Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin NFT Eser ve Klasik Esere Odaklanma Düzeyleri ve Satın Alma Niyetlerinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı, 253 - 266, 28.11.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1486913

Öz

Teknoloji ile değişen dünyada sanat eserleri dijital bir kimlik kazanmış, bu durum sanat pazarlamasını da etkilemiştir. Bu çalışma sanat eğitimi alan ve almayan öğrencilerin NFT ve klasik sanat eserlere yönelik odaklanma ve görüntüleme düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca katılımcıların sanat eserlerine yönelik yatırım yapma ve satın alma niyetleri de araştırılmıştır. Çalışmada veriler göz izleme ve anket çalışmasıyla elde edilmiştir. Çalışmanın örneklemini sanat eğitimi alan ve almayan toplam 40 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada 2 sanat eseri (1 klasik eser ve 1 NFT eser) ve fiyatı katılımcılara izlettirilmiştir. Araştırma kapsamında katılımcıların eserlere ve fiyata yönelik ortalama odaklanma sayısı, toplam görüntülenme sayısı, ortalama görüntüleme süresi, tekrar görüntülenme sayıları göz izleme yöntemi kullanılarak ölçümlenmiştir. Göz izleme analizi sonucunda gruplar arasında eserlere ve fiyata yönelik farklılıklar tespit edilmiştir. Anket sonucunda ise; sanat eğitimi alan öğrencilerin, sanat eğitimi almayan öğrencilere göre satın alma niyeti ve yatırım yapma niyetlerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir ancak; bu farkın gruplar arasında anlamlı fark oluşturmadığı bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1919B012204834

Kaynakça

  • Abdou, D. S. & Elnasr, F. A. (2021). Prospects of investment in digital art: The case of ethereum and non-fungıble token (NFT). Economics & Law,3(2), 20-30.
  • Arslan, C. (2018). Dijital yeniden üretim çağında sanat eseri: “Aura” kavramının dijital sanat bağlamında yeniden değerlendirilmesi. Art-Sanat Dergisi, (9), 405-413.
  • Balashova, N. (2023). Making money with NFT art [Lisans tezi, Aalto University].
  • Becker, V. (2014). Adaptation of a Cognitive Decision-Making Model through the Application of Workload Recognition. https://www.researchgate.net/profile/Vincent-Becker/publication/320922457_Adaptation_of_a_Cognitive_Decision-Making_Model_through_the_Application_of_Workload_Recognition/links/5bd3192b4585150b2b88b81f/Adaptation-of-a-Cognitive-Decision-Making-Model-through-the-Application-of-Workload-Recognition.pdf
  • Beteş, F. (2016). Günümüz sanat piyasası içerisinde pazarlama ve tanıtım faaliyetlerinin önemi. Medeniyet Sanat Dergisi, 2(1).
  • Bilsel, Ç. (2023). NFT uygulamaları ve sanat üretimi. Journal of Arts, 6(1), 1-8.
  • Birkenfeld, M. (2022). Purchase behavior of NFTs: Analysis of drivers and barriers in Germany [Doktora tezi, Universidade Catolica Portuguesa].
  • Cangöz, B., Oktay, B., Kayıran, N. R., & Karamanoğlu, S. E. (2021). Art education and expertise an eye tracking study. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 38(1), 259-271.
  • Chevet, S. (2018). Blockchain technology and non-fungible tokens: Reshaping value chains in creative industries [Yüksek lisans tezi, Hec Paris].
  • Chong, D. (2010). Arts management. Routledge.
  • Clark, M. (2021). NFTs explained. The Verge. https://www.theverge.com/22310188/nft-explainer-what-is-Blockchain-crypto-artfa
  • Das, D., Bose, P., Ruaro, N., Kruegel, C., & Vigna, G. (2022). Understanding security issues in the NFT ecosystem. ArXiv. http://arxiv.org/abs/2111.08893
  • Deloitte, (2016). Art and finance report 2016. https://www.deloitte.com/content/dam/assets-zone2/lu/en/docs/services/financial-advisory/2023/lu-en-artandfinancereport-21042016.pdf.html
  • Dodds, W. B., Monroe, K. B. & Grewal, D. (1991). Effect of price, brand and store information on buyers’ product evaluations. Journal of Marketing Research, 28(3), 307-319
  • Doğan, C. (2023). Sanatı metalaştırmak: Sanat pazarı ve sanat pazarlaması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(3), 590-603.
  • Dowling, M. M. (2022). Is non-fungible token pricing driven by cryptocurrencies? Finance Research Letters, (44). https://doi.org/10.1016/j.frl.2021.102097
  • Dursun, N. (2021). NFT/Kripto sanat ve hareketli grafik ilişkisi. International Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40), 1037-1055.
  • Efendioğlu, İ. H. (2022). NFT pazarının yükselişi: Sosyal medya etkileşiminin ve benzersiz olma ihtiyacının NFT satın alma niyetine etkisi. Change & Adaptatıon, 3.
  • Gazepoint, (2014). https://www.gazept.com/downloads/?v=e7d707a26e7f
  • Ghirlandaio, R. (1510). Lucrezia Sommaria [Resim]. National Gallery of Art. https://www.nga.gov/collection/art-object-page.1162.html
  • Hyunjin, C., & Sun, J. (2023). A study on the application algorithm and change of art field according to NFT technology. In Proceedings of the 2nd International Conference on Bigdata Blockchain and Economy Management, ICBBEM 2023, May 19–21.
  • İzmir, O. (2017). Sanat pazarlaması kavramı, kapsamı ve boyutları. Global Journal of Economics and Business Studies, 6(11), 31-42.
  • Jeong, S. Y. E. (2022). Value of NFTs in the digital art sector and its market research [Yüksek lisans tezi, Sotheby's Institute of Art]. ProQuest.
  • Karakış, Ş. (2019). Ürün paketlerinin algılanmasına yönelik bir nöropazarlama araştırması: Göz izleme çalışması (Tez No: 556533). [Doktora tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaman, M. (2023). Görsel sanat öğrencilerinin kripto sanat (NFT) dünyası hakkındaki görüşleri. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13 (2), 379-389.
  • Kay, G. (2021). Selling crypto art can come with huge hidden fees, leading some people to lose hundreds of dollars. Business Insider. https://www.businessinsider.com/nft-investing-crypto-art-what-is-a-gas-fee-explained-2021-3
  • Kim, J. G. (2023). Prospects & issues of NFT art contents in blockchain technology. Journal of Information Technology Applications and Management, 30(1), 115-126.
  • Korkmaz, A., ve Gülseçen, S. (2022). Göz izleme tekniği ile resim-iş eğitimi alanında görsel içeriklerden örtük bilgilerin ortaya çıkarılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 309-338.
  • Köksal, D. (2018). Online sanat tüketimini belirleyen faktörler ile online sanat platformları üzerinden sanat satın alma niyeti ilişkisi üzerine bir araştırma (Tez No: 506192). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kühnapfel, C., Fingerhut, J., Brinkmann, H., Ganster, V., Tanaka, T., Specker, E., Mikuni,J., Güldenpfenning, F., Gartus, A., Rosenberg, P. & Pelowski, M. (2024). How do we move in front of art? How does this relate to art experience? Linking movement, eye tracking, emotion, and evaluations in a gallery-like setting. Empirical Studies of the Arts, 42(1), 86-146.
  • Liden, E. (2022). Potential advantages and disadvantages of NFT-applied digital art. [Yüksek lisans tezi, Uppsala University].
