Konya’da su mimarisinin önemli unsuru olan çeşmeler, Osmanlı ve I. Ulusal Mimarlık döneminde yaygın bir şekilde inşa edilmiştir. İnsan yaşamında önemli bir görev üstlenen çeşmeler, hayır amaçlı yapılmış eserlerdir. İşlevselliğinin yanı sıra estetik açıdan da önem arz eden çeşmeler, bulundukları sokakları süsleyen ve dönemlerinin üsluplarını yansıtan birer belge niteliğindedir. Konya’daki Selçuklu ve Osmanlı’nın erken döneminden günümüze gelebilmiş çeşme bulunmamaktadır. Bu nedenle çalışmamız dahilinde incelenen çeşmeler klasik ve geç Osmanlı ile I. Ulusal Mimarlık dönemini kapsamaktadır. Konya’da sayısı oldukça fazla olan Osmanlı ve I. Ulusal Mimarlık dönemi çeşmeleri süsleme boyutuyla incelendiğinde, Türk Sanatında önemli bir motif olan gülbezeklerin çeşmelerde yoğun bir şekilde uygulandığı görülmüştür. Genellikle tam bir dairenin sınırları içerisine işlenen veya dairesel bir form meydana getiren gülbezekler bağımsız süsleme ögeleri olarak dikkat çekmelerinin yanı sıra ikonografik olarak da önem arz etmektedir. Gülbezeklerin çeşmelerde uygulandıkları alanlar, farklı tür ve boyutları ile çeşitlilik göstermektedir. Çalışmamızda gülbezeklerin detaylı bir şekilde incelenmesi ve uygulama alanları ile tipolojisinin belirlenerek sanat tarihi çalışmalarına katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Fountains, which are important elements of water architecture in Konya, were widely built during the Ottoman and I. National Architecture period. Fountains, which have an important role in human life, are works of charitable purposes. Fountains, which are important in terms of aesthetics as well as their functionality, are documents that adorn the streets where they are located and reflect the styles of their periods. There is no fountain in Konya that has survived from the early Seljuk and Ottoman periods. For this reason, the fountains examined in our study cover the classical and late Ottoman period and the I. National Architecture period. When the fountains of the Ottoman and I. National Architecture period, which are quite numerous in Konya, are examined in terms of ornamentation, it is seen that rosettes, an important motif in Turkish Art, are applied intensively in the fountains. Rose decorations, which are usually embroidered within the borders of a full circle or forming a circular form, are important iconographically as well as attracting attention as independent ornamental elements. The areas where rosebezeks are applied in fountains vary with their different types and sizes. In our study, it is aimed to examine rose decorations in detail and to contribute to ar history studies by determining their application areas and typology.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 18 |
Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.