Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SALES FORECAST OF NEW PRODUCT WITH BASS DIFFUSION MODEL

Yıl 2018, , 399 - 414, 18.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.351667

Öz

The Bass Diffusion Model is a common diffusion model used to predict
the initial sales of a durable new product. The purpose of this model is to
show how the first sales of a new product are adopted in the society with the
help of a mathematical form. According to Frank Bass, there are two types of
customers to realize this adoption. One of these is the innovators while the
other imitators. To illustrate the adoption, the basic parameters of the Bass
Diffusion Model, p, q and m, must be estimated. Frank Bass applies the Least
Squares technique to find the parameters p, q, and m. In this study, parameter
estimations were made using the water heater / kettle sales data obtained from
TUIK. After the parameter estimates, peak sales time and peak sales numbers
were estimated. After the results obtained, it was seen that the Bass Diffusion
Model succeeded in predicting the first sales of a new durable product when
comparing actual and preliminary sales data. The aim of our production is to
introduce the Bass Diffusion Model, which pre-sells new product sales, and to
ensure that this model, which has not yet been implemented in Turkey, provides
a literature to companies interested in the new product.

Kaynakça

  • Bass, F. (1969). A New Product Growth Model for Consumer Durables. Management Science,15 (5), 215-227.
  • Zuhaimy İ. ve Noratikah A., (2013). A Study on New Product Demand Forecasting Based on Bass Diffusion Model. Journal of Mathematics and Statistics, 9 (2), 84-90.
  • Sevüktekin M. (2017). Önraporlama: Geçmişe Bak Geleceği Öngör (1. Baskı). Bursa: Ezgi Matbaacılık

BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI

Yıl 2018, , 399 - 414, 18.01.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.351667

Öz

Bass Difüzyon Modeli, dayanıklı yeni
bir ürünün ilk satışlarının tahmininde kullanılan yaygın bir difüzyon
modelidir. Bu modelin amacı ise, yeni ürünün ilk satışlarının matematiksel bir
form yardımıyla toplumda nasıl benimsendiğini göstermektir. Frank Bass’a göre
bu benimsenme olayını gerçekleştirecek iki müşteri tipi vardır. Bunlardan biri
yenilikçiler iken diğeri taklitçilerdir. 
Benimsenme durumunu göstermek için ise Bass Difüzyon Modelinin temel
parametreleri olan p, q ve m’nin tahmin edilmesi gerekmektedir. Frank Bass p, q
ve m parametrelerini bulmak için En Küçük Kareler tekniğini uygulamıştır.
Yapılan bu çalışmada, TÜİK kurumundan elde edilen su ısıtıcısı/kettle satış
verileri kullanılarak parametre tahminleri gerçekleştirilmiştir. Parametre
tahminlerinden sonra, zirve satış zamanı ve zirve satış sayısı tahmin
edilmiştir. Elde edilen sonuçlardan sonra, gerçekleşen ve önraporlanan satış
verileri karşılaştırıldığında, Bass Difüzyon Modelinin dayanıklı yeni bir
ürünün ilk satışlarını tahmin etmede başarılı olduğu görülmüştür. Makalemizin
amacı da, yeni ürünün satışlarını önraporlayan Bass Difüzyon Modelinin
tanıtılmasını ve Türkiye’de henüz uygulanmamış olan bu modelin yeni ürün ile
ilgilenen şirketlere bir literatür oluşturmasını sağlamaktır.

Kaynakça

  • Bass, F. (1969). A New Product Growth Model for Consumer Durables. Management Science,15 (5), 215-227.
  • Zuhaimy İ. ve Noratikah A., (2013). A Study on New Product Demand Forecasting Based on Bass Diffusion Model. Journal of Mathematics and Statistics, 9 (2), 84-90.
  • Sevüktekin M. (2017). Önraporlama: Geçmişe Bak Geleceği Öngör (1. Baskı). Bursa: Ezgi Matbaacılık
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Melih Kara

Mustafa Sevüktekin

Tuğba Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kara, M., Sevüktekin, M., & Yılmaz, T. (2018). BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi399-414. https://doi.org/10.18092/ulikidince.351667


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com