BibTex RIS Kaynak Göster

Professional Socialization of Teachers Who Have Newly Begun Their Careers

Yıl 2009, Sayı: 1, 57 - 66, 01.02.2009

Öz

In addition to their previous education teachers acquire new skills, and accept the values and the norms of the school after they begin their career. Fortifying, implementing and sharing the issues related with the learning and teaching of the existing social structure of the school is possible with professional socialization. In this study, I have examined the professional socialization strategies of the teachers who have newly begun their careers, the difficulties encountered by the teachers when they newly being their careers, and the professional socialization in our country.

Kaynakça

  • •• AYDIN, M. (1993), Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Pegem Yayını
  • •• BALCI, A. .(2000), Örgütsel Sosyalleşme: Kuram, Strateji ve Taktikler, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • •• BAŞARAN, İ.E. (1996), Eğitim Yönetimi, Ankara
  • •• BLASE, J. J. (1985),The Socialization of Teachers: An Ethnographic Study of Factors Contributing to the Rationalization of the Teacher’s Instructional Perspective, Urban Education 20,3; 235-256
  • •• BLAU, G. (1988), An Investigation of the Apprenticeship Organizational Socialization Strategy, Journal of Vocational Behavior 32:176-195
  • •• BURSALIOĞLU, Z. (1987), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No:154
  • •• BUDAK VE DEMİREL (2003), Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitim İhtiyacı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 9, 33:62–81
  • •• CAN, H. (1999), Organizasyon ve Yönetim, Ankara: Siyasal Kitabevi
  • •• CELEP, C. (2000), Eğitimde Örgütsel Atanma ve Öğretmenler, Ankara: Anı Yayıncılık
  • •• ÇELİK, V. (1998), Alan Dışından Gelen Sınıf Öğretmenlerinin Sosyalizasyonu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 4,14:191-208
  • •• ÇELİK, V. (2000), Okul Kültürü ve Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık •• DEAL T.E. & CHATMAN R.V. (1994), Learning the Ropes Alone: Socializing New Teachers, İn P. Hallinger & B. Habschmidt (Eds.), Leadership And School Culture •• (p.71-79), ERİC
  • •• FELDMAN, D. C. (1980), A Socialization Process That Help New Recruits Suceed, In J.R.Hackman, E.E.Lawler, L.W. Porter (Eds.), perspectives on Behavior in Organization, (p. 170-178). Mc Graw-Hill Book Company
  • •• FELDMAN, D.C. & ARNOLD, H.J. (1983), Managing Individual and Group Behavior in Organizations, McGraw- Hill Book Company
  • •• GREENFIELD, W. D. (1980), Socialization and Supervision, İn A. Blumberg (Ed.), Supervisors & Teachers: A Private Cold War ( p. 215-231), California: MrCutrhan Publishing Corporation
  • •• GÜÇLÜ, N. (1996), Öğretmen olma süreci: sosyalleşme. Eğitim ve Bilim 20,99; 55–63
  • •• GÜNEŞ, H. (2001), İlköğretim Okullarında Yenileşme Gereksinmesi, Eğitim Araştırmaları, 3,4, 54–63
  • •• HELLRİEGEL , D., SLOCUM, J.W. & WOODMAN, R. W. (1998), Organizational Behavior (Eighth Edition), South-Western College Publishing
  • ..IANNACCONE, L. (1985), Vice-principal Research: A Window on the Building, Education and Urban Society 18,1;121-130
  • •• KARTAL, S. (2003), İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Örgütsel Sosyalleşme Düzeyleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, A.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • •• KİRAZ, E. (2001), Aday Öğretmen Rehber Öğretmen Etkileşimi: “Mesleki Gelişimde Diğer Boyut”, Eğitim Araştırmaları, 5, 85- 92
  • •• KUZMIC, J. (1994), A Beginning Teacher’s Search for Meaning: Teacher Socialization, Organizational Literacy and Empowerment, Teaching & Teacher Education 10,1:15-27
  • •• LACEY, C. (1988), Professional Socialization of Teachers, In M. J. Dunkin (ed.), The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education (p
  • 634-645). Pergamon Press
  • •• Milli Eğitim Bakanlığı Aday Memurlarının Yetiştirilmelerine İlişkin Yönetmelik, MEB Tebliğler Dergisi, Sayı;2423
  • •• MORRISON, E. W. (1993), Longitudinal Study of the Effects of Information Seeking on Newcomer Socialization, Journal of Applied Psychology V.78
  • No.2. 173-183
  • •• REED, D. B. & HIMMLER, A. H. (1985), The Work of the Secondary Assistant Principalship: A Field Study, Education and Urban Society 18,1; 59-84
  • •• SALANCIK, G.R. (1995), Organizational Socialization and Commitment. In B
  • M. Staw (Ed.), Psychological Dimensions of Organizational Behavior (p
  • 284-290), New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs
  • •• SCHEIN, E. H. (1975), Örgütsel Sosyalizasyon ve Yönetim Mesleği (Çev. H
  • Can), Amme İdaresi Dergisi 8, 2:167-183
  • •• TAYMAZ, H. (1997), Uygulamalı Okul Yönetimi , Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını,Yayın No:180
  • •• VEENMAN, S. (1984), Perceived Problems of Beginning Teachers, Review of Educational Research 54,2,143-178
  • •• VECCHIO, R. P. (1995), Organizational Behavior (Second Edition). The Dryden Press, Harcourt Brace College Publishers
  • •• WANOUS, J.P. (1980), Organizational Entry Recruitment, Selection, and Socialization of Newcomers, Addison- Wesley Publishing Company
  • •• YÜKSEL, Ö. (1997), İnsan Kaynakları Yönetimi, Ankara
  • •• ZEICNER, K.M. & TABACHNICK, B.R. (1985), The Development of Teacher Perspectives: Social Strategies and Institutional Control in the Socialization of Beginning Teachers, Journal of Education for Teaching 11,1:1-25

Yeni Göreve Başlayan Öğretmenlerin Mesleki Sosyalleşmeleri

Yıl 2009, Sayı: 1, 57 - 66, 01.02.2009

Öz

Öğretmenler göreve başladıktan sonra daha önceki eğitimlerine ek olarak yeni beceriler edinmekte, okulun değerlerini, normlarını kabullenmektedirler. Okulun mevcut sosyal yapısını öğrenme ve öğretimle ilgili konuları pekiştirme, uygulama ve paylaşım çalışmaları mesleki sosyalleşme ile mümkün olmaktadır. Bu çalışmalarda yeni göreve başlayan öğretmenlerin mesleki sosyalleşme stratejileri, öğretmenlerin yeni göreve başladıklarında yaşadıkları sıkıntılar, ülkemizdeki mesleki sosyalleşme uygulamaları ele alınmıştır.

Kaynakça

  • •• AYDIN, M. (1993), Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Pegem Yayını
  • •• BALCI, A. .(2000), Örgütsel Sosyalleşme: Kuram, Strateji ve Taktikler, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • •• BAŞARAN, İ.E. (1996), Eğitim Yönetimi, Ankara
  • •• BLASE, J. J. (1985),The Socialization of Teachers: An Ethnographic Study of Factors Contributing to the Rationalization of the Teacher’s Instructional Perspective, Urban Education 20,3; 235-256
  • •• BLAU, G. (1988), An Investigation of the Apprenticeship Organizational Socialization Strategy, Journal of Vocational Behavior 32:176-195
  • •• BURSALIOĞLU, Z. (1987), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No:154
  • •• BUDAK VE DEMİREL (2003), Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitim İhtiyacı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 9, 33:62–81
  • •• CAN, H. (1999), Organizasyon ve Yönetim, Ankara: Siyasal Kitabevi
  • •• CELEP, C. (2000), Eğitimde Örgütsel Atanma ve Öğretmenler, Ankara: Anı Yayıncılık
  • •• ÇELİK, V. (1998), Alan Dışından Gelen Sınıf Öğretmenlerinin Sosyalizasyonu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 4,14:191-208
  • •• ÇELİK, V. (2000), Okul Kültürü ve Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık •• DEAL T.E. & CHATMAN R.V. (1994), Learning the Ropes Alone: Socializing New Teachers, İn P. Hallinger & B. Habschmidt (Eds.), Leadership And School Culture •• (p.71-79), ERİC
  • •• FELDMAN, D. C. (1980), A Socialization Process That Help New Recruits Suceed, In J.R.Hackman, E.E.Lawler, L.W. Porter (Eds.), perspectives on Behavior in Organization, (p. 170-178). Mc Graw-Hill Book Company
  • •• FELDMAN, D.C. & ARNOLD, H.J. (1983), Managing Individual and Group Behavior in Organizations, McGraw- Hill Book Company
  • •• GREENFIELD, W. D. (1980), Socialization and Supervision, İn A. Blumberg (Ed.), Supervisors & Teachers: A Private Cold War ( p. 215-231), California: MrCutrhan Publishing Corporation
  • •• GÜÇLÜ, N. (1996), Öğretmen olma süreci: sosyalleşme. Eğitim ve Bilim 20,99; 55–63
  • •• GÜNEŞ, H. (2001), İlköğretim Okullarında Yenileşme Gereksinmesi, Eğitim Araştırmaları, 3,4, 54–63
  • •• HELLRİEGEL , D., SLOCUM, J.W. & WOODMAN, R. W. (1998), Organizational Behavior (Eighth Edition), South-Western College Publishing
  • ..IANNACCONE, L. (1985), Vice-principal Research: A Window on the Building, Education and Urban Society 18,1;121-130
  • •• KARTAL, S. (2003), İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Örgütsel Sosyalleşme Düzeyleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, A.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • •• KİRAZ, E. (2001), Aday Öğretmen Rehber Öğretmen Etkileşimi: “Mesleki Gelişimde Diğer Boyut”, Eğitim Araştırmaları, 5, 85- 92
  • •• KUZMIC, J. (1994), A Beginning Teacher’s Search for Meaning: Teacher Socialization, Organizational Literacy and Empowerment, Teaching & Teacher Education 10,1:15-27
  • •• LACEY, C. (1988), Professional Socialization of Teachers, In M. J. Dunkin (ed.), The International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education (p
  • 634-645). Pergamon Press
  • •• Milli Eğitim Bakanlığı Aday Memurlarının Yetiştirilmelerine İlişkin Yönetmelik, MEB Tebliğler Dergisi, Sayı;2423
  • •• MORRISON, E. W. (1993), Longitudinal Study of the Effects of Information Seeking on Newcomer Socialization, Journal of Applied Psychology V.78
  • No.2. 173-183
  • •• REED, D. B. & HIMMLER, A. H. (1985), The Work of the Secondary Assistant Principalship: A Field Study, Education and Urban Society 18,1; 59-84
  • •• SALANCIK, G.R. (1995), Organizational Socialization and Commitment. In B
  • M. Staw (Ed.), Psychological Dimensions of Organizational Behavior (p
  • 284-290), New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs
  • •• SCHEIN, E. H. (1975), Örgütsel Sosyalizasyon ve Yönetim Mesleği (Çev. H
  • Can), Amme İdaresi Dergisi 8, 2:167-183
  • •• TAYMAZ, H. (1997), Uygulamalı Okul Yönetimi , Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını,Yayın No:180
  • •• VEENMAN, S. (1984), Perceived Problems of Beginning Teachers, Review of Educational Research 54,2,143-178
  • •• VECCHIO, R. P. (1995), Organizational Behavior (Second Edition). The Dryden Press, Harcourt Brace College Publishers
  • •• WANOUS, J.P. (1980), Organizational Entry Recruitment, Selection, and Socialization of Newcomers, Addison- Wesley Publishing Company
  • •• YÜKSEL, Ö. (1997), İnsan Kaynakları Yönetimi, Ankara
  • •• ZEICNER, K.M. & TABACHNICK, B.R. (1985), The Development of Teacher Perspectives: Social Strategies and Institutional Control in the Socialization of Beginning Teachers, Journal of Education for Teaching 11,1:1-25
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sadık Kartal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2009
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kartal, S. (2009). Yeni Göreve Başlayan Öğretmenlerin Mesleki Sosyalleşmeleri. Verimlilik Dergisi(1), 57-66.

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.