Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MİKROSKOP KULLANIM BİLGİLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 136 - 150, 31.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı biyoloji öğretmen adaylarının mikroskobun kısımları ve kullanımı hakkındaki bilgilerini belirlemektir. Betimsel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışma, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Biyoloji Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan toplam 37 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veri toplama amacıyla ‘Mikroskop Kullanım Bilgisi Ölçeği (MKBÖ)’ kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarına mikroskop kullanımına yönelik iki açık uçlu soru sorulmuştur. Toplanan nicel veriler frekans ve % değerler şeklinde betimsel olarak analiz edilmiş, açık uçlu sorudan toplanan nitel veriler ise içerik analizine tabii tutularak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının mikroskopta inceleme öncesi hazırlık, preparat hazırlama, görüntü bulma ve inceleme, inceleme sonrası işlemler, teknik bilgi ve terimler, mikroskobun kullanıldığı sektörler gibi konularda eksiklerinin olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Anyanwu, G. E., Agu, A. U., & Anyaehie, U. B. (2012). Enhancing learning objectives by use of simple virtual microscopic slides in cellular physiology and histology: Impact and attitudes. Advances in Physiology Education, 36, 158-163.
  • Atıcı, T., Keskin-Samancı, N., & Özel, Ç. A. (2007). İlköğretim fen bilgisi ders kitaplarının biyoloji konuları yönünden eleştirel olarak incelenmesi ve öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 115-131.
  • Azubuike, A., & Azubuike, A. S. (2014). Students’ common difficulties in manipulating microscope selected schools in Kano State, Nigeria. Creative Education, 5(13), 1125-1131.
  • Benzer, E., & Demir, S. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-21.
  • Burrowes, P., & Nazario, G. (2008). Promoting student learning through the integration of lab and lecture: The seamless biology curriculum. Journal of College Science Teaching, 37(4), 18-23.
  • Cherif, A. H., Siuda, J. E., & Movahedzadeh, F. (2013). Developing nontraditional biology labs to challenge students & enhance learning. The American Biology Teacher, 75(1), 14-17.
  • Creswell, J.W., & Plano-Clark, V.L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. (1th Edition). USA: Sage Publications.
  • Çetin, G., Bayboz, Ş Ö., & Narman, Ö., (2014). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kısımları ve kullanımı hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 201-208.
  • Demir, S., Böyük, U., & Koç, A. (2011). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar şartları ve kullanımına ilişkin görüşleri ile teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 66-79.
  • Dökme, İ., Doğan, A., & Yılmaz, M. (2010). Fen öğretimi laboratuvar uygulamaları I-II. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636.
  • Gül, Ş., & Konu, M. (2018). Yaşam temelli probleme dayalı öğretim uygulamalarının öğrenci başarısına etkisi. Yaşadıkça Eğitim, 32(1), 45-68.
  • Güneş, M. H., Şener, N., Topal-Germi, N., & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Harman, G. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan laboratuvar araç gereçleri ile ilgili bilgilerinin incelenmesi. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 122-127.
  • Hofstein, A. (2004). The laboratory in chemistry education: Thirty years of experience with developments, implementation, and research. Chemistry Education: Research and Practice, 5(3), 247-264.
  • Jones, M. G., & Rua, M. J. (2006). Conceptual representations of flu and microbial illness held by students, teachers, and medical professionals. School Science and Mathematics, 108(6), 263-278.
  • Kara, Y. (2018). Determining the effects of microscope simulation on achievement, ability, reports, and opinions about microscope in general biology laboratory course. Universal Journal of Educational Research, 6(9), 1981-1990.
  • Kızılcık, H. Ş., Çağan, S., & Yavaş, P. Ü. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik laboratuvarı malzemelerini tanıma düzeyleri. İlköğretim Online, 18(1), 190-206.
  • Kurt, H., Ekici, G., Aksu, Ö., & Aktaş, M. (2013). The most important concept of transport and circulatory systems: Turkish biology student teachers’ cognitive structure. Educational Research and Reviews, 8(17), 1574-1593.
  • McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inguiry (6th Edition). London, UK.
  • Millar, R., Tiberghien, A. & Le Marechal, J. F. (2002). Varieties of labwork: A way of profiling labwork tasks. In D. Psillos & H. Niedderer (Eds.). Teaching and learning in the science laboratory (pp. 9-20). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Sadler, T. D., Puig, A., & Trutschel, B. K. (2011). Laboratory instructional practices inventory: A tool for assessing the transformation of undergraduate laboratory instruction. Journal of College Science Teaching, 41(1), 25-31.
  • Sarı, M. (2011). İlköğretim fen ve teknoloji derslerinin öğretiminde laboratuvarın yeri ve basit araç-gereçlerle yapılan fen deneyleri konusunda öğretmen adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, Antalya-Turkey.
  • Sarıoğlan, A. B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersinde laboratuar kullanimina ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 333-340.
  • Tobin, K. & Gallagher, J. J. (1987). What happens in high school science classrooms? Journal of Curriculum Studies, 19(6), 549-560.
  • Topsakal, S. (2006). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıflar fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uluçınar, Ş., Cansaran, A., & Karaca, A. (2004). Fen bilimleri laboratuvar uygulamalarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 465-475.
  • Ural-Keleş, P., Er-Nas, S., & Çepni, S. (2009) Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanımı ile ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesi. 3. Uluslar arası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Uzel, N., Diken, E. H., Yılmaz, M., & Gül, A. (2011). Fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kullanımında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların nedenlerinin belirlenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Ürey, M., & Aydın, M. (2014). Genel biyoloji laboratuvarı kapsamında geliştirilen biyo-lab-web yönteminin etkililiği ve öğretmen adaylarının görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 150-167.
  • Yeşilyurt, S. (2004). Biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adayları ile lise öğrencilerinin biyoloji laboratuvarlarında mikroskop çalışmalarına dair bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 83-103.
  • Yung, B. H. W. (2001). Three views of fairness in a school-based assessment scheme of practical work in biology. International Journal of Science Education, 23, 985–100.
  • Zeren-Özer, D., Güngör, S. N., & Şimşekli, Y. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji deneylerini uygulayabilme ve bilimsel süreç becerilerini analiz edebilme yeterlilikleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 563-580.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Şeyda Gül 0000-0003-4005-2158

Esra Özay Köse 0000-0001-9085-7478

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 24 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gül, Ş., & Özay Köse, E. (2019). BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MİKROSKOP KULLANIM BİLGİLERİNİN BELİRLENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 136-150.
e-ISSN: 2458-8628