Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MONOLOJİK VE DİYALOJİK ÖĞRETİM YAPAN İKİ FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENİNİN KAVRAMSAL ÖĞRETİMLERİNİN KIYASLANMASI

Yıl 2021, Cilt: 34 Sayı: 2, 624 - 657, 09.08.2021
https://doi.org/10.19171/uefad.801941

Öz

Yapılan kıyaslamalı durum çalışmasının amacı monolojik (öğretmen merkezli) öğretim yapan bir Fen Bilimleri öğretmeni ile diyalojik (öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci etkileşimine dayanan) öğretim yapan bir Fen Bilimleri öğretmenini kavram öğretimi ile ilgili çeşitli değişkenler açısından kıyaslamaktır. Bu amaçla bir öğretmen eğitimi projesi kapsamında Bursa ilindeki bir ortaokulda görev yapan toplam dokuz öğretmenin birer derslik video kayıtları incelenmiş ve bu kayıtlar söylem kalitesi açısından puanlanmıştır. Bu puanlama sonucunda monolojik ve diyalojik olarak puanlanan iki öğretmen seçilmiş ve öğretmenlerin video kayıtları kavramsal öğretim ile ilgili üç parametre (1- kavramsal öğretim sıralaması, 2) kavramsal öğretim çerçeveleri, 3) kavramın dil odaklı açılımı) üzerinden detaylı bir analize tabii tutulmuştur. Çalışma sonuçlarına bakıldığında belirtilen üç parametre açısından monolojik ve diyalojik öğretmenler arasında farklılıklar olduğu ve diyalojik öğretmenin monolojik öğretmene nazaran etkili bir kavram öğretimi yaptığı gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Açıl, M. (2005). Etkili öğretmenin beden dili. Armoni.
  • Bakhtin, M.M. (2010).Speech genres and other late essays. Texas:University of Texas Press.
  • Braten, I. Muis, K. R. & Reznitskaya, A. (2017). Teachers' epistemic cognition in the context of dialogic practice: A question of calibration?. Educational Psychologist, 52(4), 253-269.
  • Bulut, İ. (2008). Yeni ilköğretim programlarında öngörülen öğrenci merkezli uygulamalara ilişkin öğretmen görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56, 521-546.
  • Chin, C. (2006). Classroom interaction in science: Teacher questioning and feedback to students’ responses. International Journal of Science Education, 28(11), 1315-1346.
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches (3rd ed.). Sage.
  • Eryasar, A. S.& Kilinc, A. (2021). The coherence between epistemologies and SSI teaching: A multiple-case study with three science teachers. Science & Education. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00200-7.
  • Günel, M., Kıngır, S. & Geban, Ö. (2012). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (atbö) yaklaşımının kullanıldığı sınıflarda argümantasyon ve soru yapılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 37(164), 317-330.
  • Heidemann, R. (1996). Körpersprache im unterricht. Quelle & meyer verlag. James, J. (1999). Beden dili. (M. Sağlam, Çev.). Alfa.
  • Kılınç, A., Demirbağ, M. &Yılmaz,Ş. (2018). STEM alanları bilim insanlarının fen, matematik, mühendislik ve teknoloji arasındaki ilişkiler hakkında inançları: STEM için pedagojik bir çerçeve. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 365-480.
  • Kilinc, A., Demiral, U. & Kartal, T. (2017a). Resistance to dialogic discourse in SSI teaching: The effects of an argumentation‐based workshop, teaching practicum, and induction on a preservice science teacher. Journal of Research in Science Teaching, 54(6), 764–789.
  • Kilinc, A., Kelly, T., Eroglu, B., Demiral, U., Kartal, T., Sonmez, A. & Demirbag, M. (2017b). Stickers to facts, imposers, democracy advocators, and committed impartialists: Preservice science teachers’ beliefs about teacher’s roles in socioscientific discourses. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 195–213.
  • Kuhn, D. (2010).Teaching and learning science as argument. Science Education, 94(5), 810–824.
  • Lemke, J. L. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Ablex.
  • Lidar, M., Lundqvist, E. & Östman, L. (2006). Teaching and learning in the science classroom: The interplay between teachers' epistemological moves and students' practical epistemology. Science Education, 90(1), 148-163.
  • Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • MEB. (2017). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (1999). Constructivism in Classroom : Theory into Practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93-106.
  • Özbent, S. (2007). Sınıfta beden dili. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 259-289.
  • Özdemir, M. S. (2005). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin yeni ilköğretim programlarına (I-V. Sınıflar) ilişkin görüşleri. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı (573-581), P.Ü. Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Reznitskaya, A. (2012). Dialogic teaching: Rethinking language use during literatüre discussions. The Reading Teacher, 65, 446-456.
  • Sadioğlu, Ö. (2018). Öğretmenlik uygulaması alan sınıf öğretmeni adaylarının sınıfta kullandıkları beden dilinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 190-209.
  • Tsai, C. C. (2007). Teachers' scientific epistemological views: The coherence with instruction and students' views. Science Education, 91(2), 222-243.
  • Yin, R. K. (2013). Case study research:design and methods (applied social research method (5th ed.). Sage.
  • Zeidler, D. L. & Nichols, B. H. (2009). Socioscientific issues: Theory and practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49–58.

