Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINING THE RESEARCHES ON THE USE OF GRAPHIC ORGANIZERS IN TURKISH EDUCATION: A THEMATIC REVIEW

Yıl 2020, , 839 - 873, 07.12.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.728921

Öz

Graphic organizers are an important teaching material and include supporting the new information aimed with various visual classification and identification methods during teaching. Thus, they are frequently used in the development of students' language skills as they facilitate learning, understanding and remembering. The current study aims to review the research on the use of graphic organizers in Turkish language education, and to describe the state of the art in the light of the findings. Data were analyzed using the thematic analysis method. Results show that graphic organizers are beneficial for students especially in reading and writing skills. However, more research is needed in the areas of speaking and listening. For future research on the use of graphic organizers in Turkish education, studies are needed that examine students' experiences about graphic organizers and that are related to their affective experience on this subject. The findings suggest that qualitative studies and mixed-method studies will enable the use of graphic organizers in Turkish education to evaluate their effects more holistically.

Kaynakça

  • *Altunbay, M. (2018). Evaluation of graphic-table reading and creating skills of primary school students in visual reading. International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 1-19.
  • Arıcı, A. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 317-328.
  • *Aslan, A. (2006). İlköğretim okulu 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri anlama, özetleme ve hatırlama becerileri üzerinde zihin haritalarının etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • *Aslandağ, B. ve Çetinkaya, G. (2019). Örgütleyici yapı iskelesi tekniğinin öğretmen adaylarının not alma becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 190-210.
  • Au, W. (2007). High-stakes testing and curricular control: A qualitative metasynthesis. Educational Researcher, 36(5), 258-267. https://doi.org/10.3102/0013189X07306523
  • Ausubel, D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton.
  • *Aydın, G. (2010a). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • *Aydın, G. (2010b). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 47-62.
  • Batur, Z., Akar, C., Tufan, B. S. ve Topaloğlu, N. (2016). İlkokul ikinci sınıf öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanma becerisi. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(2), 46-60.
  • Baxendell, B. W. (2003). Consistent, coherent, creative: The 3 C's of graphic organizers. Teaching Exceptional Children, 35(3), 46-55.
  • *Bayat, N. (2007). Ön örgütleyicilerin şiirsel imgelerin anlamlandırılması üzerindeki etkililiği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 1147-1154.
  • Bellanca, J. (2007). A guide to graphic organizers: Helping students organize and process content for deeper learning. Corwin Press.
  • *Beydoğan, H. Ö. (2010). Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 40(188), 202-217.
  • *Beydoğan, H. Ö. (2011). Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 1-23.
  • Boykin, A. L. (2015). The impact of computer-based graphic organizers with embedded self-regulated learning strategies on the content area argumentative writing of typical and struggling writers. Unpublished doctoral dissertation, George Mason University College of Education and Human Development, Fairfax, VA.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2011). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Çalık, M., Ayas, A., & Ebenezer, J. V. (2005). A review of solution chemistry studies: Insights into students’ conceptions. Journal of Science Education and Technology, 14(1), 29-50. https://doi.org/10.1007/s10956-005-2732-3
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Darch, C., & Eaves, R. C. (1986). Visual displays to increase comprehension of high school learning disabled students. The Journal of Special Education, 20(3), 309-318.
  • *Demirel, Ö. ve Epçaçan, C. (2012). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(1), 71-106.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, Y. ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99.
  • Duke, N. K., & Block, M. K. (2012). Improving reading in the primary grades. The Future of Children, 55-72.
  • *Ede, Ç. (2012). Zihin haritalama tekniğinin öğrencilerin Türkçe okuma metinlerini anlama, başarı ve öğrenmelerinin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Ermis, S. (2008). Using graphic organizers to facilitate elementary students' comprehension of informational text. College Reading Association Yearbook, 29, 87-102.
  • *Girgin, Y. (2012). İlköğretı̇m 8. Sınıf Türkçe ders kı̇taplarındakı̇ metı̇nlerde kavram harı̇tası kullanımının öğrencı̇lerı̇n okuduğunu anlama becerı̇lerı̇ üzerı̇ne etkı̇sı̇. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Göçer, A. (2014). Yazma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hach, G. (2004). Effects of a narrative instructional strategy on knowledge acquisition and retention from a nutrititioneducation video. Unpublished doctoral dissertation, The University of Florida, Florida.
  • *Hamzadayı, E. (2010). Bütünleştirilmiş öğrenme-öğretme yaklaşımının okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 631-668.
  • Hughes, C. A., Maccini, P., & Gagnon, J. C. (2003). Interventions that positively impact the performance of students with learning disabilities in secondary general education classes. Learning Disabilities, 12(3), 101-111.
  • Institute for the Advancement of Research in Education. (2003). Graphic organizers: A review of scientifically based research. http://www.inspiration.com/sites/default/files/documents/Detailed-Summary.pdf adresinden erişildi.
  • Kaldırım, A. (2020). Barrett taksonomisine dayalı öğretim programı'nın 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • *Kansızoğlu, H. B. (2017). Grafik örgütleyicilerin dil öğretme ve öğrenme alanlarındaki başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 42(191), 139-164.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri: kavramlar, teknikler ve ilkeler (27. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • *Kırkkılıç, H. A., Maden, S., Şahin, A. ve Girgin, Y. (2011). Kavram haritalarının okuduğunu anlama ve kalıcılık üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 11-18.
  • Kim, A. H., Vaughn, S., Wanzek, J., & Wei, S. (2004). Graphic organizers and their effects on the reading comprehension of students with ld: A synthesis of research. Journal of Learning Disabilities, 37(2), 105-118.
  • Kohler, P. (2009). Don’t just tell me; show me: Using graphic organizers effectively. Teaching Professor, 23(6), 1-7.
  • Kurnaz, M. A., & Calik, M. (2009). A thematic review of ‘energy’teaching studies: focuses, needs, methods, general knowledge claims and implications. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1(1), 1-26.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Karadağ, Ö. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının konu seçimleri açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13), 192-207.
  • Lancaster, Y.P., & Kirby, P. (2010). Listening to Young Children, 2nd edition. Open University Press
  • Lubin, J., & Sewak, M., (2007). Enhancing learning through the use of graphic organizers: A Review of the literature. Lynchburg College Online Journal of Special Education, 2, 1-37.
  • *Maden, S. ve Durukan, E. (2010). Kavram Haritaları ile Not Tutmanın İlköğretim Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerisi Üzerine Etkisi. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 1(2), 63-70.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu. (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage.
  • Miller, D. (2002). Reading with meaning: Teaching comprehension in the primary grades. Stenhouse Publishers.
  • Newman, L. M. (2007). The effects of explicit instruction of expository text structure incorporatıng graphic organizers on the comprehension of third-grade students. Unpublished doctoral dissertation, The Faculty of the Graduate School of the University of Maryland, College Park, Maryland.
  • Ormanci, U., Cepni, S., Deveci, I., & Aydin, O. (2015). A thematic review of interactive whiteboard use in science education: rationales, purposes, methods and general knowledge. Journal of Science Education and Technology, 24(5), 532-548.
  • Özkara, Y. (2007). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin 5. sınıf öğrencilerinin hikâye edici metin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • *Polatcan, F. (2013). 6. sınıflarda kavram haritalarıyla dil bilgisi öğretiminin başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Swain, M., Lapkin, S., Rowen, N., & Hart, D. (1990). The role of mother tongue literacy in third language learning. Language, culture and curriculum, 3(1), 65-81.
  • *Tağa, T. (2013). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde kullanılan zihin haritası tekniğinin öğrencilerin yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • *Tavşanlı, Ö. F., & Seban, D. (2015). The effects of graphic organızers on 4th grade students’ success ın analyzıng and summarızıng expository texts. Dumlupinar University Journal of Social Sciences, 43, 85-93.
  • *Tavşanlı, Ö. F., Kozaklı Ülger, T., & Kaldırım, A. (2018). The effect of graphic organizers on the problem posing skills of 3rd grade elementary school students. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2), 377-406.
  • *Tavşanlı, Ö. F. (2019). Süreç temelli yazma modüler programının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin yazmaya ilişkin tutum, yazılı anlatım becerisi ve yazar kimliği üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • *Temizkan, M. ve Ünlüoğlu, C. (2017). Görsel destekli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma başarılarına ve yazmaya yönelik görüşlerine etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 437-448.
  • Tompkins, G. E. (2011). Literacy in the early grades: A successful start for prek-4 readers (3rd ed.). Boston: Pearson.
  • *Uysal H. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin zihin haritası yöntemi ile hikaye yazma becerilerinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Ültay, N., & Çalık, M. (2012). A thematic review of studies into the effectiveness of context-based chemistry curricula. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 686-701. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9357-5
  • Ünal, S., Çalık, M., Ayas, A., & Coll, R. K. (2006). A review of chemical bonding studies: needs, aims, methods of exploring students’ conceptions, general knowledge claims and students’ alternative conceptions. Research in Science ve Technological Education, 24(2), 141-172.
  • *Yaman, H. (2005). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dil bilgisi derslerinde kavram haritası tekniğinin öğrenci başarısına ve hatırlamaya etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

GRAFİK ÖRGÜTLEYİCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANIMINI KONU EDİNEN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ: BİR TEMATİK ANALİZ

Yıl 2020, , 839 - 873, 07.12.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.728921

Öz

Grafik örgütleyiciler, öğretim süreçlerinde öğrencilere sunulması hedeflenen yeni bilgilerin çeşitli görsel sınıflama ve tanımlama metotlarıyla desteklenmesini içeren önemli öğretim materyallerinden biridir. Bu nedenle öğrenmeyi, kavramayı ve hatırlamayı kolaylaştırması sebebiyle öğrencilerin dil becerilerinin gelişimi sürecinde de sıkça kullanılmaktadır. Bu araştırmada tematik analiz yöntemi işe koşularak grafik örgütleyicilerin Türkçe eğitiminde kullanımına yönelik çalışmaların incelenmesi ve bu çalışmaların bulguları ışığında genel durumun ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, grafik örgütleyicilerin özellikle okuma ve yazma becerilerinin gelişiminde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte konuşma ve dinleme alanlarında grafik örgütleyicilerin temel alındığı çalışmaların az sayıda gerçekleştirilmiş olması, üzerinde düşünülmesi gereken bir bulgu olarak dikkat çekmiştir. Grafik örgütleyicilerin Türkçe eğitiminde kullanımına yönelik gerçekleştirilecek araştırmalarda öğrencilerin grafik örgütleyicilerle ilgili deneyimlerini ele alan ve bu konudaki duyuşsal yaşantıları/özellikleri konu edinen çalışmalara ihtiyaç duyulduğu ifade edilmiştir. Ayrıca grafik örgütleyicilerin Türkçe eğitiminde kullanımına ilişkin derinlemesine incelemeler yapılabilmesi amacıyla karma yöntem araştırmaları ile birlikte nitel çalışmalara da ağırlık verilmesinin gerektiği vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • *Altunbay, M. (2018). Evaluation of graphic-table reading and creating skills of primary school students in visual reading. International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 1-19.
  • Arıcı, A. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 317-328.
  • *Aslan, A. (2006). İlköğretim okulu 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri anlama, özetleme ve hatırlama becerileri üzerinde zihin haritalarının etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • *Aslandağ, B. ve Çetinkaya, G. (2019). Örgütleyici yapı iskelesi tekniğinin öğretmen adaylarının not alma becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 190-210.
  • Au, W. (2007). High-stakes testing and curricular control: A qualitative metasynthesis. Educational Researcher, 36(5), 258-267. https://doi.org/10.3102/0013189X07306523
  • Ausubel, D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton.
  • *Aydın, G. (2010a). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • *Aydın, G. (2010b). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 47-62.
  • Batur, Z., Akar, C., Tufan, B. S. ve Topaloğlu, N. (2016). İlkokul ikinci sınıf öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanma becerisi. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(2), 46-60.
  • Baxendell, B. W. (2003). Consistent, coherent, creative: The 3 C's of graphic organizers. Teaching Exceptional Children, 35(3), 46-55.
  • *Bayat, N. (2007). Ön örgütleyicilerin şiirsel imgelerin anlamlandırılması üzerindeki etkililiği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 1147-1154.
  • Bellanca, J. (2007). A guide to graphic organizers: Helping students organize and process content for deeper learning. Corwin Press.
  • *Beydoğan, H. Ö. (2010). Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 40(188), 202-217.
  • *Beydoğan, H. Ö. (2011). Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 1-23.
  • Boykin, A. L. (2015). The impact of computer-based graphic organizers with embedded self-regulated learning strategies on the content area argumentative writing of typical and struggling writers. Unpublished doctoral dissertation, George Mason University College of Education and Human Development, Fairfax, VA.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2011). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Çalık, M., Ayas, A., & Ebenezer, J. V. (2005). A review of solution chemistry studies: Insights into students’ conceptions. Journal of Science Education and Technology, 14(1), 29-50. https://doi.org/10.1007/s10956-005-2732-3
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Darch, C., & Eaves, R. C. (1986). Visual displays to increase comprehension of high school learning disabled students. The Journal of Special Education, 20(3), 309-318.
  • *Demirel, Ö. ve Epçaçan, C. (2012). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(1), 71-106.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, Y. ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99.
  • Duke, N. K., & Block, M. K. (2012). Improving reading in the primary grades. The Future of Children, 55-72.
  • *Ede, Ç. (2012). Zihin haritalama tekniğinin öğrencilerin Türkçe okuma metinlerini anlama, başarı ve öğrenmelerinin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Ermis, S. (2008). Using graphic organizers to facilitate elementary students' comprehension of informational text. College Reading Association Yearbook, 29, 87-102.
  • *Girgin, Y. (2012). İlköğretı̇m 8. Sınıf Türkçe ders kı̇taplarındakı̇ metı̇nlerde kavram harı̇tası kullanımının öğrencı̇lerı̇n okuduğunu anlama becerı̇lerı̇ üzerı̇ne etkı̇sı̇. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Göçer, A. (2014). Yazma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hach, G. (2004). Effects of a narrative instructional strategy on knowledge acquisition and retention from a nutrititioneducation video. Unpublished doctoral dissertation, The University of Florida, Florida.
  • *Hamzadayı, E. (2010). Bütünleştirilmiş öğrenme-öğretme yaklaşımının okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 631-668.
  • Hughes, C. A., Maccini, P., & Gagnon, J. C. (2003). Interventions that positively impact the performance of students with learning disabilities in secondary general education classes. Learning Disabilities, 12(3), 101-111.
  • Institute for the Advancement of Research in Education. (2003). Graphic organizers: A review of scientifically based research. http://www.inspiration.com/sites/default/files/documents/Detailed-Summary.pdf adresinden erişildi.
  • Kaldırım, A. (2020). Barrett taksonomisine dayalı öğretim programı'nın 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • *Kansızoğlu, H. B. (2017). Grafik örgütleyicilerin dil öğretme ve öğrenme alanlarındaki başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 42(191), 139-164.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri: kavramlar, teknikler ve ilkeler (27. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • *Kırkkılıç, H. A., Maden, S., Şahin, A. ve Girgin, Y. (2011). Kavram haritalarının okuduğunu anlama ve kalıcılık üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 11-18.
  • Kim, A. H., Vaughn, S., Wanzek, J., & Wei, S. (2004). Graphic organizers and their effects on the reading comprehension of students with ld: A synthesis of research. Journal of Learning Disabilities, 37(2), 105-118.
  • Kohler, P. (2009). Don’t just tell me; show me: Using graphic organizers effectively. Teaching Professor, 23(6), 1-7.
  • Kurnaz, M. A., & Calik, M. (2009). A thematic review of ‘energy’teaching studies: focuses, needs, methods, general knowledge claims and implications. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 1(1), 1-26.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Karadağ, Ö. (2010). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının konu seçimleri açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13), 192-207.
  • Lancaster, Y.P., & Kirby, P. (2010). Listening to Young Children, 2nd edition. Open University Press
  • Lubin, J., & Sewak, M., (2007). Enhancing learning through the use of graphic organizers: A Review of the literature. Lynchburg College Online Journal of Special Education, 2, 1-37.
  • *Maden, S. ve Durukan, E. (2010). Kavram Haritaları ile Not Tutmanın İlköğretim Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerisi Üzerine Etkisi. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 1(2), 63-70.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu. (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage.
  • Miller, D. (2002). Reading with meaning: Teaching comprehension in the primary grades. Stenhouse Publishers.
  • Newman, L. M. (2007). The effects of explicit instruction of expository text structure incorporatıng graphic organizers on the comprehension of third-grade students. Unpublished doctoral dissertation, The Faculty of the Graduate School of the University of Maryland, College Park, Maryland.
  • Ormanci, U., Cepni, S., Deveci, I., & Aydin, O. (2015). A thematic review of interactive whiteboard use in science education: rationales, purposes, methods and general knowledge. Journal of Science Education and Technology, 24(5), 532-548.
  • Özkara, Y. (2007). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin 5. sınıf öğrencilerinin hikâye edici metin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • *Polatcan, F. (2013). 6. sınıflarda kavram haritalarıyla dil bilgisi öğretiminin başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Swain, M., Lapkin, S., Rowen, N., & Hart, D. (1990). The role of mother tongue literacy in third language learning. Language, culture and curriculum, 3(1), 65-81.
  • *Tağa, T. (2013). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde kullanılan zihin haritası tekniğinin öğrencilerin yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • *Tavşanlı, Ö. F., & Seban, D. (2015). The effects of graphic organızers on 4th grade students’ success ın analyzıng and summarızıng expository texts. Dumlupinar University Journal of Social Sciences, 43, 85-93.
  • *Tavşanlı, Ö. F., Kozaklı Ülger, T., & Kaldırım, A. (2018). The effect of graphic organizers on the problem posing skills of 3rd grade elementary school students. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2), 377-406.
  • *Tavşanlı, Ö. F. (2019). Süreç temelli yazma modüler programının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin yazmaya ilişkin tutum, yazılı anlatım becerisi ve yazar kimliği üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • *Temizkan, M. ve Ünlüoğlu, C. (2017). Görsel destekli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma başarılarına ve yazmaya yönelik görüşlerine etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 437-448.
  • Tompkins, G. E. (2011). Literacy in the early grades: A successful start for prek-4 readers (3rd ed.). Boston: Pearson.
  • *Uysal H. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin zihin haritası yöntemi ile hikaye yazma becerilerinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Ültay, N., & Çalık, M. (2012). A thematic review of studies into the effectiveness of context-based chemistry curricula. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 686-701. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9357-5
  • Ünal, S., Çalık, M., Ayas, A., & Coll, R. K. (2006). A review of chemical bonding studies: needs, aims, methods of exploring students’ conceptions, general knowledge claims and students’ alternative conceptions. Research in Science ve Technological Education, 24(2), 141-172.
  • *Yaman, H. (2005). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dil bilgisi derslerinde kavram haritası tekniğinin öğrenci başarısına ve hatırlamaya etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Kaldırım 0000-0003-0582-4159

Ömer Faruk Tavşanlı 0000-0003-1366-1679

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kaldırım, A., & Tavşanlı, Ö. F. (2020). GRAFİK ÖRGÜTLEYİCİLERİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KULLANIMINI KONU EDİNEN ARAŞTIRMALARIN İNCELENMESİ: BİR TEMATİK ANALİZ. Journal of Uludag University Faculty of Education, 33(3), 839-873. https://doi.org/10.19171/uefad.728921