Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaşlı Bakım ve Paramedik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına Yönelik Tutumları

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 19 - 26, 30.06.2021
https://doi.org/10.46414/yasad.821579

Öz

Bu araştırmanın amacı yaşlı bakımı ve ilk ve acil yardım (paramedik) öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Bir devlet üniversitesine bağlı Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO)’nda 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim gören yaşlı bakımı ve paramedik programına kayıtlı ve araştırmaya katılmayı kabul eden 291 öğrenciyle tanımlayıcı tipte bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler “Öğrenci Bilgi Formu” ve “Pozitif ve Negatif Yaşlı Ayrımcılığı Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmaya 291 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin %70.8’i kadın, %29.2’si erkek, yaş ortalaması 20.5±2.86 yıldır. Öğrencilerin %75.3’ü yaşlı bakımı programına, %24.7’si paramedik programına kayıtlıdır. Öğrencilerin yaşlı/yaşlılar ile yaşamaya yönelik deneyim ve görüşlerine baktığımızda %59.1’i 65 yaş ve üzeri yaşlı birey/bireyler ile aynı evde yaşamaktadır ve bu yaşlı bireylerinde %28.2’sini büyükanne-büyükbaba oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerin Pozitif Yaşlı Ayrımcılığı toplam puan ortalaması 50.12±7.04, Negatif Yaşlı Ayrımcılığı toplam puan ortalaması 40.19±16.16 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin okudukları bölüm ile Pozitif ve Negatif Yaşlı Ayrımcılığı toplam puanı arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç olarak çalışmaya katılan yaşlı bakımı ve paramedik öğrencilerinin yaşlılara karşı pozitif tutumlarının yüksek, negatif tutumlarının ise düşük olduğu gözlenmiştir.

Destekleyen Kurum

Çalışmayı maddi olarak destekleyen kişi/kuruluş yoktur.

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Araştırmaya katılan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Aydın, L., Yönt, G. H., Bayat, E., & Günay, B. (2016). Hemşirelerin Yaşlılara Yönelik Tutumları Ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi, 3(1).
  • 2. Ayyıldız, N. İ., & Evcimen, H. Yaşlı bakım programı öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 14-24.
  • 3. Benner P. From novice to expert excellence and power in clinical nursing practice. New Jersey: Prentice Hall Health; 2001.
  • 4. Berger, R. (2017) Aging in America: Ageism and General Attitudes toward Growing Old and the Elderly. Open Journal of Social Sciences, 5, 183-198. doi: 10.4236/jss.2017.58015
  • 5. Can R, Tambağ H, Hüzmetli Doğru E, Duman F. (2020). Öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları: bir üniversite örneği. ADYÜ Sağlık Bilimleri Derg. 6(1):68-76. doi:10.30569.adiyamansaglik.669761
  • 6. CAN, R., IŞIK, M. T., ERENOĞLU, R., TAMBAĞ, H., & HALIDI, G. (2019). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yaşlıbakımı Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Yaşlılara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi Determination of Attitudes of Vocational School of Health Services Elderly Care Department Students towards Elderly. health, 6(1).
  • 7. Dalcalı, B. K., & Özyürek, A. (2019). Yaşlı bakımı bölümü öğrencilerinin bireysel değerlerine göre yaşlıya yönelik tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi (YSAD), 12(1), 1-7.
  • 8. Dinçer Y, Usta E, Bulduk S. Üniversite öğrencileri gözüyle yaşlılık nasıl algılanıyor? Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi. 2016;9:26-38.
  • 9. Gallo, V. (2019). Ageism in nursing education: A review of the literature. Teaching and Learning in Nursing, 14(3), 208-215.
  • 10. Hebditch, M., Daley, S., Wright, J., Sherlock, G., Scott, J., & Banerjee, S. (2020). Preferences of nursing and medical students for working with older adults and people with dementia: a systematic review. BMC medical education, 20(1), 92. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02000-z
  • 11. Hsu, M. H. K., Ling, M. H., & Lui, T. L. (2019). Relationship between gerontological nursing education and attitude toward older people. Nurse education today, 74, 85-90.
  • 12. InstıtutNatıonalD’etudesDemographiques,(https://www.ined.fr/en/everything_about_population/data/all -countries/?lst_continent=935&lst_pays= ). Erişim Tarihi: 26.06.2020
  • 13. Jang, I., Oh, D., & Kim, Y. S. (2019). Factors associated with nursing students' willingness to care for older adults in Korea and the United States. International journal of nursing sciences, 6(4), 426–431. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2019.09.004
  • 14. KILIÇ, N. P. (2018). Kuşaklararası İletişim: Üniversite Öğrencilerinin Yaşlılarla İletişim Biçimleri. Journal of International Social Research, 11(55).
  • 15. Koh, L. C. (2012). Student attitudes and educational support in caring for older people–a review of literature. Nurse Education in Practice, 12(1), 16-20.
  • 16. Köse, G., Ayhan, H., Taştan, S., İyigün, E., Hatipoğlu, S., & Açıkel, C. H. (2015). Sağlık alanında farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 57(2), 145-151.
  • 17. Kurtoğlu, S., & Koç, A. (2019). Dünyada Yaşlılara Sunulan Hizmet Örnekleri. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 4(2).
  • 18. Lovell, M. (2006). Caring for the elderly: changing perceptions and attitudes. Journal of vascular nursing, 24(1), 22-26.
  • 19. Melia, S., & Choowattanapakorn, T. (2016). The relationship between nurses’ characteristics, ageism, perception of older people’s care and nursing practice in hospitalized older people. Journal of Health Research, 30(2), 109-114.
  • 20. Mostafa Mohammadi, Roghayeh Esmaeili, Mahdi Fani. Review of the correlation between religion coping strategy and quality of life in intestine Cancer in patients with Ostomy. J Adv Pharm Edu Res 2019;9(S2):111-116.
  • 21. Olak, A., & Tümer, A. (2018). Hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 53-67.
  • 22. Özdemir, Ö., & Bilgili, N. (2014). Sağlık hizmetlerinde yaşlı ayrımcılığı. Gülhane Tıp Dergisi, 56(2), 128-131.
  • 23. Palmore, E.B. (2003). Ageism comes of age. Gerontologist, 43: 418-420. PEHLİVAN, S., & VATANSEVER, N. (2019). Hemşirelerin Yaşlıya Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(1), 47-53.
  • 24. Tuna, S. (2020). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu’ndaki öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesİ: Köyceğiz örneği. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 3(2), 145-156.
  • 25. Ucun, Y., Mersin, S. & Öksüz, E. (2015). Gençlerin yaşlı bireylere karşı tutumu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37):1143-1148.
  • 26. Wilson, D. M., Nam, M. A., Murphy, J., Victorino, J. P., Gondim, E. C., & Low, G. (2017). A critical review of published research literature reviews on nursing and healthcare ageism. Journal of clinical nursing, 26(23-24), 3881-3892.
  • 27. Yazıcı S.Ö., Kalaycı, I., Kaya, E., & Tekin, A. (2015). Yaşlı bakım programı öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 2:77-87.
  • 28. Yurttaş, S., & Sarıkoca, E. (2018). Pozitif ve Negatif Yaşlı Ayrımcılığı Ölçeği (PNYAÖ) Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 1977-1991.
  • 29. Zhang, S., Liu, Y. H., Zhang, H. F., Meng, L. N., & Liu, P. X. (2016). Determinants of undergraduate nursing students' care willingness towards the elderly in China: Attitudes, gratitude and knowledge. Nurse Education Today, 43, 28-33.

