Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2023 TÜRKİYE DEPREM SÜRECİNDE YAŞANAN VE GELİŞEN OLAYLARDA SOSYAL MEDYA KULLANIMININ ÖNEMİ: NİĞDE VE YÖRESİ SOSYAL MEDYA KULLANICILARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 44 - 66, 22.06.2023

Öz

Araştırma, 2023 Türkiye deprem sürecinde gelişen ve yaşanan olaylarda sosyal medya kullanımının önemine yönelik sosyal medya araçları üzerinden yapılan her türlü söz, fotoğraf, video, sohbet, canlı yayın vb. içerik paylaşımlarına yönelik Niğde ve yöresi sosyal medya kullanıcılarının duygu, düşünce, beğeni, eleştiri, yorum ve onaylamaları hakkındaki algılamalarının incelenmesi ve değerlendirilmesine yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. 01-31 Mart 2023 tarihleri arasında, Niğde ve yöresindeki aktif sosyal medya kullanıcıları ile yapılan yüz yüze görüşmeler sonucu gerçekleştirilen anketlerden elde edilen veriler ve bilgiler doğrultusunda, 2023 Türkiye depreminde olayların gelişimi ve gerçekleşmesinde sosyal medya araçları üzerinden yapılan her türlü söz, fotoğraf, video, sohbet, canlı yayın vb. içerik paylaşımlarının sosyal medya kullanıcılarının duygu, düşünce, beğeni, eleştiri, yorum ve onaylamalar ile algılamalarının analiz edilmesi gerçekleştirilerek sonuçları değerlendirilmektedir. Gerçekleştirilen araştırma, keşifsel bir araştırma olup, araştırma mevcut durumu belirlemeye yönelik tanımlayıcı durum tespiti yapmak amacındadır. Araştırma sonucunda, 2023 Türkiye deprem sürecinde sosyal medya araçları üzerinden söz, fotoğraf, video, sohbet, canlı yayın vb. içerik paylaşımların gerçek hayatta yaşanan olayların gelişiminde veya olayların yönlendirilmesi üzerinde etkili olmasının yanı sıra, 2023 Türkiye deprem sürecinde sosyal medya araçları üzerinden gerçekleştirilen söz, fotoğraf, video, sohbet, canlı yayın vb. içerik paylaşımlarının çok fazla dezenformasyon veya yanlış bilgilendirmeye yol açtığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, 2023 Türkiye deprem sürecinde, sosyal medya kullanıcıları en fazla Instagram, Twitter ve Whatsapp uygulamaları üzerinden içerik paylaşımlarını takip ettiklerini veya aktif olarak. içerik paylaşımlarında bulundukları ile sosyal medya araçlarından söz, fotoğraf, video, sohbet, canlı yayın vb. içerik paylaşımlarının en fazla üzüntü, birlik ve beraberlik ile çaresizlik duygularını etkilediği sonucu da ortaya çıkmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

Makale yayın sürecinde yapılacak tüm katkılar için şimdiden teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Agosto, D. E., Abbas, J. ve Naughton, R. (2012). Relationships and social rules: Teens’ social network and other ICT selection practices. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(6), 1108-1124.
  • Ahn, J. (2011). Digital divides and social network sites: Which students participate in social media?. Journal Educational Computing Research, 45(2), 147-163.
  • Alan, A.K., Kabadayı, E., T. ve Uzunburun, T. (2018). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin müşteri varlığı ve müşteri bağlılığına etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(2), 535-555.
  • Alexander, D. E. (2014). Social media in disaster risk reduction and crisis management. Science and Engineering Ethics, (20), 717-733.
  • Aslan, R. ve Akçi. Y. (2021). Covid-19 salgını ile e-ticaret ve sosyal medya kullanımının incelemesi. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 5(9), 380-399.
  • Ateş, N. B. ve Baran, S. (2020). Kriz iletişiminde sosyal medyanin etkin kullanımı: Covid-19 (Koronavirüs) salgınına yönelik twitter analizi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 2020(16), 66-99.
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(35), 373-386.
  • Bat, M. ve Yurtseven, Ç. (2014). Sosyal medyada kurumsal kriz yönetimi: Onur Air örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 197-223.
  • Costache, M. (2010). Book review: Eric Qualman,“Socialnomics: How social media transforms the way we live and do business”. Journal of comparative research in anthropology and sociology, 1(02), 225-228.
  • Çerçi, Ü. Ö., Canöz, N. ve Canöz, K. (2020). Covid-19 krizi döneminde bilgilenme aracı olarak sosyal medya kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2020(44), 184-198.
  • Çetin, M. ve Toprak, Y. E. (2016). Kriz iletişimi ve sosyal medya: Emisyon krizinde Volkswagen’in Facebook kullanımı. Selçuk İletişim, 9(3), 54-68.
  • Demir, Z. G., Karakaya, Ç. ve Sümer, F. E. (2018). Sosyal medya üzerinden kriz yönetimi: Krize yanıt verme stratejileri üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2018(30), 410-428.
  • Demiröz, K. (2020). Afet kriz yönetiminde sosyal medyanın işlevselliği ve zararları üzerine bir inceleme. Resilience, 4(2), 293-304.
  • Diyadin, A. ve Özdil, T. (2017). Krizlerle baş etmede sosyal medyanın yeri ve önemi. Ege Akademik Bakış, 17 (3), 407-418.
  • Dursunoğlu, İ. (2017). Sosyal medya ve siyasal davranış ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor 15 Özel Sayısı), 1579-1585.
  • Eren, E. Ş. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
  • Erol, F. (2017). Dijital dünyanın sosyal uçurumları kapamadaki rolü: Sosyal medya ve sosyal pazarlama ilişkisi üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi (GÜSBEED), 8 (21), 33-48.
  • Jong, W. ve Dückers, M. L. (2016), Self-correcting mechanisms and echo-effects in social media: An analysis of the “gunman in the newsroom” crisis. Computers in Human Behavior, 2016 (59), 334-341.
  • Karakulakoğlu, S. (2015). Doğal afet ve acil durumların yönetiminde sosyal medya kullanımı: Twitter örneği İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar ‘‘Twitter’’. Ankara: Heretik Yayınevi.
  • Kartal, O. Y., Yazgan, A. D. ve Kıncal, R. Y. (2017). Bilişim çağında sosyal sermayenin yeni belirleyicileri: Dijital uçurum ve sosyal medya okuryazarlığı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 353-373.
  • Kayış, C. (2017). Sosyal medyada kriz yönetimi ve karşılaştırmalı örnek olay incelemesi. İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(1), 131-160.
  • Kıran, S., Küçükbostancı, H. ve Emre, İ. E. (2020). Sosyal medya kullanımının kişiler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(4), 435-441.
  • Kuss, D. J. ve Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction-A Review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Ngai, C. S. B. ve Jin, Y. (2016). The effectiveness of crisis communication strategies on sina weibo in relation to chinese publics’ Acceptance of these strategies. Journal of Business and Technical Communication, 30(4), 451-494.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlar ile istatiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Plotnick, L., White, C. and Plummer, M. (2009, Ağustos). The design of an online social network for emergency management: A one stop shop [Tam metin bildiri]. Kendall K. E. ve U. Varshney (Ed.), In Proceedings of the 15th Americas Conference on Information Systems içinde (ss. 1-9). San Francisco, California.
  • Qualman, E. (2012). Socialnomics: How social media transforms the way we live and do business. New York: John Wiley & Sons.
  • Salahudin, S., Nurmandi, A., Sulistyaningsih, T., Lutfi, M. ve Sihidi, I.T. (2020). Analysis of government official Twitters during Covid-19 crisis in Indonesia. Talent Development & Excellence, 12(1), 3899-3915.
  • Sarı, A. Öztunç, M. (2021). Kriz iletişiminde sosyal medya: Koronavirüs krizinde Fahrettin Koca’nın twitter kullanımı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 801-818.
  • Tutgun-Ünal, A. ve Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(22), 1289-1319.
  • Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
  • Van Der Meer, T. ve Verhoeven, P. (2013). Public framing organizational crisis situations: Social media versusnews meda. Public Relations Review, 39(3), 229– 231.
  • Wang, X. (2016). Social media in industrial China. London: ucl Press.
  • Zincir, O. ve Yazıcı, S. (2013). Kriz yönetimi ve afetlerde sosyal medya kullanımı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 65-82.

THE IMPORTANCE OF SOCIAL MEDIA USE IN THE EVENTS AND DEVELOPMENT OF 2023 TURKEY EARTHQUAKE PROCESS: A RESEARCH ON SOCIAL MEDIA USERS IN NIGDE AND ITS REGION

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 44 - 66, 22.06.2023

Öz

The research was carried out to examine and evaluate the perceptions of social media users in Niğde and its region about the feelings, thoughts, likes, criticisms, comments and approvals of all kinds of words, photos, videos, chats, live broadcasts, etc. made through social media tools regarding the importance of social media use in the development and realization of events in the earthquake process of 2023 Turkey. In line with the data and information obtained from the surveys conducted as a result of face-to-face interviews with active social media users in Niğde and its region between 01-31 March 2023, the results are analyzed and evaluated by analyzing the perceptions of social media users' emotions, thoughts, likes, criticisms, comments and approvals and perceptions of content sharing such as all kinds of words, photos, videos, chats, live broadcasts, etc. made through social media tools in the development and realization of events in the 2023 Turkey earthquake. The research is an exploratory research and the research aims to make descriptive due diligence to determine the current situation. As a result of the research, it has been revealed that the sharing of content such as words, photos, videos, chats, live broadcasts, etc. through social media tools during the earthquake process in Turkey in 2023 has been effective on the development of real life events or on the direction of events, as well as the sharing of content such as words, photos, videos, chats, live broadcasts, etc. through social media tools during the earthquake process in Turkey in 2023 has led to a lot of disinformation or misinformation. In addition, it was also revealed that during the earthquake process in 2023 Turkey, social media users mostly followed or actively shared content via Instagram, Twitter and Whatsapp applications, and that content sharing through social media tools such as words, photos, videos, chats, live broadcasts, etc. affected the feelings of sadness, unity and solidarity and helplessness.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Agosto, D. E., Abbas, J. ve Naughton, R. (2012). Relationships and social rules: Teens’ social network and other ICT selection practices. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(6), 1108-1124.
  • Ahn, J. (2011). Digital divides and social network sites: Which students participate in social media?. Journal Educational Computing Research, 45(2), 147-163.
  • Alan, A.K., Kabadayı, E., T. ve Uzunburun, T. (2018). Sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin müşteri varlığı ve müşteri bağlılığına etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(2), 535-555.
  • Alexander, D. E. (2014). Social media in disaster risk reduction and crisis management. Science and Engineering Ethics, (20), 717-733.
  • Aslan, R. ve Akçi. Y. (2021). Covid-19 salgını ile e-ticaret ve sosyal medya kullanımının incelemesi. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 5(9), 380-399.
  • Ateş, N. B. ve Baran, S. (2020). Kriz iletişiminde sosyal medyanin etkin kullanımı: Covid-19 (Koronavirüs) salgınına yönelik twitter analizi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 2020(16), 66-99.
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(35), 373-386.
  • Bat, M. ve Yurtseven, Ç. (2014). Sosyal medyada kurumsal kriz yönetimi: Onur Air örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 197-223.
  • Costache, M. (2010). Book review: Eric Qualman,“Socialnomics: How social media transforms the way we live and do business”. Journal of comparative research in anthropology and sociology, 1(02), 225-228.
  • Çerçi, Ü. Ö., Canöz, N. ve Canöz, K. (2020). Covid-19 krizi döneminde bilgilenme aracı olarak sosyal medya kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2020(44), 184-198.
  • Çetin, M. ve Toprak, Y. E. (2016). Kriz iletişimi ve sosyal medya: Emisyon krizinde Volkswagen’in Facebook kullanımı. Selçuk İletişim, 9(3), 54-68.
  • Demir, Z. G., Karakaya, Ç. ve Sümer, F. E. (2018). Sosyal medya üzerinden kriz yönetimi: Krize yanıt verme stratejileri üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2018(30), 410-428.
  • Demiröz, K. (2020). Afet kriz yönetiminde sosyal medyanın işlevselliği ve zararları üzerine bir inceleme. Resilience, 4(2), 293-304.
  • Diyadin, A. ve Özdil, T. (2017). Krizlerle baş etmede sosyal medyanın yeri ve önemi. Ege Akademik Bakış, 17 (3), 407-418.
  • Dursunoğlu, İ. (2017). Sosyal medya ve siyasal davranış ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor 15 Özel Sayısı), 1579-1585.
  • Eren, E. Ş. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
  • Erol, F. (2017). Dijital dünyanın sosyal uçurumları kapamadaki rolü: Sosyal medya ve sosyal pazarlama ilişkisi üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi (GÜSBEED), 8 (21), 33-48.
  • Jong, W. ve Dückers, M. L. (2016), Self-correcting mechanisms and echo-effects in social media: An analysis of the “gunman in the newsroom” crisis. Computers in Human Behavior, 2016 (59), 334-341.
  • Karakulakoğlu, S. (2015). Doğal afet ve acil durumların yönetiminde sosyal medya kullanımı: Twitter örneği İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar ‘‘Twitter’’. Ankara: Heretik Yayınevi.
  • Kartal, O. Y., Yazgan, A. D. ve Kıncal, R. Y. (2017). Bilişim çağında sosyal sermayenin yeni belirleyicileri: Dijital uçurum ve sosyal medya okuryazarlığı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 353-373.
  • Kayış, C. (2017). Sosyal medyada kriz yönetimi ve karşılaştırmalı örnek olay incelemesi. İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(1), 131-160.
  • Kıran, S., Küçükbostancı, H. ve Emre, İ. E. (2020). Sosyal medya kullanımının kişiler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(4), 435-441.
  • Kuss, D. J. ve Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction-A Review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Ngai, C. S. B. ve Jin, Y. (2016). The effectiveness of crisis communication strategies on sina weibo in relation to chinese publics’ Acceptance of these strategies. Journal of Business and Technical Communication, 30(4), 451-494.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlar ile istatiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Plotnick, L., White, C. and Plummer, M. (2009, Ağustos). The design of an online social network for emergency management: A one stop shop [Tam metin bildiri]. Kendall K. E. ve U. Varshney (Ed.), In Proceedings of the 15th Americas Conference on Information Systems içinde (ss. 1-9). San Francisco, California.
  • Qualman, E. (2012). Socialnomics: How social media transforms the way we live and do business. New York: John Wiley & Sons.
  • Salahudin, S., Nurmandi, A., Sulistyaningsih, T., Lutfi, M. ve Sihidi, I.T. (2020). Analysis of government official Twitters during Covid-19 crisis in Indonesia. Talent Development & Excellence, 12(1), 3899-3915.
  • Sarı, A. Öztunç, M. (2021). Kriz iletişiminde sosyal medya: Koronavirüs krizinde Fahrettin Koca’nın twitter kullanımı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 801-818.
  • Tutgun-Ünal, A. ve Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(22), 1289-1319.
  • Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
  • Van Der Meer, T. ve Verhoeven, P. (2013). Public framing organizational crisis situations: Social media versusnews meda. Public Relations Review, 39(3), 229– 231.
  • Wang, X. (2016). Social media in industrial China. London: ucl Press.
  • Zincir, O. ve Yazıcı, S. (2013). Kriz yönetimi ve afetlerde sosyal medya kullanımı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 65-82.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ruhan İri 0000-0002-5981-9673

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İri, R. (2023). 2023 TÜRKİYE DEPREM SÜRECİNDE YAŞANAN VE GELİŞEN OLAYLARDA SOSYAL MEDYA KULLANIMININ ÖNEMİ: NİĞDE VE YÖRESİ SOSYAL MEDYA KULLANICILARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uşak Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 44-66.