  • Lund, H. (2016). “Eye tracking in library and information science: A literature review”, Library Hi Tech, 34(4), 585-614.
  • Mäntymäki, M., & Salo, J. (2011). Teenagers in social virtual worlds: Continuous use and purchasing behavior in habbo hotel. Computers in Human Behavior, 27(6), 2088-2097.
  • Michi, F., & Nobbe, J. (2022). NFT art: Restrained or painting the future? Perceived barriers in the NFT Art Market-Active Innovation Resistance Theory. [Yüksek lisans tezi, Jönköping University].
  • OpenSea (2022). Bored Ape Yacht Club [NFT]. https://opensea.io/assets/ethereum/0xbc4ca0eda7647a8ab7c2061c2e118a18a936f13d/7537
  • Özarslan, K. (2019). Müze pazarlaması bağlamında dünyada ve Türkiye’de en çok ziyaret edilen müzelerin ziyaretçi odaklı web tasarımları. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1065-1078.
  • Özer, B. (2018). Güzel sanatlar fakültelerindeki öğrencilerin sanat okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 73, 441-450.
  • Özkara, B.Y. (2017). Nöropazarlamada EEG (elektroensafalografi) kullanımı. Ekin Yayınevi.
  • Özrili, Y. (2021). Olmayan Müze: Kripto Sanat. Turizm Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Palumbo, L., Harrison, N. R., Trawiński, T., Kass, J., Metelmann, A. C., Bari, R. S. G., & Donnelly, N. (2023). Visual exploration mediates the influence of personal traits on responses to artworks in an art gallery setting. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.
  • Quiroga, R. Q., & Pedreira, C. (2011). How do we see art: An eye-tracker study. Frontiers in Human Neuroscience, 5, 98.
  • Sağlam, Z. ve Yılmaz, F. G. K. (2021). Eğitim Araştırmalarında göz izleme: Araştırmalardaki eğilimlerin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1621-1649.
  • Saygın, E. P., & Kubat, Z. Ş. (2023). Sanat pazarlamasında sanatçı, eser ve pazar ilişkisi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 284-299.
  • Seregina, A., & Christensson, O. (2017). Art-based research of consumer culture. Research in Arts and Education, 2017(1), 74-84.
  • Sharafi, Z., Sharif, B., Guéhéneuc, Y. G., Begel, A., Bednarik, R., & Crosby, M. (2020). A practical guide on conducting eye tracking studies in software engineering. Empirical Software Engineering, 25, 3128-3174.
  • Stallabrass, J. (2020). Contemporary art: A very short introduction (Vol. 146). Oxford University Press.
  • Statista (2024). Total value of sales involving a non-fungible token (NFT) in the art segment worldwide over the previous 30 days from April 15, 2021 to October 15, 2024 https://www.statista.com/statistics/1235263/nft-art-monthly-sales-value/
  • Südor, S. (2022). Dijital sanat çalışmalarında NFT ve güvenilirlik. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 7(15), 180-193.
  • Şenduran, F. (2019). Göz takip sisteminin (eye tracker) spor biliminde kullanılması: yeni araştırmacılar için kılavuz. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 1-13.
  • TDK, (2024). Büyük Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Tolstoy, L. N. (1898/2007). Sanat nedir? (M. Beyhan, Çev.). Hasan Âli Yücel Klasikleri. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Towse, R. (2011). A Handbook of cultural economics, Second Edition. Edward Elgar Publishing.
  • Tseng, Y. C., Tang, A. H., Shih, Y. H., & Liang, S. F. (2018). Using eye movement data and visit contexts to understand the experience of museum visitors. Proceedings Of The 2018 Annual Conference Extended Abstracts On Human Factors İn Computing Systems (p. LBW598). https://doi.org/10.1145/3170427.3188587
  • Türkel, E. (2013). Mağara resminden sanat fuarına: Sanat ve endüstrinin yarattığı kültürel nesnelerin metaya dönüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 79-94.
  • Valeonti, F., Bikakis, A., Terras, M., Speed, C., Hudson-Smith, A. & Chalkias, K. (2021). Crypto collectibles, museum funding and openglam: Challenges, opportunities and the potential of non-fungible tokens (NFTs), Applied Sciences, 11(21), 9931.
  • Vasan, K., Janosov, M., & Barabási, A. L. (2022). Quantifying NFT-driven networks in crypto art. Scientific Reports, 12(1), 2769.
  • Walker, F., Bucker, B., Anderson, N. C., Schreij, D., & Theeuwes, J. (2017). Looking at paintings in the vincent Van Gogh Museum: Eye movement patterns of children and adults. Plos One, 12(6), E0178912.
  • Wilson, K. B., Karg, A., & Ghaderi, H. (2022). Prospecting non-fungible tokens in the digital economy: Stakeholders and ecosystem, risk and opportunity. Business Horizons, 65(5), 657-670.
  • Witkowski, M., Tomczak, E., Bojkowski, Ł., Borysiuk, Z., & Tomczak, M. (2021). Do expert fencers engage the same visual perception strategies as beginners? Journal of Human Kinetics, 78, 49-58. https://doi.org/10.2478/hukin-2021-0045
  • Yılmaz, T., Sagfossen, S., & Velasco, C. (2023). What makes NFTs Valuable to consumers? Perceived value drivers associated with NFTs liking, purchasing, and holding. Journal Of Business Research, 165, 114056.
  • Yi, T., Chang, M., Hong, S., & Lee, J. H. (2021). Use of eye-tracking in artworks to understand information needs of visitors. International Journal of Human–Computer Interaction, 37(3), 220-233.
  • Yüksel, M. (2012). Damien Hirst’ün sanat pazarı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3).

Determination of University Students' Focus Levels and Purchasing Intentions on NFT Artworks and Classical Artworks

Yıl 2024, Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı, 253 - 266, 28.11.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1486913

Öz

In the world changing with technology, artworks have gained a digital identity and this situation has also affected art marketing. This study aims to measure the focusing and viewing levels of students with and without art education towards NFT and classical artworks. In addition, the participants' investment and purchase intentions towards artworks were also examined. The data in the study were obtained through eye-tracking and questionnaire study. The sample of the study consisted of 40 students with and without art education. In the study, 2 artworks (1 classical artwork and 1 NFT artwork) along with their prices were shown to the participants. Within the scope of the research, the participants’ average focus count, total number of views, average viewing time, and number of repeat views towards the artworks and their prices were measured using the eye tracking method. As a result of the eye-tracking analysis, differences between the groups regarding the artworks and their prices were identified. As a result of the questionnaire, it was determined that students who received art education had higher purchase and investment intentions compared to those without art education;however, this difference did not create a significant difference between the groups.

Proje Numarası

1919B012204834

Kaynakça

  • Abdou, D. S. & Elnasr, F. A. (2021). Prospects of investment in digital art: The case of ethereum and non-fungıble token (NFT). Economics & Law,3(2), 20-30.
  • Arslan, C. (2018). Dijital yeniden üretim çağında sanat eseri: “Aura” kavramının dijital sanat bağlamında yeniden değerlendirilmesi. Art-Sanat Dergisi, (9), 405-413.
  • Balashova, N. (2023). Making money with NFT art [Lisans tezi, Aalto University].
  • Becker, V. (2014). Adaptation of a Cognitive Decision-Making Model through the Application of Workload Recognition. https://www.researchgate.net/profile/Vincent-Becker/publication/320922457_Adaptation_of_a_Cognitive_Decision-Making_Model_through_the_Application_of_Workload_Recognition/links/5bd3192b4585150b2b88b81f/Adaptation-of-a-Cognitive-Decision-Making-Model-through-the-Application-of-Workload-Recognition.pdf
  • Beteş, F. (2016). Günümüz sanat piyasası içerisinde pazarlama ve tanıtım faaliyetlerinin önemi. Medeniyet Sanat Dergisi, 2(1).
  • Bilsel, Ç. (2023). NFT uygulamaları ve sanat üretimi. Journal of Arts, 6(1), 1-8.
  • Birkenfeld, M. (2022). Purchase behavior of NFTs: Analysis of drivers and barriers in Germany [Doktora tezi, Universidade Catolica Portuguesa].
  • Cangöz, B., Oktay, B., Kayıran, N. R., & Karamanoğlu, S. E. (2021). Art education and expertise an eye tracking study. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 38(1), 259-271.
  • Chevet, S. (2018). Blockchain technology and non-fungible tokens: Reshaping value chains in creative industries [Yüksek lisans tezi, Hec Paris].
  • Chong, D. (2010). Arts management. Routledge.
  • Clark, M. (2021). NFTs explained. The Verge. https://www.theverge.com/22310188/nft-explainer-what-is-Blockchain-crypto-artfa
  • Das, D., Bose, P., Ruaro, N., Kruegel, C., & Vigna, G. (2022). Understanding security issues in the NFT ecosystem. ArXiv. http://arxiv.org/abs/2111.08893
  • Deloitte, (2016). Art and finance report 2016. https://www.deloitte.com/content/dam/assets-zone2/lu/en/docs/services/financial-advisory/2023/lu-en-artandfinancereport-21042016.pdf.html
  • Dodds, W. B., Monroe, K. B. & Grewal, D. (1991). Effect of price, brand and store information on buyers’ product evaluations. Journal of Marketing Research, 28(3), 307-319
  • Doğan, C. (2023). Sanatı metalaştırmak: Sanat pazarı ve sanat pazarlaması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(3), 590-603.
  • Dowling, M. M. (2022). Is non-fungible token pricing driven by cryptocurrencies? Finance Research Letters, (44). https://doi.org/10.1016/j.frl.2021.102097
  • Dursun, N. (2021). NFT/Kripto sanat ve hareketli grafik ilişkisi. International Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40), 1037-1055.
  • Efendioğlu, İ. H. (2022). NFT pazarının yükselişi: Sosyal medya etkileşiminin ve benzersiz olma ihtiyacının NFT satın alma niyetine etkisi. Change & Adaptatıon, 3.
