Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders ve Görsel Algı Başarısı ile Matematik Tutumuna Etkisi

Yıl 2021, , 1 - 15, 26.04.2021
https://doi.org/10.47477/ubed.769597

Öz

Bu çalışmanın temel amacı Zenginleştirilmiş Eğitim Programının (ZEP) ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin geometri ders ve görsel algı başarıları ile matematiğe ilişkin tutumlarına etkisini incelemektir. Bu amaçla, karma yöntem ile bir araştırma yürütülmüştür. Bu kapsamda nicel ve nitel analiz yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Aydın ili Efeler ilçesindeki özel bir okulda 4. sınıfta öğrenim gören toplam 37 öğrenci araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Bu öğrenciler 10 hafta boyunca ZEP uygulamaları içeren derslere katılmışlardır. Araştırma verileri; Geometri Başarı Testi (GBT), Matematikle İlgili Düşünceler Anketi, Görsel Algı Testi (GAT), öğrenci günlükleri ve araştırmacı günlüğü aracılığı ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 25.0 yardımıyla ortalama ve standart sapma gibi tanımlayıcı istatistikler ile ilişkili örneklemler için t-testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Nitel analizlerde ise betimsel analizi tekniğine başvurulmuştur. Araştırma sonucunda, GBT ön test ortalaması 16,19; son test ortalaması ise 17,24 olarak tespit edilmiştir. Matematiğe ilişkin olumlu düşünceler ön test ortalaması 3,29; son test ortalaması ise 3,21; olumsuz düşünceler ön test ortalaması 2,59; son test ortalaması ise 2,51 olarak bulunmuştur. Ayrıca görsel algı ön ve son test ortalamaları 9,89 ve 10,81 olarak tespit edilmiştir. Yapılan t-testleri sonucunda, ilkokul 4. sınıfta uygulanan Zenginleştirilmiş Eğitim Programı, öğrencilerin geometri ders başarılarına ve görsel algı becerilerine anlamlı bir katkı sağlamaktadır (p<0,05). Ancak programın matematiğe ilişkin olumlu veya olumsuz düşünceler üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır (p>0,05). ZEP derslerine ilişkin yapılan öğrenci görüşmelerinde derste yer verilen uygulamaların duyuşsal ve bilişsel anlamda oldukça iyi etki bıraktığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Altun, M. (2017). Fiziksel etkinlik kartları ile zeka oyunlarının ilkokul öğrencilerinin dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, S. (2012). The effect of origami-based instruction on spatial visualization, geometry achievement and reasoning of tenth-grade students. Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayrak, E. M. (2008). Görsel öğretimin ilköğretim öğrencisinin uzamsal yeteneğine ve uzamsal yetenek problemlerine yönelik tutumuna etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bedeloğlu, İ.T. (2016). Geogebra ve video ile zenginleştirilmiş web tabanlı matematik eğitiminin geometri başarısına ve öz-yeterliğe etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cengiz, Ö. (2002). 5.6-6 yaş çocuklarının görsel algı gelişimini destekleyici eğitim programının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. CA: Sage.
  • Curaoglu, O. (2012). Teknoloji ile zenginleştirilmiş öğretimin altıncı sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarına ve matematik dersindeki problem çözme becerisine etkisi. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dawson, C. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş. A. Arı (çev.). Konya: Eğitim Yayıncılık.
  • Debreli, E. (2011). Yaratıcı drama temelli öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin oran orantı konusundaki başarılarına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, A. (2010). Görsel algı eğitiminin beş - altı yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirkan, H. (2018). 8. sınıf öğrencilerinin uzamsal becerileri ile geometri başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Uşak.
  • Dönmez, P. (2018). Gerçekçi matematik eğitiminin 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel ifadelerdeki matematik başarısına ve öğrencilerin matematiğe ilişkin tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Duatepe, A. (2004). Drama temelli öğretmin yedinci sınıf öğrencilerinin geometri başarısına, van hiele geometrik düşünme düzeylerine, matematiğe ve geometriye karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Gençoğlu, T. (2013). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacmi konularının öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ile akıllı tahta destekli öğretimin öğrenci akademik başarısına ve matematiğe ilişkin tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İflazoğlu, A. (1999). Küme destekli bireyselleştirme tekniğinin temel eğitim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutumları üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kandil, S. (2016). Origami etkinlikleriyle zenginleştirilmiş sorgulama temelli öğretimin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin yansıma simetrisi konusundaki başarıları, geometri dersine yönelik tutumları ve geometriye yönelik öz yeterlik algıları üzerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Marangoz, D. (2018). Mekanik zeka oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Ünversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • MEB. (2015). İlkokul matematik dersi (1, 2, 3 ve 4. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. MEB. (2017). PISA 2015 ulusal raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Özat, E. N. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda frostig görsel algı eğitim programının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Özcan, D. (2014). Anadolu Lisesi öğrencilerine uygulanan matematik tarihiyle zenginleştirilmiş öğretim programının matematik başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, G. (2017). Üstün yetenekli öğrencilere yönelik zenginleştirilmiş öğretim programının bilimsel süreç becerilerine ve başarıya katkısına ilişkin eylem araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemirli, G. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencinin matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutumu üzerindeki etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özmen, K. (2017). Epistemolojik yönden zenginleştirilmiş öğretim metodunun dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik ile ilgili kişisel epistemolojilerine ve fizikteki başarısına etkileri. Doktora Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pilli, O. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin 4. sınıf matematik dersindeki başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sarı, S. (2010). Somut materyallerle öğretimin dördüncü sınıf öğrencilerinin geometri başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Senger, B. (2010). Görsel algı ve matematik ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Şahin, S. (2016). Zenginleştirilmiş eğitim programının öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri, problem çözme becerileri ve matematik kaygısı üzerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Şahin, Z. (2018). Geometri öğretiminde kavram karikatürü kullanımının beşinci sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarına ve erişi düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ünlü, M. (2014). Geometri başarısını etkileyen faktörler: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmazer, Z. (2013). Geometri öğretiminde bir kukla modeli tasarlanması ve kukla modeli ile geometri öğretiminin matematiğe yönelik tutuma etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Enes Uluç Bu kişi benim

