The aim of this phenomenological study is to examine the perception of pre-service teachers teachers regarding films with success and motivation themes, and to explore the contribution of this perception to their professional development, based on their own perspectives. The research was conducted with 40 voluntary prospective teachers who were selected through purposive convenience case sampling from undergraduate programs of the Faculty of Education at a state university during the academic year 2022-2023. In the research, semi-structured diaries and semi-structured interview forms were used as data collection tools. The research data were analyzed by content analysis. The research findings indicate that films with themes of success and motivation have a positive impact on students' perceptions of their professional development. Teacher candidates have developed awareness of teaching skills such as making students feel valued, treating students equally, supporting student choices, establishing strong communication, and making the learning process enjoyable through these films. Additionally, it has been found that teacher candidates actively participate in the class as a result of this practice. Based on these findings, it is suggested that teacher educators in education faculties can enhance their courses by incorporating educational films, use films as instructional materials to transition students from a passive to an active role, and encourage teacher candidates to reflect on various incidents they may encounter before starting their professional careers.
educational movies teacher education professional development
The aim of this phenomenological study is to examine the perception of pre-service teachers teachers regarding films with success and motivation themes, and to explore the contribution of this perception to their professional development, based on their own perspectives. The research was conducted with 40 voluntary prospective teachers who were selected through purposive convenience case sampling from undergraduate programs of the Faculty of Education at a state university during the academic year 2022-2023. In the research, semi-structured diaries and semi-structured interview forms were used as data collection tools. The research data were analyzed by content analysis. The research findings indicate that films with themes of success and motivation have a positive impact on students' perceptions of their professional development. Teacher candidates have developed awareness of teaching skills such as making students feel valued, treating students equally, supporting student choices, establishing strong communication, and making the learning process enjoyable through these films. Additionally, it has been found that teacher candidates actively participate in the class as a result of this practice. Based on these findings, it is suggested that teacher educators in education faculties can enhance their courses by incorporating educational films, use films as instructional materials to transition students from a passive to an active role, and encourage teacher candidates to reflect on various incidents they may encounter before starting their professional careers.
Educational movies Teacher education Professional development
Bu araştırmada öğretmen adaylarının başarı ve motivasyon temalı filmlerle ilgili algısı ve bu algının mesleki gelişimlerine katkısının kendi görüşleri dogrultusunda incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden Fenomenoloji (Olgubilim) kullanılmıştır. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi lisans programlarından amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilmiş 40 gönüllü öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış günlükler ve yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları, başarı ve motivasyon temalı filmlerin öğrencilerin mesleki gelişimlerine yönelik görüşlerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Öğretmen adayları bu filmlerle; öğrenciye değerli olduğunu hissettirme, öğrencilere eşit davranma, öğrenci seçimlerini destekleme, güçlü iletişim kurma ve öğrenme sürecini eğlenceli hâle getirme gibi öğretmenlik mesleği becerileri konusunda farkındalık sahibi olduklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte bu uygulama ile öğretmen adaylarının derse aktif katılım sağladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre eğitim fakültelerinde derslere giren öğretim elemanlarının eğitici filmlerle derslerini destekleyebilecekleri, öğrencileri pasif konumdan aktif konuma geçirmek için filmleri ders materyali olarak kullanabilecekleri, meslek hayatlarına başlamadan önce karşılaşabilecekleri çeşitli olaylar hakkında öğretmen adaylarının düşünmelerinin sağlanabileceği yönünde öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 36 Sayı: 2 |