Dil becerilerinin geliştirilmesinde öğrencilerin aktif katılım gösterdikleri ve uygulamalar yaptıkları etkinliklerin işlevsel bir rolü vardır. Türkçe ders kitaplarının da bu nedenle etkinlik temelli bir anlayışla oluşturulması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı ortaokul Türkçe ders kitaplarında bulunan yazma etkinliklerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Nitel yaklaşımda doküman incelemesi yöntemi ile yürütülen çalışmada yazma etkinlikleri; temalara, etkinlik türlerine ve kazanımlara göre dağılımları bakımından betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda ilk olarak 5. sınıfta 24, 6. sınıfta 47, 7. sınıfta 40, 8. sınıfta 57 yazma etkinliği olduğu belirlenmiştir. Etkinlik türü bakımından bütün sınıf düzeylerinde en çok “bir kavram hakkında/bir konuda metin yazma, bir konu hakkındaki düşüncelerini yazma” etkinlik türlerine rastlanmıştır. Yazma kazanımları açısından ise 5. sınıf düzeyinde “Yazma sürecine yönelik öz yansıtma yapabilme/kendini uyarlayabilme”, 6 ve 7. sınıf düzeyinde “Yazma stratejilerini uygular.”, 8. sınıf düzeyinde “Yazdıklarını paylaşır.” kazanımlarının en çok kullanıldığı belirlenmiştir. Genel olarak 5 ve 7. sınıf düzeylerinde yazma etkinliklerinin sayısının düşük, 8. sınıf düzeyinin ise sayı bakımından nispeten yeterli durumda olduğu; bütün sınıf düzeylerinde çoğunlukla benzer etkinlik türlerinin kullanıldığı, etkinlik çeşitliliğinin sağlanamadığı belirlenmiştir. Kazanım bakımından da ders kitaplarının aynı yazma kazanımları etrafında şekillendiği görülmüştür. Çalışmanın ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki yazma etkinliklerinin görünümünü sergilemesi bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.
Turkish textbooks should be prepared based on an activity-based approach. The aim of this study is to examine the writing activities found in secondary school Turkish textbooks in terms of various variables. Conducted using the document analysis method in a qualitative approach, the study analysed writing activities in terms of their distribution according to themes, activity types, and subskills using descriptive analysis. The study found that there were 24 writing activities in 5th-grade, 47 in 6th-grade, 40 in 7th-grade, and 57 in 8th-grade. In terms of activity type, the most common activities across all grade levels were writing a text about a concept/topic and writing about one's thoughts on a topic. In terms of writing achievements, it has been determined that the most frequently used achievements are ‘being able to reflect on the writing process/adapt oneself’ at the 5th grade; ‘the students applying writing strategies’ at the 6th and 7th-grade levels; and ‘the students sharing what they have written’ at the 8th-grade level. Overall, it was determined that the number of writing activities was low in grades 5 and 7, while grade 8 had a relatively adequate number of activities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir.
* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.