Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Irkçılık ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme

Yıl 2023, , 314 - 334, 31.12.2023
https://doi.org/10.35235/uicd.1345719

Öz

Sinema özellikleri itibarıyla değişimden beslenen, sosyal, kültürel ve toplumsal dönüşümleri bir şekilde kendi merkezinde barındıran bir yapıdır. Bu değişim ve dönüşüm, sinema açısından kimi zaman olumlanan ve bireyi ya da toplumu ileriye taşıyan bir işlev gösterirken kimi zaman da travmatik olanın daha da problemli hale gelişi ile ilişkilendirilebilir. Bu bağlamda ırkçılık ve sinema ilişkisi de, özellikle Amerikan Sineması açısından bakıldığında, bahsi geçen problemin daha da derinleşmesine neden olan bir düzlemde ilerlemiştir. Amerikan Sineması’nın ilk dönemlerinde Yerli Amerikalılar, western filmleri ile ırkçılığa maruz kalırken, ilerleyen dönemlerde siyahî Amerikalılar, göçmen Asyalılar, Latin Amerikalılar ve son olarak da 11 Eylül sonrası Müslümanlar benzer bir ayrımcılığa ve ırkçı tavra Hollywood özelinde maruz kalmaktadır. Bu durumun özünde ise Amerika’nın değişen sosyal, kültürel ve siyasi dokusu önemli bir rol oynamaktadır. Bu noktada bu çalışmanın amacı Amerikan Sinemasında ırkçı tavra dair genel bir perspektif ortaya koymaktır. Bu nedenle ayrımcılığa uğradığı düşünülen etnik grupları ortaya koymak adına Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993), ve Suikastçı (2017) filmleri bilinçli örneklem yoluyla belirlenmiş, film tercihlerinde filmlerin gişe başarısı popülerliği ve konuyla uyumu öncelenmiştir. Bu doğrultuda ilgili yapımlardaki ırkçılık kavramı anlatı ve söylem açısından incelenmiş, yöntem olarak eleştirel söylem analizi tercih edilmiştir. Sonuç olarak, Amerikan Sinemasında ırkçılığın değişim ve dönüşüm göstermekle beraber, farklı etnik kökenler üzerinden bir şekilde günümüze kadar ulaştığı ve Hollywood kültürüne eklemlendiği neticesine ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ajzen I. ve Fishbein M. (1980). Understanding attitudes and predicting asocial behavior (Pbk.). N.J: Prentice-Hall.
  • Akkır, R., Özkır, Y. (2022). Amerika Birleşik Devletlerin’de Müslüman karşıtı ırkçılık: American Assassin (Suikastçi) ve Unlocked (Gizli Kod) filmleri örneği. MEDİAD, 5(2), 295-313. doi: 10.47951/mediad.1184442
  • Aktaş, M. (2019). Irkçılık ve milliyetçilik. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 5(26), 1868-1883.
  • Al-Rawi, A. (2014). The representation of september 11th and American Islamophobia in non-western cinema. Media, War and Conflict, 7(2), 152-164. doi: 10.1177/1750635214530208
  • Amerikan Yerlileri. (t.y). Erişim Adresi:https://www.usa.gov/tribes#:~:text=The%20federal%20government%20recognizes%20574,and%20learn%20how%20to%20enroll.
  • Bonnett, A. (1999). Anti-Racism (1st ed). New York: Routledge. Doi: 10.4324/9780203976098
  • Çetin, D. (2014). Fordizm perspektifinden Hollywood stüdyo sistemi. Atatürk İletişim Dergisi, 6, 203-214. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/394125
  • Curtis, M. (2004). Subaltern soundtracks: Mexican immigrants and the making of Hollywood cinema. Aztlan: A Journal of Chicano Studies, 1 (26), 57-82. Erişim Adresi: https://www.academia.edu/8673020/Subaltern_Soundtracks_Mexican_Immigrants_and_the_Making_of_Hollywood_Cinema
  • Denzin, N. K. (2011). Reading race: Hollywood and the cinema of racial violence. New York: Sage Publications.
  • Durmuş, T., Nizam, F. (2022). Hollywood sinemasında ırkçılık temsilleri: Django Zincirsiz filminin göstergebilimsel analizi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(3), 1229-1242. doi: 10.18069/firatsbed.1040478
