Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ulusal ve Uluslararası İş İlanlarında Çevre Mühendisliği Mezunlarının İstihdamı İçin Aranan Niteliklerin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 465 - 474, 20.09.2025
https://doi.org/10.32329/uad.1720849

Öz

Çevresel sorunların önlenmesi, kontrolü ve iyileştirilmesinde araştırma, tasarım, planlama veya mühendislik görevlerini yerine getiren öğrencilerin, kariyerlerinde ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve yetenekler müfredat kapsamında şekillenir. Lisans eğitimiyle kazanılan nitelikler, işverenlerin mezunlardan beklediği veya istihdam sürecinde disipline özgü becerilerden yoksun olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, çevre mühendisliği öğrencilerinin kariyer hazırlığını geliştirecek iş piyasasında aranan nitelikleri belirlemektir. Araştırmada, ulusal (Kariyer.net, İŞKUR, Eleman.net) ve uluslararası (Careerjet, Monster, SimplyHired) iş arama siteleri veya sosyal medya platformlarından (LinkedIn) elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. İlan verileri MS Excel çalışma sayfasına aktarılarak genel beceri, teknik ve teknik olmayan mesleki beceriler altında gruplandırılmıştır. Ulusal ve küresel ölçekli bulgular, en sık aranan nitelikler içerisinde seyahat, ehliyet gibi kişisel; diksiyon, okuma/yazma gibi iletişim; tecrübe, analiz/raporlama, mevzuat, iş sağlığı/güvenliği gibi mesleki; MS Office, AutoCAD, SAP, ArcGIS yazılımları gibi teknoloji; problem çözme, ekip çalışması gibi takım çalışması becerilerinin öne çıktığını göstermektedir. Çalışma sonucunda lisans müfredatına entegre edilebilecek bulgularla çevre mühendisliği öğrencilerinin mesleki becerilerini ve kariyer ihtiyaçlarını karşılama fırsatı açısından yatırım yapmaları gereken nitelikler sunulmuştur.

Etik Beyan

Bu araştırma, insan araştırmalarının doğrudan gerçekleştirilmediği ve dokümanlara dayalı bir araştırmadır. Etik Kurul İzni gereksinimi doğmamıştır.

Kaynakça

  • Acar, S., & Ünsal, N.Ö. (2017). Yeni Medyada Sosyal Medya Araçları İle İş Edinimi Platformları: Offıceangels Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 7(2), 1-13.
  • Ayaz, İ. S., Baran, E., & Açık, A. (2018). Denizcilik sektörüne yönelik iş ilanlarının analizi: kariyer.net örneği. In SETSCI Conference Indexing System, 3, 711-715.
  • Benli, A., & Şahin, L. (2004). İnsan kaynakları yönetiminde işgören bulma ve seçme: Çınar Hotel uygulaması. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 113-124.
  • Berdanier, C. G. (2022). A hard stop to the term “soft skills”. Journal of Engineering Education, 111(1), 14–18.
  • Chan, C. K., Fong, E. T., Luk, L. Y., & Ho, R. (2017). A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum. International Journal of Educational Development, 57, 1–10.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cullen, M. (2007). The role of cooperative education in developing environmental science skills. International Journal of Work-Integrated Learning, 8(1), 37.
  • Ergüt, Ö. (2021). Metin madenciliği yaklaşımıyla işverenlerin nitelik taleplerinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(40), 138-157.
  • Ertürk, M. (2022). E-Ticaret Uzmanlarının İşe Alınmasında Aranan Niteliklere Yönelik Bir Araştırma: Kariyer.Net Örneği. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 14-29.
  • Fleming, G. C., Klopfer, M., Katz, A., & Knight, D. (2024). What engineering employers want: An analysis of technical and professional skills in engineering job advertisements. Journal of Engineering Education, 113(2), 251-279.
  • Gedik, K., Çam, H., Gerek, E. E., Işıkoğlu, M. A., & Gedik, N. (2025). Sektörel Geri Bildirim, Akreditasyon ve Mikro-yeterlilik Perspektifinden Mühendislik Stajları. Journal of University Research, 8(2), 180-192.
  • Gerek, I. H., & Efeoglu, I. E. (2015). What qualifications and skills are important for civil engineers? A job advertisement analysis. In Proceedings of the MakeLearn and TIIM: Joint International Conference, 689-695.
  • Gulgonul, S. Sözbir, N. & Agir, A. (2019). Engineering Labor Demand In Turkey. 10th International Symposium on Intelligent Manufacturing and Service Systems. 9-11 September 2019, Sakarya, Turkey.
  • Hardy, J. (2008). Stratification of environmental education and education for sustainable development in Australia: an analysis of positions vacant advertisements, Environmental Education Research, 14(2), 165-174.
  • Henderson, E. D., & Vachula, R. S. (2024). Geologic limitations on a comprehensive Anthropocene. Anthropocene, 46, 100434. https://doi.org/10.1016/j.ancene.2024.100434
  • Hirudayaraj, M., Baker, R., Baker, F., & Eastman, M. (2021). Soft skills for entry-level engineers: What employers want. Education Sciences, 11(10), 641.
  • İmamoğlu, E., & Barutcu, K. (2023). Türkiye’de Dijitalleşen Sektörlerde İş Gücü Niteliğindeki Gereksinimlerin Güncel İş İlanları ile Analizi. Alanya Akademik Bakış, 7(2), 823-845.
  • Köroğlu, Ö., & Merter, B. (2012). Seyahat Acentelerinin Turist Rehberlerini Seçme ve İşe Alma Sürecindeki Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 213-238.
  • Mazzurco, A., Crossin, E., Chandrasekaran, S., Daniel, S., & Sadewo, G. R. P. (2021). Empirical research studies of practicing engineers: A mapping review of journal articles 2000–2018. European Journal of Engineering Education, 46(4), 479–502.
  • Miller, K. K., & Jorre De St Jorre, T. (2022). Digital micro-credentials in environmental science: an employer perspective on valued evidence of skills. Teaching in Higher Education, 1-17.
  • National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine (2019). Environmental engineering for the 21st century: Addressing grand challenges. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/25121.
  • Oerther, D. B., Oerther, S., & McCauley, L. A. (2024). Environmental Engineering 3.0: Faced with Planetary Problems, Solutions Must Scale-Up Caring. Journal of Environmental Engineering, 150(9). https://doi.org/10.1061/joeedu.Eeeng-7764.
  • Özdemir, H., Kayabaşı, R., Erkan, M. A., & Cündübeyoğlu, İ. (2023). İş güvenliği uzmanlarının teknik ve istihdam edilebilirlik becerileri: İş ilanları üzerine bir analiz. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 14(1), 54-80.
  • Parts, V., Teichmann, M., & Rüütmann, T. (2013). Would engineers need non-technical skills or non-technical competences or both?. International Journal of Engineering Pedagogy, 3 (2), 14−19.
  • Reamer, M. B. (2023). Professionalizing environmental education: outcomes from an undergraduate special topics course on environmental organizations and careers. Frontiers in Education, 8, 1229680.
  • Rogers, J. R., Fredrich, A. J., & Garbrecht, J. D. (2002). Water Resources and Environmental History. American Society of Civil Engineers. https://doi.org/10.1061/9780784407387
  • Shuman, L. J., Besterfield-Sacre, M., & McGourty, J. (2005). The ABET “professional skills” - Can they be taught? Can they be assessed? Journal of Engineering Education, 94(1), 41–55.
  • Star, C., & Hammer, S. (2008). Teaching generic skills: Eroding the higher purpose of universities, or an opportunity for renewal? Oxford Review of Education, 34(2), 237–251.
  • Stewart, B. A. (2021). An empirical approach to identifying employability skills required of graduates in the environmental sciences. Industry and Higher Education, 35(2), 89-101.
  • Topal, M. & Arslan, E. I. (2010). Türkiye’de çevre mühendisliği bölümleri ve eğitimi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 26(1), 34-49.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). http://www.tdk.gov.tr (Erişim Tarihi: 11.12.2024)
  • Winberg, C., Bramhall, M., Greenfield, D., Johnson, P., Rowlett, P., Lewis, O., Waldock, J., & Wolff, K. (2020). Developing employability in engineering education: A systematic review of the literature. European Journal of Engineering Education, 45(2), 165–180.
  • Wood, M., Taylor, S., Carroll, A., & Hansen, N. C. (2017). Surveying employment listings to inform curricula of environmental science degree programs. Journal of Environmental Studies and Sciences, 7, 346-354.
  • Workman, C. L., Cairns, M. R., de los Reyes III, F. L., & Verbyla, M. E. (2021). Global water, sanitation, and hygiene approaches: anthropological contributions and future directions for engineering. Environmental Engineering Science, 38(5), 402-417.
  • Yıldıztepe, E. (2018). İstatistik mezunlarının istihdamında aranan niteliklerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 49-60.

Investigation of the Qualifications for the Employment of Environmental Engineering Graduates in National and International Job Advertisements

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 465 - 474, 20.09.2025
https://doi.org/10.32329/uad.1720849

Öz

The curriculum is designed to impart the knowledge, skills, and abilities that students engaged in research, design, planning, or engineering tasks related to the prevention, control, and remediation of environmental problems. However, undergraduate education often lacks the discipline-specific skills that employers seek in graduates or during the employment process. This study aims to identify the qualifications sought by the labor market in order to enhance the career readiness of students pursuing a career in environmental engineering. To this end, a content analysis was conducted on data obtained from national (Kariyer.net, İŞKUR, Eleman.net) and international (Careerjet, Monster, SimplyHired) job advertisement websites or social media platforms (LinkedIn). The advertisement data were transferred to an MS Excel worksheet and grouped according to the following categories: general skills, technical skills, and non-technical vocational skills. The analysis revealed that the most prevalent qualifications sought across both national and global contexts are personal skills, including travel and driving licenses; communication skills, such as diction and reading/writing proficiency; professional skills, encompassing experience, analysis/reporting, legislation, and occupational health/safety; technology skills, such as proficiency in MS Office, AutoCAD, SAP, and ArcGIS software; and teamwork skills, including problem-solving and teamwork capabilities. The findings of this study can be integrated into the undergraduate curriculum, and the qualifications that environmental engineering students should invest in to meet their professional skills and career needs are presented.

