Eğitimcilerin İnflamatuvar Romatizmal Hastalıklar Hakkındaki Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesi: Kesitsel Bir Çalışma
Yıl 2017,
Cilt: 10 Sayı: -ERTE Özel Sayısı, 233 - 243, 31.12.2017
Nadire Dal
,
Ali Yavuz Karahan
,
Nihal Yılmaz
,
Meryem Kösehasanoğulları
,
Ezel Günay
,
Mahmut Bozal
Öz
Bu çalışmada farklı kademelerde
faaliyet gösteren eğitimcilerin inflamatuvar romatizmal hastalıklar (RH)
hakkındaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın modeli, “Kesitsel araştırma” olup, veriler çalışma evrenindeki bireylerden
ölçme aracı kullanarak toplanmıştır. Araştırmanın evreni, 2016-2017 öğretim
yılında Uşak ili ilköğretim, ortaöğretim, lise, yüksekokul ve üniversite
kademelerinde görev yapan eğitimcilerdir. Örneklem seçiminde “Basit tesadüfi
örnekleme” yöntemi kullanılmıştır. Veriler, Kişisel bilgi formu ve RH bilgi
düzeyi değerlendirme formu olmak üzere iki form aracılığı ile toplanmıştır.
Doğru cevaplanan her soru bir puan olmak üzere 0-20 puanlık bir toplam puan
aralığı belirlenmiştir. Çalışma 224 (%61.2) kadın, 142 (%38.8) erkek, toplamda
366 eğitimcinin katılımı ile tamamlanmıştır. Katılımcıların ortalama yaşı
41.6±17.8 idi. Eğitimcilerin 169 (%46.2)’u ilk ve ortaöğretim düzeyinde, 88
(%24.0)’i lise düzeyinde ve 109 (%29.8)’u yüksekokul veya üniversite düzeyinde
eğitim faaliyetlerini sürdürmekte idi. Eğitimcilerin ortalama puanı 14.3±2.6
(Minimum:5 / Maksimum: 19) olarak bulundu. Eğitimciler cinsiyete veya öğretim
yaptıkları düzeye göre gruplandırıldıklarında ortalama puanlar açısından
gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p>0.005). Ayrıca kendisinde
veya ailesinde romatizmal hastalığı olan eğitimciler ile romatizma öyküsü
olmayan eğitimcilerin bilgi düzeyleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı
bir fark bulunmadı (p>0.005). İnflamatuar romatizmal hastalıklar hakkında
eğitim almış olan eğitimci sayısı 51 (%13,9) idi ve toplam puanları, eğitim
almamış gruba göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha fazlaydı
(p<0.005). Eğitimcilerin,
medikal konulardaki bilgi düzeyinin, düzenlenecek eğitim programları ile
arttırılması daha nitelikli öğrencilerin yetiştirilmesi ile sonuçlanacaktır.
Kaynakça
- BALCI, A. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık. (sf 107).
BARLOW, J.H., CULLEN, L.A., ROWE, I.F. (2002), Educational preferences, psychological well-being and self-efficacy among people with rheumatoid arthritis. Patient Educ Couns Vol.46, 11-19.
COLLINS ENGLISH DICTIONARY (1991, 1994, 1998, 2000, 2003, 2006, 2007, 2009, 2011, 2014), Complete and Unabridged, 12th Edition 2014 © Harper Collins Publishers.
DENİZ, L.A. (2013), Micro Teaching Implementation and Evaluation “Training of Medical Doctor Instructors” Implementation Done at Inservice Education Course. Eğitim Bilimleri Dergisi Sayı 7, 61-66. http://usak.meb.gov.tr/ (28. 07. 2017).
HEWITT, J., (2014), Rheumatoid Arthritis and Public Awareness. Rheumatology (Oxford), 53 (suppl_1): i90. doi:10.1093/rheumatology/keu101.011.
HIZ, Ö., EDİZ, L., TOPRAK, M., TEKEOĞLU, İ. (2011), Physical Medicine and Rehabilitation Consultations in Patients Hospitalized in a University Hospital. J Clin Anal Med. Vol 2, No. 3, 1-3. DOI: 10.4328/JCAM.275.
KARAHAN, A.Y., BAĞÇACI, S., SALBAŞ, E., (2014), The assessment of knowledge level about their disease in patients with rheumatoid arthritis. J Clin Exp Invest. Vol. 5, No. 3, 429-434 doi: 10.5799/ahinjs.01.2014.03.0433.
KARAHAN, A.Y., İSLAM, S. (2013), Fiziksel engelli çocuk ve yaşlı hastalara bakım verme yükü üzerine bir karşılaştırma çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2013; 3(1): 51-57.
KARAHAN, A.Y., TOK, F., YILDIRIM, P., ORDAHAN, B., TÜRKOĞLU, G., ŞAHİN, N. (2016), The Effectiveness of Exergames in Patients with Ankylosing Spondylitis: A Randomized Controlled Trial. Advances in clinical and experimental medicine: official organ Wroclaw Medical University. Vol. 25, No. 5, 931-936.
KHALIL, Z., SALIM, B., NASIM, A., MALIK, S. (2015), Patients’ knowledge on Rheumatoid Arthritis—A study at a tertiary care hospital. J Pak Med Assoc. 256-258.
LORGA, T., SRITHONG, K., MANOKULANAN, P., AUNG, T.N.N., AUNG, M.N. (2012), Public knowledge of diabetes in Karen Ethnic rural residents: a community-based questionnaires study in the far north-west of Thailand. International journal of general medicine. Vol.5, 799.
SEVERO, M., GIAO, R., LUCAS, R. (2010), Assessment of the general public’s knowledge about rheumatic diseases: evidence from a Portuguese population-based survey. BMC Musculoskeletal Disorders, Vol. 11, 211.
SORAN, H., AKKOYUNLU, B. ve KAVAK, Y. (2006), Yaşam boyu öğrenme becerileri ve eğiticilerin eğitimi programı: Hacettepe Üniversitesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 30, No.30.
WARDT, E., TAAL, E., RASKER, J (2000), The general public’s knowledge and perceptions about rheumatic diseases. Ann Rheum Dis. Vol.59, 32–38.