Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Circassian Cuisine in the Gastronomy Tourism Context

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 293 - 315, 31.10.2018
https://doi.org/10.31454/usb.476886

Öz

In this research, the place of Circassian cuisine in gastronomy tourism has been investigated. In this context, interview design is used from qualitative research methods, descriptive research designs. In the interview form prepared within the scope of the research, 7 general information and 10 interview questions are included. Face-to-face interviews were held with 12 different restaurant owners in different cities. According to the obtained data, the participants stated that the Circassian cuisine influenced the gastronomic tourism and it was reported that the contribution of tourism was mainly by native tourists. It is stated that the attitudes of the tourists towards the Circassian food are positive and the tastes are appreciated. Participants generally conveyed that the Circassian cuisine addressed the tastes of indigenous tourists and that their palate tastes were similar. 

Most preferred Circassian dishes are Haluj, Abista, Abaza cheese, Velibah, Aktisizbal, Ahulçapa and Açaç. Circassian food, which is most popular with tourists, is Haluj. Gastrotourists have often reached the point of leaving their choice of food to restaurants. The vast majority of participants expressed that they use local products. It has been found that there is almost no restaurants who does special study on the place of gastroturists on the portfolio and increasing the number of tourists.

Kaynakça

  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baral, S. (2015). Neurogastronomy 101: The science of taste perception. http://www.eater.com/2015/10/19/9553471/what-is-neurogastronomy adresinden 16 Mart 2018 tarihinde alınmıştır.
  • Bilgin, A. ve Samancı, Ö. (2008). Türk Mutfağı. T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı: Ankara.
  • Birdir, K., ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3 (2), 57-68.
  • Bucak, T. ve Aracı, Ü.E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 30(16), 203-216.
  • Cook, R. A., Yale, L. J. and Marqua, J. J. (2000). Tourism: The Business of Travel. Prentice Hall
  • Çağlı, I. B. (2012). Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Demir, C. (2011). Mutfak turizminin destinasyon pazarlamasındaki önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm (İstanbul Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eren, S. (2007). Türk Mutfağı ve Haccp Sistemi; Mutfak Profesyonellerinin Haccp Bilgilerinin Ölçülmesi, I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, 10-11 Nisan, Antalya, Türkiye.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y., Uğuz, S. Ç. (2015). Gastronomi turizmi: Ayvalık’ta yerel turistler üzerinde görgül bir araştırma. Journal o f Tourism and Gastronomy Syudies, 14,29.
  • Green, G.P. and Dougherty, M.L. (2008). LocalisingLinkagesForFoodandTourism: CulinaryTourism As A Community Development Strategy. CommunityDevelopment, 39 (3), Sf. 148-158.
  • Güneş, G., Ülker, H. İ. ve Karakoç, G. (2008). Sürdürülebilir Turizmde Yöresel Yemek Kültürünün Önemi, 2.Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirisi, Alanya, 17-18 Nisan
  • Hacıoğlu, N. ve Avcıkurt, C. (2011). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, K. G. ve Giritoğlu, İ. (2009). Yiyecek-İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı – Balıkesir Örneği. 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirisi, Alanya, 17-18 Nisan
  • Kurgun, H. ve Özşeker, D.B. (2016). Gastronomi ve Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Long, L. (2003). Culinary tourism. Lexington. ABD: The University Press Of Kentucky.
  • Şanlıer, N, (2005). Yerli ve yabancı turistlerin Türk mutfağı hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, 213-227 Tezcan, M. (2000). Türk Yemek Antropolojisi Yazıları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • TÜRSAB (2015). Gastronomi Turizmi Raporu. Türkiye Seyehat Acenteleri Birliği Yayınları.
  • UNWTO. (1995). İnternational Tourism: A Global Perspective. USA: WTO Education Network.
  • Ünlü, D. ve D. Dönmez (2008), Mutfakta Yenilik: Moleküler Gastronomi, II. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, 10-11 Nisan, Antalya, Türkiye.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, K. (2017). Çerkes Mutfak Kültürü. Ankara: Tunç Yayıncılık.
  • Yükte Hafif Gastronomi; Tanıtımda Ağır Basıyor, (Tuyed) Turizm Gazeteci ve Yazarları Derneği), Panel 29. www.tuyed.org.tr/contdetail.asp?id=44 adresinden 20 Şubat 2018 tarihinde alınmıştır.

Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 293 - 315, 31.10.2018
https://doi.org/10.31454/usb.476886

Öz

Bu araştırmada, Çerkez mutfağının gastronomi turizmindeki yeri incelenmiştir. Bu bağlamda nitel araştırma yöntemlerinden, betimsel araştırma desenlerinden görüşme deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında hazırlanan görüşme formunda 7 genel bilgiler ve 10 mülakat sorusu yer almaktadır. Farklı şehirde 12 farklı restoran sahibi ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Elde edilen verilere göre,  katılımcılar Çerkez mutfağının gastronomi turizmine etki ettiğini dile getirmişler ve turizme katkının ise çoğunlukla yerli turist tarafından olduğu aktarılmıştır. Turistlerin Çerkez yemeklerine karşı tutumlarının ise olumlu olduğunu, lezzetlerin beğenildiği belirtilmiştir. Katılımcılar genelde Çerkez yemeklerinin yerli turistin damak tadına hitap ettiğini, damak tatlarının benzer olduğunu aktarmışlardır. 
En çok tercih edilen çerkez yemeklerinin, Haluj, Abista, Abaza peyniri, Velibah, Aktisizbal, Ahulçapa ve Açaç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Turistlerin en çok tercih ettiği Çerkez yemeği ise Halujdur. Gastroturistlerin genellikle yemek tercihlerini restoranlara bıraktığı sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların büyük çoğunluğu yöresel ürün kullandıklarını dile getirmişlerdir. Gastroturistlerin portföydeki yerleri ve turist artırma konusunda özel bir çalışma yapan restoranın neredeyse olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baral, S. (2015). Neurogastronomy 101: The science of taste perception. http://www.eater.com/2015/10/19/9553471/what-is-neurogastronomy adresinden 16 Mart 2018 tarihinde alınmıştır.
  • Bilgin, A. ve Samancı, Ö. (2008). Türk Mutfağı. T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı: Ankara.
  • Birdir, K., ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3 (2), 57-68.
  • Bucak, T. ve Aracı, Ü.E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 30(16), 203-216.
  • Cook, R. A., Yale, L. J. and Marqua, J. J. (2000). Tourism: The Business of Travel. Prentice Hall
  • Çağlı, I. B. (2012). Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Demir, C. (2011). Mutfak turizminin destinasyon pazarlamasındaki önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm (İstanbul Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eren, S. (2007). Türk Mutfağı ve Haccp Sistemi; Mutfak Profesyonellerinin Haccp Bilgilerinin Ölçülmesi, I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, 10-11 Nisan, Antalya, Türkiye.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y., Uğuz, S. Ç. (2015). Gastronomi turizmi: Ayvalık’ta yerel turistler üzerinde görgül bir araştırma. Journal o f Tourism and Gastronomy Syudies, 14,29.
  • Green, G.P. and Dougherty, M.L. (2008). LocalisingLinkagesForFoodandTourism: CulinaryTourism As A Community Development Strategy. CommunityDevelopment, 39 (3), Sf. 148-158.
  • Güneş, G., Ülker, H. İ. ve Karakoç, G. (2008). Sürdürülebilir Turizmde Yöresel Yemek Kültürünün Önemi, 2.Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirisi, Alanya, 17-18 Nisan
  • Hacıoğlu, N. ve Avcıkurt, C. (2011). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, K. G. ve Giritoğlu, İ. (2009). Yiyecek-İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı – Balıkesir Örneği. 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirisi, Alanya, 17-18 Nisan
  • Kurgun, H. ve Özşeker, D.B. (2016). Gastronomi ve Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Long, L. (2003). Culinary tourism. Lexington. ABD: The University Press Of Kentucky.
  • Şanlıer, N, (2005). Yerli ve yabancı turistlerin Türk mutfağı hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, 213-227 Tezcan, M. (2000). Türk Yemek Antropolojisi Yazıları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • TÜRSAB (2015). Gastronomi Turizmi Raporu. Türkiye Seyehat Acenteleri Birliği Yayınları.
  • UNWTO. (1995). İnternational Tourism: A Global Perspective. USA: WTO Education Network.
  • Ünlü, D. ve D. Dönmez (2008), Mutfakta Yenilik: Moleküler Gastronomi, II. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, 10-11 Nisan, Antalya, Türkiye.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, K. (2017). Çerkes Mutfak Kültürü. Ankara: Tunç Yayıncılık.
  • Yükte Hafif Gastronomi; Tanıtımda Ağır Basıyor, (Tuyed) Turizm Gazeteci ve Yazarları Derneği), Panel 29. www.tuyed.org.tr/contdetail.asp?id=44 adresinden 20 Şubat 2018 tarihinde alınmıştır.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rabia İlhan Bu kişi benim

Muammer Mesci

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlhan, R., & Mesci, M. (2018). Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 293-315. https://doi.org/10.31454/usb.476886
AMA İlhan R, Mesci M. Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi. USBdergi. Ekim 2018;3(2):293-315. doi:10.31454/usb.476886
Chicago İlhan, Rabia, ve Muammer Mesci. “Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 2 (Ekim 2018): 293-315. https://doi.org/10.31454/usb.476886.
EndNote İlhan R, Mesci M (01 Ekim 2018) Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3 2 293–315.
IEEE R. İlhan ve M. Mesci, “Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi”, USBdergi, c. 3, sy. 2, ss. 293–315, 2018, doi: 10.31454/usb.476886.
ISNAD İlhan, Rabia - Mesci, Muammer. “Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3/2 (Ekim 2018), 293-315. https://doi.org/10.31454/usb.476886.
JAMA İlhan R, Mesci M. Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi. USBdergi. 2018;3:293–315.
MLA İlhan, Rabia ve Muammer Mesci. “Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 2, 2018, ss. 293-15, doi:10.31454/usb.476886.
Vancouver İlhan R, Mesci M. Gastronomi Turizmi Çerçevesinde Çerkez Mutfağının İncelenmesi. USBdergi. 2018;3(2):293-315.

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.