Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 115 - 135, 24.10.2019
https://doi.org/10.20979/ueyd.552680

Öz

Kaynakça

  • Abaslı, K. ve Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193-202.
  • Abdullayeva, L. (2018). Üstün Zekâlı Çocukların Normal Gelişim Gösteren Çocuklara Göre Sosyal Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alon, I. ve Higgins, J. M. (2005). Global Leadership Success Through Emotional and Cultural Intelligences, Business Horizons, 48, 501-512.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templar, K.J., Tay, C., ve Chandrasekar, N.A. (2007). Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation and Task Performance, Management and Organization Review, 3(3), 335-371.
  • Ang, S. ve Van Dyne, L., (2008). Conceptualization of Cultural Intelligence: Definition, Distinctiveness, and Nomological Network, içinde S. Ang, & L. Van Dyne, (Ed.), Handbook on Cultural Intelligence: Theory, Measurement and Applications, ss. 3-15. Armonk, NY: M.E. Sharpe.
  • Barakat, L. L., Lorenz, M. P., Ramsey, J. R. ve Cretoiu, S. L. (2015). Global Managers: An Analysis of The Impact of Cultural Intelligence on Job Satisfaction and Performance, International Journal of Emerging Markets, 10(4), 781-800.
  • Bezirgan, M., Mercan, N. ve Alamur, B. (2015). Turizm Çalışanlarının Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâları Üzerindeki Etkisi: Edremit Körfezi Örneği, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(1), 16-29.
  • Brislin, R., Worthley, R. ve Macnab, B. (2006). Cultural Intelligence: Understanding Behaviors That Serve People’s Goals, Group & Organization Management, 31(1), 40-55. Büyükbeşe, T., ve Yıldız, B. (2016). Kültürel Zekânın Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi, Journal of International Social Research, 9(45), 438-449.
  • Crowne, K. (2008). What Leads to Cultural Intelligence?, Business Horizons, 51, 91-399.
  • Crowne, K. A. (2009). The relationships among Social Intelligence, Emotional Intelligence and Cultural Intelligence, Organization Management Journal, 6, 148-163.
  • Çakan, E., Buturak, Ş. V., Özçiçek, G., Koçak, O. M., Rezaki, H. Ö., Özpolat, A. G. Y., ve Oğuztürk, Ö. (2016). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Psikiyatrik Yardım Alma Nedeniyle Kendini Damgalama Hissinin Sosyal Zekâ ve Kültürel Zekâ ile İlişkisi, Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(3), 140-145.
  • Çalışkan, S. C., Ünal, Z. M., Kalafatoğlu, Y., Üçler, Ç. ve Akün, F. A. (2015). Yöneticilerin Algılanan Kültürel Zekâsı, Çalışanın Farklılık İklimi Algısı, Gelişime Açıklık ve Örgütsel Sinizm Etkileşimi Üzerine Turizm Sektöründe Bir Araştırma, İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 1-11.
  • Demirbağ, M. ve Mirza, H. (2000). Factors Affecting International Joint Venture Success: An Empirical Analysis of Foreign-Local Partner Relationships and Performance in Joint Ventures in Turkey, Intemational Business Review, 9, 1-35.
  • Dowson, J., http://www.jeremydawson.co.uk/slopes.htm, (Erişim tarihi: 01.04.2019)
  • Doğan, T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Zekâ Düzeylerinin Depresyon ve Bazı Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Doğan, T., Totan, T. ve Sapmaz, F. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısı Ve Sosyal Zekâ, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 235-247.
  • Doğan, T. ve Çetin, B. (2009). Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği Türkçe Formunun Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Educational Sciences: Theory and Practice, 7(1), 241-268.
  • Doğutaş, A. (2015). Küreselleşen Dünyada Türk Öğretmen Adaylarının Kültürel Zekâ Seviyeleri, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 530-547.
  • Duff, A. J., Tahbaz, A. ve Chan, C. (2012). The Interactive Effect of Cultural Intelligence and Openness on Task Performance, Research & Practice in Human Resource Management, 20(1), 1-12.
  • Earley, P. C. (2002). Redefining Interactions across Cultures and Organizations: Moving Forward with Cultural Intelligence, Research in Oganizational Behavior, 24, 271-299.
  • Earley, P.C. ve Ang, S. (2003). Cultural Intelligence: Individual Interactions across Cultures, CA: Stanford University Press.
  • Earley, P.C. ve Mosakowski, E. (2004). Cultural Intelligence, Harvard Business Review, 139-146.
  • Eisenberg, J., Lee, H. J., Brück, F., Brenner, B., Claes, M. T., Mironski, J. ve Bell, R. (2013). Can Business Schools Make Students Culturally Competent? Effects of Cross-Cultural Management Courses on Cultural Intelligence, Academy of Management Learning & Education, 12(4), 603-621.
  • Emre, İ., Söylemez, Ö. ve Yıldırım Kaptanoğlu, A. (2013). Örgütlerde Kültürel Zekâ ve Hastane İşletmelerinde Kültürel Zekâ Düzeyinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(5), 1-18.
  • Ergün, G. ve Güzel, A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zekâ Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 30-43.
  • Ersoy, A. ve Ehtiyar, R. (2015). Kültürel Farklılıkların Yönetiminde Kültürel Zekânın Rolü: Türk ve Yabancı Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(1), 42-60.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step:A Simple Study Guide and Reference, Boston: Pearson Pub. Goleman, D. (2016). Sosyal Zeka - İnsan İlişkilerin Yeni Bilimi, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Hançer, M. ve Tanrısevdi, A. (2003). Sosyal Zekâ Kavramının Bir Boyutu Olarak Empati ve Performans Üzerine Bir İnceleme, CU Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 211-225.
  • Herrmann, E., Call, J., Hernández-Lloreda, M. V., Hare, B. ve Tomasello, M. (2007). Humans Have Evolved Specialized Skills of Social Cognition: The Cultural Intelligence Hypothesis, Science, 317, 1360-1366.
  • Huff, K. C., Song, P. ve Gresch, E. B. (2014). Cultural Intelligence, Personality, and Cross-Cultural Adjustment: A Study of Expatriates in Japan, International Journal of Intercultural Relations, 38, 151-157.
  • İlhan Nas, T. (2006). Kültürün Örgütlerdeki Rolü: Benimsenen Teorik Perspektifler ve Yöntem Tartışmalarına İlişkin Kavramsal Bir İnceleme, Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 20, 273-292.
  • İlhan Nas, T. (2007). Uluslararası Ortak Girişimlerde Mülkiyet Yapısı: Yönetsel Kontrol Düzeyinin ve Kültürel Farklılıkların Etkisi, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7, 122-148.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014a). Sosyal ve Kültürel Zekâ Arasındaki İlişkinin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi, Turkish Journal of Education, 3(2), 4-15.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel Zekâ Ölçeği'nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 94-114.
  • Jyoti, J. ve Kour, S. (2015). Assessing the Cultural Intelligence and Task Performance Equation: Mediating Role of Cultural Adjustment, Cross Cultural Management, 22(2), 236-258. Koparan E., İlhan Nas T. ve Okan T. (2016). Ulusal Kültürün Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Üzerindeki Etkisi: Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler Üzerine Bir Araştırma, TİSK Akademi, 11, 352-379.
  • Lin, Y., Chen, A. S. ve Song, Y. (2012). Does Your Intelligence Help to Survive in a Foreign Jungle? The Effects of Cultural Intelligence and Emotional Intelligence on Cross-cultural Adjustment, International Journal of Intercultural Relations, 36, 541-552.
  • Liu Y, Li Z, Hayward R, Walker R, ve Jin H (2009). Classification of Airborne LIDAR Intensity Data Using Statistical Analysis and Hough Transform with pplication to Power Line Corridors, İçinde, Proc. 2009 Digital Image Computing: Techniques and Applications, Melbourne, Australia, 462–467.
  • Livermore, D. (2011). The Cultural Intelligence Difference-Special eBook Edition: Master the One Skill You Can't Do Without in Today's Global Economy, Amacom Livermore, D. (2013). Expand Your Borders: Discover Ten Cultural Clusters, East Lansing, MI: Cultural Intelligence Center.
  • MacNab, B. R. ve Worthley, R. (2012). Individual Characteristics as Predictors of Cultural Intelligence Development: The Relevance of Self-Efficacy, International Journal of Intercultural Relations, 36, 62-71.
  • Moss, F.A, ve Hunt, T. (1927). Are You Socially Intelllgent?, Scientific American, 137, 108-110.
  • Oolders, T., Chernyshenko, O. S. ve Stark, S. (2008). Cultural Intelligence as a Mediator of Relationships between Openness to Experience and Adaptive Performance, Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, 145-158.
  • Peterson, B. (2004). Cultural Intelligence: A Guide to Working with People from Other Cultures, Published by Intercultural, A.B.D.
  • Ramalu, S. S., Rose, R. C., Uli, J. ve Kumar, N. (2012). Cultural Intelligence and Expatriate Performance in Global Assignment: The Mediating Role of Adjustment, International Journal of Business and Society, 13(1), 19-32.
  • Silvera, D. H., Martinussen, M. ve Dahl, T. I. (2001). The Tromso Social Intelligence Scale, a Self-report Measure of Social Intelligence, Scandinavian Journal of Psychology, 42, 313-331.
  • Şahin, F., ve Gürbüz, S. (2012). Kültürel zekâ ve öz-yeterliliğin görev performansı ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerinde Etkisi: Çokuluslu Örgüt Üzerinde Bir Uygulama, (İŞGÜÇ) The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 14(2), 123-140.
  • Şahin, F., Gürbüz, S., Köksal, O. ve Ercan, Ü. (2012). Kültürel Zekâ, Duygusal Zekâ ve Sosyal Zekâ’dan Farklı mıdır?, 11. Ulusal İşletmecilik Kongresi, 356-365.
  • Şimşek, A.H., Öztürk, İ. (2018). Kültürel Zekâ ve Liderlik Arasındaki İlişkinin Analizi: Hastane Yöneticileri Örneği. Ekonomi Bilimlerinde Güncel Akademik Çalışmalar içinde (ss. 181-191). Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Thomas, D. ve Inkson, K. (2004). Cultivating Your Cultural Intelligence, Security Management, 48(8), 30-33.
  • Thomas, D.C., Elron, E., Stahl, G., Ekelund, B.Z. Ravlin, R.C. ve Cerdin, J. vd. (2008). Cultural Intelligence: Domain and Assessment. International Journal of Cross Cultural Management, 8(2), 123-143.
  • Thorndike, E. L. (1920). Intelligence and Its Use, Harper’s Magazine, 140, 227-235.
  • Türk Dil Kurumu (2019). Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=214144, (Erişim Tarihi: 10.04.2019).
  • Uludağ, E. ve Deveci, G. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekâlarının Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 70-76.
  • Ülker, Ç. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Zekâ ve İletişim Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vedadi, A., Kheiri, B. ve Abbasalizadeh, M. (2010). The Relationship between Cultural Intelligence and Achievement: A Case Study in An Iranian Company, Iranian Journal of Management Studies, 3(3), 25-38.
  • Ward, C. ve Fischer, R. (2008). Personality, Cultural İntelligence, and Cross-cultural Adaptation, Handbook of Cultural Intelligence, 159-173.
  • Wechsler, D. (1958). The Measurement and Appraisal of Adult Intelligence, (4th ed.) Baltimore: Williams & Wilkins.
  • Wedeck, J. (1947). The Relationship between Personality and “Psychological Ability”, British Journal of Psychology, 37, 133-151.
  • Wu, P. C. ve Ang, S. H. (2011). The Impact of Expatriate Supporting Practices and Cultural Intelligence on Cross-cultural Adjustment and Performance of Expatriates in Singapore, The International Journal of Human Resource Management, 22(13), 2683-2702.
  • Yan, Y. ve Child, J. (2004). Investors' Resource Commitments and Information Reporting Systems: Control in International Joint Ventures, Joumai of Business Research, 57, 361-371.
  • Yeşil, S. (2010). 21. Yüzyılın Küresel Örgütleri için Kültürel Zekâ, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 147-168.

Sosyal Zekânın Akademik Performans Üzerindeki Etkisinde Kültürel Zekânın Düzenleyici Rolü

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 115 - 135, 24.10.2019
https://doi.org/10.20979/ueyd.552680

Öz

Bu çalışmanın amacı
sosyal zekâ ve kültürel zekânın akademik performans üzerindeki etkisini
incelemektir. Ayrıca sosyal zekânın akademik performans üzerindeki etkisinde
kültürel zekânın düzenleyici rolü araştırılmıştır. Bu amaç çerçevesinde
Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde eğitim gören
329 adet yabancı uyruklu öğrenciye anket çalışması uygulanmıştır. Toplanan
veriler doğrulayıcı faktör analizi ve regresyon analizleri ile test edilmiştir.
Analizler sonucunda sosyal zekâ ve kültürel zekânın öğrencilerin akademik
başarıları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Düzenleyici etki analizi
sonucunda ise, sosyal zekânın akademik performans üzerindeki etkisinde kültürel
zekânın düzenleyici bir rolü olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.     

Kaynakça

  • Abaslı, K. ve Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193-202.
  • Abdullayeva, L. (2018). Üstün Zekâlı Çocukların Normal Gelişim Gösteren Çocuklara Göre Sosyal Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alon, I. ve Higgins, J. M. (2005). Global Leadership Success Through Emotional and Cultural Intelligences, Business Horizons, 48, 501-512.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templar, K.J., Tay, C., ve Chandrasekar, N.A. (2007). Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation and Task Performance, Management and Organization Review, 3(3), 335-371.
  • Ang, S. ve Van Dyne, L., (2008). Conceptualization of Cultural Intelligence: Definition, Distinctiveness, and Nomological Network, içinde S. Ang, & L. Van Dyne, (Ed.), Handbook on Cultural Intelligence: Theory, Measurement and Applications, ss. 3-15. Armonk, NY: M.E. Sharpe.
  • Barakat, L. L., Lorenz, M. P., Ramsey, J. R. ve Cretoiu, S. L. (2015). Global Managers: An Analysis of The Impact of Cultural Intelligence on Job Satisfaction and Performance, International Journal of Emerging Markets, 10(4), 781-800.
  • Bezirgan, M., Mercan, N. ve Alamur, B. (2015). Turizm Çalışanlarının Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâları Üzerindeki Etkisi: Edremit Körfezi Örneği, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(1), 16-29.
  • Brislin, R., Worthley, R. ve Macnab, B. (2006). Cultural Intelligence: Understanding Behaviors That Serve People’s Goals, Group & Organization Management, 31(1), 40-55. Büyükbeşe, T., ve Yıldız, B. (2016). Kültürel Zekânın Yaşam Doyumu Üzerine Etkisi, Journal of International Social Research, 9(45), 438-449.
  • Crowne, K. (2008). What Leads to Cultural Intelligence?, Business Horizons, 51, 91-399.
  • Crowne, K. A. (2009). The relationships among Social Intelligence, Emotional Intelligence and Cultural Intelligence, Organization Management Journal, 6, 148-163.
  • Çakan, E., Buturak, Ş. V., Özçiçek, G., Koçak, O. M., Rezaki, H. Ö., Özpolat, A. G. Y., ve Oğuztürk, Ö. (2016). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Psikiyatrik Yardım Alma Nedeniyle Kendini Damgalama Hissinin Sosyal Zekâ ve Kültürel Zekâ ile İlişkisi, Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(3), 140-145.
  • Çalışkan, S. C., Ünal, Z. M., Kalafatoğlu, Y., Üçler, Ç. ve Akün, F. A. (2015). Yöneticilerin Algılanan Kültürel Zekâsı, Çalışanın Farklılık İklimi Algısı, Gelişime Açıklık ve Örgütsel Sinizm Etkileşimi Üzerine Turizm Sektöründe Bir Araştırma, İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 1-11.
  • Demirbağ, M. ve Mirza, H. (2000). Factors Affecting International Joint Venture Success: An Empirical Analysis of Foreign-Local Partner Relationships and Performance in Joint Ventures in Turkey, Intemational Business Review, 9, 1-35.
  • Dowson, J., http://www.jeremydawson.co.uk/slopes.htm, (Erişim tarihi: 01.04.2019)
  • Doğan, T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Zekâ Düzeylerinin Depresyon ve Bazı Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Doğan, T., Totan, T. ve Sapmaz, F. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısı Ve Sosyal Zekâ, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 235-247.
  • Doğan, T. ve Çetin, B. (2009). Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği Türkçe Formunun Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Educational Sciences: Theory and Practice, 7(1), 241-268.
  • Doğutaş, A. (2015). Küreselleşen Dünyada Türk Öğretmen Adaylarının Kültürel Zekâ Seviyeleri, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 530-547.
  • Duff, A. J., Tahbaz, A. ve Chan, C. (2012). The Interactive Effect of Cultural Intelligence and Openness on Task Performance, Research & Practice in Human Resource Management, 20(1), 1-12.
  • Earley, P. C. (2002). Redefining Interactions across Cultures and Organizations: Moving Forward with Cultural Intelligence, Research in Oganizational Behavior, 24, 271-299.
  • Earley, P.C. ve Ang, S. (2003). Cultural Intelligence: Individual Interactions across Cultures, CA: Stanford University Press.
  • Earley, P.C. ve Mosakowski, E. (2004). Cultural Intelligence, Harvard Business Review, 139-146.
  • Eisenberg, J., Lee, H. J., Brück, F., Brenner, B., Claes, M. T., Mironski, J. ve Bell, R. (2013). Can Business Schools Make Students Culturally Competent? Effects of Cross-Cultural Management Courses on Cultural Intelligence, Academy of Management Learning & Education, 12(4), 603-621.
  • Emre, İ., Söylemez, Ö. ve Yıldırım Kaptanoğlu, A. (2013). Örgütlerde Kültürel Zekâ ve Hastane İşletmelerinde Kültürel Zekâ Düzeyinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(5), 1-18.
  • Ergün, G. ve Güzel, A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zekâ Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 30-43.
  • Ersoy, A. ve Ehtiyar, R. (2015). Kültürel Farklılıkların Yönetiminde Kültürel Zekânın Rolü: Türk ve Yabancı Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(1), 42-60.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step:A Simple Study Guide and Reference, Boston: Pearson Pub. Goleman, D. (2016). Sosyal Zeka - İnsan İlişkilerin Yeni Bilimi, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Hançer, M. ve Tanrısevdi, A. (2003). Sosyal Zekâ Kavramının Bir Boyutu Olarak Empati ve Performans Üzerine Bir İnceleme, CU Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 211-225.
  • Herrmann, E., Call, J., Hernández-Lloreda, M. V., Hare, B. ve Tomasello, M. (2007). Humans Have Evolved Specialized Skills of Social Cognition: The Cultural Intelligence Hypothesis, Science, 317, 1360-1366.
  • Huff, K. C., Song, P. ve Gresch, E. B. (2014). Cultural Intelligence, Personality, and Cross-Cultural Adjustment: A Study of Expatriates in Japan, International Journal of Intercultural Relations, 38, 151-157.
  • İlhan Nas, T. (2006). Kültürün Örgütlerdeki Rolü: Benimsenen Teorik Perspektifler ve Yöntem Tartışmalarına İlişkin Kavramsal Bir İnceleme, Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 20, 273-292.
  • İlhan Nas, T. (2007). Uluslararası Ortak Girişimlerde Mülkiyet Yapısı: Yönetsel Kontrol Düzeyinin ve Kültürel Farklılıkların Etkisi, Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7, 122-148.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014a). Sosyal ve Kültürel Zekâ Arasındaki İlişkinin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi, Turkish Journal of Education, 3(2), 4-15.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel Zekâ Ölçeği'nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 94-114.
  • Jyoti, J. ve Kour, S. (2015). Assessing the Cultural Intelligence and Task Performance Equation: Mediating Role of Cultural Adjustment, Cross Cultural Management, 22(2), 236-258. Koparan E., İlhan Nas T. ve Okan T. (2016). Ulusal Kültürün Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Üzerindeki Etkisi: Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler Üzerine Bir Araştırma, TİSK Akademi, 11, 352-379.
  • Lin, Y., Chen, A. S. ve Song, Y. (2012). Does Your Intelligence Help to Survive in a Foreign Jungle? The Effects of Cultural Intelligence and Emotional Intelligence on Cross-cultural Adjustment, International Journal of Intercultural Relations, 36, 541-552.
  • Liu Y, Li Z, Hayward R, Walker R, ve Jin H (2009). Classification of Airborne LIDAR Intensity Data Using Statistical Analysis and Hough Transform with pplication to Power Line Corridors, İçinde, Proc. 2009 Digital Image Computing: Techniques and Applications, Melbourne, Australia, 462–467.
  • Livermore, D. (2011). The Cultural Intelligence Difference-Special eBook Edition: Master the One Skill You Can't Do Without in Today's Global Economy, Amacom Livermore, D. (2013). Expand Your Borders: Discover Ten Cultural Clusters, East Lansing, MI: Cultural Intelligence Center.
