Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Drama Süreçlerinde Uyum –Ayna Çalışmaları Örneği

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 2, 275 - 304, 01.06.2020

Öz

Bu araştırma bireylerin yaşamında uyumun öneminden yola çıkarak; “uyum” kavramı ve “ayna çalışmaları” hakkında farklı görüşleri bir araya getirmeyi amaçlamıştır. Ayrıca uyum amacıyla gerçekleştirilen ayna etkinliklerine katılan yetişkin katılımcıların çalışmalardaki deneyimlerine ilişkin görüşlerini uyum açısından değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, karma yöntem araştırmalarından iç içe desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma kapsamında Çağdaş Drama Derneği’nde eğitmenlik eğitimi programına katılan 1., 2., 3., 4. ve 5. aşama katılımcılarıyla görüşme yapılmış, 2. ve 4. aşama katılımcıları ile ayna çalışmalarını içeren bir atölye uygulanmıştır. Çalışmanın nitel boyutuna 75 katılımcı, deneysel kısmına ise 37 kişi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bulgulara göre katılımcılar uyum çalışmalarına örnek olarak ayna çalışmaları, eş zamanlı hareket ve dans etmeyi vermiş, uyum çalışmalarının kazanımlarına empati duyma, grupla birlik olabilme, etkili iletişim kurabilme, farklı bakış açısı kazanma, işbirliği yapabilme gibi örnekler vermişlerdir. Bu araştırma sonucunda eğitmenlik programının kişilerin hem mesleki hem de toplumsal hayata uyum sağlamasına katkı sağladığı söylenebilir. Uyum kavramının; topluma ayak uydurmak, bir grupla bütünleşebilmek, grup içerisinde dengenin ve anlayışın olduğu gibi durumları ifade ettiği söylenebilir. Katılımcılara kullanabilecekleri uyum etkinlikleri sorulduğunda oyunlara yoğunlaşılması, oyunların uyum çalışmaları olarak düşülmesine neden olmuştur.

Kaynakça

  • Burgul Adıgüzel, F. (2017). “Yaratıcı dramayla kitap kurdu olunur mu? “Çocuk kitaplarıyla okuma sevgisi ve ilgisi kazandırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 367-394.
  • Adıgüzel, Ö. (2009). Determination and comparison of German and Turkish participants’ perceptions of creative drama through the metaphor (simile) method. Eğitim ve Bilim, 34(153), 25.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Atıf İndeksi.
  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Yapı Kredi Yayınları.
  • Akhan, N. E., ve Karamık, G. A. (2019). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumlarının yaratıcı drama ile sağlanması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 141-152.
  • Akyol, A. K. (2003). Drama ve dramanin önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 179-192.
  • Altuntaş, O., ve Altınova, H. H. (2015). Yaratıcı drama yönteminin üniversite öğrencilerinin duygusal gereksinimleri üzerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 10(11), 114-126.
  • Arslan, E. (2017). Erken çocuklukta bilişsel gelişim. Ankara: Pegem Atıf İndeksi.
  • Aykaç, E. A., ve Metinnam, İ. (2019). Farklı disiplinlerde yaratıcı drama temelli uygulamalara ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yaratici Drama Dergisi, 14(1), 117-136.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev Edt.: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal.
  • Creswell, J. W., ve Clark, V. L. P. (2018). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi: Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çayır, N. A., Akhun, B., ve Şimşek, P. Ö. (2016). Kültür öğretmenleriyle hizmet içi eğitim kapsamında yaratıcı drama üzerine bir çalışma: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 69-99.
  • Dere, Z. (2019). Dramanın öğretmen adaylarının iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 6(1), 59-67.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., ve Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi, eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
  • Giphart, R. E., ve van Vugt, M. (2018). Uyumsuzluk: Taş Devri Beynimiz Bizi Her Gün Nasıl Yaniltiyor ve Bu Konuda Ne Yapabiliriz, Ankara: Paloma Yayinevi.
  • Gresham, F. M., ve MacMillan, D. L. (1997). Social competence and affective characteristics of students with mild disabilities. Review of Educational Research, 67(4), 377-415.
  • Kara, Y., ve Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 145-155.
  • Köksal, A. (2000). Müzik eğitimi alma cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ergenlerin empatik becerilerinin ve uyum düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 99-107.
  • Merriam, S. B. (2002). Introduction to qualitative research. Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis, 1(1), 1-17.
  • Önalan, F. A. (2006). Sosyal yeterlilik, sosyal beceri ve yaratıcı drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 39-58.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim: Yaratıcılık temel sanat kuramları sanat eleştirisi yaklaşımları: Ütopya.
  • Sarıkaya, O. (2013). Konformizm-Nonkonformizm açısından Edip Cansever’in şiiri. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi (2), 229-245.
  • Şengök, Y. (2015). Cahit Sıtkı Tarancı’nın şiirlerinde ayna motifi. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Kültür Üniversitesi, 13.
  • Şimşek, H., ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanrıseven, I., veAykaç, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin yaratıcı dramanın kişisel ve mesleki yaşantılarına katkısına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013(15), 329-348.
  • Yalın, İ. (2019). Aynanın tarihi. https://t24.com.tr/yazarlar/irfan-yalin/aynanin-tarihi,24513,Erişim tarihi: 27.12.2019.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatıma Büşra Cengiz Bu kişi benim

Pınar Özdemir Şimşek

Ömer Adıgüzel

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Cengiz, F. B., Özdemir Şimşek, P., & Adıgüzel, Ö. (2020). Drama Süreçlerinde Uyum –Ayna Çalışmaları Örneği. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(2), 275-304.