People are social beings by creation. They try to establish and maintain positive and
special relationships among individuals. Loneliness affects one's emotional state,
social skills and socialization. In order to determine the loneliness levels of the
students of Sakarya University Social Work Department, in the research conducted by
224 participants of 512 social work students who continued their education in the
spring semester of 2016-2017 academic year, in addition to UCLA Loneliness Scale
which was developed by Peplau and Perlman and adapted by Demir in Turkish in
1989, a personal information form was used to identify the socio-demographic and
economic conditions of the students.
This research tried to determine the factors affecting the loneliness levels of the
students who participated in the research by comparing the scores obtained from the
UCLA Loneliness Scale with the answers on the personal information form. As a
result of the research; there was no statistically significant relationship between the
loneliness levels of the students and the gender variables (p> 0,05). But the level of
loneliness was statistically went different according to the class variables (p <0,05).
According to the results of the Post-Hoc Multiple Comparison test conducted on the
basis of One Way ANOVA, it has been found that as the class level increases, the
students achieve adaptation to the environment of the school and the friends and a
statistically significant decrease in the levels of loneliness.
Loneliness University Social Environment Social Work Social Work Education
Ġnsanlar yaratılıĢ itibariyle sosyal varlıklardır. KiĢiler arası pozitif ve özel iliĢkiler
kurmaya ve sürdürmeye çalıĢırlar. Yalnızlık, kiĢinin duygu durumunu, sosyal
becerilerini ve sosyalleĢmesini etkilemektedir. Sakarya Üniversitesi Sosyal Hizmet
Bölümü öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin tespit edilmesi amacıyla, 2016-2017
akademik yılı bahar döneminde, eğitimlerine devam eden 512 sosyal hizmet bölümü
öğrencisinden 224 katılımcıyla gerçekleĢtirilen araĢtırmada, Peplau ve Perlman’nın
geliĢtirdiği ve Demir tarafından 1989 yılında Türkçe’ye uyarlanan, UCLA Yalnızlık
Ölçeğinin yanı sıra, öğrencilerin sosyo demografik, ekonomik durumlarını tespit
edebilmek amacıyla kiĢisel bilgi formu kullanılmıĢtır.
AraĢtırmaya katılan öğrencilerin UCLA Yalnızlık Ölçeğinden aldıkları puanlar ile
kiĢisel bilgi formundaki cevaplar karĢılaĢtırılarak yalnızlık düzeylerini etkileyen
faktörler tespit edilmeye çalıĢılmıĢtır. AraĢtırma sonucunda; öğrencilerin yalnızlık
düzeyleri ile cinsiyet değiĢkeni arasında istatistiki açıdan anlamlı bir iliĢkiye
rastlanmazken (p>0,05), öğrenim gördükleri sınıf değiĢkenine göre, yalnızlık
düzeylerinin istatistiki olarak anlamlı bir biçimde farklılaĢtığı saptanmıĢtır (p<0,05).
Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) neticesinde yapılan, Post-Hoc Çoklu
KarĢılaĢtırma testi sonuçlarına göre; sınıf düzeyi arttıkça, öğrencilerin okula ve
arkadaĢ çevresine adaptasyon sağlamaları ile birlikte yalnızlık düzeylerinde
istatistiksel olarak anlamlı bir azalmanın meydana geldiği tespit edilmiĢtir.
Yalnızlık Üniversite Sosyal Çevre Sosyal Hizmet Sosyal Hizmet Eğitimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 14 |