  • Elseewi, T. A. (2019). Zombies, muslims, and politics: racism without race in contemporary cinema. (Ed.Sarah E. Turner & Sarah Nilsen) The Myth of colorblindness: race and ethnicity in American Cinema, (pages: 195-213). London: Palgrave Mcmillan. doi: 10.1007/978-3-030-17447-7
  • Erigha, M. (2019). The Hollywood jim crow, The racial politics of the movie industry. New York: New York University Press.
  • Gone With The Wind (2023). Erişim Adresi: https://www.britannica.com/topic/Gone-with-the-Wind-film-by-Fleming
  • Herring, R. D. (1989). The American native family: dissolution by coercion. Journal of Multicultural Counseling and Development, 17(1), 4-13. doi: 10.1002/j.2161-1912.1989.tb00411.x
  • Hughey, M. W. (2009). Cinethetic racism: white redemption and black stereotypes in "Magical Negro" films. Social Problems, 56(3), 543-577. doi: 10.1525/sp.2009.56.3.543
  • Jones, J. M. (1997). Prejudice and racism. McGraw-Hill, New York.
  • Küçükerdoğan, B., Yengin, D. (2013). Sergei Mikhailovich. Z. Özarslan (Ed). Eisenstein sinema kuramları 1: Beyazperdeyi aydınlatan kuramcılar (s.107-13). İstanbul: Su Yayınları.
  • Lang, S. (1998). Men as women, women as men: Changing gender in Native American cultures. Austin: University of Texas Press.
  • Love, E. (2017). Islamophobia and racism in America. New York: NYU Press. doi: 10.2307/j.ctt1ggjk0r
  • Lugo-Lugo, C. R. (2019). Latinas/os in Hollywood: Contemporary representations in black and white. S. E. Turner & S. Nilsen (Ed.). The Myth of colorblindness: race and ethnicity in American cinema (pages:215-236). London: Palgrave Mcmillan. doi: 10.1007/978-3-030-17447-7
  • Oflazoğlu, N. ve Yılmaz, A. (2023). Amerika Birleşik Devletleri’nin genişleme ve büyük devlet olma rüyası. DÜMAD (Dünya Multidisipliner Araştırmalar Dergisi), 6(Prof. Dr. Durmuş Ali Arslan Özel Sayısı), 261-286. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2909569
  • Pehlivan, M., Akyıldız, F. N., Yapar, B. ve Harbutoğlu, H. (2023). Amerikalılar ile Kızılderililer arasında ilk temaslar tecrit ve asimilasyon (1820-1890). DÜMAD (Dünya Multidisipliner Araştırmalar Dergisi), 6 (Prof. Dr. Durmuş Ali Arslan Özel Sayısı), 227-24. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2924751
  • Sautman, F. C. (1994). Women of the shadows: Italian American women, ethnicity, and racism in America. L. D. Friedman (Ed.) Unspeakable images: ethnicity and American Cinema. Chicago: University of Illinois Press.
  • Silk, C., Silk, J. (1990). Racism and anti-racism in american popular culture: portrayals of African-Americans in fiction and film. Manchester: Manchester University Press.
  • Smith, A. M. (2021). Whitewashing vs. blackwashing: Structural racism and anti-Racist praxis in Hollywood Cinema. Senior Independent Study Theses. Paper 9455. Erişim Adresi: https://openworks.wooster.edu/independentstudy/9455
  • Snead, J. (2016). White screens/black images: Hollywood from the dark side. New York: Routledge. doi:10.4324/9780203700631
  • Sonun Başlangıcı (t.y). Erişim Adresi: https://www.imdb.com/title/tt0106856/
  • Suikastçi (t.y). Erişim Adresi: https://www.beyazperde.com/filmler/film-194970/
  • The Searchers (t.y). Erişim Adresi: https://www.cinerituel.com/the-searchers-beyaz-adamin-zihinsel-maglubiyeti/
  • Van Dijk, T. A. (1991). Racism and the press. London: Routledge.
  • Westwell, G.(2006). War cinema: Hollywood on the front line. London: Wallflower.
  • Wong, E. F. (1978). On Visual Media Racism: Asians in the American Motion Pictures. Denver: University of Denver ProQuest Dissertations Publishing.
  • Yeğin, M. O. (2021). Irkçılık bağlamında “Elite” dizi filminin eleştirel söylem analizi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17 (34), 1487-1501.doi: 10.26466/opus.816234

