The aim of this research is to examine the effect of speaking strategies training on speaking skills and speaking anxiety of middle school students. An embedded mixed method was used in the study conducted with a total of 60 students, 30 in the experimental group and 30 in the control group. Within the scope of the research, students in the experimental group were given speaking strategies training based on activities over an eight-week period, while the control group was trained in line with the current curriculum and Turkish textbook. The quantitative data of the study were obtained through the “Speaking Skill Assessment Scale” and “Speaking Anxiety Scale”. Semi-structured interview forms and field notes were used to determine the impressions of the students, the teacher, and the researcher, who was involved in the study as a participant observer, on the strategy training process. In the data analysis process, statistical analyses conducted with the SPSS program were used for quantitative data, and descriptive analysis was used for qualitative data analysis. According to the results of the research, when the final measurement scores of the experimental and control groups were compared, there was a statistically significant difference in favor of the experimental group in terms of overall achievement in speaking skills and presentation and interaction skills. There was no significant difference between the two groups in terms of content organization. In addition, when the post-measurement scores of the experimental group and the control group were compared, a significant difference was found in favor of the experimental group in the total, physical, and emotional sub-dimensions of speech anxiety. However, no significant difference was found between the groups on the cognitive dimension of anxiety. The students in the experimental group expressed largely positive opinions about the speaking strategies training. According to the opinions expressed, speaking strategies training helped students to improve their speaking skills and to reduce their speaking anxiety. At this point, it was seen that quantitative and qualitative data supported each other.
Communication speaking anxiety speaking skills speaking strategies speaking training
Inonu University Scientific Research and Ethics Board, Date: 20.04.2022, Number: 2022/9-10
Bu araştırmanın amacı; konuşma stratejileri eğitiminin ortaokul öğrencilerinin konuşma becerisine ve konuşma kaygısına etkisini incelemektir. 30’u deney, 30’u kontrol olmak üzere toplam 60 öğrenci ile yürütülen araştırmada iç içe karma desen kullanılmıştır. Çalışma kapsamında, deney grubundaki öğrencilere sekiz haftalık bir süre zarfında etkinliklere dayalı olarak konuşma stratejileri eğitimi verilmiş, kontrol grubunda ise mevcut öğretim programı ve Türkçe ders kitabı doğrultusunda eğitim yapılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, “Konuşma Becerisi Değerlendirme Ölçeği” ve “Konuşma Kaygısı Ölçeği” ile elde edilmiştir. Öğrencilerin, uygulama öğretmeninin ve katılımcı gözlemci olarak çalışmaya dahil olan araştırmacının strateji eğitimi sürecine ilişkin izlenimlerini tespit etmek için ise yarı yapılandırılmış görüşme formlarından ve alan notlarından yararlanılmıştır. Veri analiz sürecinde nicel veriler için SPSS programı ile yürütülen istatistiksel analizlerden; nitel verilerin analizi için ise betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; deney ve kontrol grubunun son ölçüm puanları karşılaştırıldığında, konuşma becerisindeki genel başarı durumu ile sunum ve etkileşim becerilerinde deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık görülmüştür. İçerik düzenleme bakımından ise iki grup arasında anlamlı bir fark oluşmamıştır. Ayrıca, deney grubu ve kontrol grubu konuşma kaygısı son ölçüm puanları karşılaştırıldığında, konuşma kaygısının toplamı ile fiziksel ve duygusal alt boyutları bakımından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak kaygının bilişsel boyutu hususunda gruplar arasında anlamlı farklılık elde edilmemiştir. Deney grubundaki öğrenciler konuşma stratejileri eğitimi ile ilgili olarak büyük oranda olumlu görüş bildirmiştir. Belirtilen görüşlere göre konuşma stratejileri eğitimi öğrencilerin konuşma becerilerinin gelişimini sağlarken, konuşma kaygılarının azalmasına yardımcı olmuştur. Bu noktada nicel ve nitel verilerin birbirini desteklediği görülmüştür.
İletişim konuşma becerisi konuşma eğitimi konuşma kaygısı konuşma stratejileri
İnönü Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Etik Kurulu, Tarih: 20.04.2022, Sayı: 2022/9-10
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 13 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisinin (UTÖAD) amacı, son yıllarda müstakil bir disiplin olarak gerek Türkiye gerekse de yurt dışında gittikçe önem kazanan Türkçe öğretimine dair disiplinlerarası bir perspektifle kaleme alınmış akademik çalışmaların ilgililerle buluşabileceği nitelikli bir yayın platformu oluşturarak alana dair evrensel bilgi birikimine katkıda bulunmaktır.
Örnek
Tablo 1
Katılımcıların Cinsiyet Dağılımları
| Cinsiyet | Sayı | Yüzde |
| Erkek | 20 | %40 |
| Kadın | 30 | %60 |
Yazar(lar)ın Etik Sorumlulukları
Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi’ne (UTÖAD) gönderilen çalışmalarda yazar(lar)ın aşağıda belirtilen etik sorumluluklara uyması gerekmektedir:
Editörün Etik Sorumlulukları
Dergi editörü Yayın Etiği Komitesi’nin (Committe on Publication Ethics) – COPE (https://publicationethics.org/) yayınlamış olduğu “COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” (https://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_Mar11.pdf) yer alan etik görevlere ve sorumluluklara uymalıdır.
Ayrıca “COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors” (https://publicationethics.org/files/u2/Best_Practice.pdf) yer alan etik sorumluluklara uyması gerekmektedir.
Editörün aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması ve uyması gerekmektedir:
Hakemlerin Etik Sorumlulukları
İncelenen makalelerin objektif ve bağımsız olarak incelenmesi için “Kör Hakemlik” ile değerlendirilmesi yayın kalitesini artırır ve güven sağlar. Bu nedenle dergimizde makale değerlendirme sürecinde çift taraflı kör hakemlik ilkesi uygulanmaktadır. Dergimizde, incelenme sürecindeki makalelerde yazar(lar) ile hakemler doğrudan iletişime geçemez. Hakemlerin değerlendirmeleri ve yorumları dergi yönetim sistemi üzerinden yürütülür. Hakemlerin değerlendirme formları ve makale metni üzerindeki görüşleri, editör tarafından yazarlara ulaştırılır. Hakemlerin değerlendirme sürecini objektif, bağımsız ve etik olarak tamamlaması editör tarafından takip edilmelidir.
Dergimiz hakemlerinin aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması gerekmektedir:
Yayıncının Etik Sorumlulukları
Yayıncı aşağıdaki etik sorumluluklara uymak zorundadır:
Yayın Kurulu Etik Sorumlulukları
Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi (UTÖAD); makalelerin gönderim, değerlendirme ve yayınlanma olmak üzere hiçbir aşamasında ücret talep etmez. Yazarlar dergiye gönderdikleri çalışmalar için makale işlem ücreti ödemezler.