Kelâm Âlemin Hudûsu Şerîf el-Murtazâ Ebû Caʿfer el-Mukrî en-Nîsâbûrî el-Mülaḫḫaṣ fî uṣûli’d-dîn et-Taʿlîḳ fî ʿilmi’l-kelâm Cisim Cevher Araz. Kalām The Temporal Origination of the World al-Sharīf al-Murtaḍā Abū Jaʿfar al-Muqriʾ al-Nīsābūrī al-Mulakhkhaṣ fī uṣūl al-dīn al-Taʿlīq fī ʿilm al-kalām Body (Jism) Atom (Jawhar) Accidents.
The theological approach of al-Sharīf al-Murtaḍā, the foremost Shīʿī-Ithnā ʿasharī scholar of his time, can be found in his works “al-Mulakhkhaṣ fī uṣūl al-dīn” and a sort of complementary of this unfinished book “al-Dhakhīra fī ʿilm al-kalām”. However, of these works, al-Mulakhkhaṣ fī uṣūl al-dīn have survived to the present day with a partial deficiency which seemingly includes its introduction and a part of the first section that consists of the primary issue of the systematics of theology, i.e. the temporal origination of the world. al-Sharīf al-Murtaḍā’s approach to the first two of the four propositions that were formulated by Muslim theologians to prove the temporal origination of the world, namely “accidents exist”, “accidents are temporally originated”, “the body cannot be devoid of, or precede, accidents”, and “what cannot precede what is originated is likewise originated” is not currently available in this work. However, al-Sharīf al-Murtaḍā’s approach to the issue could be derived from the VI/XII. century’s Shīʿī-Imamī scholar Abū Jaʿfar al-Muqriʾ al-Nīsābūrī’s Taʿlīq fī ʿilm al-kalām, which is a paraphrase (taʿlīq) on al-Sharīf al-Murtaḍā’s mentioned works. Abū Jaʿfar al-Muqriʾ al-Nīsābūrī dealt with the temporal origination of the world through the four mentioned propositions, just as in Muslim kalām tradition and epitomized the issue in accordance with the approach in the revelant chapters in the current edition of al-Mulakhkhaṣ fī uṣūl al-dīn, as well as that of Muslim kalām tradition. However, he cited al-Sharīf al-Murtaḍā’s claim that “the last of these four propositions, i.e. ‘what cannot be precede what is originated is likewise originated’ should not be considered as an independent proposition”, and he outlined that there was a different approach on the issue in the kalām tradition. By pointing out this difference of approach which is not mentioned in any other source, he has made an original contribution to the doctrine.
Kalām The Temporal Origination of the World al-Sharīf al-Murtaḍā Abū Jaʿfar al-Muqriʾ al-Nīsābūrī al-Mulakhkhaṣ fī uṣūl al-dīn al-Taʿlīq fī ʿilm al-kalām Body (Jism) Atom (Jawhar) Accidents.
Döneminin en önde gelen Şiî-İsnâaşerî âlimi olan Şerîf el-Murtazâ’nın kelâmî yaklaşımı bilhassa onun el-Mülaḫḫaṣ fî uṣûli’d-dîn ve tamamlanmamış bu eserin mütemmimi olan eẕ-Ẕaḫîre fî ʿilmi’l-kelâm adlı eserlerinden çıkarılabilir. Ancak bu eserlerden el-Mülaḫḫaṣ fî uṣûli’d-dîn, baş kısmında, eserin mukaddimesiyle birlikte kelâm sistematiğinin ilk konusu olan âlemin hudûsu konusunu kapsayan kısmî bir eksiklikle günümüze ulaşmıştır. Şerîf el-Murtazâ’nın, kelâm sistematiğinde âlemin hudûsunu kanıtlamak amacıyla formüle edilen “Arazlar vardır”, “Arazlar yaratılmıştır”, “Cisim arazlardan yoksun değildir ve varlıkta araz-lardan önce değildir” ve “Yaratılmış şeyden önce gelmeyen şey de yaratılmıştır” şeklindeki dört önermeden ilk ikisine yaklaşımı hâlihazırda bu eserde bulunmamaktadır. Mamafih Şerîf el-Murtazâ’nın bu konuya yaklaşımı, 6./12. yy. Şiî-İmâmî âlimi Ebû Caʿfer el-Mukrî en-Nîsâbûrî’nin onun söz konusu eserleri üzerine bir taʿlîk olan et-Taʿlîḳ fî ʿilmi’l-kelâm adlı eserinden çıkartılabilir. Ebû Caʿfer el-Mukrî en-Nîsâbûrî âlemin hudûsu konusunu da, tıpkı kelâm geleneğinde olduğu gibi, söz konusu dört önerme üzerinden tartışmış ve konuyu el-Mülaḫḫaṣ fî uṣûli’d-dîn’in hâlihazırdaki neşrinde konuyla alâkalı mevcut bölümlerdeki yaklaşım yanında, kelâm geleneğinde konu hakkındaki yaklaşıma da mutabık bir şekilde özetlemiştir. Mamafih bu dört önermenin sonuncusu olan “Yaratılmış şeyden önce gelmeyen şey de yaratılmıştır” önermesi hakkında Şerîf el-Murtazâ’nın bu önermenin müstakil bir önerme sayılmasına gerek olmadığı yönündeki yargısını da aktararak söz konusu önerme hakkında gelenekte bir yaklaşım farklılığının varlığına işaret etmiştir. Konu hakkında başka hiçbir kaynakta geçmeyen bu yaklaşım farklılığına işaret etmek suretiyle de doktrine özgün bir katkı yapmıştır.
Kelâm Âlemin Hudûsu Şerîf el-Murtazâ Ebû Caʿfer el-Mukrî en-Nîsâbûrî el-Mülaḫḫaṣ fî uṣûli’d-dîn et-Taʿlîḳ fî ʿilmi’l-kelâm Cisim Cevher Araz. Kalām The Temporal Origination of the World al-Sharīf al-Murtaḍā Abū Jaʿfar al-Muqriʾ al-Nīsābūrī al-Mulakhkhaṣ fī uṣūl al-dīn al-Taʿlīq fī ʿilm al-kalām Body (Jism) Atom (Jawhar) Accidents.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.