Dış dünyadan sürekli uyaranın geldiği bir
dünyada, firmaların tüketicilerin dikkatini çekmesi çok zordur. Göz takip sistemi,
kişilerin göz bebeklerinin hareketlerinin takip edilmesi yoluyla,
odaklandıkları noktaların tespit edilmesine imkân vermektedir. Son yıllarda
ortaya çıkan teknolojik gelişmeler ve göz takip cihazlarının taşınabilir hale
gelmesi ile başta reklamcılık olmak üzere tüm pazarlama alanlarında
kullanılmaya başlanmıştır. Çalışmada, tüketicilerin basılı reklamları nasıl
inceledikleri, hangi noktaların daha ilgi çektiği, demografik farklılıklara ve
kişilerin detay odaklı olup olmadıklarına göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, tüketicilerin
reklamları incelerken hangi bölgelere daha çok dikkat ettikleri, SMI göz takip gözlüğü ile izlenmiş ve BeGaze
Mobil Video Analiz Yazılımı aracılığı ile analiz edilmiştir. Analiz yöntemi
olarak göz takip yazılımın analizleri olan ısı haritası (heat map) ve Anahtar
performans göstergeleri (KPI) yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmada, araştırma
soruları, tüketicilerin dergi kapaklarını incelerken resimlere daha dikkat
ettikleri; erkeklerin basılı reklamları incelerken kadınlardan daha fazla zaman
harcadıkları; gürültülü ortamlarda basılı reklamları inceleyen tüketicilerin
odaklanma sürelerinin daha fazla olduğudur. Çalışmada görüşmüştür ki, tüketicilerin basılı
reklamları incelemesinde cinsiyet ve dış ortamların ve gürültünün büyük etkisi
bulunmaktadır. Her bir cinsiyetin ilgi alanına giren ürünler için farklı
odaklanma süreleri, farklı odaklanma alanları görülmekte ve gürültülü
ortamlarda göze çarpan reklamlar dikkatle incelenmemektedir.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com