Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 3, 639 - 650, 30.12.2020

Öz

Covid-19 salgınının ortaya çıkması ile eğitimin farklı birçok kademesinde online sistemlerin kullanım trendi hızla yükselmektedir. Online eğitim platformlarının sıklıkla kullanılır hale gelmesi, bu platformların eğitim, eğitmen ve öğrenciler üzerindeki etkilerini analiz etme gereğini ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada; OSTİM Teknik Üniversitesi Meslek Yüksekokulu öğrencilerine kullanılmakta olan online eğitim sistemlerinin etkinliğini ve verimliliğini ölçmeye yönelik Bilgi Sistemleri Başarı Modeli ve Teknoloji Kabul Modeli kullanılarak anket uygulanmıştır. Anketin sonuçları; SPSS 22 paket yazılımı ile analiz edilmiş ve analiz sonuçları değerlendirilmiştir. Gerçekleştirilen bu istatistiksel analizler sonucunda bilgi kalitesinin ve algılanan kullanım kolaylığının algılanan fayda üzerinde anlamlı etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuç; uzaktan eğitim sistemini kullanan öğrencilerin aldıkları eğitimde verilen bilgi kalitesinin yüksek olması ile eğitimden algıladıkları fayda arasında doğru orantı olduğunu düşündüklerini göstermektedir. Benzer bir algının, algılanan kullanım kolaylığı ile algılanan fayda arasında da mevcut olduğu görülmüştür. Yine analizlerden çıkan başka bir sonuç ise; eğitim kalitesi, bilgi kalitesi, algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan fayda değişkenlerinin öğrenci memnuniyetini olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Zo, H., Rho, J. J., & Ciganek, A. P. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers & Education, 58(2): 843-855.
  • Bokhari, H. (2005). The relationship between system usage and user satisfaction a meta-analysis. The Journal of Enterprise Information Management, 18(2), 211-234.
  • Davis, Fred. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of InformationTechnology, MIS Quarterly,13(3): 319-340.
  • Davis Gb (2000) Information systems conceptual foundations: looking backward and forward. In Organizational and Social Perspectives on Information Technology (baskervılle r, stage j and degross jı, eds), pp 61–82, Kluwer Academic Publishers, Boston.
  • Gable, G., Sedera,D. & Chan,T., (2008) “Re- conceptualizing Information System Success: The IS – Impact Measurement Model”, Journal of the Association for Information Systems, 9. (7) Pp. 376-408
  • Guimaraes, T., Armstrong, C. P., & Jones, B. M. (2009). A new approach to measuring information systems quality. The Quality Management Journal,16(1): 42.
  • Hrastinski, S. (2008). Asynchronous and synchronous e-learning. Educause quarterly, 31(4), 51-55.
  • Huber MW, Piercy CA & Mckeownpg (2007) Information Systems: Creating Business Value. John Wiley & Sons, Hoboken, NJ.
  • Kurt, Özlem, Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Bakış Açılarının Teknoloji Kabul Modeli ve Bilgi Sistemleri Başarı Modeli Entegrasyonu ile Belirlenmesi, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi (International Journal of Alanya Faculty of Business) Yıl:2015, C:7, S:3, s. 223-234.
  • Menzi, Nihal, Önal Nezih & Çalışkan, Erkan, Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi, Ege Eğitim Dergisi, 2012 (13) 1: 40-55
  • Petter, Stacie, DeLone, William & McLean, R. Ephraim (2012). “The Past, Present and Future of “IS Success”, Journal of the Association for Information Systems, 13(5): 341-362.
  • Petter, S, DeLone, W & McLean, E (2012). “The Past, Present and Future of “IS Success”, Journal of the Association for Information Systems, 13(5): 341-362.
  • Rafique, Hamaad, Shamim, Azra., & Anwar, Fozia. (2019). Investigating Acceptance of Mobile Library Application with Extended Technology Acceptance Model (TAM), Computers & Education, 145, 103732.
  • Seddon, P. B. (1997). A respecification and extension of the DeLone and McLean model of IS success, Information systems research, 8(3), 240-253.
  • Seker, Sadi Evren, (2014) DeLone ve McLean Bilgi Sistemleri Başarı Modeli, YBS Ansiklopedisi, Cilt 1 Say 3, 2014
  • Venkatesh, Viswanath., Morris, G.Michael, Davis, B. Gordon.& Davis D. Fred (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. Management Information Systems Quarterly, 27(3), 425-478.
  • Yıldırır, S. ve Kaplan, B. (2018) Mobil Uygulama Kullaniminin Benimsenmesi: Teknoloji Kabul Modeli ile Bir Çalişma, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi KAÜİİBFD Cilt, 10, Sayı 19, 2019 ISSN: 1309 – 4289 E – ISSN: 2149-9136

EXAMINING DISTANCE EDUCATION PROCESS WITH INFORMATION SYSTEMS SUCCESS MODEL AND TECHNOLOGY ACCEPTANCE MODEL: EXAMPLE OF OSTİM TECHNICAL UNIVERSITY

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 3, 639 - 650, 30.12.2020

Öz

With the emergence of the covid-19 epidemic the trend of using online systems in many different levels of education is rapidly increasing. The frequent use of online education platforms has revealed the need to analyze the effects of these platforms on education, teachers and students. In this study; A questionnaire was applied to OSTIM Technical University Vocational School students to measure the effectiveness and efficiency of the online education systems currently used. This survey results; It has been analyzed with SPSS 22 package software using the Information Systems Success Model and Technology Acceptance Model. As a result of these statistical analyzes, it was concluded that information quality and perceived ease of use had significant effects on perceived usefulness. This result; It shows that students using the distance education system think that there is a direct proportion between the high quality of information provided in the education they receive and the benefit they perceive from education. A similar perception was observed between perceived ease of use and perceived usefulness. Another result from the analysis is; It was concluded that the variables of education quality, information quality, perceived ease of use and perceived usefulness positively affect student satisfaction.

