Bu çalışmanın amacı, eğitim alanında yapay zekâ konusunda Türkiye’de yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, nitel araştırma yaklaşımı olan tematik analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada lisansüstü tezlere “YÖK Ulusal Tez Merkezi” veri tabanı aracılığıyla ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında eğitim ve öğretim alanında “YÖK Ulusal Tez Merkezi” veri tabanında olan 35 lisansüstü tez çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde tematik içerik analizi yapılarak incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde tezlerin en çok yüksek lisans seviyesinde olduğu, 2022 yılından sonra eğitimde yapay zekâ alanında yapılan tezlerin sayısının giderek arttığı, en çok “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri”, “İngiliz Dili Eğitimi” ve “Eğitim Teknolojileri” anabilim dallarında tezlerin yapıldığı belirlenmiştir. Araştırmada, en çok karma araştırma yöntemlerinin kullanıldığı; özellikle üniversite öğrencileri ile “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri” öğretmenlerinin örneklemde daha sık yer aldığı; örneklem büyüklüğünün genellikle 60-100 aralığında olduğu ve en fazla yarı yapılandırılmış görüşme formunun veri toplama aracı olarak tercih edildiği tespit edilmiştir. Ayrıca tezlerde en çok yapay zekâ araçlarıyla öğretim yapıldığı belirlenmiştir. Gelecekte yapılacak araştırmalarda, yapay zekâ konusunda eğitim alanında gerçekleştirilen uluslararası bilimsel çalışmaların (proje, tez, makale ve bildiri) incelenmesi önerilmektedir.
This study aimed to examine graduate theses conducted in Türkiye on artificial intelligence in the field of education. The thematic analysis method, a qualitative research approach, was used to achieve this goal. The theses were accessed through the "National Thesis Center" database of the Council of Higher Education (CoHE). A total of 35 theses in the field of education and training were included in the study. Thematic content analysis was conducted on the obtained data from the theses. The findings revealed that most of the theses were at the master's level, and the number of studies focusing on artificial intelligence in education has significantly increased since 2022. Most of these were conducted in the departments of "Computer Education and Instructional Technologies", "English Language Education", and "Educational Technologies". The findings of the study revealed that mixed research methods were most commonly employed. It was also observed that it was primarily focused on university students and teachers of Computer and Instructional Technologies were most frequently included in the samples. Sample sizes generally ranged between 60 and 100 participants, suggesting that the studies were predominantly designed as applied research. Semi-structured interview forms were the most frequently used data collection tools. In addition, it was found that most of the theses focused on teaching using artificial intelligence tools. For future research, it is recommended to examine international scholarly works (including projects, theses, articles, and conference papers) on the use of artificial intelligence in education.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğretim Teknolojileri |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 26 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 38 Sayı: ITEAC2024 - Kalite Süreçlerinde Dijital Dönüşüm, Uluslararasılaşma ve Kültürel Yaklaşımlar |