Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKANIN SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: KİVİ ÖRNEĞİ / A Research On The Effect On Purchase Behaviors Of Brand: Example Of Kiwifruit

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 199 - 218, 23.10.2019
https://doi.org/10.29216/ueip.556663

Öz

Araştırmanın
amacı, markalı ya da dökme kivi satın alan tüketicilerin kivi satın alırken
dikkat ettikleri hususlar ve demografik özelliklerin satın alma davranışlarına
etkisini incelemektir. Araştırmada Rize ilinin Merkez ilçesinde iki mahallede
bulunan marketlerde satılan markalı veya dökme kivilerden satın alan 15 ile 69
yaş arası tüketici grubu temel alınmış ve küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın hem birinci hem de ikinci aşamasında markalı kivi satın alan
tüketicilerin kivi satın alırken en çok dikkat ettikleri husus kivinin tadı
iken; en az dikkat ettikleri husus ise kivinin gramajıdır. Araştırma kapsamında
oluşturulan hipotezlerin analizinde Bağımsız İki Örneklem t-Testi
kullanılmıştır. Sonuç olarak, tüketicilerin demografik özelliklerinden cinsiyetin
birinci ve ikinci aşamada, ortalama aylık gelirin ise birinci aşamada satın
alma davranışları üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. Bu çalışmanın kivi
yetiştiriciliği/pazarlaması yapılan bölgelerde ya da ülkelerde yapılması
yararlı olabilir.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2009). Marka Değeri Yönetimi (E. Orfanlı, Çev.). İstanbul: Medaicat Kitapları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamaları. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2012). Modern Pazarlama (5. Baskı). İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Aytaç, S. (2000). İnsanı Anlama Çabası (Psikolojiye Giriş). Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Aytuğ, S. (1997). Pazarlama Yönetimi. İzmir: İlkem Ofset.
  • Bakar, S. (2011). Marka Kavramı Üzerine Bilgilendirme Çalışması. Erişim adresi: http://docplayer.biz.tr/1131742-Bilgilendirme-calismasi.html.
  • Baykal, C. (1999). Türk Mal ve Hizmet Kalitesinin Artırılması ve Marka Oluşturulması. Dış Ticaret Durum Dergisi, 42, 63-79. aktaran Gülmez, M. (2008). Markalı Altın Takı Satın Alınmasını Etkileyen Faktörler ve Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22 (1), 389-406.
  • Blackwell R.D., Miniard P.W. and Engel J.F. (2001). Consumer Behaviour. United State of America: Harcourt College Publisher.
  • Bölüktepe, F. E. ve Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin Bal Satın Alma Davranış ve Alışkanlıklarını Etkileme Sürecinde Markanın Önemini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uludağ Arıcılık Dergisi, 6 (4),135-142.
  • Cankurt, M., ,Tunalıoğlu, R., Çobanoğlu, F. ve Armağan, G. (2011). Sofralık Zeytinde Tüketim Tercihlerimiz, 2. Zeytinyağı ve Sofralık Zeytin Sempozyumu, 07-08 Aralık 2011, İzmir.
  • Cemalcılar, İ. (1996). Pazarlama, Kavramlar-Kararlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Demircioğlu, B. (2012). Tüketicinin Satın Alma Davranışında Markanın Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • İslamoğlu, A. H. (2003). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Yayınları.
  • İpek, H. Z. (2010). Markalaşmanın İşletmelerin Rekabet Gücü Üzerindeki Etkisi ve Türk Zeytinyağı Sektöründe Bir İnceleme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kayalı, C. A., Yereli, A., Soysal, M. ve Terim, B. (2004). Marka Değerinin Firmaların Piyasa Değeri ve Finansal Performansları Üzerindeki Etkileri. 8. Ulusal Finans Sempozyumu. 180-195, İstanbul.
  • Keser, İ. (2006). Anketler Aracılığı ile Örneklemeye Dayalı Olarak Yapılan Araştırmalarda İzlenecek Adımlar ve Karşılaşılabilecek Sorunlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (4), 128-147.
  • Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. Boston: Pearson.
  • Kırdar, Y. (2002). Marka Stratejilerinin Oluşturulması; Coca-Cola Örneği. Review of Social, Economic & Business Studies, 3 (4), 233.250.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi. (N. Muallimoğlu, Çev.). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2004). Principles of Marketing. New Jersey: Pearson-Prentice Hall Education International.
  • Meral, Y. (2013). Kahramanmaraş Kent Merkezinde Coğrafi İşaretli Ürünlere İlişkin Tüketici Tercihleri: Gemlik Zeytini Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Niyaz, Ö. C. ve Demirbaş, N. (2017). Arı Ürünleri Tüketicilerinin Genel Özellikleri ve Tüketim Tercihleri: Çanakkale İli Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (2), 255-262.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Sayılı, M. (2013). Tokat İlinde Tüketicilerin Arı Ürünleri Tüketim Durumları ve Alışkanlıkları, Uludağ Arıcılık Dergisi, 13 (1), 16-22.
  • Şahin, Ş. (2013). Yabancı Marka İsimlerinin Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Teknolojik Ürünler Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • TASAM (2013). Türk Asya Stratejik Araştırmalar Merkezi. Tarımda Markalaşma ve Özgün Ürünler 2023 Sonuç Raporu. 26 Aralık 2013, İstanbul.
  • Tunalıoğlu, R., Cankurt, M., Çobanoğlu, F. ve Armağan, G. (2012). Zeytinyağı Tüketici Davranışları, 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 853-862, Konya.
  • Tunç, E. (1977). Yönetim Açısından Pazarlama, İstanbul.
  • TÜİK (2014). Rize İli Merkez İlçesi Toplam Nüfusu/İlçe Merkezi (15-69 Yaş Gruplarının Nüfusu). Erişim adresi: http:// tuikapp.tuik.gov.tr/adnksdagitapp/adnks.zul.
  • Yapraklı, T. Ş. ve Kara, E. (2015). Marka Değeri Bileşenlerinin Müşteri Temelli Ölçümlenmesi: Kahramanmaraş Dondurma Sektörüne Yönelik Bir Uygulama. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5, 133-154.
  • Wells, W. and Prensky D. (1996). Consumer Behavior. New York: John Wiley & Sons Inc.