THE COMPARISON OF ONE MONOLOGIC AND ONE DIALOGIC SCIENCE TEACHER REGARDING CONCEPTUAL TEACHING

Yıl 2021, Cilt: 34 Sayı: 2, 624 - 657, 09.08.2021
https://doi.org/10.19171/uefad.801941

Öz

This present comparative case study aimed to compare two science teachers, one monologic (teacher-centered) and one dialogic (student-teacher, student-student interactional), in terms of the several variables regarding conceptual teaching. For this purpose, the video recordings of nine science teachers working in the same middle school in Bursa were analyzed and evaluated in terms of discourse quality. At the end of this stage, one monologic and one dialogic teacher was selected, and the videos of these teachers were analyzed in detail in terms of three parameters: 1. Conceptual teaching sequence, 2. Conceptual teaching frameworks, 3. Language-oriented conceptual expansion. The results showed that there were differences between the monologic and dialogic teacher and that the dialogic teacher conducted more effective conceptual teaching when compared to the monologic one.

Kaynakça

  • Açıl, M. (2005). Etkili öğretmenin beden dili. Armoni.
  • Bakhtin, M.M. (2010).Speech genres and other late essays. Texas:University of Texas Press.
  • Braten, I. Muis, K. R. & Reznitskaya, A. (2017). Teachers' epistemic cognition in the context of dialogic practice: A question of calibration?. Educational Psychologist, 52(4), 253-269.
  • Bulut, İ. (2008). Yeni ilköğretim programlarında öngörülen öğrenci merkezli uygulamalara ilişkin öğretmen görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56, 521-546.
  • Chin, C. (2006). Classroom interaction in science: Teacher questioning and feedback to students’ responses. International Journal of Science Education, 28(11), 1315-1346.
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches (3rd ed.). Sage.
  • Eryasar, A. S.& Kilinc, A. (2021). The coherence between epistemologies and SSI teaching: A multiple-case study with three science teachers. Science & Education. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00200-7.
  • Günel, M., Kıngır, S. & Geban, Ö. (2012). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (atbö) yaklaşımının kullanıldığı sınıflarda argümantasyon ve soru yapılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 37(164), 317-330.
  • Heidemann, R. (1996). Körpersprache im unterricht. Quelle & meyer verlag. James, J. (1999). Beden dili. (M. Sağlam, Çev.). Alfa.
  • Kılınç, A., Demirbağ, M. &Yılmaz,Ş. (2018). STEM alanları bilim insanlarının fen, matematik, mühendislik ve teknoloji arasındaki ilişkiler hakkında inançları: STEM için pedagojik bir çerçeve. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 365-480.
  • Kilinc, A., Demiral, U. & Kartal, T. (2017a). Resistance to dialogic discourse in SSI teaching: The effects of an argumentation‐based workshop, teaching practicum, and induction on a preservice science teacher. Journal of Research in Science Teaching, 54(6), 764–789.
  • Kilinc, A., Kelly, T., Eroglu, B., Demiral, U., Kartal, T., Sonmez, A. & Demirbag, M. (2017b). Stickers to facts, imposers, democracy advocators, and committed impartialists: Preservice science teachers’ beliefs about teacher’s roles in socioscientific discourses. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 195–213.
  • Kuhn, D. (2010).Teaching and learning science as argument. Science Education, 94(5), 810–824.
  • Lemke, J. L. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Ablex.
  • Lidar, M., Lundqvist, E. & Östman, L. (2006). Teaching and learning in the science classroom: The interplay between teachers' epistemological moves and students' practical epistemology. Science Education, 90(1), 148-163.
  • Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • MEB. (2017). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (1999). Constructivism in Classroom : Theory into Practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93-106.
  • Özbent, S. (2007). Sınıfta beden dili. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 259-289.
  • Özdemir, M. S. (2005). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin yeni ilköğretim programlarına (I-V. Sınıflar) ilişkin görüşleri. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı (573-581), P.Ü. Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Reznitskaya, A. (2012). Dialogic teaching: Rethinking language use during literatüre discussions. The Reading Teacher, 65, 446-456.
  • Sadioğlu, Ö. (2018). Öğretmenlik uygulaması alan sınıf öğretmeni adaylarının sınıfta kullandıkları beden dilinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 190-209.
  • Tsai, C. C. (2007). Teachers' scientific epistemological views: The coherence with instruction and students' views. Science Education, 91(2), 222-243.
  • Yin, R. K. (2013). Case study research:design and methods (applied social research method (5th ed.). Sage.
  • Zeidler, D. L. & Nichols, B. H. (2009). Socioscientific issues: Theory and practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49–58.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Büşra Turhan 0000-0002-7106-5667

Ahmet Kılınç 0000-0003-1906-8454

Yayımlanma Tarihi 9 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 34 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Turhan, E. B., & Kılınç, A. (2021). MONOLOJİK VE DİYALOJİK ÖĞRETİM YAPAN İKİ FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENİNİN KAVRAMSAL ÖĞRETİMLERİNİN KIYASLANMASI. Journal of Uludag University Faculty of Education, 34(2), 624-657. https://doi.org/10.19171/uefad.801941