Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN VE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ REHBER ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİK YETERLİLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 27 - 43, 12.07.2019

Öz

Bu
çalışmanın amacı Isparta ilindeki okul yöneticileri ve bilişim teknolojileri
(BT) öğretmenlerinin teknoloji liderliği yeterlilik düzeylerini belirlemek,
kıyaslamak ve bu düzeylerin demografik özelliklerle ilişkilerini incelemektir.
Araştırma nicel yöntemlerden ilişkisel tarama modeliyle desenlenmiştir.
Araştırmanın örneklemi Isparta ilinde bulunan ilk ve ortaöğretim düzeyindeki
okullarda görev yapan 71 müdür, 108 müdür yardımcısı ve 103 BTR öğretmeni
oluşturmaktadır. Veriler anket yoluyla toplanmıştır. Teknoloji liderliği, 2009
yılında ISTE (International Society for Technology in Education-Uluslararası
Eğitimde Teknoloji Topluluğu) tarafından eğitim yöneticileri için geliştirilmiş
standartlar dikkate alınarak beş boyut altında işe koşulmuştur: vizyoner
liderlik, dijital çağ öğrenme kültürü, profesyonel uygulamada mükemmellik,
sistematik gelişim ve dijital vatandaşlık. Belirlenen beş boyut ile yöneticiler
ve BTR öğretmenleri üzerinde karşılaştırmalar yapılmıştır. Yöneticiler arasında
okul düzeylerine ve liderlik boyutlarına göre yapılan karşılaştırmada anlamlı
fark bulunmuştur. BTR öğretmenleri arasında yapılan liderlik boyutları ile
cinsiyetleri arasında yapılan karşılaştırmada anlamlı fark bulunmuştur. BTR
öğretmenleri ve yöneticiler arasında unvan değişkeni üzerinde yapılan
karşılaştırmada anlamlı fark bulunmuştur.

Kaynakça

  • [1] National Association of Secondary School Principals (NASSP). (2010). Breaking ranks: 10 skills for successful school leaders. Reston, VA. NASSP.
  • [2] Kelley, C., Thornton, B., & Daugherty R. (2005). Relationships between measures of leadership and school climate. Education, 126(1), 17-25.
  • [3] Green, R. L. (2010). The four dimensions of principal leadership: A framework for leading 21 st century schools. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • [4] Jenkins, B. (2009). What it takes to be an instructional leader. Principal. 88(3), 34-37.
  • [5] Wanzare, Z., & Da Costa, J.L. (2001). Rethinking instructional leadership roles of the school principal: Challenges and prospects. Journal of Educational Thought. 35(1), 269-295.
  • [6] Leithwood, K., Louis, K., Anderson, S., Wahlstrom, K. (2004). How leadership influences student learning. Ontario. Center for Applied Research and Educational Improvement. Retrieved March 20, 2016. http://www.wallacefoundation.org/ knowledge-center/school-leadership/keyresearch/Pages/How-Leadership-Influences-Student-Learning.aspx.
  • [7] Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 41, 49-82.
  • [8] ISTE (2009). ISTE standards for administrators. https://id.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-A_PDF.pdf, Retrieved March 20, 2019.
  • [9] Gurfidan, H. ve Koc, M. (2016). The impact of school culture, technology leadership, and support services on teachers’ technology integration: A structural equation modeling. Education & Science, 41(188), 99-116.
  • [10] Hayytov, D. (2013). Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • [11] Banoğlu, K. (2011). School principals' technology leadership competency and technology coordinatorship. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(1), 208-213.
  • [12] Gültekin, F. (2013). Ortaöğretim yöneticilerinin teknoloji liderliği – özyeterlik algıları. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [13] Baş, E.D. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleriyle okul iklimi arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [14] Ulukaya, F. (2015). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği özyeterlikleri ile eğitim öğretim işlerini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • [15] Irmak, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin, yöneticilerinin “teknoloji liderliği” düzeylerine ilişkin algıları. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • [16] Uçkan, S. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim okullarında teknoloji liderlerinin belirlenmesi (Sakarya Örneği). Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Süleyman Biçer 0000-0001-5835-5195

Mustafa Koç 0000-0003-1299-7963

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 17 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Biçer, F. S., & Koç, M. (2019). OKUL YÖNETİCİLERİNİN VE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ REHBER ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİK YETERLİLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), 27-43.
Creative Commons Lisansı
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.