Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 159 - 173, 15.04.2022

Öz

Literatürde yapılan çalışmalara bakıldığında girişimcilik ile ilgili alınan eğitimin öğrencilerin girişimcilik niyetine etkisinin olduğu gözlenmiştir. Bu doğrultuda girişimcilik kavramı ile en yakın ilişki içerisindeki gruplardan biri olan İşletme Bölümü öğrencilerinin girişimcilik niyeti, bu araştırmanın ana konusudur. Ayrıca, yapılan bu çalışma kapsamında Yalova Üniversitesi İşletme Bölümü öğrencileri; dersi henüz almamış (1. ve 2. sınıf), almakta (3. sınıf) ve almış olan (4. sınıf) öğrenciler olarak üç ayrı kategori altında incelenmiştir. Ajzen’in (1991, 2001, 2002) Planlı Davranış Teorisi temel alınarak ve literatürdeki girişimcilik niyetini ölçmek için yapılan çalışmalar incelenerek Liñán ve Chen (2009) tarafından oluşturulan “Girişimcilik Niyeti Anketi” Türkçeye çevrilerek bu çalışmada kullanılmıştır. Çalışmada yöntem olarak çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Ana kütle üzerinde yapılan analizlerde; kişisel tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrolünün girişimcilik niyeti üzerinde pozitif etkisinin olduğu görülmüştür. Bu değişkenlerin yanı sıra cinsiyetin girişimcilik niyeti üzerinde etkisi olduğu, erkek öğrencilerin girişimcilik niyetinin kadın öğrencilere göre daha fazla olduğu gözlenmiştir. Öğrencilerin girişimcilik dersi almış veya almamış olmasının ve hane halkı içerisinde girişimci bireyin bulunup bulunmamasının girişimcilik niyeti üzerinde bir etkisinin olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Ajzen, I. (2001). Nature and Operation of Attitudes. Annual Review of Psychology, 52(1), 27-58.
  • Ajzen, I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control and the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, 32, 1-20.
  • Autio, E., H. Keeley, R., Klofsten, M., GC Parker, G. ve Hay, M. (2001). Entrepreneurial Intent among Students in Scandinavia and in the USA. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(2), 145-160.
  • Avrupa Komisyonu (Europa Commission) (2013), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions Entrepreneurship 2020 Action Plan: Reigniting the Entrepreneurial Spirit in Europe. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52012DC0795&from=EN (06.03.2020).
  • Avrupa Komisyonu (Europa Commission), Supporting Entrepreneurship?. Retrieved from https://ec.europa.eu/growth/smes/promoting-entrepreneurship (06.03.2020).
  • Bayram, N. (2017). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bird, B. (1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention. Academy of Management Review, 13(3), 442-453.
  • Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Altunışık, R. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kalkan, A. (2011). Kişisel Tutum, Öznel Norm ve Algılanan Davranış Kontrolünün Girişimcilik Niyeti Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 189-206.
  • Kolvereid, L. (1996). Prediction of Employment Status Choice Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 21(1), 47-58.
  • Krueger, N. (1993). The Impact of Prior Entrepreneurial Exposure on Perceptions of New Venture Feasibility and Desirability. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 5-21.
  • Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J. C. and Rueda-Cantuche, J. M. (2011). Factors Affecting Entrepreneurial Intention Levels: A Role for Education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 195-218.
  • Liñán, F. and Chen, Y. W. (2009). Development and Cross–Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617.
  • Maresch, D., Harms, R., Kailer, N. and Wimmer-Wurm, B. (2016). The Impact of Entrepreneurship Education on the Entrepreneurial Intention of Students in Science and Engineering versus Business Studies University Programs. Technological Forecasting and Social Change, 104, 172-179.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Şahin, M. (2017). Öğretmen Adaylarının Girişimcilik Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1):297-307.
  • Pihie, Z. A. L. (2009). Entrepreneurship as a Career Choice: An Analysis of Entrepreneurial Self-Efficacy and Intention of University Students. European Journal of Social Sciences, 9(2), 338-349.
  • Shapero, A. and Sokol L. (1982). The Social Dimensions of Entrepreneurship. In C.A. Kent, D.L. Sexton, & K.H. Vesper (Ed.). Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 72-90.
  • Souitaris, V., Zerbinati, S. and Al-Laham, A. (2007). Do Entrepreneurship Programmes Raise Entrepreneurial Intention of Science and Engineering Students? The Effect of Learning, Inspiration and Resources. Journal of Business Venturing, 22(4), 566-591.
  • Özdemir, P. (2016). Girişimcilik Eğitimi ve Üniversitelerimiz. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(1), 224-240.
  • Wang, C. K. and Wong, P. K. (2004). Entrepreneurial Interest of University Students in Singapore. Technovation, 24(2), 163-172.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., Yıldırım, H. M., Karadeniz, Y., Köse, C., Koncagül, Ö. ve Özer, E. Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Eğitimi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010(2), 51-59.
  • Zhang, Y., Duysters, G. and Cloodt, M. (2014). The Role of Entrepreneurship Education as a Predictor of University Students’ Entrepreneurial Intention. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(3), 623-641.

Effect of “Entrepreneurship” Course on Entrepreneurial Intention of Yalova University Business Students

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 159 - 173, 15.04.2022

Öz

Extant literature on entrepreneurship revealed that entrepreneurial education is likely to affect students’ entrepreneurial intentions. Considering those studies, we are particularly interested in examining entrepreneurial intentions of business students at Yalova University. Moreover, within the scope of this study, students are divided into three groups as freshmen and sophomores (not taken any entrepreneurship classes yet), juniors (taking entrepreneurship courses in line with the official curriculum) and seniors (already done with entrepreneurship courses in line with the official curriculum). This study adopts Ajzen’s (1991, 2001, 2002) “Theory of Planned Behaviour” and Liñán ve Chen’s (2009) “Entrepreneurial Intention Questionnaire”. Multivariate regression techniques were used throughout the analyses. Tests carried out over the whole population reveal that personal attitude, subjective norm and perceived behavioural control positively influence entrepreneurial intentions of students. Furthermore, it is found that gender has an impact on entrepreneurial intentions of students: Male students are found to have more entrepreneurial intentions when compared to their female peers. Taking entrepreneurship courses at university and having any entrepreneur within their family do not have any effect upon entrepreneurial intentions of students.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Ajzen, I. (2001). Nature and Operation of Attitudes. Annual Review of Psychology, 52(1), 27-58.
  • Ajzen, I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control and the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, 32, 1-20.
  • Autio, E., H. Keeley, R., Klofsten, M., GC Parker, G. ve Hay, M. (2001). Entrepreneurial Intent among Students in Scandinavia and in the USA. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(2), 145-160.
  • Avrupa Komisyonu (Europa Commission) (2013), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions Entrepreneurship 2020 Action Plan: Reigniting the Entrepreneurial Spirit in Europe. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52012DC0795&from=EN (06.03.2020).
  • Avrupa Komisyonu (Europa Commission), Supporting Entrepreneurship?. Retrieved from https://ec.europa.eu/growth/smes/promoting-entrepreneurship (06.03.2020).
  • Bayram, N. (2017). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bird, B. (1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention. Academy of Management Review, 13(3), 442-453.
  • Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Altunışık, R. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kalkan, A. (2011). Kişisel Tutum, Öznel Norm ve Algılanan Davranış Kontrolünün Girişimcilik Niyeti Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 189-206.
  • Kolvereid, L. (1996). Prediction of Employment Status Choice Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 21(1), 47-58.
  • Krueger, N. (1993). The Impact of Prior Entrepreneurial Exposure on Perceptions of New Venture Feasibility and Desirability. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 5-21.
  • Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J. C. and Rueda-Cantuche, J. M. (2011). Factors Affecting Entrepreneurial Intention Levels: A Role for Education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 195-218.
  • Liñán, F. and Chen, Y. W. (2009). Development and Cross–Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617.
  • Maresch, D., Harms, R., Kailer, N. and Wimmer-Wurm, B. (2016). The Impact of Entrepreneurship Education on the Entrepreneurial Intention of Students in Science and Engineering versus Business Studies University Programs. Technological Forecasting and Social Change, 104, 172-179.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Şahin, M. (2017). Öğretmen Adaylarının Girişimcilik Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1):297-307.
  • Pihie, Z. A. L. (2009). Entrepreneurship as a Career Choice: An Analysis of Entrepreneurial Self-Efficacy and Intention of University Students. European Journal of Social Sciences, 9(2), 338-349.
  • Shapero, A. and Sokol L. (1982). The Social Dimensions of Entrepreneurship. In C.A. Kent, D.L. Sexton, & K.H. Vesper (Ed.). Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 72-90.
  • Souitaris, V., Zerbinati, S. and Al-Laham, A. (2007). Do Entrepreneurship Programmes Raise Entrepreneurial Intention of Science and Engineering Students? The Effect of Learning, Inspiration and Resources. Journal of Business Venturing, 22(4), 566-591.
  • Özdemir, P. (2016). Girişimcilik Eğitimi ve Üniversitelerimiz. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 11(1), 224-240.
  • Wang, C. K. and Wong, P. K. (2004). Entrepreneurial Interest of University Students in Singapore. Technovation, 24(2), 163-172.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., Yıldırım, H. M., Karadeniz, Y., Köse, C., Koncagül, Ö. ve Özer, E. Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Eğitimi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2010(2), 51-59.
  • Zhang, Y., Duysters, G. and Cloodt, M. (2014). The Role of Entrepreneurship Education as a Predictor of University Students’ Entrepreneurial Intention. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(3), 623-641.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçen Evci 0000-0003-3110-6046

Elif Nur Alper 0000-0002-1152-4278

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Evci, G., & Alper, E. N. (2022). Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 159-173.
AMA Evci G, Alper EN. Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği. YSBD. Nisan 2022;12(1):159-173.
Chicago Evci, Gökçen, ve Elif Nur Alper. “Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 12, sy. 1 (Nisan 2022): 159-73.
EndNote Evci G, Alper EN (01 Nisan 2022) Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 12 1 159–173.
IEEE G. Evci ve E. N. Alper, “Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği”, YSBD, c. 12, sy. 1, ss. 159–173, 2022.
ISNAD Evci, Gökçen - Alper, Elif Nur. “Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 12/1 (Nisan 2022), 159-173.
JAMA Evci G, Alper EN. Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği. YSBD. 2022;12:159–173.
MLA Evci, Gökçen ve Elif Nur Alper. “Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 12, sy. 1, 2022, ss. 159-73.
Vancouver Evci G, Alper EN. Girişimcilik Dersinin İşletme Öğrencilerinin Girişimcilik Niyetine Etkisi: Yalova Üniversitesi Örneği. YSBD. 2022;12(1):159-73.

-