Bu araştırmada yükseköğretimde öz ve akran değerlendirme uygulamalarına katılımın öğrencilerin anlamlı öğrenme düzeyleri üzerindeki etki durumu incelenmiştir. Araştırma süreci nicel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Öz ve akran değerlendirme süreçlerinin anlamlı öğrenme üzerindeki etkisinin incelenmesi için deneysel araştırma türlerinden tek grup ön test-son test yapısı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda yüksek öğretime devam eden 48 öğrenci yer almıştır. Araştırma sürecinde Katılımcı Bilgi Anketi, Anlamlı Öğrenme Öz-Farkındalık Ölçeği, Performans Görevi Kartı, Performans Görevi Dereceli Puanlama Anahtarı, Performans Değerlendirme Formu, Öz Değerlendirme Formu, Katılımcı Değerlendirme Formu ve Takım Üyesi Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna dair betimsel veriler; frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (x), standart sapma, basıklık ve çarpıklık değerleri olarak çözümlenmiştir. Öz ve akran değerlendirme uygulamalarının anlamlı öğrenme üzerindeki etkisi fark analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre; öntest-sontest olarak uygulanan Anlamlı Öğrenme Öz-Farkındalık Ölçeği’nin hem ölçek alt boyutlarında hem de ölçek toplam puanında sontest lehine anlamlı bir farkın oluştuğu tespit edilmiştir. Görüldüğü üzere yükseköğretim öğrencilerinin sınıf içi etkinliklerine öz ve akran değerlendirme süreçlerinin dahil edilmesi; onların anlamlı öğrenme durumlarını olumlu yönde etkilemiştir. Bu araştırma kapsamında elde edilen bulgular ışığında yükseköğretim düzeyinde öz ve akran değerlendirme uygulamalarının anlamlı öğrenmeyi güçlendirdiği düşünülmektedir.
Yükseköğretim biçimlendirici değerlendirme öz değerlendirme akran değerlendirmesi anlamlı öğrenme
This study described the effects of participation in self- and peer-assessment practices in higher education on students' meaningful learning levels. The research process was designed as a quantitative research design. In order to examine the effects of self- and peer-assessment processes on meaningful learning, a single group pre-test-post-test structure, one of the experimental research types, was used. The study group included 48 students continuing their higher education. Participant Information Survey, Meaningful Learning Self-Awareness Scale, Performance Task Card, Performance Task Rubric, Performance Evaluation Form, Self-Assessment Form, Participant Evaluation Form and Team Member Evaluation Form were used in the research process. Descriptive data regarding the study group of the study were analyzed as frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (x), standard deviation, kurtosis and skewness values. The effects of self- and peer-assessment practices on meaningful learning were evaluated with difference analysis. According to the research findings; It was determined that a significant difference occurred in favor of the post-test in both the scale sub-dimensions and the scale total score of the Meaningful Learning Self-Awareness Scale applied as pre-test-post-test. As can be seen, the inclusion of self- and peer-assessment processes in the classroom activities of higher education students has positively affected their meaningful learning. In the light of the findings obtained within the scope of this research, it is thought that self- and peer-assessment practices at the higher education level strengthen meaningful learning.
Higher education formative assessment self-assessment peer assessment meaningful learning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .