Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Alanına İlişkin Kavramsal Eğilimin Sempozyum Bildirileri Çerçevesinde Belirlenmesi: Metin Madenciliği Yöntemi

Yıl 2022, Cilt: 35 Sayı: 3, 601 - 622, 22.12.2022
https://doi.org/10.19171/uefad.1188607

Öz

Teknolojide yaşanan gelişmeler eğitim alanında birtakım dönüşümlere yol açmıştır. Bu dönüşümün en önemli yansıması da teknolojinin eğitsel amaçlı olacak şekilde nasıl daha sistemli, planlı ve etik bir şekilde kullanılması gerektiğidir. Bu bağlam çerçevesinde araştırmanın amacı, metin madenciliği kullanılarak 2007-2021 tarihleri arasında gerçekleştirilen Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumlarında sunulan bildiri özetlerinin analiz edilip kavramsal trendin ortaya çıkarılmasını sağlamaktır. Araştırma kapsamında 3145 bildiri özeti metin madenciliği tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda kavram haritaları, öne çıkan kavramlar ve kavramlar arası ilişki düzeyi tespit edilmiştir. Sonuç olarak, her dönemde uzaktan eğitim alanının yoğunlukla araştırma konusu olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, sempozyumun gerçekleştiği ilk beş yılda araştırmaların ilköğretim seviyesine odaklandığı sonucuna ulaşılmıştır. İkinci beş yılda ise öğretmen adaylarına yönelik çalışmaların yoğun olduğu tespit edilmiştir. Son beş yıllık süreçte ise öğretmenlere yönelik çalışmaların yoğunlaştığı görülmekle birlikte programlama ve dijital oyun konularına ilişkin kavramların da öne çıktığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Association for Educational Communications and Technology [AECT]. (1977). Educational technology: Definition and glossary of terms. Association for educational communications and technology. https://aect.org/educational_technology_a_defi.php
  • Association for Educational Communications and Technology [AECT]. (2007). Definition. In A. Januszewski & M. Molenda (Eds.), Educational technology: A definition with commentary (pp. 1-14). Lawrence Erlbaum Associate.
  • Bardakçı, S., Kiliçer, K., & Özeke, V. (2017). Türkiye’de BÖTE bölümleri: 2015-2016 yıllarına ilişkin bir durum tespit çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 123-148. https://doi.org/10.17943/etku.286627
  • Betrus, A. (2012). Historical evolution of instructional technology in teacher education programs: A ten-year update. TechTrends, 56(5), 42-45. https://doi.org/10.1007/s11528-012-0597-x
  • Brown, M., McCormack, M., Reeves, J., Brook, D. C., Grajek, S., Alexander, B., Bali, M., Bulger, S., Dark, S., Engelbert, N., Gannon, K., Gauthier, A., Gibson, D., Gibson, R., Lundin, B., Veletsianos, G. & Weber, N. (2020). 2020 educause horizon report teaching and learning edition (pp. 2-58). EDUCAUSE Publications.
  • Delgado, M., Martín-Bautista, M.J., Sánchez, D., & Vila, M.A. (2000). Mining text data: special features and patterns. In Hand, D.J., Adams, N.M., Bolton, R.J. (Eds.), Pattern detection and discovery. lecture notes in computer science (pp. 140-153). Springer. https://doi.org/10.1007/3-540-45728-3_11
  • Durdu, L., & Dağ, F. (2020). Uluslararası bilgisayar ve öğretim teknolojileri sempozyumunun sistematik analizi: 2013-2018 dönemi. SDU International Journal of Educational Studies, 7(2), 188-211. https://doi.org/10.33710/sduijes.660485
  • Ely, D. P. (1963). The changing role of the audio-visual process in education: A definition and a glossary of related terms. Audio Visual Communication Review, 11(1), 18-26. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED016409.pdf
  • Ely, D. P. (1972). The field of educational technology: A statement of definition. Audiovisual Instruction, 17(8), 36-43.
  • Eren, E., & Uluuysal, B. (2013). Bilişim teknolojileri (BT) öğretmenlerinin mesleki sorunları ve çözüm önerileri: okul müdürü ve BT öğretmenlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 152-171. https://doi.org/10.17860/efd.48005
  • Fiş Erümit, S., Gedik, N., & Göktaş, Y. (2016). Türkiye’de öğretim teknolojilerinin gelişimi: 1984-2015 dönemi. Y. Göktaş ve K. Çağıltay (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 57-79). PegemAkademi.
  • Gökoğlu, S., Erdemir, T., Öztürk, M., & Çakıroğlu, Ü. (2014, 1 Eylül). BÖTE sempozyumlarında sunulan çalışmalardaki eğilimler: İçerik analizi çalışması [Sözlü Sunum]. 8. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Edirne, Türkiye.
  • Januszewski, A., & Persichitte, K. A. (2008). A history of the AECT’s definitions of educational technology. In A. Januszewski & M. Molenda (Eds.), Educational technology (pp. 259-282). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kathe Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D. C., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J., & Mondelli, V. (2021). Australian higher education. 2021 educause horizon report: teaching and learning edition (pp. 37-38). EDUCAUSE Publications.
  • Keser, H., & Çetinkaya, L. (2013). Professional problems experienced by ınformation technology teachers and suggested solutions: longitudinal survey. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 1-17. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/199802
  • Khan, A., & Ghosh, S. K. (2020). Student performance analysis and prediction in classroom learning: A review of educational data mining studies. Education and Information Technologies, 26(1), 205-240. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10230-3
  • Küçük, S., Yılmaz, R. M., Aydemir, M., Baydaş, Ö. & Göktaş, Y. (2013). Öğretim teknolojileri araştırmalarındaki yöntemsel eğilimler. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 261–277). PegemAkademi.
  • Kukul, V., & Aydın, K. (2021). Classification of the theses and dissertations in the field of computer education and instructional technology in Turkey: An investigation through text mining. Participatory Educational Research, 8(1), 279-291. https://doi.org/10.17275/per.21.16.8.1
  • Merrill, D. M. (2002). First principles of instruction. Educational Technology Research & Development, 50(3), 44-59. https://doi.org/10.1007/BF02505024
  • Nunez-Mir, G. C., Iannone, B. V., Curtis, K., & Fei, S. (2015). Evaluating the evolution of forest restoration research in a changing world: a “big literature” review. New Forests, 46(5-6), 669-682. https://doi.org/10.1007/s11056-015-9503-7
  • Nunez‐Mir, G. C., Iannone III, B. V., Pijanowski, B. C., Kong, N., & Fei, S. (2016). Automated content analysis: addressing the big literature challenge in ecology and evolution. Methods in Ecology and Evolution, 7(11), 1262-1272. https://doi.org/10.1111/2041-210X.12602
  • Reiser, R. A. (2007). What field did you say you were in? Defining and naming our field. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and issues in instructional design and technology (pp. 1-7). Pearson Education.
  • Reisoğlu, İ., Kocaman Karoğlu, A., Gedik, N., Göktaş, Y., & Çağıltay, K. (2013). Öğretim teknolojisinin türkiye tarihine bir bakış: 1920-1984 dönemi. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler (ss. 23-39). Pegem Akademi.
  • Saettler, P. (2004). The evolution of American educational technology (Greenwich, CT). Information Age Publishing.
  • Sanalan, V. A., Telli, E., Selim, Y., Öz, R., Koç, A., & Çelik, E. (2010). BÖTE öğrencilerinin programa bakış açıları: Tercih öncesi ve sonrası durum. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-51.
  • Seels, B. B., & Richey, R. C. (1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Association for Educational Communications and Technology.
  • Şahin, S. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmeni mesleki gelişim. S. Şahin (Ed.), Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi özel öğretim yöntemleri ı-ıı içinde (ss. 367-392). Pegem Akademi.
  • Top, O., & Arabacıoglu, T. (2021). Bilgi işlemsel düşünme: bir sistematik alanyazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 527-567. https://doi.org/10.19171/uefad.850325
  • Töngel, E., Aydın, A., Kara, M., & Çakır, R. (2020). “Bilgisayar ve öğretim teknolojileri” ve “eğitim teknolojileri” alanlarında yazılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin araştırma eğilimleri: 2013-2018 döneminin bir görüntüsü. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(1), 69-82. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuefd/issue/53755/552656
  • Tosik-Gün, E., & Güyer, T. (2019). Bilgi işlemsel düşünme becerisinin değerlendirilmesine ilişkin sistematik alanyazın taraması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 99-120. https://doi.org/10.38151/akef.597505
  • Turan, Z., Yılmaz, R. M., Durdu, L., & Göktaş, Y. (2013). Öğretim teknolojilerinin tarihsel değişimi. Y. Göktaş ve K. Çağıltay (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 25-40). Pegem Akademi.
  • UNESCO. (2005). Information and communication technologies in schools: A handbook for teachers, or how ICT can create new, open learning environments. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139028
  • Üstündağ, D. A. (2013). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin araştırma eğilimleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(1), 55-71. https://dergipark.org.tr/en/pub/etku/issue/6270/84221
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (1998). YÖK dünya bankası milli eğitim geliştirme projesi. Hizmet öncesi öğretmen eğitimi.
  • Zhao, G., Wang, Q., Wu, L., & Dong, Y. (2022). Exploring the structural relationship between university support, students’ technostress, and burnout in technology-enhanced learning. The Asia-Pacific Education Researcher, 31(4), 463-473. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00588-4

Determination of Conceptual Trend in Computer Education and Instructional Technologies in the Framework of Symposium Papers: A Text Mining Method

Yıl 2022, Cilt: 35 Sayı: 3, 601 - 622, 22.12.2022
https://doi.org/10.19171/uefad.1188607

Öz

Advances in technology have led to changes in education. The key reflection of this transformation is how technology should be used in a more systematic, planned, and ethical way for educational purposes. The aim of the research in this context is to analyze the papers of the Computer and Instructional Technologies Symposium 2007-2021 using text mining and thus show the conceptual tendency. As part of the research, 3145 abstracts of the work were analyzed using text mining. As a result of the analysis, concept maps, hit theme and the degree of relationship between concepts were determined. In summary, the field of distance learning has always been the subject of intense research. In addition, it was concluded that research in the first five years of the symposium focused on the elementary school level. In the second five years, the studies on teacher candidates were intense. In the last five years, the studies for teachers have intensified, and the concepts related to programming and digital games have also come to the fore.

Kaynakça

  • Association for Educational Communications and Technology [AECT]. (1977). Educational technology: Definition and glossary of terms. Association for educational communications and technology. https://aect.org/educational_technology_a_defi.php
  • Association for Educational Communications and Technology [AECT]. (2007). Definition. In A. Januszewski & M. Molenda (Eds.), Educational technology: A definition with commentary (pp. 1-14). Lawrence Erlbaum Associate.
  • Bardakçı, S., Kiliçer, K., & Özeke, V. (2017). Türkiye’de BÖTE bölümleri: 2015-2016 yıllarına ilişkin bir durum tespit çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 123-148. https://doi.org/10.17943/etku.286627
  • Betrus, A. (2012). Historical evolution of instructional technology in teacher education programs: A ten-year update. TechTrends, 56(5), 42-45. https://doi.org/10.1007/s11528-012-0597-x
  • Brown, M., McCormack, M., Reeves, J., Brook, D. C., Grajek, S., Alexander, B., Bali, M., Bulger, S., Dark, S., Engelbert, N., Gannon, K., Gauthier, A., Gibson, D., Gibson, R., Lundin, B., Veletsianos, G. & Weber, N. (2020). 2020 educause horizon report teaching and learning edition (pp. 2-58). EDUCAUSE Publications.
  • Delgado, M., Martín-Bautista, M.J., Sánchez, D., & Vila, M.A. (2000). Mining text data: special features and patterns. In Hand, D.J., Adams, N.M., Bolton, R.J. (Eds.), Pattern detection and discovery. lecture notes in computer science (pp. 140-153). Springer. https://doi.org/10.1007/3-540-45728-3_11
  • Durdu, L., & Dağ, F. (2020). Uluslararası bilgisayar ve öğretim teknolojileri sempozyumunun sistematik analizi: 2013-2018 dönemi. SDU International Journal of Educational Studies, 7(2), 188-211. https://doi.org/10.33710/sduijes.660485
  • Ely, D. P. (1963). The changing role of the audio-visual process in education: A definition and a glossary of related terms. Audio Visual Communication Review, 11(1), 18-26. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED016409.pdf
  • Ely, D. P. (1972). The field of educational technology: A statement of definition. Audiovisual Instruction, 17(8), 36-43.
  • Eren, E., & Uluuysal, B. (2013). Bilişim teknolojileri (BT) öğretmenlerinin mesleki sorunları ve çözüm önerileri: okul müdürü ve BT öğretmenlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 152-171. https://doi.org/10.17860/efd.48005
  • Fiş Erümit, S., Gedik, N., & Göktaş, Y. (2016). Türkiye’de öğretim teknolojilerinin gelişimi: 1984-2015 dönemi. Y. Göktaş ve K. Çağıltay (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 57-79). PegemAkademi.
  • Gökoğlu, S., Erdemir, T., Öztürk, M., & Çakıroğlu, Ü. (2014, 1 Eylül). BÖTE sempozyumlarında sunulan çalışmalardaki eğilimler: İçerik analizi çalışması [Sözlü Sunum]. 8. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Edirne, Türkiye.
  • Januszewski, A., & Persichitte, K. A. (2008). A history of the AECT’s definitions of educational technology. In A. Januszewski & M. Molenda (Eds.), Educational technology (pp. 259-282). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kathe Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D. C., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J., & Mondelli, V. (2021). Australian higher education. 2021 educause horizon report: teaching and learning edition (pp. 37-38). EDUCAUSE Publications.
  • Keser, H., & Çetinkaya, L. (2013). Professional problems experienced by ınformation technology teachers and suggested solutions: longitudinal survey. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 1-17. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/199802
  • Khan, A., & Ghosh, S. K. (2020). Student performance analysis and prediction in classroom learning: A review of educational data mining studies. Education and Information Technologies, 26(1), 205-240. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10230-3
  • Küçük, S., Yılmaz, R. M., Aydemir, M., Baydaş, Ö. & Göktaş, Y. (2013). Öğretim teknolojileri araştırmalarındaki yöntemsel eğilimler. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 261–277). PegemAkademi.
  • Kukul, V., & Aydın, K. (2021). Classification of the theses and dissertations in the field of computer education and instructional technology in Turkey: An investigation through text mining. Participatory Educational Research, 8(1), 279-291. https://doi.org/10.17275/per.21.16.8.1
  • Merrill, D. M. (2002). First principles of instruction. Educational Technology Research & Development, 50(3), 44-59. https://doi.org/10.1007/BF02505024
  • Nunez-Mir, G. C., Iannone, B. V., Curtis, K., & Fei, S. (2015). Evaluating the evolution of forest restoration research in a changing world: a “big literature” review. New Forests, 46(5-6), 669-682. https://doi.org/10.1007/s11056-015-9503-7
  • Nunez‐Mir, G. C., Iannone III, B. V., Pijanowski, B. C., Kong, N., & Fei, S. (2016). Automated content analysis: addressing the big literature challenge in ecology and evolution. Methods in Ecology and Evolution, 7(11), 1262-1272. https://doi.org/10.1111/2041-210X.12602
  • Reiser, R. A. (2007). What field did you say you were in? Defining and naming our field. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and issues in instructional design and technology (pp. 1-7). Pearson Education.
  • Reisoğlu, İ., Kocaman Karoğlu, A., Gedik, N., Göktaş, Y., & Çağıltay, K. (2013). Öğretim teknolojisinin türkiye tarihine bir bakış: 1920-1984 dönemi. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler (ss. 23-39). Pegem Akademi.
  • Saettler, P. (2004). The evolution of American educational technology (Greenwich, CT). Information Age Publishing.
  • Sanalan, V. A., Telli, E., Selim, Y., Öz, R., Koç, A., & Çelik, E. (2010). BÖTE öğrencilerinin programa bakış açıları: Tercih öncesi ve sonrası durum. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-51.
  • Seels, B. B., & Richey, R. C. (1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Association for Educational Communications and Technology.
  • Şahin, S. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmeni mesleki gelişim. S. Şahin (Ed.), Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi özel öğretim yöntemleri ı-ıı içinde (ss. 367-392). Pegem Akademi.
  • Top, O., & Arabacıoglu, T. (2021). Bilgi işlemsel düşünme: bir sistematik alanyazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 527-567. https://doi.org/10.19171/uefad.850325
  • Töngel, E., Aydın, A., Kara, M., & Çakır, R. (2020). “Bilgisayar ve öğretim teknolojileri” ve “eğitim teknolojileri” alanlarında yazılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin araştırma eğilimleri: 2013-2018 döneminin bir görüntüsü. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(1), 69-82. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuefd/issue/53755/552656
  • Tosik-Gün, E., & Güyer, T. (2019). Bilgi işlemsel düşünme becerisinin değerlendirilmesine ilişkin sistematik alanyazın taraması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 99-120. https://doi.org/10.38151/akef.597505
  • Turan, Z., Yılmaz, R. M., Durdu, L., & Göktaş, Y. (2013). Öğretim teknolojilerinin tarihsel değişimi. Y. Göktaş ve K. Çağıltay (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 25-40). Pegem Akademi.
  • UNESCO. (2005). Information and communication technologies in schools: A handbook for teachers, or how ICT can create new, open learning environments. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139028
  • Üstündağ, D. A. (2013). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin araştırma eğilimleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(1), 55-71. https://dergipark.org.tr/en/pub/etku/issue/6270/84221
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (1998). YÖK dünya bankası milli eğitim geliştirme projesi. Hizmet öncesi öğretmen eğitimi.
  • Zhao, G., Wang, Q., Wu, L., & Dong, Y. (2022). Exploring the structural relationship between university support, students’ technostress, and burnout in technology-enhanced learning. The Asia-Pacific Education Researcher, 31(4), 463-473. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00588-4

Determination of Conceptual Trend in Computer Education and Instructional Technologies in the Framework of Symposium Papers: A Text Mining Method

Yıl 2022, Cilt: 35 Sayı: 3, 601 - 622, 22.12.2022
https://doi.org/10.19171/uefad.1188607

Öz

Advances in technology have led to changes in education. The key reflection of this transformation is how technology should be used in a more systematic, planned, and ethical way for educational purposes. The aim of the research in this context is to analyze the papers of the Computer and Instructional Technologies Symposium 2007-2021 using text mining and thus show the conceptual tendency. As part of the research, 3145 abstracts of the work were analyzed using text mining. As a result of the analysis, concept maps, hit theme and the degree of relationship between concepts were determined. In summary, the field of distance learning has always been the subject of intense research. In addition, it was concluded that research in the first five years of the symposium focused on the elementary school level. In the second five years, the studies on teacher candidates were intense. In the last five years, the studies for teachers have intensified, and the concepts related to programming and digital games have also come to the fore.

Kaynakça

  • Association for Educational Communications and Technology [AECT]. (1977). Educational technology: Definition and glossary of terms. Association for educational communications and technology. https://aect.org/educational_technology_a_defi.php
  • Association for Educational Communications and Technology [AECT]. (2007). Definition. In A. Januszewski & M. Molenda (Eds.), Educational technology: A definition with commentary (pp. 1-14). Lawrence Erlbaum Associate.
  • Bardakçı, S., Kiliçer, K., & Özeke, V. (2017). Türkiye’de BÖTE bölümleri: 2015-2016 yıllarına ilişkin bir durum tespit çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 123-148. https://doi.org/10.17943/etku.286627
  • Betrus, A. (2012). Historical evolution of instructional technology in teacher education programs: A ten-year update. TechTrends, 56(5), 42-45. https://doi.org/10.1007/s11528-012-0597-x
  • Brown, M., McCormack, M., Reeves, J., Brook, D. C., Grajek, S., Alexander, B., Bali, M., Bulger, S., Dark, S., Engelbert, N., Gannon, K., Gauthier, A., Gibson, D., Gibson, R., Lundin, B., Veletsianos, G. & Weber, N. (2020). 2020 educause horizon report teaching and learning edition (pp. 2-58). EDUCAUSE Publications.
  • Delgado, M., Martín-Bautista, M.J., Sánchez, D., & Vila, M.A. (2000). Mining text data: special features and patterns. In Hand, D.J., Adams, N.M., Bolton, R.J. (Eds.), Pattern detection and discovery. lecture notes in computer science (pp. 140-153). Springer. https://doi.org/10.1007/3-540-45728-3_11
  • Durdu, L., & Dağ, F. (2020). Uluslararası bilgisayar ve öğretim teknolojileri sempozyumunun sistematik analizi: 2013-2018 dönemi. SDU International Journal of Educational Studies, 7(2), 188-211. https://doi.org/10.33710/sduijes.660485
  • Ely, D. P. (1963). The changing role of the audio-visual process in education: A definition and a glossary of related terms. Audio Visual Communication Review, 11(1), 18-26. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED016409.pdf
  • Ely, D. P. (1972). The field of educational technology: A statement of definition. Audiovisual Instruction, 17(8), 36-43.
  • Eren, E., & Uluuysal, B. (2013). Bilişim teknolojileri (BT) öğretmenlerinin mesleki sorunları ve çözüm önerileri: okul müdürü ve BT öğretmenlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 152-171. https://doi.org/10.17860/efd.48005
  • Fiş Erümit, S., Gedik, N., & Göktaş, Y. (2016). Türkiye’de öğretim teknolojilerinin gelişimi: 1984-2015 dönemi. Y. Göktaş ve K. Çağıltay (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 57-79). PegemAkademi.
  • Gökoğlu, S., Erdemir, T., Öztürk, M., & Çakıroğlu, Ü. (2014, 1 Eylül). BÖTE sempozyumlarında sunulan çalışmalardaki eğilimler: İçerik analizi çalışması [Sözlü Sunum]. 8. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Edirne, Türkiye.
  • Januszewski, A., & Persichitte, K. A. (2008). A history of the AECT’s definitions of educational technology. In A. Januszewski & M. Molenda (Eds.), Educational technology (pp. 259-282). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kathe Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D. C., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J., & Mondelli, V. (2021). Australian higher education. 2021 educause horizon report: teaching and learning edition (pp. 37-38). EDUCAUSE Publications.
  • Keser, H., & Çetinkaya, L. (2013). Professional problems experienced by ınformation technology teachers and suggested solutions: longitudinal survey. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 1-17. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/199802
