Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PERSPECTIVE OF UNIVERSITY STUDENTS' THROUGH THE TECHNOLOGY ACCEPTANCE MODEL (TAM) TO INDUSTRY 4.0

Yıl 2019, , 235 - 250, 01.01.2019
https://doi.org/10.18092/ulikidince.444410

Öz

The structure of
education and learning activities will be changed by the fourth industry
revolution named Industry 4.0. The scope of this research is to define the
perspective of university students through the technology acceptance model
(TAM) to the Industry 4.0. The research was applied in March 2018 and completed
462 questionnaires were analyzed. The survey has demographics questions and 15
statements that adapted from the scale of the technology acceptance model. The
hypotheses were tested by T-test and ANOVA test and findings were noted. The
TAM was tested by the structure equation model and findings were also noted. By
the results, perceived ease of use has positively and direct effect on
perceived usefulness. Also, perceived ease of use has positively and direct
effect on intention to use. Moreover, perceived usefulness has positively and
direct effect on Intention to use. Finally, the intention has positively and
direct effect on usage behaviour. As a result, there is a growing perception to
Industry 4.0 among university students. 

Kaynakça

  • Ayvaz, T. (2017). İnternet Ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2017. Erişim Adresi http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/.Acatech-National Academy of Science and Engineering (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0. Erişim Adresi http://www.acatech.de/fileadmin/user_upload/Baumstruktur_nach_Website/Acatech/ro ot/de/Material_fuer_Sonderseiten/Industrie_4.0/Final_report__Industrie_4.0_accessible.pdf>, 04.05.2017.Bildstein A. ve Seidelmann J., (2014). Industrie 4.0-Readiness: Migration zur Industrie 4.0-Fertigung. [Migration to industrial production 4.0] in: Bauernhansl, T; ten Hompel, M; Vogel-Heuer, B.(Eds.): Industrie 4.0 in Produktion’, Automatisierung und Logistik, Springer Vieweg, Wiesbaden.Branke, J., Farid, S. ve Shah, N. (2016). Industry 4.0-A Vision also for personalized medicine supply chains?. Cell and Gene Therapy Insights, 2(2), 263-270.Chiarello, F., Trivelli, L., Bonaccorsi, A. ve Fantoni, G. (2018). Extracting and mapping industry 4.0 technologies using wikipedia. Computers in Industry, 100, 244-257. https://doi.org/10.1016/j.compind.2018.04.006.Davis, F. D., (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, S. 13 (3), 319-340. Gürdal, H. , Kılıçaslan, Y. ve ÇUHADAR, C. (2016). Bulut Tabanlı Bir Ders Yönetim Sistemi Yazılımının Geliştirilmesine Dayalı Olarak Öğretim Elemanı ve Öğrencilerin Teknoloji Kabullerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 176-188.Hu, P.J.H, Clark, T.H.K. ve Ma, W.W. (2003). Examining Technology Acceptance by School Teachers: a Longitudinal Study. Information & Management, 41, 227- 241. Kocsi B. ve Oláh J., (2017). Potential connections of unique manufacturing and industry. LogForum, 13 (4), 389-400. Lasi H., Fettke P., Kemper H.G., Feld T. ve Hoffmann M., (2014). Industrie 4.0. Wirtschaftsinformatik, 56(4), 261-264.Öztemel, E. (2018). Eğitimde Yeni Yönelimlerin Değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0. Üniversite Araştırma Dergisi, 1(1), 25-30.PWC, (2016). The 2018 Digital University: Staying relevant in the digital age. Erişim Adresi http://www.pwc.co.uk/assets/pdf/the-2018-digital-university-staying-relevant-in-thedigital-age.pdf. Puncreobutr R. (2016). Education 4.0: New Challenge of Learning. St. Theresa Journal of Humanities and Social Sciences, 2(2), 92.Schlechtendahl J., Keinert M., Kretschmer F., Lechler A. ve Verl. A. (2015). Making Existing Production Systems Industry 4.0-Ready Holistic Approach to the Integration of Existing Production Systems in Industry 4.0 Environments. Production Engineering, 9(1), 143–148. Taşkıran, A. (2017). Dijital Çağda Yükseköğretim. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.Turan, B. (2011). Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımının Teknoloji Kabul Modeli İle İncelenmesi ve Sınıf Öğretmenleri Üzerinde Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bilecik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.

ENDÜSTRİ 4.0 BAKIŞ AÇISININ ÖĞRENCİLER GÖZÜNDEN TEKNOLOJİ KABUL MODELİ (TKM) İLE ÖLÇÜMÜ

Yıl 2019, , 235 - 250, 01.01.2019
https://doi.org/10.18092/ulikidince.444410

Öz

Endüstri 4.0 ile gelen öğrenme ve eğitim etkinlikleri
değişecektir. Bu çalışmada İ.İ.B.F. öğrencilerinin Endüstri 4.0 a bakış açıları
teknoloji kabul modeli kapsamında belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma 2018 yılı
Mart ayında İ.İ.B.F. öğrencilerine uygulanmış ve eksiksiz doldurulan 462 anket
analize tâbi tutulmuştur. İ.İ.B.F. altındaki İşletme, Yönetim Bilişim
Sistemleri İktisat, Maliye ve Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi öğrencilerine
demografik bilgileri içeren sorularla birlikte, 15 ifade ve 4 boyuttan oluşan (Algılanan
Fayda, Algılanan Kullanım Kolaylığı, Kullanıma Yönelik Niyet ve Kullanım
Davranışı) Teknoloji Kabul Modeli (TKM) soruları sorulmuştur. Elde edilen
veriler arasındaki farklılıklar t-testi ve ANOVA ile ölçülmüştür. Modelde yer
alan değişkenler arasındaki etkilerin incelenmesi için yapısal eşitlik modeli (YEM)
kurularak, AMOS ile analiz edilmiştir. T-testi neticesinde cinsiyetin farklılık
yaratmadığı bulunmuştur. ANOVA testi sonucu bölümler arasında farklılıklar
olduğu ortaya çıkmıştır. YEM ile birlikte algılanan kullanım kolaylığının
algılanan fayda üzerinde, algılan kullanım kolaylığının kullanıma yönelik niyet
üzerinde, algılanan faydanın kullanıma yönelik niyet üzerinde ve kullanıma
yönelik niyetin kullanım davranışı üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi
olduğu ortaya çıkmıştır. Bu etkilerin etki katsayıları analiz neticesinde
belirlenmiştir. Sonuç olarak öğrenciler açısından Endüstri 4.0’a yönelik pozitif
bir algı bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Ayvaz, T. (2017). İnternet Ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2017. Erişim Adresi http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2017/.Acatech-National Academy of Science and Engineering (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0. Erişim Adresi http://www.acatech.de/fileadmin/user_upload/Baumstruktur_nach_Website/Acatech/ro ot/de/Material_fuer_Sonderseiten/Industrie_4.0/Final_report__Industrie_4.0_accessible.pdf>, 04.05.2017.Bildstein A. ve Seidelmann J., (2014). Industrie 4.0-Readiness: Migration zur Industrie 4.0-Fertigung. [Migration to industrial production 4.0] in: Bauernhansl, T; ten Hompel, M; Vogel-Heuer, B.(Eds.): Industrie 4.0 in Produktion’, Automatisierung und Logistik, Springer Vieweg, Wiesbaden.Branke, J., Farid, S. ve Shah, N. (2016). Industry 4.0-A Vision also for personalized medicine supply chains?. Cell and Gene Therapy Insights, 2(2), 263-270.Chiarello, F., Trivelli, L., Bonaccorsi, A. ve Fantoni, G. (2018). Extracting and mapping industry 4.0 technologies using wikipedia. Computers in Industry, 100, 244-257. https://doi.org/10.1016/j.compind.2018.04.006.Davis, F. D., (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, S. 13 (3), 319-340. Gürdal, H. , Kılıçaslan, Y. ve ÇUHADAR, C. (2016). Bulut Tabanlı Bir Ders Yönetim Sistemi Yazılımının Geliştirilmesine Dayalı Olarak Öğretim Elemanı ve Öğrencilerin Teknoloji Kabullerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 176-188.Hu, P.J.H, Clark, T.H.K. ve Ma, W.W. (2003). Examining Technology Acceptance by School Teachers: a Longitudinal Study. Information & Management, 41, 227- 241. Kocsi B. ve Oláh J., (2017). Potential connections of unique manufacturing and industry. LogForum, 13 (4), 389-400. Lasi H., Fettke P., Kemper H.G., Feld T. ve Hoffmann M., (2014). Industrie 4.0. Wirtschaftsinformatik, 56(4), 261-264.Öztemel, E. (2018). Eğitimde Yeni Yönelimlerin Değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0. Üniversite Araştırma Dergisi, 1(1), 25-30.PWC, (2016). The 2018 Digital University: Staying relevant in the digital age. Erişim Adresi http://www.pwc.co.uk/assets/pdf/the-2018-digital-university-staying-relevant-in-thedigital-age.pdf. Puncreobutr R. (2016). Education 4.0: New Challenge of Learning. St. Theresa Journal of Humanities and Social Sciences, 2(2), 92.Schlechtendahl J., Keinert M., Kretschmer F., Lechler A. ve Verl. A. (2015). Making Existing Production Systems Industry 4.0-Ready Holistic Approach to the Integration of Existing Production Systems in Industry 4.0 Environments. Production Engineering, 9(1), 143–148. Taşkıran, A. (2017). Dijital Çağda Yükseköğretim. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.Turan, B. (2011). Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımının Teknoloji Kabul Modeli İle İncelenmesi ve Sınıf Öğretmenleri Üzerinde Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bilecik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Nur Kuban Torun 0000-0002-9115-5838

Esra Cengiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Torun, N. K., & Cengiz, E. (2019). ENDÜSTRİ 4.0 BAKIŞ AÇISININ ÖĞRENCİLER GÖZÜNDEN TEKNOLOJİ KABUL MODELİ (TKM) İLE ÖLÇÜMÜ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(22), 235-250. https://doi.org/10.18092/ulikidince.444410


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com