A RESEARCH ON THE EFFECT ON PURCHASE BEHAVIORS OF BRAND: EXAMPLE OF KIWIFRUIT / Markanın Satın Alma Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma: Kivi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 199 - 218, 23.10.2019
https://doi.org/10.29216/ueip.556663

Öz

The aim of the study is to examine
the effects of demographic characteristics on buying behaviors of consumers who
buy branded or unbranded kiwifruit. In this research, a group of 15- to
69-year-olds, who bought from branded or cast-in kiosks sold in grocery stores
located in two districts of Rize province, was taken as the basis, and cluster
sampling method was used. In both the first and second stage of the research, while
consumers who buy branded kiwifruits pay attention to the most when buying kiwifruit
taste; the least attention is the weight of the kiwifruit. In the analysis of
the hypotheses created within the scope of the study, Independent Two Sample
t-Test was used. As a result, the gender of consumers’ demographic
characteristics were found to be effective on the first and second stage, while
the average monthly income was found to have an effect on the buying behavior
in the first stage. It would be beneficial to conduct this research in regions
or countries where kiwifruit is cultivated or marketed. 

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2009). Marka Değeri Yönetimi (E. Orfanlı, Çev.). İstanbul: Medaicat Kitapları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamaları. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2012). Modern Pazarlama (5. Baskı). İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Aytaç, S. (2000). İnsanı Anlama Çabası (Psikolojiye Giriş). Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Aytuğ, S. (1997). Pazarlama Yönetimi. İzmir: İlkem Ofset.
  • Bakar, S. (2011). Marka Kavramı Üzerine Bilgilendirme Çalışması. Erişim adresi: http://docplayer.biz.tr/1131742-Bilgilendirme-calismasi.html.
  • Baykal, C. (1999). Türk Mal ve Hizmet Kalitesinin Artırılması ve Marka Oluşturulması. Dış Ticaret Durum Dergisi, 42, 63-79. aktaran Gülmez, M. (2008). Markalı Altın Takı Satın Alınmasını Etkileyen Faktörler ve Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22 (1), 389-406.
  • Blackwell R.D., Miniard P.W. and Engel J.F. (2001). Consumer Behaviour. United State of America: Harcourt College Publisher.
  • Bölüktepe, F. E. ve Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin Bal Satın Alma Davranış ve Alışkanlıklarını Etkileme Sürecinde Markanın Önemini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uludağ Arıcılık Dergisi, 6 (4),135-142.
  • Cankurt, M., ,Tunalıoğlu, R., Çobanoğlu, F. ve Armağan, G. (2011). Sofralık Zeytinde Tüketim Tercihlerimiz, 2. Zeytinyağı ve Sofralık Zeytin Sempozyumu, 07-08 Aralık 2011, İzmir.
  • Cemalcılar, İ. (1996). Pazarlama, Kavramlar-Kararlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Demircioğlu, B. (2012). Tüketicinin Satın Alma Davranışında Markanın Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • İslamoğlu, A. H. (2003). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Yayınları.
  • İpek, H. Z. (2010). Markalaşmanın İşletmelerin Rekabet Gücü Üzerindeki Etkisi ve Türk Zeytinyağı Sektöründe Bir İnceleme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kayalı, C. A., Yereli, A., Soysal, M. ve Terim, B. (2004). Marka Değerinin Firmaların Piyasa Değeri ve Finansal Performansları Üzerindeki Etkileri. 8. Ulusal Finans Sempozyumu. 180-195, İstanbul.
  • Keser, İ. (2006). Anketler Aracılığı ile Örneklemeye Dayalı Olarak Yapılan Araştırmalarda İzlenecek Adımlar ve Karşılaşılabilecek Sorunlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (4), 128-147.
  • Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. Boston: Pearson.
  • Kırdar, Y. (2002). Marka Stratejilerinin Oluşturulması; Coca-Cola Örneği. Review of Social, Economic & Business Studies, 3 (4), 233.250.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi. (N. Muallimoğlu, Çev.). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2004). Principles of Marketing. New Jersey: Pearson-Prentice Hall Education International.
  • Meral, Y. (2013). Kahramanmaraş Kent Merkezinde Coğrafi İşaretli Ürünlere İlişkin Tüketici Tercihleri: Gemlik Zeytini Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Niyaz, Ö. C. ve Demirbaş, N. (2017). Arı Ürünleri Tüketicilerinin Genel Özellikleri ve Tüketim Tercihleri: Çanakkale İli Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (2), 255-262.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Sayılı, M. (2013). Tokat İlinde Tüketicilerin Arı Ürünleri Tüketim Durumları ve Alışkanlıkları, Uludağ Arıcılık Dergisi, 13 (1), 16-22.
  • Şahin, Ş. (2013). Yabancı Marka İsimlerinin Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Teknolojik Ürünler Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • TASAM (2013). Türk Asya Stratejik Araştırmalar Merkezi. Tarımda Markalaşma ve Özgün Ürünler 2023 Sonuç Raporu. 26 Aralık 2013, İstanbul.
  • Tunalıoğlu, R., Cankurt, M., Çobanoğlu, F. ve Armağan, G. (2012). Zeytinyağı Tüketici Davranışları, 10. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 853-862, Konya.
  • Tunç, E. (1977). Yönetim Açısından Pazarlama, İstanbul.
  • TÜİK (2014). Rize İli Merkez İlçesi Toplam Nüfusu/İlçe Merkezi (15-69 Yaş Gruplarının Nüfusu). Erişim adresi: http:// tuikapp.tuik.gov.tr/adnksdagitapp/adnks.zul.
  • Yapraklı, T. Ş. ve Kara, E. (2015). Marka Değeri Bileşenlerinin Müşteri Temelli Ölçümlenmesi: Kahramanmaraş Dondurma Sektörüne Yönelik Bir Uygulama. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5, 133-154.
  • Wells, W. and Prensky D. (1996). Consumer Behavior. New York: John Wiley & Sons Inc.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Mahmut Koçan 0000-0001-6358-0127

Erol Ustaahmetoğlu 0000-0002-0120-6057

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçan, M., & Ustaahmetoğlu, E. (2019). MARKANIN SATIN ALMA DAVRANIŞLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: KİVİ ÖRNEĞİ / A Research On The Effect On Purchase Behaviors Of Brand: Example Of Kiwifruit. Uluslararası Ekonomi İşletme Ve Politika Dergisi, 3(2), 199-218. https://doi.org/10.29216/ueip.556663

Uluslararası Ekonomi, İşletme ve Politika Dergisi

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
İktisat Bölümü
RİZE / TÜRKİYE