Kerim Gundogdu

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uluç, E., & Gundogdu, K. (2021). Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders ve Görsel Algı Başarısı ile Matematik Tutumuna Etkisi. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 4(1), 1-15. https://doi.org/10.47477/ubed.769597
AMA Uluç E, Gundogdu K. Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders ve Görsel Algı Başarısı ile Matematik Tutumuna Etkisi. UBED. Nisan 2021;4(1):1-15. doi:10.47477/ubed.769597
Chicago Uluç, Enes, ve Kerim Gundogdu. “Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders Ve Görsel Algı Başarısı Ile Matematik Tutumuna Etkisi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 4, sy. 1 (Nisan 2021): 1-15. https://doi.org/10.47477/ubed.769597.
EndNote Uluç E, Gundogdu K (01 Nisan 2021) Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders ve Görsel Algı Başarısı ile Matematik Tutumuna Etkisi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 4 1 1–15.
IEEE E. Uluç ve K. Gundogdu, “Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders ve Görsel Algı Başarısı ile Matematik Tutumuna Etkisi”, UBED, c. 4, sy. 1, ss. 1–15, 2021, doi: 10.47477/ubed.769597.
ISNAD Uluç, Enes - Gundogdu, Kerim. “Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders Ve Görsel Algı Başarısı Ile Matematik Tutumuna Etkisi”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 4/1 (Nisan 2021), 1-15. https://doi.org/10.47477/ubed.769597.
JAMA Uluç E, Gundogdu K. Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders ve Görsel Algı Başarısı ile Matematik Tutumuna Etkisi. UBED. 2021;4:1–15.
MLA Uluç, Enes ve Kerim Gundogdu. “Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders Ve Görsel Algı Başarısı Ile Matematik Tutumuna Etkisi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, c. 4, sy. 1, 2021, ss. 1-15, doi:10.47477/ubed.769597.
Vancouver Uluç E, Gundogdu K. Zenginleştirilmiş Eğitim Programının Geometri Ders ve Görsel Algı Başarısı ile Matematik Tutumuna Etkisi. UBED. 2021;4(1):1-15.