Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PARAŞKEV HACİEV’İN “TEMEL MÜZİK TEORİSİ” KİTABININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, , 573 - 585, 31.05.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1088092

Öz

Belirli bir alana özgü öğretim sürecinde en çok kullanılan yardımcı materyallerden biri olan kitaplar, bütün eğitimciler ve öğrenciler için olduğu gibi müzik eğitimcileri ve bu alanda öğrenim gören öğrenciler için de derslere ilişkin bilgilerin pekiştirilmesi ve zenginleştirilmesi noktasında önemli ve oldukça işe yarar araçlar olarak görülmektedir. Müzik eğitiminin en önemli aşamalarından biri olan temel müzik teorisi alanında yayınlanan kitaplar da, örgün ve yaygın müzik eğitiminin verildiği ortamlarda, hem eğitimcilerin öğretim sürecinde belirli bir düzeni takip etmelerine hem de öğrencilerin neleri öğreneceklerini planlı bir şekilde görebilmelerine imkân sağladıkları için müzik eğitiminde önemli konuma sahip araçlardır. Eğitimci ve öğrencilerin, derslerde işlenecek olan konuların her aşamasını görebilmeleri, dersin ihtiyaçlarını belirleyebilmeleri ve bu ihtiyaçlara çözüm olabilecek en doğru eşleştirmeyi yapabilmeleri ise kitap incelemeleriyle mümkün olmaktadır. Bu bağlamda kitaplar başta olmak üzere, ders materyallerinin inceleme ve değerlendirmelerinin yapılarak zayıf ve kuvvetli yönlerinin ortaya konulmasının, ilgili dersin verimli bir şekilde yürütülebilmesine önemli oranda katkı sağladığı söylenebilir. Bu çalışmada, müzik bilimine teorisyen ve besteci yönüyle önemli katkılarda bulunan Bulgar müzik insanı Paraşkev Haciev’in yazmış olduğu “Temel Müzik Teorisi” adlı kitabın; okunabilirliği, düzeni-tasarımı ve içeriği olmak üzere üç ana tema altında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi ile yürütülmüştür. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, Paraşkev Haciev’in yazmış olduğu “Temel Müzik Teorisi” adlı kitabın; okunabilirlik, düzen-tasarım ve içerik yönüyle; eğitim hedeflerine uygun olduğu ve nitelikli bir bilimsel yayında olması beklenen öncelikli kriterleri karşıladığını söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Day, R.A. (2005). Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır?. Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Günay, E., & Özdemir, M.A., (2012). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes: a learning-centered approach. Tenth ed. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (2000). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Haciev, P. (2007). Temel müzik teorisi.(A. Destan, Çeviri). Ankara: Pan Yayıncılık.
  • Regueiro, P. D. (2000). An analysis of gender in a Spanish music textbook. Music Education Research, 2(1), 57-73.
  • Richards, J. C. (2007). Curriculum development in language teaching. Eighth printing. New York: Longman Press.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2015). Örnekleriyle eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.

ANALYZING THE BOOK OF “BASIC MUSIC THEORY” BY PARASHEV HACIEV

Yıl 2022, , 573 - 585, 31.05.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1088092

Öz

Books published in the field of basic music theory are important tools in music education, as they allow educators to follow a certain order in the teaching process and to see what students will learn in a planned way, in environments where formal and non-formal music education is given. It is possible to see the stages of the subjects to be covered in the lessons, to determine the needs of the lesson, and to make the most accurate match that can be a solution to these needs through book reviews. In this context, it can be said that the examination and evaluation of the books and revealing their weaknesses and strengths contribute significantly to the efficient conduct of the relevant course. In the study, the book “Basic Music Theory” of Bulgarian music person Parashev Haciev, who made important contributions to the science of music as a theorist and composer; It is aimed to examine under three main themes: design and content in terms of readability, layout and appearance. In the study, the document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. Descriptive analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, the book “Basic Music Theory” by Parashev Haciev; in terms of design and content in readability, layout and point of view; It can be said that it is suitable for educational goals and meets the priority criteria expected in a qualified scientific publication.

Kaynakça

  • Day, R.A. (2005). Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır?. Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Günay, E., & Özdemir, M.A., (2012). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes: a learning-centered approach. Tenth ed. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (2000). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Haciev, P. (2007). Temel müzik teorisi.(A. Destan, Çeviri). Ankara: Pan Yayıncılık.
  • Regueiro, P. D. (2000). An analysis of gender in a Spanish music textbook. Music Education Research, 2(1), 57-73.
  • Richards, J. C. (2007). Curriculum development in language teaching. Eighth printing. New York: Longman Press.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2015). Örnekleriyle eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Çetinkaya 0000-0003-4459-3883

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, Y. (2022). PARAŞKEV HACİEV’İN “TEMEL MÜZİK TEORİSİ” KİTABININ İNCELENMESİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 573-585. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1088092

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License