve onayın alındığı kurumu açıkça belirtmelidir.
  • İnsan Deneklerle Yapılan Araştırmalar: İnsan katılımcıların yer aldığı çalışmalarda, uluslararası etik standartlar (örneğin, Dünya Tabipler Birliği Helsinki Bildirgesi (Declaration of Helsinki)) ve yerel yasalar doğrultusunda etik kurul onayı alınmalıdır. Çalışmanın başında etik kurul onayı beyan edilmeli ve katılımcıların rızası alınmalıdır.
  • Hayvan Deneklerle Yapılan Araştırmalar: Hayvanların kullanıldığı çalışmalarda, yazarlar ulusal ve uluslararası hayvan hakları kurallarına uygun hareket etmek zorundadırlar. Hayvan refahını korumak amacıyla alınan etik kurul onayı makalede belirtilmelidir.

4.2. İnsan Katılımcıların Hakları
İnsan deneklerle yapılan araştırmalarda, katılımcıların haklarının korunması esastır. Yazarlar, katılımcılardan bilgilendirilmiş onam almalı ve bu durumu makalelerinde açıkça beyan etmelidir. İnsan katılımcıların mahremiyetine saygı gösterilmeli ve kişisel bilgilerin gizliliği korunmalıdır.

  • Bilgilendirilmiş Onam: Katılımcılar, çalışmanın amacı, yöntemi, riskleri ve faydaları hakkında detaylı bilgilendirilmeli ve gönüllü olarak çalışmaya katılmayı kabul etmelidir. Yazarlara, bu süreçlerin belgelendiği bilgileri dergiye sunmaları gerektiği hatırlatılmalıdır.
  • Gizlilik ve Anonimlik: Katılımcıların kimlik bilgileri, makalede yer almamalı ve katılımcıların kişisel bilgilerinin gizliliği sağlanmalıdır. Katılımcıların anonimliği korunmadığında, bunun için açık izin alınmış olmalıdır.

4.3. Hayvan Refahı İlkeleri
Hayvan deneklerle yapılan araştırmalarda, hayvanların refahı ve etik standartlara uygun bir şekilde muamele görmesi temel bir gerekliliktir. Araştırmaların, hayvanların gereksiz acı veya strese maruz kalmaması için dikkatli bir şekilde planlanması ve uygulanması zorunludur.

  • ARRIVE Yönergeleri: Hayvanlarla ilgili yapılan çalışmaların raporlanmasında ARRIVE (Animal Research: Reporting of In Vivo Experiments) yönergeleri kullanılmalı ve hayvanların refahını en üst düzeyde gözeten araştırma yöntemleri uygulanmalıdır.
  • Minimizasyon İlkesi: Araştırmalar, mümkün olan en az sayıda hayvan kullanılarak ve en az zararla yapılmalıdır. Araştırma sırasında hayvanların sağlığı ve refahı sürekli olarak izlenmeli, hayvanlara gereksiz zarar verilmemelidir.

Üniversite Araştırmaları Dergisi (ÜAD)’ne makale gönderen yazarlardan makale gönderimi sonrasında, kabul/ret şartına bağlı olmaksızın ücret alınmaktadır. Dergiye gönderilen makalelerin dijital baskı, dizgi işlemleri, uluslararası indekslere tanıtılması gibi işlemlere ve mizanpaj yazılımı vb. masraflarına katkı olarak katılım bedeli talep edilecektir.
Bir makale sisteme yüklediğinde, sorumlu yazar ödemenin zamanı geldiğinde bilgilendirilecek ve ödeme talimatları dergi ekibi tarafından sağlanacaktır.
A waiver is granted for authors from countries outside Türkiye, and no payment is required from them.

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.