This qualitatively conducted study comprised 43 student participants from 29 different universities together with one master degree student and 2 university placement examine (YLS). 40 of the students live in Turkey, one in Australia, one in Germany and one live in Turkish Republic of Northern Cyprus. The average age of them is 20,1 years and the participants are composed of 16 female and 27 male. 69.7% of students in the sample (30 students) heard the concept of cool as a youth title between 14 and 17 years old. This period is a transition time from childhood to youth. This situaiton indicates that the concept of cool penetrates into youth world especially when they look for identity/style/attitude seeking to identify them. Hanging around as a cool for university youth in a particular social, cultural and economic capital, has become a way of life. In this regard, all college youth is forced to establish a relationship with the concept of cool. According to the survey, 41% of college youth considers themselves as cool, similarly, the same number see themselves as anti-cool youth. 17.6% of the sample, semi-cool youth, despite their effort to be cool, they found themselves in this situation failed. 7 more female university students are educating in İstanbul have been interviewed for the chapter of Religious/İslamic Cool Youth. Thus, the total number of sample increases to 50 people.
Educated youth youth typologies college students cool youth semi-cool youth anti-cool youth.
Nitel bir yöntemle kotarılan bu araştırmaya, 29 farklı üniversiteden*** bir tanesi yüksek lisans olmak üzere 41 üniversite öğrencisine ek olarak 2 tane de üniversiteye hazırlık öğrencisi olmak üzere toplam 43 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerden 40’ı Türkiye’de, 1’i Avustralya’da, 1’i Almanya’da, 1’i de KKTC’de yaşamaktadır. Araştırmaya katılanların yaş ortalaması 20,1’dir. Araştırmaya katılanlardan 16’sı kız, 27’si erkektir. Örneklemdeki öğrencilerden 30’u yani %69,7’si cool kavramını bir gençlik sıfatı olarak 14-17 yaş aralığında duymuşlardır. Bu dönem aynı zamanda gencin çocukluktan çıkarak delikanlılığa veya genç kızlığa geçtiği dönem olarak da nitelendirilebilir. Bu durum kavramın gençliğin dünyasına kendilerini konumlayacak bir kimlik/tarz/tavır arayışında oldukları dönemde girdiğini ortaya koymaktadır. Özellikle belirli bir sosyal, kültürel ve ekonomik sermayeye sahip üniversiteli gençler için cool takılmak, bir hayat tarzı haline gelmiş durumdadır. Bu bağlamda, tüm üniversiteli gençler bir şekilde cool kavramıyla ilişki kurmak zorunda kalmaktadır. Elinizdeki araştırmaya göre; üniversiteli gençliğin %41’i kendini cool hissettiğini söylerken, aynı orandaki genç kendini asla cool olarak görmediğini, anti-cool gençlik, belirtmiştir. Örneklemin %17,6’sı ise cool olmaya öykündükleri halde, kendilerini bu konuda başarısız –cool olamamışlar- bulmaktadır. Dindar/ İslamcı cool gençlik bölümü için İstanbul’da okuyan yedi kız öğrenciyle ikinci bir örneklem oluşturulmuştur. Böylece, toplam örneklem sayısı 50 kişi olmuştur. Anahtar Kelimeler: Eğitimli
Eğitimli gençlik gençlik tipolojileri cool gençlik cool olamamışlar anti-cool gençlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr