Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Anonymous Singer in the Modern Cultural Age: Ferdi Tayfur

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 193 - 209
https://doi.org/10.61729/uhad.1781360

Öz

The concept of oral culture, which has persisted since the earliest periods of human history and continues to play a primary role in shaping mental activities despite the spread of writing and mass communication tools, continues to exert its influence in the modern cultural era in which we live. This situation causes the production and transmission of knowledge to manifest within the framework of oral culture today, just as it did in earlier periods. Societies that wish to believe in the accuracy of information or preserve knowledge that aligns with their own values continue this tendency in the modern cultural environment, even in the post-truth era brought about by the use of the internet. In this context, the Turkish people, who appropriate information about personalities they admire by obscuring it and thus anonymizing it, exhibit similar behaviors in the modern cultural era. Indeed, in a study claiming that the Turkish people began to anonymize the singer Ferdi Tayfur and aiming to prove this, the virtual environment compilation method was used, and the study's data consists of social media posts. This is because social media, which allows individuals from all groups to produce information and ideas and to express their opinions on all content produced, is highly functional in reflecting the general opinions of Anatolian people in terms of their approach to the acceptance of information. In this study, where data was analyzed through qualitative document analysis, it was determined that information about Ferdi Tayfur's hometown, ethnic origin, worldview, and the soccer team he supports was collectively distorted, altered, or misinterpreted by users in a way that aligned with their own values. The study found that this attitude stemmed from shared admiration and fanaticism, concluding that the artist had entered a process of anonymization and still preserved the habits of the Anatolian people's psychosocial past.

Kaynakça

  • ABALI, İsmail (2022). “Sosyokültürel Hayatta Ferdi Tayfur ve Çeşme Şarkısı”, AVRASYAD, S. 33, s. 31-58.
  • ABALI, İsmail ve DOĞAN, Oğuz (2024). “Arabesk Bir Folkloresk Midir? Arabesk Şarkı ve Filmlere Halkbilimsel Bir Yaklaşım”, 10. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri-Müzik Oyun Eğlence, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • BAYRAKTAR, Muhammet Mustafa (2025). “Türk Arabesk Müziğinde Kültürel ve Ahlaki Temaların Din Eğitimi Bağlamında Analizi: Ferdi Tayfur Örneği”, 6. Uluslararası Boğaziçi Bilimsel Araştırmalar Kongresi Bildirileri¸ İstanbul: İKSAD Yayınları, s. 852-884.
  • BEN-AMOS, Dan (1983). “The Idea of Folklore: An Essay”, Studies in Agga¬dah and Jewish Folklore, (Ed. Issachar Ben-Ami and Jo¬seph Dan), Jerusalem: Magnes Press, s. 11-17.
  • CAMPBELL, Joseph (2007). Mitolojinin Gücü-Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikâyeler, (Çev. Zeynep Yaman), İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • CUNBUR, Müjgan (1973). Karacaoğlan, Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • DUMAN, Mustafa (2019). “Geleneksellik-Gerçeklik İlişkisi Bağlamında Bilginin Niteliği ve Folklorda Yalan Haber”, Folklor/Edebiyat, S. 100, s. 971-984.
  • ENVERİ, Ekber (2019). “Kolektif Akıl ve Folklor: Sözlü Geleneğin Anonimliği Üzerine”, Kültür Araştırmaları, S. 2, s. 123-133.
  • FİDAN, Ali (2024). “Post Gerçeklik Toplumu ve Din (Kuramsal Bir Yaklaşım)”, Trabzon İlahiyat Dergisi, S. 2, s. 355-379.
  • GOODY, Jack (2009). “Sözlü Kültür”, Millî Folklor, S. 83, s. 128-132.
  • GÜLÜM, Erol (2020). Teorik ve Pratik Boyutlarıyla Sanal Ortam Folkloru, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • KAPFERER, Jean-Noel (1992). Dünyanın En Eski Medyası Dedikodu&Söylenti, (Çev. Işın Gürbüz), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KORKMAZ, Ali (2024). “Dijital Medyadan Post-Truth Kavramına Felsefi Bir Bakış”, JCSS, S. 2, s. 262-275.
  • OCAK, Ahmet Yaşar (2012). “Yunus Emre: 13-14. Yüzyıllar Arasında “Bir Garip Derviş-i Kalender-reviş” yahut Önce Kendi Zaman ve Zemininin İnsanı”, Yunus Emre, (Ed. Ahmet Yaşar Ocak), Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, s. 183- 198.
  • ONG, Walter J. (2018). Sözlü ve Yazılı Kültür-Sözün Teknolojileşmesi, 6. Basım, (Çev. Sema Postacıoğlu Banon), İstanbul: Metis Yayınları.
  • ÖZDEMİR, Yücel (2021). “Post-Truth ve Folklor: Hakikat Sonrası Dönemde Gelenek Bilgisinde Sapmalar”, Dijital Kültür- 3, İstanbul: Arı Sanat Yayınları, s. 13-60.
  • TAŞ, Oğuzhan ve TAŞ, Tuğba (2018). “Post-Hakikat Çağında Sosyal Medyada Yalan Haber ve Suriyeli Mülteciler Sorunu”, İletişim, S. 29, s. 183-207.
  • Elektronik Kaynaklar:
  • URL-1: Oğuz, M. Öcal (2025). “Ferdi Baba”, https://l24.im/9ydz, (E. T.: 25.04.2025)
  • URL-2: https://l24.im/XltsH, (E. T.: 25.04.2025)
  • URL-3: https://l24.im/CFqy, (E. T.: 15.01.2025)
  • URL-4: https://l24.im/nuw4, (E. T.: 17.01.2025)
  • URL-5: https://l24.im/8MqVaw, (E. T.: 05.01.2025)
  • URL-6: https://l24.im/Ojmpi, (E. T.: 04.02.2025)
  • URL-7: https://l24.im/tVMI, (E. T.: 31.01.2025)
  • URL-8: https://l24.im/HK52duU, (E. T.: 04.01.2025)
  • URL-9: https://l24.im/jZcRqF9, (E. T.: 05.01.2025)
  • URL-10: https://l24.im/mVsHdao, (E. T.: 18.03.2025)
  • URL-11: https://l24.im/1PL4, (E. T.: 01.04.2025)
  • URL-12: https://l24.im/GLXpn, (E. T.: 05.04.2025)
  • URL-13: https://l24.im/Fe18, (E. T.: 16.01.2025)
  • URL-14: https://l24.im/UaOcp9b, (E. T.: 13.01.2025)
  • URL-15: https://l24.im/4PwoS, (E. T.: 03.02.2025)
  • URL-16: https://l24.im/LvNFh, (E. T.: 06.02.2025)
  • URL-17: https://l24.im/sT7kv8, (E. T.: 11.04.2025)
  • URL-18: https://l24.im/D5dnuR, (E. T.: 09.01.2025)
  • URL-19: https://l24.im/Gf7wLn, (E. T.: 08.02.2025)
  • URL-20: https://l24.im/vr5q, (E. T.: 18.01.2025)
  • URL-21: https://l24.im/tOqr9V, (E. T.: 25.03.2025)
  • URL-22: https://l24.im/WiFzN, (E. T.: 17.01.2025)
  • URL-23: https://l24.im/n7TcAQ, (E. T.: 25.01.2025)
  • URL-24: https://l24.im/FXJtl, (E. T.: 30.01.2025)
  • URL-25: “Ferdi Tayfur”, https://l24.im/CivnNb, (E. T.: 28.05.2025)

Modern Kültür Çağında Anonimleşen Bir Şarkıcı: Ferdi Tayfur

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 193 - 209
https://doi.org/10.61729/uhad.1781360

Öz

İnsanlık tarihinin ilk dönemlerinden itibaren süregelen ve yazı ile kitle iletişim araçlarının yaygınlaşmasına rağmen zihinsel etkinliklerin şekillendirilmesinde birincil derecede rol oynayan sözlü kültür düşüncesi, içinde bulunduğumuz modern kültür çağında da etkisini devam ettirmektedir. Bu durum da bilgi üretme ve aktarma biçimlerinin eski dönemlerde olduğu gibi günümüzde de sözlü kültür dairesi çerçevesinde tezahür etmesine neden olmaktadır. Zira doğruluğuna inanmak istediği ya da kendi değerleriyle örtüşen bilgiyi muhafaza eden toplum, internet kullanımının getirdiği post-hakikat çağı ile birlikte bu eğilimini modern kültür ortamında da sürdürmektedir. Bu bağlamda, sanatına hayranlık duyduğu şahsiyetler hakkındaki bilgileri muğlaklaştırarak kendine mal eden ve böylece anonimleştiren Türk halkı, modern kültür çağında da benzer davranışlar sergilemektedir. Nitekim Türk halkının Ferdi Tayfur adlı şarkıcıyı anonimleştirmeye başladığını iddia eden ve bunu kanıtlama amacı taşıyan çalışmada, sanal ortam derlemesi yöntemi kullanılmakla beraber çalışmanın verilerini sosyal medya paylaşımları oluşturmaktadır. Zira her gruptan bireyin bilgi ve düşünce üretmesine, ayrıca üretilen her içeriğe fikir belirtmesine imkân veren sosyal medyanın bu niteliği, bilginin kabulüne olan yaklaşımı bağlamında Anadolu insanının genel kanaatlerini yansıtması açısından oldukça işlevseldir. Bu kapsamda verilerin nitel doküman analiziyle tahlil edildiği çalışmada, Ferdi Tayfur’un memleketi, etnik kökeni, dünya görüşü ve desteklediği futbol takımı hakkındaki bilgilerin kullanıcılar tarafından kolektif bir şekilde ve kendi değerleriyle uyum sağlayacak biçimde çarpıtıldığı, değiştirildiği veya yanlış yorumlandığı tespit edilmiştir. Bu tutumun ortak beğeni ve hayranlıktan kaynaklandığı saptanan çalışmada, sanatçının anonimleşme sürecine girdiği ve Anadolu halkının psikososyal geçmişindeki alışkanlıklarını halen muhafaza ettiği sonucuna varılmıştır.

Etik Beyan

Etik kurul iznine gerek yoktur

Kaynakça

  • ABALI, İsmail (2022). “Sosyokültürel Hayatta Ferdi Tayfur ve Çeşme Şarkısı”, AVRASYAD, S. 33, s. 31-58.
  • ABALI, İsmail ve DOĞAN, Oğuz (2024). “Arabesk Bir Folkloresk Midir? Arabesk Şarkı ve Filmlere Halkbilimsel Bir Yaklaşım”, 10. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri-Müzik Oyun Eğlence, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • BAYRAKTAR, Muhammet Mustafa (2025). “Türk Arabesk Müziğinde Kültürel ve Ahlaki Temaların Din Eğitimi Bağlamında Analizi: Ferdi Tayfur Örneği”, 6. Uluslararası Boğaziçi Bilimsel Araştırmalar Kongresi Bildirileri¸ İstanbul: İKSAD Yayınları, s. 852-884.
  • BEN-AMOS, Dan (1983). “The Idea of Folklore: An Essay”, Studies in Agga¬dah and Jewish Folklore, (Ed. Issachar Ben-Ami and Jo¬seph Dan), Jerusalem: Magnes Press, s. 11-17.
  • CAMPBELL, Joseph (2007). Mitolojinin Gücü-Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikâyeler, (Çev. Zeynep Yaman), İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • CUNBUR, Müjgan (1973). Karacaoğlan, Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • DUMAN, Mustafa (2019). “Geleneksellik-Gerçeklik İlişkisi Bağlamında Bilginin Niteliği ve Folklorda Yalan Haber”, Folklor/Edebiyat, S. 100, s. 971-984.
  • ENVERİ, Ekber (2019). “Kolektif Akıl ve Folklor: Sözlü Geleneğin Anonimliği Üzerine”, Kültür Araştırmaları, S. 2, s. 123-133.
  • FİDAN, Ali (2024). “Post Gerçeklik Toplumu ve Din (Kuramsal Bir Yaklaşım)”, Trabzon İlahiyat Dergisi, S. 2, s. 355-379.
  • GOODY, Jack (2009). “Sözlü Kültür”, Millî Folklor, S. 83, s. 128-132.
  • GÜLÜM, Erol (2020). Teorik ve Pratik Boyutlarıyla Sanal Ortam Folkloru, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • KAPFERER, Jean-Noel (1992). Dünyanın En Eski Medyası Dedikodu&Söylenti, (Çev. Işın Gürbüz), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • KORKMAZ, Ali (2024). “Dijital Medyadan Post-Truth Kavramına Felsefi Bir Bakış”, JCSS, S. 2, s. 262-275.
  • OCAK, Ahmet Yaşar (2012). “Yunus Emre: 13-14. Yüzyıllar Arasında “Bir Garip Derviş-i Kalender-reviş” yahut Önce Kendi Zaman ve Zemininin İnsanı”, Yunus Emre, (Ed. Ahmet Yaşar Ocak), Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, s. 183- 198.
  • ONG, Walter J. (2018). Sözlü ve Yazılı Kültür-Sözün Teknolojileşmesi, 6. Basım, (Çev. Sema Postacıoğlu Banon), İstanbul: Metis Yayınları.
  • ÖZDEMİR, Yücel (2021). “Post-Truth ve Folklor: Hakikat Sonrası Dönemde Gelenek Bilgisinde Sapmalar”, Dijital Kültür- 3, İstanbul: Arı Sanat Yayınları, s. 13-60.
  • TAŞ, Oğuzhan ve TAŞ, Tuğba (2018). “Post-Hakikat Çağında Sosyal Medyada Yalan Haber ve Suriyeli Mülteciler Sorunu”, İletişim, S. 29, s. 183-207.
  • Elektronik Kaynaklar:
  • URL-1: Oğuz, M. Öcal (2025). “Ferdi Baba”, https://l24.im/9ydz, (E. T.: 25.04.2025)
  • URL-2: https://l24.im/XltsH, (E. T.: 25.04.2025)
  • URL-3: https://l24.im/CFqy, (E. T.: 15.01.2025)
  • URL-4: https://l24.im/nuw4, (E. T.: 17.01.2025)
  • URL-5: https://l24.im/8MqVaw, (E. T.: 05.01.2025)
  • URL-6: https://l24.im/Ojmpi, (E. T.: 04.02.2025)
  • URL-7: https://l24.im/tVMI, (E. T.: 31.01.2025)
  • URL-8: https://l24.im/HK52duU, (E. T.: 04.01.2025)
  • URL-9: https://l24.im/jZcRqF9, (E. T.: 05.01.2025)
  • URL-10: https://l24.im/mVsHdao, (E. T.: 18.03.2025)
  • URL-11: https://l24.im/1PL4, (E. T.: 01.04.2025)
  • URL-12: https://l24.im/GLXpn, (E. T.: 05.04.2025)
  • URL-13: https://l24.im/Fe18, (E. T.: 16.01.2025)
  • URL-14: https://l24.im/UaOcp9b, (E. T.: 13.01.2025)
  • URL-15: https://l24.im/4PwoS, (E. T.: 03.02.2025)
  • URL-16: https://l24.im/LvNFh, (E. T.: 06.02.2025)
  • URL-17: https://l24.im/sT7kv8, (E. T.: 11.04.2025)
  • URL-18: https://l24.im/D5dnuR, (E. T.: 09.01.2025)
  • URL-19: https://l24.im/Gf7wLn, (E. T.: 08.02.2025)
  • URL-20: https://l24.im/vr5q, (E. T.: 18.01.2025)
  • URL-21: https://l24.im/tOqr9V, (E. T.: 25.03.2025)
  • URL-22: https://l24.im/WiFzN, (E. T.: 17.01.2025)
  • URL-23: https://l24.im/n7TcAQ, (E. T.: 25.01.2025)
  • URL-24: https://l24.im/FXJtl, (E. T.: 30.01.2025)
  • URL-25: “Ferdi Tayfur”, https://l24.im/CivnNb, (E. T.: 28.05.2025)
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İsmail Abalı 0000-0003-2361-039X

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2025
Kabul Tarihi 27 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Abalı, İ. (2025). Modern Kültür Çağında Anonimleşen Bir Şarkıcı: Ferdi Tayfur. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 193-209. https://doi.org/10.61729/uhad.1781360