  • Khan, A., & Ghosh, S. K. (2020). Student performance analysis and prediction in classroom learning: A review of educational data mining studies. Education and Information Technologies, 26(1), 205-240. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10230-3
  • Küçük, S., Yılmaz, R. M., Aydemir, M., Baydaş, Ö. & Göktaş, Y. (2013). Öğretim teknolojileri araştırmalarındaki yöntemsel eğilimler. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 261–277). PegemAkademi.
  • Kukul, V., & Aydın, K. (2021). Classification of the theses and dissertations in the field of computer education and instructional technology in Turkey: An investigation through text mining. Participatory Educational Research, 8(1), 279-291. https://doi.org/10.17275/per.21.16.8.1
  • Merrill, D. M. (2002). First principles of instruction. Educational Technology Research & Development, 50(3), 44-59. https://doi.org/10.1007/BF02505024
  • Nunez-Mir, G. C., Iannone, B. V., Curtis, K., & Fei, S. (2015). Evaluating the evolution of forest restoration research in a changing world: a “big literature” review. New Forests, 46(5-6), 669-682. https://doi.org/10.1007/s11056-015-9503-7
  • Nunez‐Mir, G. C., Iannone III, B. V., Pijanowski, B. C., Kong, N., & Fei, S. (2016). Automated content analysis: addressing the big literature challenge in ecology and evolution. Methods in Ecology and Evolution, 7(11), 1262-1272. https://doi.org/10.1111/2041-210X.12602
  • Reiser, R. A. (2007). What field did you say you were in? Defining and naming our field. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and issues in instructional design and technology (pp. 1-7). Pearson Education.
  • Reisoğlu, İ., Kocaman Karoğlu, A., Gedik, N., Göktaş, Y., & Çağıltay, K. (2013). Öğretim teknolojisinin türkiye tarihine bir bakış: 1920-1984 dönemi. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler (ss. 23-39). Pegem Akademi.
  • Saettler, P. (2004). The evolution of American educational technology (Greenwich, CT). Information Age Publishing.
  • Sanalan, V. A., Telli, E., Selim, Y., Öz, R., Koç, A., & Çelik, E. (2010). BÖTE öğrencilerinin programa bakış açıları: Tercih öncesi ve sonrası durum. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-51.
  • Seels, B. B., & Richey, R. C. (1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Association for Educational Communications and Technology.
  • Şahin, S. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmeni mesleki gelişim. S. Şahin (Ed.), Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi özel öğretim yöntemleri ı-ıı içinde (ss. 367-392). Pegem Akademi.
  • Top, O., & Arabacıoglu, T. (2021). Bilgi işlemsel düşünme: bir sistematik alanyazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 527-567. https://doi.org/10.19171/uefad.850325
  • Töngel, E., Aydın, A., Kara, M., & Çakır, R. (2020). “Bilgisayar ve öğretim teknolojileri” ve “eğitim teknolojileri” alanlarında yazılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin araştırma eğilimleri: 2013-2018 döneminin bir görüntüsü. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(1), 69-82. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuefd/issue/53755/552656
  • Tosik-Gün, E., & Güyer, T. (2019). Bilgi işlemsel düşünme becerisinin değerlendirilmesine ilişkin sistematik alanyazın taraması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 99-120. https://doi.org/10.38151/akef.597505
  • Turan, Z., Yılmaz, R. M., Durdu, L., & Göktaş, Y. (2013). Öğretim teknolojilerinin tarihsel değişimi. Y. Göktaş ve K. Çağıltay (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğilimler içinde (ss. 25-40). Pegem Akademi.
  • UNESCO. (2005). Information and communication technologies in schools: A handbook for teachers, or how ICT can create new, open learning environments. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139028
  • Üstündağ, D. A. (2013). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin araştırma eğilimleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(1), 55-71. https://dergipark.org.tr/en/pub/etku/issue/6270/84221
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (1998). YÖK dünya bankası milli eğitim geliştirme projesi. Hizmet öncesi öğretmen eğitimi.
  • Zhao, G., Wang, Q., Wu, L., & Dong, Y. (2022). Exploring the structural relationship between university support, students’ technostress, and burnout in technology-enhanced learning. The Asia-Pacific Education Researcher, 31(4), 463-473. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00588-4
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Erdoğdu 0000-0003-1022-8570

Seyfullah Gökoğlu 0000-0003-0074-7692

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 35 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erdoğdu, F., & Gökoğlu, S. (2022). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Alanına İlişkin Kavramsal Eğilimin Sempozyum Bildirileri Çerçevesinde Belirlenmesi: Metin Madenciliği Yöntemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3), 601-622. https://doi.org/10.19171/uefad.1188607