Kaynakça

  • Acar, S., & Ünsal, N.Ö. (2017). Yeni Medyada Sosyal Medya Araçları İle İş Edinimi Platformları: Offıceangels Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 7(2), 1-13.
  • Ayaz, İ. S., Baran, E., & Açık, A. (2018). Denizcilik sektörüne yönelik iş ilanlarının analizi: kariyer.net örneği. In SETSCI Conference Indexing System, 3, 711-715.
  • Benli, A., & Şahin, L. (2004). İnsan kaynakları yönetiminde işgören bulma ve seçme: Çınar Hotel uygulaması. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 113-124.
  • Berdanier, C. G. (2022). A hard stop to the term “soft skills”. Journal of Engineering Education, 111(1), 14–18.
  • Chan, C. K., Fong, E. T., Luk, L. Y., & Ho, R. (2017). A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum. International Journal of Educational Development, 57, 1–10.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cullen, M. (2007). The role of cooperative education in developing environmental science skills. International Journal of Work-Integrated Learning, 8(1), 37.
  • Ergüt, Ö. (2021). Metin madenciliği yaklaşımıyla işverenlerin nitelik taleplerinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(40), 138-157.
  • Ertürk, M. (2022). E-Ticaret Uzmanlarının İşe Alınmasında Aranan Niteliklere Yönelik Bir Araştırma: Kariyer.Net Örneği. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 14-29.
  • Fleming, G. C., Klopfer, M., Katz, A., & Knight, D. (2024). What engineering employers want: An analysis of technical and professional skills in engineering job advertisements. Journal of Engineering Education, 113(2), 251-279.
  • Gedik, K., Çam, H., Gerek, E. E., Işıkoğlu, M. A., & Gedik, N. (2025). Sektörel Geri Bildirim, Akreditasyon ve Mikro-yeterlilik Perspektifinden Mühendislik Stajları. Journal of University Research, 8(2), 180-192.
  • Gerek, I. H., & Efeoglu, I. E. (2015). What qualifications and skills are important for civil engineers? A job advertisement analysis. In Proceedings of the MakeLearn and TIIM: Joint International Conference, 689-695.
  • Gulgonul, S. Sözbir, N. & Agir, A. (2019). Engineering Labor Demand In Turkey. 10th International Symposium on Intelligent Manufacturing and Service Systems. 9-11 September 2019, Sakarya, Turkey.
  • Hardy, J. (2008). Stratification of environmental education and education for sustainable development in Australia: an analysis of positions vacant advertisements, Environmental Education Research, 14(2), 165-174.
  • Henderson, E. D., & Vachula, R. S. (2024). Geologic limitations on a comprehensive Anthropocene. Anthropocene, 46, 100434. https://doi.org/10.1016/j.ancene.2024.100434
  • Hirudayaraj, M., Baker, R., Baker, F., & Eastman, M. (2021). Soft skills for entry-level engineers: What employers want. Education Sciences, 11(10), 641.
  • İmamoğlu, E., & Barutcu, K. (2023). Türkiye’de Dijitalleşen Sektörlerde İş Gücü Niteliğindeki Gereksinimlerin Güncel İş İlanları ile Analizi. Alanya Akademik Bakış, 7(2), 823-845.
  • Köroğlu, Ö., & Merter, B. (2012). Seyahat Acentelerinin Turist Rehberlerini Seçme ve İşe Alma Sürecindeki Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 213-238.
  • Mazzurco, A., Crossin, E., Chandrasekaran, S., Daniel, S., & Sadewo, G. R. P. (2021). Empirical research studies of practicing engineers: A mapping review of journal articles 2000–2018. European Journal of Engineering Education, 46(4), 479–502.
  • Miller, K. K., & Jorre De St Jorre, T. (2022). Digital micro-credentials in environmental science: an employer perspective on valued evidence of skills. Teaching in Higher Education, 1-17.
  • National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine (2019). Environmental engineering for the 21st century: Addressing grand challenges. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/25121.
  • Oerther, D. B., Oerther, S., & McCauley, L. A. (2024). Environmental Engineering 3.0: Faced with Planetary Problems, Solutions Must Scale-Up Caring. Journal of Environmental Engineering, 150(9). https://doi.org/10.1061/joeedu.Eeeng-7764.
  • Özdemir, H., Kayabaşı, R., Erkan, M. A., & Cündübeyoğlu, İ. (2023). İş güvenliği uzmanlarının teknik ve istihdam edilebilirlik becerileri: İş ilanları üzerine bir analiz. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 14(1), 54-80.
  • Parts, V., Teichmann, M., & Rüütmann, T. (2013). Would engineers need non-technical skills or non-technical competences or both?. International Journal of Engineering Pedagogy, 3 (2), 14−19.
  • Reamer, M. B. (2023). Professionalizing environmental education: outcomes from an undergraduate special topics course on environmental organizations and careers. Frontiers in Education, 8, 1229680.
  • Rogers, J. R., Fredrich, A. J., & Garbrecht, J. D. (2002). Water Resources and Environmental History. American Society of Civil Engineers. https://doi.org/10.1061/9780784407387
  • Shuman, L. J., Besterfield-Sacre, M., & McGourty, J. (2005). The ABET “professional skills” - Can they be taught? Can they be assessed? Journal of Engineering Education, 94(1), 41–55.
  • Star, C., & Hammer, S. (2008). Teaching generic skills: Eroding the higher purpose of universities, or an opportunity for renewal? Oxford Review of Education, 34(2), 237–251.
  • Stewart, B. A. (2021). An empirical approach to identifying employability skills required of graduates in the environmental sciences. Industry and Higher Education, 35(2), 89-101.
  • Topal, M. & Arslan, E. I. (2010). Türkiye’de çevre mühendisliği bölümleri ve eğitimi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 26(1), 34-49.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). http://www.tdk.gov.tr (Erişim Tarihi: 11.12.2024)
  • Winberg, C., Bramhall, M., Greenfield, D., Johnson, P., Rowlett, P., Lewis, O., Waldock, J., & Wolff, K. (2020). Developing employability in engineering education: A systematic review of the literature. European Journal of Engineering Education, 45(2), 165–180.
  • Wood, M., Taylor, S., Carroll, A., & Hansen, N. C. (2017). Surveying employment listings to inform curricula of environmental science degree programs. Journal of Environmental Studies and Sciences, 7, 346-354.
  • Workman, C. L., Cairns, M. R., de los Reyes III, F. L., & Verbyla, M. E. (2021). Global water, sanitation, and hygiene approaches: anthropological contributions and future directions for engineering. Environmental Engineering Science, 38(5), 402-417.
  • Yıldıztepe, E. (2018). İstatistik mezunlarının istihdamında aranan niteliklerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 49-60.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yükseköğretimde Program Geliştirme ve Yeterlilikler, Lisans ve Lisansüstü Eğitim Programlarının Akretitasyonu
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Şevval Yavuz 0009-0001-4614-1250

Berker Eskice 0009-0000-8682-6361

Kadir Gedik 0000-0002-1391-9265

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2025
Kabul Tarihi 5 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yavuz, E. Ş., Eskice, B., & Gedik, K. (2025). Ulusal ve Uluslararası İş İlanlarında Çevre Mühendisliği Mezunlarının İstihdamı İçin Aranan Niteliklerin İncelenmesi. Journal of University Research, 8(3), 465-474. https://doi.org/10.32329/uad.1720849

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.