Examining the educational use of social networks, this study has two
aims. First, the study aims to develop a scale for identifying students'
attitudes towards the educational use of social networks. It also aims to
compare students' attitude towards the educational use of social networks
(ATEUSN) based on the frequency of the use of most widely used social networks
among high school students. The students' ATEUSN based on the frequency of use
of certain social networks was assessed through general survey method. 352
students from 3 different schools in Siirt during the 2017-2018 academic year
participated in the study and a 5-point Likert type scale with 21 items was
developed. The scale consists of 3 sub-dimensions, namely behaviour dimension, knowledge
dimension and emotion dimension, and
explains 58% of the variance. Cronbach Alpha coefficient of the scale was found
as .93. Compliance indices obtained as result of confirmatory factor analysis
were within acceptable limits. Based on the usage frequency of the social
networking site YouTube, the study found that average ATEUSN scores of the
students significantly differ in favour of the students with higher usage
rates. However, there was no significant difference between average ATEUSN
scores based on the usage frequency of Facebook, Twitter, Instagram and
WhatsApp
Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımını inceleyen bu çalışmanın iki
amacı vardır. Bu amaçlardan ilki, öğrencilerin sosyal ağların eğitim amaçlı
kullanımına yönelik tutumlarını belirlemede kullanılacak bir ölçek
geliştirmektir. Diğer amacı ise lise öğrencilerinin, en yaygın olarak
kullanılan sosyal ağları kullanma sıklıklarına göre sosyal ağların eğitim
amaçlı kullanımlarına yönelik tutumlarını (SAEAKYT) karşılaştırmaktır. Öğrencilerin
sosyal ağları kullanma sıklıklarına göre SAEAKYT’ları genel tarama yöntemi ile
incelenmiştir. Araştırmaya 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Siirt’te 3 farklı
okul türünde okuyan 352 öğrenci katılmış ve 21 maddelik 5’li likert tipinde bir
ölçek geliştirilmiştir. Ölçek; davranış boyutu, bilgi boyutu ve duygu boyutu
olarak adlandırılan 3 alt boyuttan oluşmakta ve varyansın yaklaşık %58’ini
açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha katsayısı .93 olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı
faktör analizi ile elde edilen uyum indeksleri kabul edilebilir sınırlardadır.
Araştırmada Youtube sosyal paylaşım ağını kullanma sıklığına göre öğrencilerin
SAEAKYT puanları ortalaması çok kullananların lehine anlamlı olarak
farklılaştığı belirlenmiştir. Facebook, Twitter, Instagram ve Whatsapp kullanım
sıklığına göre SAEAKYT puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 32 Sayı: 1 |