Developing the ability of individuals to respond to the requirements of contemporary life and to participate in democratic life are among the priority agenda of modern science education. This agenda makes the competencies of critically following up scientific reports and discussions, participating in decision-making processes, understanding the way of scientists in producing information and problem solving, avoiding one-sided explanations and accessing reliable sources as important goals to be achieved. The critical thinking and problem solving skills constitute an important infrastructure for these competencies and meaningful contexts and measurement tools are needed in order to deal with and develop these critical thinking and problem solving skills practically in teaching environments. In this study, a planning was made in line with this need and it was aimed to develop an analytical rubric that can be used in the holistic and performance-based measurement of secondary school students' critical thinking and problem-solving skills. During the development process of the aforementioned analytical rubric, firstly, the relevant literature was examined, criteria and performance levels were determined, expert opinion was taken and a pilot study was carried out. For the pilot study, a relevant context for the evaluation of interesting and alternative theories on the extinction of dinosaurs was defined, and students were asked to answer related questions with performing their critical thinking and problem solving skills. The content validity of the developed analytical rubric was evaluated in line with the literature review and expert opinions, and the construct validity and reliability were evaluated in line with the data obtained in the pilot application. The results showed that with the developed analytical rubric, the critical thinking and problem solving skills of secondary school students can be measured holistically in a valid and reliable way that based on their performance.
Bireylerin çağdaş yaşamın gerekliliklerine cevap verebilmesi ve demokratik hayata katılım sağlayabilmesi için bilimsel rapor ve tartışmaları eleştirel bi¬çimde takip edilebilmesi, bilim insanlarının bilgi üretme ve problem çözme biçimlerini kavrayabilmesi ve tek taraflı açıklamalardan kaçınması gerekmektedir. Tüm bu yeterlikler bütünü eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini gündeme getirmektedir. Bu iki becerinin öğretim ortamlarında uygulamalı olarak ele alınması ve geliştirilebilmesi içinse anlamlı bağlamlara ve sağlıklı ölçüm araçlarına ihtiyaç vardır. Bu çalışmada doğrultuda bir planlama yapılmış ve ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin bütüncül ve performansa dayalı ölçümünde kullanılabilecek analitik bir rubriğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Söz konusu analitik rubriğin geliştirilmesi sürecinde önce ilgili alan yazın taranmış, ölçütler ve performans düzeyleri belirlenmiş, uzman görüşü alınmış ve bir pilot uygulama gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen pilot uygulama için dinozorların yok oluş teorileri üzerinden ilgi çekici ve alternatif iddiaların değerlendirilmesine açık bir bağlam tanımlanmış ve öğrencilerin bu bağlamda eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini işe koşacakları bir performans sergilemeleri sağlanmıştır. Geliştirilen analitik rubriğin içerik geçerliği alan yazın incelemesi ve uzman görüşleri, yapı geçerliği ve güvenirliği ise pilot uygulamada elde edilen veriler doğrultusunda değerlendirilmiştir. Ulaşılan sonuçlar geliştirilen analitik rubrik ile ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin bütüncül ve performansa dayalı olarak geçerli ve güvenilir biçimde ölçülebileceğini göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 10 |