  • MacNab, B. R. ve Worthley, R. (2012). Individual Characteristics as Predictors of Cultural Intelligence Development: The Relevance of Self-Efficacy, International Journal of Intercultural Relations, 36, 62-71.
  • Moss, F.A, ve Hunt, T. (1927). Are You Socially Intelllgent?, Scientific American, 137, 108-110.
  • Oolders, T., Chernyshenko, O. S. ve Stark, S. (2008). Cultural Intelligence as a Mediator of Relationships between Openness to Experience and Adaptive Performance, Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications, 145-158.
  • Peterson, B. (2004). Cultural Intelligence: A Guide to Working with People from Other Cultures, Published by Intercultural, A.B.D.
  • Ramalu, S. S., Rose, R. C., Uli, J. ve Kumar, N. (2012). Cultural Intelligence and Expatriate Performance in Global Assignment: The Mediating Role of Adjustment, International Journal of Business and Society, 13(1), 19-32.
  • Silvera, D. H., Martinussen, M. ve Dahl, T. I. (2001). The Tromso Social Intelligence Scale, a Self-report Measure of Social Intelligence, Scandinavian Journal of Psychology, 42, 313-331.
  • Şahin, F., ve Gürbüz, S. (2012). Kültürel zekâ ve öz-yeterliliğin görev performansı ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerinde Etkisi: Çokuluslu Örgüt Üzerinde Bir Uygulama, (İŞGÜÇ) The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 14(2), 123-140.
  • Şahin, F., Gürbüz, S., Köksal, O. ve Ercan, Ü. (2012). Kültürel Zekâ, Duygusal Zekâ ve Sosyal Zekâ’dan Farklı mıdır?, 11. Ulusal İşletmecilik Kongresi, 356-365.
  • Şimşek, A.H., Öztürk, İ. (2018). Kültürel Zekâ ve Liderlik Arasındaki İlişkinin Analizi: Hastane Yöneticileri Örneği. Ekonomi Bilimlerinde Güncel Akademik Çalışmalar içinde (ss. 181-191). Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Thomas, D. ve Inkson, K. (2004). Cultivating Your Cultural Intelligence, Security Management, 48(8), 30-33.
  • Thomas, D.C., Elron, E., Stahl, G., Ekelund, B.Z. Ravlin, R.C. ve Cerdin, J. vd. (2008). Cultural Intelligence: Domain and Assessment. International Journal of Cross Cultural Management, 8(2), 123-143.
  • Thorndike, E. L. (1920). Intelligence and Its Use, Harper’s Magazine, 140, 227-235.
  • Türk Dil Kurumu (2019). Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=214144, (Erişim Tarihi: 10.04.2019).
  • Uludağ, E. ve Deveci, G. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekâlarının Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 70-76.
  • Ülker, Ç. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Zekâ ve İletişim Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vedadi, A., Kheiri, B. ve Abbasalizadeh, M. (2010). The Relationship between Cultural Intelligence and Achievement: A Case Study in An Iranian Company, Iranian Journal of Management Studies, 3(3), 25-38.
  • Ward, C. ve Fischer, R. (2008). Personality, Cultural İntelligence, and Cross-cultural Adaptation, Handbook of Cultural Intelligence, 159-173.
  • Wechsler, D. (1958). The Measurement and Appraisal of Adult Intelligence, (4th ed.) Baltimore: Williams & Wilkins.
  • Wedeck, J. (1947). The Relationship between Personality and “Psychological Ability”, British Journal of Psychology, 37, 133-151.
  • Wu, P. C. ve Ang, S. H. (2011). The Impact of Expatriate Supporting Practices and Cultural Intelligence on Cross-cultural Adjustment and Performance of Expatriates in Singapore, The International Journal of Human Resource Management, 22(13), 2683-2702.
  • Yan, Y. ve Child, J. (2004). Investors' Resource Commitments and Information Reporting Systems: Control in International Joint Ventures, Joumai of Business Research, 57, 361-371.
  • Yeşil, S. (2010). 21. Yüzyılın Küresel Örgütleri için Kültürel Zekâ, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 147-168.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erol Tekin 0000-0003-1166-7671

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekin, E. (2019). Sosyal Zekânın Akademik Performans Üzerindeki Etkisinde Kültürel Zekânın Düzenleyici Rolü. Uluslararası Ekonomi Ve Yenilik Dergisi, 5(2), 115-135. https://doi.org/10.20979/ueyd.552680

Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi

Karadeniz Teknik Üniversitesi, İİBF, İktisat Bölümü, 61080, Trabzon/Türkiye

https://dergipark.org.tr/ueyd

28816

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.