The attitudes of elderly care and paramedic students toward ageism

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 19 - 26, 30.06.2021
https://doi.org/10.46414/yasad.821579

Öz

The aim of this study is to determine the attitudes of elderly care and first and emergency aid (paramedic) students toward ageism. A descriptive study was conducted with 291 students enrolled in the elderly care and paramedic program in the Health Services Vocational School (HSVS) of a state university in the 2020-2021 academic year. The data in the study were collected using the "Student Information Form" and "Positive and Negative Elderly Discrimination Scale (PNAS)”. Data were analyzed with SPSS 21.0 program. Of the 291 students participating in the study, 70.8% are female, 29.2% are male, the mean age is 20.5±2.86, 75.3% are enrolled elderly care, 24.7% are enrolled paramedic, 59.1% of them live in the same house with the elderly, 28.2% are grandparents. The mean of the positive elderly discrimination total score of the students participating in the study was found to be 50.12 ± 7.04, whereas the negative elderly discrimination total score mean was found to be 40.19 ± 16.16. There was no significant difference between the departments they studied and the total score of Positive and Negative Elderly Discrimination (p> 0.05). As a result, the elderly care and paramedic students participating in the study have a high positive attitude toward the elderly and it was observed that their negative attitude was low.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Aydın, L., Yönt, G. H., Bayat, E., & Günay, B. (2016). Hemşirelerin Yaşlılara Yönelik Tutumları Ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hemşirelik E-Dergisi, 3(1).
  • 2. Ayyıldız, N. İ., & Evcimen, H. Yaşlı bakım programı öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 14-24.
  • 3. Benner P. From novice to expert excellence and power in clinical nursing practice. New Jersey: Prentice Hall Health; 2001.
  • 4. Berger, R. (2017) Aging in America: Ageism and General Attitudes toward Growing Old and the Elderly. Open Journal of Social Sciences, 5, 183-198. doi: 10.4236/jss.2017.58015
  • 5. Can R, Tambağ H, Hüzmetli Doğru E, Duman F. (2020). Öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları: bir üniversite örneği. ADYÜ Sağlık Bilimleri Derg. 6(1):68-76. doi:10.30569.adiyamansaglik.669761
  • 6. CAN, R., IŞIK, M. T., ERENOĞLU, R., TAMBAĞ, H., & HALIDI, G. (2019). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yaşlıbakımı Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Yaşlılara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi Determination of Attitudes of Vocational School of Health Services Elderly Care Department Students towards Elderly. health, 6(1).
  • 7. Dalcalı, B. K., & Özyürek, A. (2019). Yaşlı bakımı bölümü öğrencilerinin bireysel değerlerine göre yaşlıya yönelik tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi (YSAD), 12(1), 1-7.
  • 8. Dinçer Y, Usta E, Bulduk S. Üniversite öğrencileri gözüyle yaşlılık nasıl algılanıyor? Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi. 2016;9:26-38.
  • 9. Gallo, V. (2019). Ageism in nursing education: A review of the literature. Teaching and Learning in Nursing, 14(3), 208-215.
  • 10. Hebditch, M., Daley, S., Wright, J., Sherlock, G., Scott, J., & Banerjee, S. (2020). Preferences of nursing and medical students for working with older adults and people with dementia: a systematic review. BMC medical education, 20(1), 92. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02000-z
  • 11. Hsu, M. H. K., Ling, M. H., & Lui, T. L. (2019). Relationship between gerontological nursing education and attitude toward older people. Nurse education today, 74, 85-90.
  • 12. InstıtutNatıonalD’etudesDemographiques,(https://www.ined.fr/en/everything_about_population/data/all -countries/?lst_continent=935&lst_pays= ). Erişim Tarihi: 26.06.2020
  • 13. Jang, I., Oh, D., & Kim, Y. S. (2019). Factors associated with nursing students' willingness to care for older adults in Korea and the United States. International journal of nursing sciences, 6(4), 426–431. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2019.09.004
  • 14. KILIÇ, N. P. (2018). Kuşaklararası İletişim: Üniversite Öğrencilerinin Yaşlılarla İletişim Biçimleri. Journal of International Social Research, 11(55).
  • 15. Koh, L. C. (2012). Student attitudes and educational support in caring for older people–a review of literature. Nurse Education in Practice, 12(1), 16-20.
  • 16. Köse, G., Ayhan, H., Taştan, S., İyigün, E., Hatipoğlu, S., & Açıkel, C. H. (2015). Sağlık alanında farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 57(2), 145-151.
  • 17. Kurtoğlu, S., & Koç, A. (2019). Dünyada Yaşlılara Sunulan Hizmet Örnekleri. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 4(2).
  • 18. Lovell, M. (2006). Caring for the elderly: changing perceptions and attitudes. Journal of vascular nursing, 24(1), 22-26.
  • 19. Melia, S., & Choowattanapakorn, T. (2016). The relationship between nurses’ characteristics, ageism, perception of older people’s care and nursing practice in hospitalized older people. Journal of Health Research, 30(2), 109-114.
  • 20. Mostafa Mohammadi, Roghayeh Esmaeili, Mahdi Fani. Review of the correlation between religion coping strategy and quality of life in intestine Cancer in patients with Ostomy. J Adv Pharm Edu Res 2019;9(S2):111-116.
  • 21. Olak, A., & Tümer, A. (2018). Hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 53-67.
  • 22. Özdemir, Ö., & Bilgili, N. (2014). Sağlık hizmetlerinde yaşlı ayrımcılığı. Gülhane Tıp Dergisi, 56(2), 128-131.
  • 23. Palmore, E.B. (2003). Ageism comes of age. Gerontologist, 43: 418-420. PEHLİVAN, S., & VATANSEVER, N. (2019). Hemşirelerin Yaşlıya Tutumları ve Etkileyen Faktörler. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(1), 47-53.
  • 24. Tuna, S. (2020). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu’ndaki öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesİ: Köyceğiz örneği. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 3(2), 145-156.
  • 25. Ucun, Y., Mersin, S. & Öksüz, E. (2015). Gençlerin yaşlı bireylere karşı tutumu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37):1143-1148.
  • 26. Wilson, D. M., Nam, M. A., Murphy, J., Victorino, J. P., Gondim, E. C., & Low, G. (2017). A critical review of published research literature reviews on nursing and healthcare ageism. Journal of clinical nursing, 26(23-24), 3881-3892.
  • 27. Yazıcı S.Ö., Kalaycı, I., Kaya, E., & Tekin, A. (2015). Yaşlı bakım programı öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 2:77-87.
  • 28. Yurttaş, S., & Sarıkoca, E. (2018). Pozitif ve Negatif Yaşlı Ayrımcılığı Ölçeği (PNYAÖ) Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 1977-1991.
  • 29. Zhang, S., Liu, Y. H., Zhang, H. F., Meng, L. N., & Liu, P. X. (2016). Determinants of undergraduate nursing students' care willingness towards the elderly in China: Attitudes, gratitude and knowledge. Nurse Education Today, 43, 28-33.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Geriatri ve Gerontoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Güngör 0000-0003-0854-6350

Nuran Borazan Bu kişi benim 0000-0001-8181-0598

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güngör, S., & Borazan, N. (2021). Yaşlı Bakım ve Paramedik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına Yönelik Tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 14(1), 19-26. https://doi.org/10.46414/yasad.821579