A Critical Analysis of Gone With The Wind (1939) The Searchers (1956), Falling Down (1993) and American Assassin (2017) in the Framework of Racism and Hollywood Cinema

Yıl 2023, , 314 - 334, 31.12.2023
https://doi.org/10.35235/uicd.1345719

Öz

Cinema is a structure that reflects change and centers on social, cultural and social transformations. While this change and transformation sometimes play an affirmative function in terms of cinema and carry the individual or society forward, it can sometimes be associated with the trauma becoming more problematic. In this context, the relationship between racism and cinema, especially in terms of American Cinema, has progressed on a plane that causes the aforementioned problem to deepen. While Native Americans were exposed to racism through Western films in the early stages of American Cinema, in later periods, black Americans, immigrant Asians, Latin Americans, and finally, Muslims after 9/11 have been exposed to similar discrimination and racist attitudes in Hollywood. At the core of this situation, the changing social, cultural and political fabric of America plays an important role. At this point, the aim of this study is to present a general perspective on the transformation of racist attitude in American cinema. For this reason, films such as Gone With The Wind (1939) The Searchers (1956), Falling Down (1993) and American Assassin (2017) were determined through purposeful sampling in order to reveal the ethnic groups that are thought to be discriminated against, and the movies' box office success, popularity and compatibility with the subject were prioritized in movie preferences. In this direction, the concept of racism in the related productions was examined in terms of narrative and discourse, and critical discourse analysis was preferred as a method. As a result, although racism in American cinema shows change and transformation, it has concluded the it has reached the present day through different ethnic origins and has been added to the Hollywood culture.

Kaynakça

  • Ajzen I. ve Fishbein M. (1980). Understanding attitudes and predicting asocial behavior (Pbk.). N.J: Prentice-Hall.
  • Akkır, R., Özkır, Y. (2022). Amerika Birleşik Devletlerin’de Müslüman karşıtı ırkçılık: American Assassin (Suikastçi) ve Unlocked (Gizli Kod) filmleri örneği. MEDİAD, 5(2), 295-313. doi: 10.47951/mediad.1184442
  • Aktaş, M. (2019). Irkçılık ve milliyetçilik. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 5(26), 1868-1883.
  • Al-Rawi, A. (2014). The representation of september 11th and American Islamophobia in non-western cinema. Media, War and Conflict, 7(2), 152-164. doi: 10.1177/1750635214530208
  • Amerikan Yerlileri. (t.y). Erişim Adresi:https://www.usa.gov/tribes#:~:text=The%20federal%20government%20recognizes%20574,and%20learn%20how%20to%20enroll.
  • Bonnett, A. (1999). Anti-Racism (1st ed). New York: Routledge. Doi: 10.4324/9780203976098
  • Çetin, D. (2014). Fordizm perspektifinden Hollywood stüdyo sistemi. Atatürk İletişim Dergisi, 6, 203-214. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/394125
  • Curtis, M. (2004). Subaltern soundtracks: Mexican immigrants and the making of Hollywood cinema. Aztlan: A Journal of Chicano Studies, 1 (26), 57-82. Erişim Adresi: https://www.academia.edu/8673020/Subaltern_Soundtracks_Mexican_Immigrants_and_the_Making_of_Hollywood_Cinema
  • Denzin, N. K. (2011). Reading race: Hollywood and the cinema of racial violence. New York: Sage Publications.
  • Durmuş, T., Nizam, F. (2022). Hollywood sinemasında ırkçılık temsilleri: Django Zincirsiz filminin göstergebilimsel analizi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(3), 1229-1242. doi: 10.18069/firatsbed.1040478
  • Elseewi, T. A. (2019). Zombies, muslims, and politics: racism without race in contemporary cinema. (Ed.Sarah E. Turner & Sarah Nilsen) The Myth of colorblindness: race and ethnicity in American Cinema, (pages: 195-213). London: Palgrave Mcmillan. doi: 10.1007/978-3-030-17447-7
  • Erigha, M. (2019). The Hollywood jim crow, The racial politics of the movie industry. New York: New York University Press.
  • Gone With The Wind (2023). Erişim Adresi: https://www.britannica.com/topic/Gone-with-the-Wind-film-by-Fleming
  • Herring, R. D. (1989). The American native family: dissolution by coercion. Journal of Multicultural Counseling and Development, 17(1), 4-13. doi: 10.1002/j.2161-1912.1989.tb00411.x
  • Hughey, M. W. (2009). Cinethetic racism: white redemption and black stereotypes in "Magical Negro" films. Social Problems, 56(3), 543-577. doi: 10.1525/sp.2009.56.3.543
  • Jones, J. M. (1997). Prejudice and racism. McGraw-Hill, New York.
  • Küçükerdoğan, B., Yengin, D. (2013). Sergei Mikhailovich. Z. Özarslan (Ed). Eisenstein sinema kuramları 1: Beyazperdeyi aydınlatan kuramcılar (s.107-13). İstanbul: Su Yayınları.
  • Lang, S. (1998). Men as women, women as men: Changing gender in Native American cultures. Austin: University of Texas Press.
  • Love, E. (2017). Islamophobia and racism in America. New York: NYU Press. doi: 10.2307/j.ctt1ggjk0r
  • Lugo-Lugo, C. R. (2019). Latinas/os in Hollywood: Contemporary representations in black and white. S. E. Turner & S. Nilsen (Ed.). The Myth of colorblindness: race and ethnicity in American cinema (pages:215-236). London: Palgrave Mcmillan. doi: 10.1007/978-3-030-17447-7
  • Oflazoğlu, N. ve Yılmaz, A. (2023). Amerika Birleşik Devletleri’nin genişleme ve büyük devlet olma rüyası. DÜMAD (Dünya Multidisipliner Araştırmalar Dergisi), 6(Prof. Dr. Durmuş Ali Arslan Özel Sayısı), 261-286. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2909569
  • Pehlivan, M., Akyıldız, F. N., Yapar, B. ve Harbutoğlu, H. (2023). Amerikalılar ile Kızılderililer arasında ilk temaslar tecrit ve asimilasyon (1820-1890). DÜMAD (Dünya Multidisipliner Araştırmalar Dergisi), 6 (Prof. Dr. Durmuş Ali Arslan Özel Sayısı), 227-24. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2924751
  • Sautman, F. C. (1994). Women of the shadows: Italian American women, ethnicity, and racism in America. L. D. Friedman (Ed.) Unspeakable images: ethnicity and American Cinema. Chicago: University of Illinois Press.
  • Silk, C., Silk, J. (1990). Racism and anti-racism in american popular culture: portrayals of African-Americans in fiction and film. Manchester: Manchester University Press.
  • Smith, A. M. (2021). Whitewashing vs. blackwashing: Structural racism and anti-Racist praxis in Hollywood Cinema. Senior Independent Study Theses. Paper 9455. Erişim Adresi: https://openworks.wooster.edu/independentstudy/9455
  • Snead, J. (2016). White screens/black images: Hollywood from the dark side. New York: Routledge. doi:10.4324/9780203700631
  • Sonun Başlangıcı (t.y). Erişim Adresi: https://www.imdb.com/title/tt0106856/
  • Suikastçi (t.y). Erişim Adresi: https://www.beyazperde.com/filmler/film-194970/
  • The Searchers (t.y). Erişim Adresi: https://www.cinerituel.com/the-searchers-beyaz-adamin-zihinsel-maglubiyeti/
  • Van Dijk, T. A. (1991). Racism and the press. London: Routledge.
  • Westwell, G.(2006). War cinema: Hollywood on the front line. London: Wallflower.
  • Wong, E. F. (1978). On Visual Media Racism: Asians in the American Motion Pictures. Denver: University of Denver ProQuest Dissertations Publishing.
  • Yeğin, M. O. (2021). Irkçılık bağlamında “Elite” dizi filminin eleştirel söylem analizi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17 (34), 1487-1501.doi: 10.26466/opus.816234
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sinema Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Özer Özkantar 0000-0001-9364-5606

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 17 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Özkantar, M. Ö. (2023). Irkçılık ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 6(12), 314-334. https://doi.org/10.35235/uicd.1345719
AMA Özkantar MÖ. Irkçılık ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. Aralık 2023;6(12):314-334. doi:10.35235/uicd.1345719
Chicago Özkantar, Mustafa Özer. “Irkçılık Ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) Ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 6, sy. 12 (Aralık 2023): 314-34. https://doi.org/10.35235/uicd.1345719.
EndNote Özkantar MÖ (01 Aralık 2023) Irkçılık ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 6 12 314–334.
IEEE M. Ö. Özkantar, “Irkçılık ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 6, sy. 12, ss. 314–334, 2023, doi: 10.35235/uicd.1345719.
ISNAD Özkantar, Mustafa Özer. “Irkçılık Ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) Ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 6/12 (Aralık 2023), 314-334. https://doi.org/10.35235/uicd.1345719.
JAMA Özkantar MÖ. Irkçılık ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2023;6:314–334.
MLA Özkantar, Mustafa Özer. “Irkçılık Ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) Ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 6, sy. 12, 2023, ss. 314-3, doi:10.35235/uicd.1345719.
Vancouver Özkantar MÖ. Irkçılık ve Hollywood Sineması Çerçevesinde Rüzgâr Gibi Geçti (1939), Çöl Aslanı (1956), Sonun Başlangıcı (1993) ve Suikastçı (2017) Filmlerine Dair Eleştirel Bir İnceleme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2023;6(12):314-3.

2934214343   14336    16295  15505     14338      14339      

14340   14341        14342     14344     14345


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.