Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde Çalışan Özel Eğitim Alan Mezunu Öğretmenlerinin Pandemi Deneyimleri: Bir Odak Grup Tartışması

Yıl 2024, Cilt: 37 Sayı: 1, 338 - 364, 30.04.2024
https://doi.org/10.19171/uefad.1402819

Öz

Covid-19 küresel salgın süreci eğitim alanında değişimleri beraberinde getirmiştir. Salgın sürecinin eğitim alanında getirdiği değişimler, özel eğitim süreçlerini, özel gereksinimli bireyleri ve özel gereksinimli bireylerle çalışan özel eğitim alan öğretmenlerini de birçok yönden etkilemiştir. Bu araştırma, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde çalışan özel eğitim alan mezunu öğretmenlerin Covid-19 küresel salgın sürecinde deneyimlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim modeline göre tasarlanmıştır. Araştırma alan mezunu altı özel eğitim öğretmeni ile odak grup görüşmesi tekniğiyle gerçekleştirilmiş ve görüşmeden elde edilen verilerin analizi sürecinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bulgularda, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde çalışan özel eğitim alan mezunu öğretmenlerinin Covid-19 küresel salgın sürecinin özel ve mesleki yaşamlarında ve rehabilitasyon merkezlerindeki çalışma koşullarında değişikliklere yol açtığını ifade etmişlerdir. Bu süreçte mesleki, psikolojik ve maddi açıdan desteğe ihtiyaç duyduklarını belirtirken, aynı zamanda öğretmenler çalışma koşullarının ve özlük haklarının iyileştirilmesi gibi konularda önerilerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Alhuzimi, T. (2020). Stress and emotional wellbeing of parents due to change in routine for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) at home during COVID-19 pandemic in Saudi Arabia. Research in Developmental Disabilities (108), 1-12.
  • Akıncı, M. (2016). Özel eğitim kurumlarında (rehabilitasyon) ve devlet okullarında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Arıcı-Doğan, D. ve Görgü, E. (2022). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların annelerinin covid-19 pandemi sürecinde özel eğitime ara vermeye yönelik görüşlerinin incelenmesi. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 107-131. https://doi.org/10.14689/enad.30.5
  • Arslan, K., Cihangir, K. N., Kuzaytepe, B. ve Gündoğan, A. (2023). Pandemi sürecinde otizm spektrum bozukluğu tanılı çocukların ailelerinin yaşadığı sorunlar ve başetme düzeylerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 456-468. https://doi.org/10.5281/zenodo.7732480
  • Aydemir, E. (2021). Küresel salgın bağlamında özel gereksinimli çocuk sahibi ebeveynlerin yaşadığı sorunlar (sağlık, eğitim, ekonomi ve sosyal). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 1-12.
  • Baghdadli, A., Picot, M. C., Miot, S. & Munir, K. (2021). A call to action to implement efective COVID19 prevention and screening of individuals with severe intellectual developmental and autisma spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(7), 2566-2568. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04719-6
  • Bellomo, T. R., Prasad, S., Munzer, T. ve Laventhal, N. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on children with autism spectrum disorders. Journal of Pediatric Rehabilitation Medicine, 13, 349-354.
  • Berk, S. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin Covid-19 nedeniyle ara verilen eğitime yeniden başlanması hakkında görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(Özel Sayı), 84-124. https://doi.org/10.19171/uefad.837662
  • Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (2007) Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. (5th Ed.). Allyn & Bacon.
  • Cormier, C. J., McGrew, J., Ruble, L., & Fischer, M. (2022). Socially distanced teaching: The mental health impact of the COVID‐19 pandemic on special education teachers. Journal of Community Psychology, 50(3), 1768-1772. https://doi.org/10.1002/jcop.22736
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Erden, N. ve Nuri, C. (2023). Covid-19 pandemi sürecinde özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden özel gereksinimli çocukların ailelerinin beklentisi. Turkish Special Education Journal: International, 5 (1), 59-92.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Saban, A. ve Ersoy, A. (Ed), Eğitimde nitel araştırma desenleri (s. 51- 110) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Gentles, C. H., Younie, S., Leask, M., & Caldwell, H. (2022). Teacher experiences and practices in the time of COVID-19: Implications for Understanding Quality in Teaching. In Quality in Teaching and Teacher Education (pp. 121-146). Brill.
  • Glessner, M. M., & Johnson, S. A. (2020). The experiences and perceptions of practicing special education teachers during the COVID-19 pandemic. The Interactive Journal of Global Leadership and Learning, 1(2), 4. https://doi.org/10.55354/2692-3394.1013
  • Koçbeker Eid, B. N. ve Karamuklu, S. (2022). COVID-19 salgını sürecinde özel gereksinimli çocuğu olan annelerin yaşadıkları güçlüklerin ve duygu durumlarının incelenmesi. Milli Eğitim, 51(233), 419-442. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787866
  • MacMillan, J. H. (2004). Educational research fundamentals for the consumer (4th ed.). Pearson Education Inc.
  • Mengi̇, A., ve Alpdoğan, Y. (2020). Covid-19 salgını sürecinde özel eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitim süreçlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 413-437. https://doi.org/10.37669/milliegitim.776226
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2017). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi. (Orijinal çalışma basım tarihi 2010)
  • Parmigiani, D., Benigno, V., Giusto, M., Silvaggio, C., & Sperandio, S. (2021). E-inclusion: online special education in Italy during the Covid-19 pandemic. Technology, pedagogy and education, 30(1), 111-124. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1856714
  • Piştav Akmeşe, P. ve Kayhan, N. (2020). Özel eğitim öğretmenliği öğrencilerinin Koronavirüs (COVID19) salgın sürecinde uygulama derslerine ilişkin deneyimleri. Turkish Studies, 15(8), 3669-3688. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1856714
  • Raghul, E., Aravind, B. R., & Rajesh, K. (2021). Difficulties faced by special education teachers during COVID-19 pandemic. International Journal of Early Childhood Special Education, 13(2), 1245-1251.
  • Rice, M. F. (2022). Special education teachers’ use of technologies during the COVID-19 era (Spring 2020—Fall 2021). TechTrends, 66(2), 310-326.
  • Sadan, A., ve Çıkılı, Y. (2021). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin kurum kurucu ya da müdüründen beklentilerinin belirlenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 1(1), 1–11.
  • Sadioğlu, G. (2022). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi yöneticilerinin ve öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların incelenmesi ve çözüm önerileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Selbi, H. H. (2018). Özel eğitim ve rehabilitasyon, hastanelerde çalışan fizyoterapistler ile aktif çalışan öğretmenlerde yaşam kalitesi, ağrı ve depresyon değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Shapiro, S. H. (2022). Interpreting Covid-19 through turbulence theory: perspectives and cases from early childhood and special education. Taylor & Francis.
  • Shaw, P. A., & Shaw, A. (2021). COVID-19 and remote learning: Experiences of parents supporting children with special needs and disability during the pandemic. Education 3-13, 1-15. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1960579
  • Şenol, F. B., ve Yaşar, M. C. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “özel eğitim”. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787808
  • Türkoğlu, S., Uçar, H. N., Çetin, F. H., Güler, H. A. & Tezcan, M. E. (2020). The relationship between chronotype, sleep, and autism symptom severity in children with ASD in COVID-19 home confinement period 6. The Journal of Biological and Medical Rhythm Research, 37(8), 1207-1213. https://doi.org/10.1080/07420528.2020.1792485
  • Timur, G. (2022). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere COVID-19 pandemi sürecinde kişisel koruyucu önlemleri öğretmede özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Yavuz, M. (2019). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 527-556. https://doi.org/10.26466/opus.601008
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. A. ve Atlı, A. (2020). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerde COVID-19 pandemisinde uyulması gereken kuralların video modelle öğretilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 282-293. https://doi.org/10.24289/ijsser.756883

Pandemic Experiences of Special Education Graduate Teachers Working in Special Education and Rehabilitation Centers: A Focus Group Discussion

Yıl 2024, Cilt: 37 Sayı: 1, 338 - 364, 30.04.2024
https://doi.org/10.19171/uefad.1402819

Öz

The Covid-19 global pandemic brought about changes in the field of education. These changes have affected special education, individuals with special needs and special education teachers working with such individuals in many ways. The current study was conducted to determine the experiences of special education graduate teachers working in special education and rehabilitation centers during the Covid-19 global pandemic. The research was designed according to the phenomenology model, one of the qualitative research methods. The research was conducted with a focus group interview with six special education teachers who graduated from the field and content analysis technique was used to analyze the data obtained from the interview. In the findings, special education field graduate teachers working in special education and rehabilitation centers stated that the Covid-19 global pandemic process led to changes in their private and professional lives and working conditions in rehabilitation centers. While stating that they needed professional, psychological and financial support in this process, teachers also made suggestions on issues such as improving working conditions and personal rights.

Kaynakça

  • Alhuzimi, T. (2020). Stress and emotional wellbeing of parents due to change in routine for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) at home during COVID-19 pandemic in Saudi Arabia. Research in Developmental Disabilities (108), 1-12.
  • Akıncı, M. (2016). Özel eğitim kurumlarında (rehabilitasyon) ve devlet okullarında çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Arıcı-Doğan, D. ve Görgü, E. (2022). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların annelerinin covid-19 pandemi sürecinde özel eğitime ara vermeye yönelik görüşlerinin incelenmesi. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 107-131. https://doi.org/10.14689/enad.30.5
  • Arslan, K., Cihangir, K. N., Kuzaytepe, B. ve Gündoğan, A. (2023). Pandemi sürecinde otizm spektrum bozukluğu tanılı çocukların ailelerinin yaşadığı sorunlar ve başetme düzeylerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 456-468. https://doi.org/10.5281/zenodo.7732480
  • Aydemir, E. (2021). Küresel salgın bağlamında özel gereksinimli çocuk sahibi ebeveynlerin yaşadığı sorunlar (sağlık, eğitim, ekonomi ve sosyal). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 1-12.
  • Baghdadli, A., Picot, M. C., Miot, S. & Munir, K. (2021). A call to action to implement efective COVID19 prevention and screening of individuals with severe intellectual developmental and autisma spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(7), 2566-2568. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04719-6
  • Bellomo, T. R., Prasad, S., Munzer, T. ve Laventhal, N. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on children with autism spectrum disorders. Journal of Pediatric Rehabilitation Medicine, 13, 349-354.
  • Berk, S. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin Covid-19 nedeniyle ara verilen eğitime yeniden başlanması hakkında görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(Özel Sayı), 84-124. https://doi.org/10.19171/uefad.837662
  • Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (2007) Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. (5th Ed.). Allyn & Bacon.
  • Cormier, C. J., McGrew, J., Ruble, L., & Fischer, M. (2022). Socially distanced teaching: The mental health impact of the COVID‐19 pandemic on special education teachers. Journal of Community Psychology, 50(3), 1768-1772. https://doi.org/10.1002/jcop.22736
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 95-107.
  • Erden, N. ve Nuri, C. (2023). Covid-19 pandemi sürecinde özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden özel gereksinimli çocukların ailelerinin beklentisi. Turkish Special Education Journal: International, 5 (1), 59-92.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Saban, A. ve Ersoy, A. (Ed), Eğitimde nitel araştırma desenleri (s. 51- 110) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Gentles, C. H., Younie, S., Leask, M., & Caldwell, H. (2022). Teacher experiences and practices in the time of COVID-19: Implications for Understanding Quality in Teaching. In Quality in Teaching and Teacher Education (pp. 121-146). Brill.
  • Glessner, M. M., & Johnson, S. A. (2020). The experiences and perceptions of practicing special education teachers during the COVID-19 pandemic. The Interactive Journal of Global Leadership and Learning, 1(2), 4. https://doi.org/10.55354/2692-3394.1013
  • Koçbeker Eid, B. N. ve Karamuklu, S. (2022). COVID-19 salgını sürecinde özel gereksinimli çocuğu olan annelerin yaşadıkları güçlüklerin ve duygu durumlarının incelenmesi. Milli Eğitim, 51(233), 419-442. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787866
  • MacMillan, J. H. (2004). Educational research fundamentals for the consumer (4th ed.). Pearson Education Inc.
  • Mengi̇, A., ve Alpdoğan, Y. (2020). Covid-19 salgını sürecinde özel eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitim süreçlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 413-437. https://doi.org/10.37669/milliegitim.776226
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2017). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi. (Orijinal çalışma basım tarihi 2010)
  • Parmigiani, D., Benigno, V., Giusto, M., Silvaggio, C., & Sperandio, S. (2021). E-inclusion: online special education in Italy during the Covid-19 pandemic. Technology, pedagogy and education, 30(1), 111-124. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1856714
  • Piştav Akmeşe, P. ve Kayhan, N. (2020). Özel eğitim öğretmenliği öğrencilerinin Koronavirüs (COVID19) salgın sürecinde uygulama derslerine ilişkin deneyimleri. Turkish Studies, 15(8), 3669-3688. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1856714
  • Raghul, E., Aravind, B. R., & Rajesh, K. (2021). Difficulties faced by special education teachers during COVID-19 pandemic. International Journal of Early Childhood Special Education, 13(2), 1245-1251.
  • Rice, M. F. (2022). Special education teachers’ use of technologies during the COVID-19 era (Spring 2020—Fall 2021). TechTrends, 66(2), 310-326.
  • Sadan, A., ve Çıkılı, Y. (2021). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin kurum kurucu ya da müdüründen beklentilerinin belirlenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 1(1), 1–11.
  • Sadioğlu, G. (2022). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi yöneticilerinin ve öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların incelenmesi ve çözüm önerileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Selbi, H. H. (2018). Özel eğitim ve rehabilitasyon, hastanelerde çalışan fizyoterapistler ile aktif çalışan öğretmenlerde yaşam kalitesi, ağrı ve depresyon değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Shapiro, S. H. (2022). Interpreting Covid-19 through turbulence theory: perspectives and cases from early childhood and special education. Taylor & Francis.
  • Shaw, P. A., & Shaw, A. (2021). COVID-19 and remote learning: Experiences of parents supporting children with special needs and disability during the pandemic. Education 3-13, 1-15. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1960579
  • Şenol, F. B., ve Yaşar, M. C. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “özel eğitim”. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787808
  • Türkoğlu, S., Uçar, H. N., Çetin, F. H., Güler, H. A. & Tezcan, M. E. (2020). The relationship between chronotype, sleep, and autism symptom severity in children with ASD in COVID-19 home confinement period 6. The Journal of Biological and Medical Rhythm Research, 37(8), 1207-1213. https://doi.org/10.1080/07420528.2020.1792485
  • Timur, G. (2022). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere COVID-19 pandemi sürecinde kişisel koruyucu önlemleri öğretmede özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Yavuz, M. (2019). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 527-556. https://doi.org/10.26466/opus.601008
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. A. ve Atlı, A. (2020). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerde COVID-19 pandemisinde uyulması gereken kuralların video modelle öğretilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 282-293. https://doi.org/10.24289/ijsser.756883
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fidan Güneş Gürgör Kılıç 0000-0002-0568-5825

Funda Aksoy 0000-0001-6063-6631

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2023
Kabul Tarihi 18 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 37 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürgör Kılıç, F. G., & Aksoy, F. (2024). Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde Çalışan Özel Eğitim Alan Mezunu Öğretmenlerinin Pandemi Deneyimleri: Bir Odak Grup Tartışması. Journal of Uludag University Faculty of Education, 37(1), 338-364. https://doi.org/10.19171/uefad.1402819