Çocuk edebiyatı, Orta Çağ’dan günümüze dek kapsamlı bir dönüşüm geçirmiş olup, bu süreç boyunca değişen kültürel ve felsefi paradigmaları sürekli olarak yansıtmıştır. Geleneksel bağlamda, ya çocukluk dünyasını yetişkin bakışıyla sunmuş ya da yetişkinler dünyasını çocuğun perspektifinden yorumlamıştır. Ancak yirminci yüzyıl, çocuk karakterlerin özgün (otantik) bir şekilde kendilerini ifade edebilecekleri edebi bir alanın inşasıyla önemli bir kırılma noktası teşkil etmiştir. Bireysellik çerçevesinde kendilik kavramının tanımı, başlıca iki şekilde tezahür eder: bireyin kendi kimliğini aktif olarak ortaya koyması ya da dışsal otoriteler tarafından dayatılan kimlikleri pasif biçimde benimsemesi. Bu doğrultuda, her çocuk dünyayı kendine özgü bir bakış açısıyla algılar ve anlamlandırır. Bu çalışma, Richmal Crompton’ın Just William (1922) adlı eserini inceleyerek, yetişkin karakterlerin zihinlerinde şekillenen “kurgulanmış çocukluk” kavramını örneklendirerek ele almaktadır. William karakteri aracılığıyla—entelektüel farkındalık ve sezgisel derinlikle betimlenen bir çocuk olarak—roman, yetişkinlerin çocukluk olgusuna dair baskın varsayımlarına eleştirel bir bakış sunar. Eser, yetişkin dünyasının çocuklara yönelik tutumlarını yeniden düşünmeye davet eden yansıtıcı bir araç işlevi görmektedir. Bu çalışma, metinsel çözümlemenin ardından ayrıca Crompton’ın eserinin 1940, 1947, 1976, 1994 ve 2010 yıllarındaki film adaptasyonlarını inceleyecektir.
Just William Çocuk Edebiyatı Bireysellik Yetişkin Dünyası Film Adaptasyonu
Children’s literature has undergone substantial evolution from the medieval period to the present, consistently reflecting shifting cultural and philosophical perspectives. Traditionally, it either presents the child’s world through an adult gaze or interprets the adult world from a child’s viewpoint. The twentieth century marked a pivotal shift by establishing a literary space where child characters could express themselves with authentic voices. Within the framework of individuality, self-expression manifests in two primary ways: through the active assertion of one’s identity or the passive acceptance of identities imposed by others. Each child, therefore, engages with and interprets the world through a uniquely personal lens. This study examines Richmal Crompton’s Just William (1922), which exemplifies the notion of “constructed childhood” as perceived by adult characters. Through the character of William—a child portrayed with both insight and intellectual acuity—the novel challenges prevailing adult conceptions of childhood. It serves as a reflective medium through which the adult world is invited to reconsider its attitudes toward children. Following the textual analysis of Crompton’s novel, this study will also evaluate its various film adaptations released in 1940, 1947, 1976, 1994, and 2010.
Just William Children's Literature Individuality Adult World Film Adaptation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü, Çocuk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir.
* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.