Today, globalization and competition
have also influenced the field of higher education, ensuring that higher
education becomes a global activity. Higher education institutions have been
competing against each other by opening their doors to increasing number of
international students every day. The aim of this research is to determine if
international students who are studying at Çanakkale Onsekiz Mart University
are in compliance with their living standards and to examine social adjustment
problems.The study population consists of international students studying at
Çanakkale Onsekiz Mart University in 2016-2017 academic year and the sample is
composed of 165 international students
determined by convenience sampling method. A questionnaire was used to
collect data for the determination of compliance problems experienced by 165
international students who constituted the sample of the research. The data
obtained were analyzed using loglinear modeling, one of the categorical data
analyzes. Loglinear modeling has been done separately for the countries where
international students come from, their gender and identified
adjustment problem. When the findings of the research are examined in general,
it is noteworthy that the problems experienced by international students are
the main problems of economic problems, educational problems.
Loglinear models categorical data contingency tables international student social adjustment problem
Günümüzde
küreselleşme ve rekabet yükseköğretim alanını da etkileyerek, yükseköğretimin
küresel bir etkinlik haline gelmesini sağlamıştır. Yükseköğretim kurumları
kapılarını her gecen gün artan sayıda uluslararası öğrencilere açarak
birbirleriyle yarışır hale gelmişlerdir. Bu araştırmanın amacı, Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesinde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin
yaşadıkları ortama uyum sağlayıp sağlamadıklarının belirlemek ve sosyal uyum
problemlerini incelemektir. Araştırmanın ana kütlesini, 2016-2017 akademik
yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde öğrenim gören uluslararası
öğrenciler, örneklemini ise kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 165
uluslararası öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini oluşturan 165
uluslararası öğrencinin yaşadıkları uyum sorunların tespitine yönelik olarak
veri toplama araçlarından anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler, kategorik
veri analizlerden biri olan log-lineer modelleme kullanılarak analiz
edilmiştir. Uluslararası öğrencilerin cinsiyetleri, geldikleri ülkeler ve uyum
sorunları için ayrı ayrı log-lineer modelleme yapılmıştır. Araştırmanın
bulguları genel olarak incelendiğinde uluslararası öğrencilerin yaşadıkları
başlıca sorunların ekonomik sorunlar ve eğitimsel sorunlar olduğu dikkat
çekmektedir.
LogLineer Modeller Kategorik Veri Kontenjans Tabloları Uluslararası Öğrenci
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 18. EYİ Özel Sayısı |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com