Kaynakça

  • Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Zo, H., Rho, J. J., & Ciganek, A. P. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers & Education, 58(2): 843-855.
  • Bokhari, H. (2005). The relationship between system usage and user satisfaction a meta-analysis. The Journal of Enterprise Information Management, 18(2), 211-234.
  • Davis, Fred. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of InformationTechnology, MIS Quarterly,13(3): 319-340.
  • Davis Gb (2000) Information systems conceptual foundations: looking backward and forward. In Organizational and Social Perspectives on Information Technology (baskervılle r, stage j and degross jı, eds), pp 61–82, Kluwer Academic Publishers, Boston.
  • Gable, G., Sedera,D. & Chan,T., (2008) “Re- conceptualizing Information System Success: The IS – Impact Measurement Model”, Journal of the Association for Information Systems, 9. (7) Pp. 376-408
  • Guimaraes, T., Armstrong, C. P., & Jones, B. M. (2009). A new approach to measuring information systems quality. The Quality Management Journal,16(1): 42.
  • Hrastinski, S. (2008). Asynchronous and synchronous e-learning. Educause quarterly, 31(4), 51-55.
  • Huber MW, Piercy CA & Mckeownpg (2007) Information Systems: Creating Business Value. John Wiley & Sons, Hoboken, NJ.
  • Kurt, Özlem, Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Bakış Açılarının Teknoloji Kabul Modeli ve Bilgi Sistemleri Başarı Modeli Entegrasyonu ile Belirlenmesi, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi (International Journal of Alanya Faculty of Business) Yıl:2015, C:7, S:3, s. 223-234.
  • Menzi, Nihal, Önal Nezih & Çalışkan, Erkan, Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi, Ege Eğitim Dergisi, 2012 (13) 1: 40-55
  • Petter, Stacie, DeLone, William & McLean, R. Ephraim (2012). “The Past, Present and Future of “IS Success”, Journal of the Association for Information Systems, 13(5): 341-362.
  • Petter, S, DeLone, W & McLean, E (2012). “The Past, Present and Future of “IS Success”, Journal of the Association for Information Systems, 13(5): 341-362.
  • Rafique, Hamaad, Shamim, Azra., & Anwar, Fozia. (2019). Investigating Acceptance of Mobile Library Application with Extended Technology Acceptance Model (TAM), Computers & Education, 145, 103732.
  • Seddon, P. B. (1997). A respecification and extension of the DeLone and McLean model of IS success, Information systems research, 8(3), 240-253.
  • Seker, Sadi Evren, (2014) DeLone ve McLean Bilgi Sistemleri Başarı Modeli, YBS Ansiklopedisi, Cilt 1 Say 3, 2014
  • Venkatesh, Viswanath., Morris, G.Michael, Davis, B. Gordon.& Davis D. Fred (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. Management Information Systems Quarterly, 27(3), 425-478.
  • Yıldırır, S. ve Kaplan, B. (2018) Mobil Uygulama Kullaniminin Benimsenmesi: Teknoloji Kabul Modeli ile Bir Çalişma, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi KAÜİİBFD Cilt, 10, Sayı 19, 2019 ISSN: 1309 – 4289 E – ISSN: 2149-9136
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Egehan Özkan Bu kişi benim 0000-0002-6450-3892

Seray Yeşilırmak Bu kişi benim 0000-0003-4998-789X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 20 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özkan, E., & Yeşilırmak, S. (2020). UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(3), 639-650.
AMA Özkan E, Yeşilırmak S. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. USAYSAD. Aralık 2020;6(3):639-650.
Chicago Özkan, Egehan, ve Seray Yeşilırmak. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 6, sy. 3 (Aralık 2020): 639-50.
EndNote Özkan E, Yeşilırmak S (01 Aralık 2020) UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 6 3 639–650.
IEEE E. Özkan ve S. Yeşilırmak, “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”, USAYSAD, c. 6, sy. 3, ss. 639–650, 2020.
ISNAD Özkan, Egehan - Yeşilırmak, Seray. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 6/3 (Aralık 2020), 639-650.
JAMA Özkan E, Yeşilırmak S. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. USAYSAD. 2020;6:639–650.
MLA Özkan, Egehan ve Seray Yeşilırmak. “UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 6, sy. 3, 2020, ss. 639-50.
Vancouver Özkan E, Yeşilırmak S. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNİN BİLGİ SİSTEMLERİ BAŞARI MODELİ VE TEKNOLOJİ KABUL MODELİ İLE İNCELENMESİ: OSTİM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. USAYSAD. 2020;6(3):639-50.