The purpose of this research is to identify the problems experienced by students with special needs during the distance education process and to develop solutions for these problems. The study is a qualitative study designed in a descriptive case study pattern. The study group of the research consists of 10 classroom teachers who work in Havza district of Samsun province in the 2020-2021 academic year and have students with special needs in their class, and 10 parents with children with special needs who receive inclusive education. The participants of the research were determined by purposive sampling method. Data were collected with a semi-structured interview form. Descriptive and content analysis techniques were used in the analysis of the data.
As a result of the findings obtained from the teachers, students with special needs cannot adapt to the distance education process, they get bored quickly in front of the screen and their attention is distracted in a short time, their motivation is low and teachers have difficulties in motivating them remotely, they have difficulties in reaching educational goals especially in applied lessons, It turned out that they could not work. As a result of the findings obtained from the parents, it was concluded that both they and their children had difficulties in adapting to the distance education process, they had difficulties in motivating their children to distance education and making activities, the process brought extra workload for them and was stressful for them as well. Based on the results of the research, suggestions have been developed such as enriching the practices and activities for students with special needs in the distance education process, carrying out studies to eliminate the educational gaps, providing training to teachers and parents about this process, and conducting orientation studies.
Individual with special needs inclusive education distance education.
Bu araştırmanın amacı, uzaktan eğitim sürecinde özel gereksinimli öğrencilerin yaşamış oldukları sorunları belirlemek ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirmektir. Çalışma betimleyici durum çalışması deseninde tasarlanmış nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılı Samsun ilinin Havza ilçesinde görev yapan ve sınıfında özel gereksinimli öğrencisi bulunan 10 sınıf öğretmeni ile kaynaştırma eğitimi alan özel gereksinimli çocuğu olan 10 veli oluşturmaktadır. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır.
Öğretmenlerden elde edilen bulgular sonucunda özel gereksinimli öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine uyum sağlayamadıkları, ekran karşısında çabuk sıkıldıkları ve dikkatlerinin kısa sürede dağıldığı, motivasyonlarının düşük olduğu ve öğretmenlerin uzaktan motive etmede güçlük yaşadıkları, özellikle uygulamalı derslerde eğitsel hedeflere ulaşmada zorlandıkları, evde gerekli etkinliklerin yaptırılamamasından dolayı verimli çalışamadıkları ortaya çıkmıştır. Velilerden elde edilen bulgular sonucunda, hem kendilerinin hem de çocuklarının uzaktan eğitim sürecine uyum sağlamada güçlük yaşadıkları, çocuklarını uzaktan eğitime güdülemede ve etkinlik yaptırmada zorlandıkları, sürecin onlar için artı bir iş yükü getirdiği ve onlar için de stresli geçtiği sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak, uzaktan eğitim sürecinde özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygulama ve etkinliklerin zenginleştirilmesi, eğitim açıklarının giderilmesi için çalışmaların yapılması, öğretmenlere ve velilere bu süreçle ilgili eğitimlerin verilmesi ve oryantasyon çalışmalarının yapılması gibi öneriler geliştirilmiştir.
ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License