Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Temel Tasarım Eğitimi ve 20. Yüzyıl Sanat Akımları Çerçevesinde “Kolaj Tekniği” Örnekleri

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: -ERTE Özel Sayısı, 409 - 424, 31.12.2017

Öz

l890’larda
Avrupa’da birbiri ardına ortaya çıkan sanat akım ve üslupları modern sanatın
çekirdeğini oluşturmuştur. 1900-1910 yılları arasında sanatın her dalında
farklı yorumlarla köklü değişimler yaşanmıştır. Bu akım ve üslupların en
önemlileri arasında yeni izlenimcilik, 
fovizm, kübizm, soyut resim, fütürizm, ekspresyonizm, süprematizm,
konstrüktivizm, dadacılık, sürrealizm, toplumsal gerçekçilik, pop sanat,
minimal sanat, kavramsal sanat sayılabilir. Her bir sanat akımı kendinden
önceki ya da çağdaşı olan akım ile birlikte yoğrulmuştur. Bireyler sanat
yoluyla  kalıcı izler bırakmak yenilikler
değişimler yaratmak adına yola çıkmışlardır. Birbirlerinden farklı tavırları ve
anlatım biçimleri olmasına karşın çağdaş sanatçıların hepsinin ortak noktası,
20. yüzyıl yaşamının değişen koşullarına karşı duyulan duygusal tepkiyi dile
getirme isteği olmuştur.
Bu algılama sürecinde ortaya çıkan üretme ve
yorumlama becerisinin geliştirilmesi amacıyla, Temel Tasarım Eğitimi, genel eğitim
sistemi içinde ayrı bir değer taşır. Bu çalışmanın amacı, Güzel Sanatlar
Fakülteleri’nde 1. Sınıfta verilen Temel Tasarım dersinin 20. Yüzyıl sanat
akımlarının göstergesi ışığında kavramsal süreçle beraber uygulama becerisi ve
algısını irdelemek ve farklı temalarla yeni uygulamalar,  kavramlar ile düşünsel bir zeminde etkilerini
görebilmektir. Sanatta düşünsel ve anlamsal temalara yer veren 20. Yüzyıl sanat
dili sanat eğitiminde yeni arayışlara neden olmaktadır.  Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencisinin,
"kendi" olması, farkındalık bilincine ulaşması, yaratıcı benliğini
bulması, üretken ve çok yönlü olarak yeniden yapılandırmasıve estetik düzeyde
özgün eserler üretmesi Temel Tasarım eğitiminin amacıdır.Temel Tasarım
eğitiminde kavramdankolaj çalışmalarına giden örneklere yer verilmektedir.
Çalışmadaki örnekleri, 2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Uşak Üniversitesi
Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü öğrencileri tarafından Temel Tasarım
dersi 1. Dönem Final Projesi kapsamında gerçekleştirilen kolaj uygulamaları
oluşturmaktadır. 

Kaynakça

  • Aktulum, K.(2016).Resimsel alıntı(Resimlerarası etkileşimler ve aktarımlar). Konya. Çizgi Kitabevi. Antmen, A.( 2008). 20 Yüzyıl Batı sanatında akımlar. 1. Baskı. İstanbul. Sel Yayıncılık. Barrett,T. (2012). Sanatı eleştirmek(Günceli anlamak)(çev. G.Metin). 1. Baskı.İstanbul.Hayalperest Yayınları. Civcir, E. (2015). Temel tasarım ve tasarım ilkeleri. Akademisyen Kitabevi. Ankara. ISBN:978-605-9942-22-5 Danto, A.C. (2010). Sanatın sonundan sonra.(çev.Z.Demirsu). 1. Baskı.İstanbul.Ayrıntı Yayınları. Elmas, H. (2006). Ondokuzuncu Yüzyıldan günümüze özgürlük bağlamında sanat neydi, ne oldu?. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 281-298. Ergün, C. (2012). Temel sanat eğitiminde ve çağdaş sanatta kolaj-fotomontaj. Sanat-Tasarım Dergisi, 1(3), 5-19. Erinç ,S.(1995). “Resmin eleştirisi üzerine”, Hil Yayınları, İstanbul, 1995. Germaner, S. 1960 sonrası sanat, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1997. Gür, Bekir, S. (2005).”Kant ve matematik felsefesi üzerine” matematik dünyası Bahar s.2 www.academia.edu/6039194/Kant ve Matematik Felsefesi Üzerine Kagan, M. (1982).” Güzellik bilimi olarak estetik ve sanat” Serbest Matbaası İstanbul. Lynton, N(1991)., Modern sanatın öyküsü, 2. Basım, Remzi Kitapevi, İstanbul. Murray,C. (2012). Yirminci Yüzyılda sanatı okuyanlar. (çev. S.Öncü). 2.Baskı. İstanbul.Sel Yayınları. Özol, A. (2012). Sanat eğitimi ve tasarımda temel değerler, İstanbul: Pastel Yayıncılık. Proudhon, P.J. (2016).Sanatın prensibleri. (Çev.S. Örnek) 1. Baskı. İstanbul. Öteki Yayınevi. Uzun, A. (2014). 1950 Sonrası toplumsal olayların sanata yansıması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst. Resim Ana Sanat Dalı Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Nilüfer Süzen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: -ERTE Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Süzen, H. N. (2017). Temel Tasarım Eğitimi ve 20. Yüzyıl Sanat Akımları Çerçevesinde “Kolaj Tekniği” Örnekleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(-ERTE Özel Sayısı), 409-424. https://doi.org/10.12780/usaksosbil.373874

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr