This study aims to identify the causes and consequences of the reality shock experienced by teachers. The participants of the study consisted of 14 teachers from different branches working in public middle schools in the city center of Düzce province, Türkiye, in the 2022-2023 academic year. Criterion sampling technique, one of the purposeful sampling techniques, was used to determine the participants. The study was conducted in a basic qualitative research design. Data were collected through open-ended questions and the content analysis technique was used to analyze the data. According to the results, it was observed that teachers experienced reality shock due to parents, colleagues, school management, students, and teachers' inexperience. Our results revealed that the reflections of reality shock on psycho-social experiences are professional and personal. These are situations such as disappointment, disillusionment with the profession, inadequacy for students in professional, social and psychological terms, and being influenced by student cases. The sub-theme of individual and professional reflections on reality shock was formed in terms of teachers and curriculum change. Learning from inexperience, not being able to socialize, and feeling of burnout are among the results of these reflections. Considering the reality shock that teachers face in the first years of their profession, it is suggested that undergraduate teacher education programs, the internship period, and candidacy education in the first year of teaching should be reviewed.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin yaşadıkları gerçeklik şokunun neden ve sonuçlarını anlamaya çalışmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Düzce il merkezindeki resmi ortaokul kurumlarında çalışan farklı branşlardaki 14 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunu belirlenirken amaçlı örneklem tekniklerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışma, temel nitel araştırma deseninde yürütülmüştür. Veriler açık uçlu sorular yoluyla toplanmış ve verilerin analiz edilirken içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre öğretmenlerin, veli kaynaklı, meslektaş ve okul yönetimi kaynaklı, öğrenci kaynaklı, öğretmenin tecrübesizliğinden kaynaklı gerçeklik şoku yaşadıkları görülmüştür. Gerçeklik şokunun psiko-sosyal yaşantılara yansımaları, mesleki yönden ve kişisel yönden oluşmuştur. Bunlar, hayal kırıklığı, meslekten soğuma, mesleki, sosyal ve psikolojik anlamda öğrenciye yetememek, öğrenci vakalarının etkisinde kalmak gibi durumlardır. Gerçeklik şokunun bireysel ve mesleki yansımaları alt teması, öğretmen yönünden ve öğretim programı değişikliği yönünden oluşturulmuştur. Deneyimsizliklerden ders çıkarma, sosyalleşememe, tükenmişlik hissi bu yansımaların sonuçlarındandır. Öğretmenlerin, mesleğin ilk yıllarında karşılaştıkları gerçeklik şoku dikkate alınarak, lisans eğitiminde, staj döneminde, adaylık eğitiminde uygulanan programların gözden geçirilmesi önerilmiştir.
Araştırma için XXXXX Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik kurulundan 01/06/2023 tarih ve 2023/169 sayılı etik izni alınmıştır. Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Bu araştırmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır. Bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |