Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

HEALTH EDUCATION AND ITS FUTURE IN TURKEY AT THE LEVEL OF ASSOCIATE DEGREE

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 21, 129 - 144, 29.07.2018
https://doi.org/10.21076/vizyoner.422729

Öz

As
in various sectors in Turkey, there are also many problems in the health sector
in terms of human resources planning and management. Despite the human
resources policies that the Ministry of Health seeks to implement with a strict
discipline in strategic and short-term, it seems that planning and
implementation studies in educational institutions are not adequately aligned
with the needs of the sector. While in some branches of the health sector,
inadequately trained personnel are observed, it seems that some branches have
raised more than necessary staff. In both cases, debates about the adequacy of
the education level in general prevail. In this framework, associate degree
health education in Turkey has similar problems. It is seen that there are many
programs and excessive quotas in many areas while in few areas, there are inadequate
programs and quotas. In this framework, associate degree health education in
Turkey has similar problems. Regarding Turkey's health policies and policies
related to human resources in health, reassessment of health education at
associate degree level would be beneficial.

Kaynakça

  • Avcı, K. ve Ağaoğlu, S. (2014). “Türkiye’de Sağlık İnsan Kaynakları Planlaması”, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 83-94.
  • Ergöl, Ş. (2011). "Türkiye'de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi", Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 152-155.
  • Gayef, A. (2017). “Türkiye’de Önlisans Eğitimi”, Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 13-15.
  • Hızel, S. ve Kumbasar, H. (2000). “Neden Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları Kuruldu?”, Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(1), 1-4.
  • İŞKUR, 2016 Türkiye Geneli İşgücü Piyasası Araştırması Sonuç Raporu, (http://www.iskur.gov.tr/tr-tr/kurumsalbilgi/raporlar.aspx#dltop) s. 48.
  • Oktay, S. ve Aksayan, S. (1998). “2000’e İki Kala Türkiye’deki Hemşirelik İçin Yasal Düzenlemelere Bir Bakış”, Hemşirelik Forumu 1(2), 77-80.
  • Özcan, A. ve Yiğit, R. (2000). “Sağlık Yüksekokulları ve İlk Yıllarındaki Nicel Durumları”, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2), 14-21.
  • Özcan, C. (2011). “Türkiye’de Sağlık Teknikerliği Ön Lisans Eğitiminin Standardizasyonu”, Sağlık ve Toplum Dergisi, Sayı: 2, 3-8.
  • Ökdem, Ş., Abbasoğlu, A, ve Doğan, N. (2000). "Hemşirelik Tarihi, Eğitimi ve Gelişimi", Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllığı, 1(1), 5-11.
  • ÖSYM. (2017). 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, (http://www.osym.gov.tr/TR,13263/2017-osys-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html).
  • Sağlık Bakanlığı. (2014). 2023 Yılı Sağlık İş Gücü Hedefleri ve Sağlık Eğitim, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yay. No: 958 (https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/2912,2023saglikegitimibaski-webpdf.pdf?0&_tag1=F5D3B4615C9B33C44FD202329148FB0FA3778B85)
  • Taştan, R. (2017). “Türkiye’de Önlisans Sağlık Meslekleri Eğitimi 35 Yaşında: Sevgiçiçeği Açan Tarlalardan, Portakal Çiçeği Kokan Bereketli Topraklara Kısa Bir Sağlık Meslekleri Eğitimi Tarihi Yolculuğu”, Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • YÖK. (2014). Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu, Eskişehir: YÖK Yay. No: 2014/1.(http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/T%C3%BCrkiye%27de+Sa%C4%9Fl%C4%B1k+E%C4%9Fitimi+ve+Sa%C4%9Fl%C4%B1k+%C4%B0nsang%C3%BCc%C3%BC%20Durum+Raporu+%28%C5%9Eubat+2014%29.pdf/00b8c1a8-19bf-41e0-b188-af0a28732e7f).

TÜRKİYE'DE ÖNLİSANS DÜZEYİNDE SAĞLIK EĞİTİMİ VE GELECEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 21, 129 - 144, 29.07.2018
https://doi.org/10.21076/vizyoner.422729

Öz



Türkiye'de birçok alanda
olduğu gibi sağlık sektöründe de insan kaynakları planlaması ve yönetiminde
çeşitli sorunlar yaşanmaktadır. Sağlık Bakanlığı'nın stratejik ve kısa vadeli
planlamalarla sıkı bir disiplinle uygulamaya çalıştığı insan kaynakları
politikalarına karşın, eğitim kuruluşlarındaki planlama ve uygulama
çalışmalarının sektörün ihtiyaçlarıyla yeterince uyumlu sürdürülemediği
görülmektedir. Sağlık sektöründe bazı branşlarda yetersiz yetişmiş eleman
durumu görülürken; bazı branşlarda ihtiyacın çok üzerinde eleman yetiştirildiği
görülmektedir. Her iki durumda da genel olarak eğitim düzeyinin yeterliliğiyle
ilgili tartışmalar da sürmektedir. Bu çerçevede, Türkiye'de önlisans
düzeyindeki sağlık eğitimi de benzer sorunları bünyesinde barındırmaktadır. Birçok
alanda fazla program ve aşırı kontenjan, az sayıda alanda da yetersiz program
ve kontenjan verildiği görülmektedir. Türkiye'nin sağlık politikaları ve
sağlıkta insan kaynaklarıyla ilgili politikaları bakımından, önlisans düzeyinde
sağlık eğitiminin yeniden değerlendirilmesinde yarar bulunmaktadır. 

Kaynakça

  • Avcı, K. ve Ağaoğlu, S. (2014). “Türkiye’de Sağlık İnsan Kaynakları Planlaması”, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 83-94.
  • Ergöl, Ş. (2011). "Türkiye'de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi", Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 152-155.
  • Gayef, A. (2017). “Türkiye’de Önlisans Eğitimi”, Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 13-15.
  • Hızel, S. ve Kumbasar, H. (2000). “Neden Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları Kuruldu?”, Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(1), 1-4.
  • İŞKUR, 2016 Türkiye Geneli İşgücü Piyasası Araştırması Sonuç Raporu, (http://www.iskur.gov.tr/tr-tr/kurumsalbilgi/raporlar.aspx#dltop) s. 48.
  • Oktay, S. ve Aksayan, S. (1998). “2000’e İki Kala Türkiye’deki Hemşirelik İçin Yasal Düzenlemelere Bir Bakış”, Hemşirelik Forumu 1(2), 77-80.
  • Özcan, A. ve Yiğit, R. (2000). “Sağlık Yüksekokulları ve İlk Yıllarındaki Nicel Durumları”, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2), 14-21.
  • Özcan, C. (2011). “Türkiye’de Sağlık Teknikerliği Ön Lisans Eğitiminin Standardizasyonu”, Sağlık ve Toplum Dergisi, Sayı: 2, 3-8.
  • Ökdem, Ş., Abbasoğlu, A, ve Doğan, N. (2000). "Hemşirelik Tarihi, Eğitimi ve Gelişimi", Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllığı, 1(1), 5-11.
  • ÖSYM. (2017). 2017 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, (http://www.osym.gov.tr/TR,13263/2017-osys-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html).
  • Sağlık Bakanlığı. (2014). 2023 Yılı Sağlık İş Gücü Hedefleri ve Sağlık Eğitim, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yay. No: 958 (https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/2912,2023saglikegitimibaski-webpdf.pdf?0&_tag1=F5D3B4615C9B33C44FD202329148FB0FA3778B85)
  • Taştan, R. (2017). “Türkiye’de Önlisans Sağlık Meslekleri Eğitimi 35 Yaşında: Sevgiçiçeği Açan Tarlalardan, Portakal Çiçeği Kokan Bereketli Topraklara Kısa Bir Sağlık Meslekleri Eğitimi Tarihi Yolculuğu”, Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • YÖK. (2014). Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu, Eskişehir: YÖK Yay. No: 2014/1.(http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/T%C3%BCrkiye%27de+Sa%C4%9Fl%C4%B1k+E%C4%9Fitimi+ve+Sa%C4%9Fl%C4%B1k+%C4%B0nsang%C3%BCc%C3%BC%20Durum+Raporu+%28%C5%9Eubat+2014%29.pdf/00b8c1a8-19bf-41e0-b188-af0a28732e7f).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Bülent Özgül 0000-0001-6214-1827

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Özgül, B. (2018). TÜRKİYE’DE ÖNLİSANS DÜZEYİNDE SAĞLIK EĞİTİMİ VE GELECEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9(21), 129-144. https://doi.org/10.21076/vizyoner.422729

Cited By

TÜRKİYE’DE SAĞLIK İŞGÜCÜ KAMU İSTİHDAMI
Journal of Healthcare Management and Leadership
Ayşe ÖZDEMİR
https://doi.org/10.35345/johmal.902400

570ceb1545981.jpg5bd95eb5f3a21.jpglogo-minik.pngimg.pngLogo-png-768x897.png