  • Gazepoint, (2014). https://www.gazept.com/downloads/?v=e7d707a26e7f
  • Ghirlandaio, R. (1510). Lucrezia Sommaria [Resim]. National Gallery of Art. https://www.nga.gov/collection/art-object-page.1162.html
  • Hyunjin, C., & Sun, J. (2023). A study on the application algorithm and change of art field according to NFT technology. In Proceedings of the 2nd International Conference on Bigdata Blockchain and Economy Management, ICBBEM 2023, May 19–21.
  • İzmir, O. (2017). Sanat pazarlaması kavramı, kapsamı ve boyutları. Global Journal of Economics and Business Studies, 6(11), 31-42.
  • Jeong, S. Y. E. (2022). Value of NFTs in the digital art sector and its market research [Yüksek lisans tezi, Sotheby's Institute of Art]. ProQuest.
  • Karakış, Ş. (2019). Ürün paketlerinin algılanmasına yönelik bir nöropazarlama araştırması: Göz izleme çalışması (Tez No: 556533). [Doktora tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaman, M. (2023). Görsel sanat öğrencilerinin kripto sanat (NFT) dünyası hakkındaki görüşleri. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13 (2), 379-389.
  • Kay, G. (2021). Selling crypto art can come with huge hidden fees, leading some people to lose hundreds of dollars. Business Insider. https://www.businessinsider.com/nft-investing-crypto-art-what-is-a-gas-fee-explained-2021-3
  • Kim, J. G. (2023). Prospects & issues of NFT art contents in blockchain technology. Journal of Information Technology Applications and Management, 30(1), 115-126.
  • Korkmaz, A., ve Gülseçen, S. (2022). Göz izleme tekniği ile resim-iş eğitimi alanında görsel içeriklerden örtük bilgilerin ortaya çıkarılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 309-338.
  • Köksal, D. (2018). Online sanat tüketimini belirleyen faktörler ile online sanat platformları üzerinden sanat satın alma niyeti ilişkisi üzerine bir araştırma (Tez No: 506192). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kühnapfel, C., Fingerhut, J., Brinkmann, H., Ganster, V., Tanaka, T., Specker, E., Mikuni,J., Güldenpfenning, F., Gartus, A., Rosenberg, P. & Pelowski, M. (2024). How do we move in front of art? How does this relate to art experience? Linking movement, eye tracking, emotion, and evaluations in a gallery-like setting. Empirical Studies of the Arts, 42(1), 86-146.
  • Liden, E. (2022). Potential advantages and disadvantages of NFT-applied digital art. [Yüksek lisans tezi, Uppsala University].
  • Lund, H. (2016). “Eye tracking in library and information science: A literature review”, Library Hi Tech, 34(4), 585-614.
  • Mäntymäki, M., & Salo, J. (2011). Teenagers in social virtual worlds: Continuous use and purchasing behavior in habbo hotel. Computers in Human Behavior, 27(6), 2088-2097.
  • Michi, F., & Nobbe, J. (2022). NFT art: Restrained or painting the future? Perceived barriers in the NFT Art Market-Active Innovation Resistance Theory. [Yüksek lisans tezi, Jönköping University].
  • OpenSea (2022). Bored Ape Yacht Club [NFT]. https://opensea.io/assets/ethereum/0xbc4ca0eda7647a8ab7c2061c2e118a18a936f13d/7537
  • Özarslan, K. (2019). Müze pazarlaması bağlamında dünyada ve Türkiye’de en çok ziyaret edilen müzelerin ziyaretçi odaklı web tasarımları. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1065-1078.
  • Özer, B. (2018). Güzel sanatlar fakültelerindeki öğrencilerin sanat okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 73, 441-450.
  • Özkara, B.Y. (2017). Nöropazarlamada EEG (elektroensafalografi) kullanımı. Ekin Yayınevi.
  • Özrili, Y. (2021). Olmayan Müze: Kripto Sanat. Turizm Çalışmaları Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Palumbo, L., Harrison, N. R., Trawiński, T., Kass, J., Metelmann, A. C., Bari, R. S. G., & Donnelly, N. (2023). Visual exploration mediates the influence of personal traits on responses to artworks in an art gallery setting. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.
  • Quiroga, R. Q., & Pedreira, C. (2011). How do we see art: An eye-tracker study. Frontiers in Human Neuroscience, 5, 98.
  • Sağlam, Z. ve Yılmaz, F. G. K. (2021). Eğitim Araştırmalarında göz izleme: Araştırmalardaki eğilimlerin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1621-1649.
  • Saygın, E. P., & Kubat, Z. Ş. (2023). Sanat pazarlamasında sanatçı, eser ve pazar ilişkisi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 284-299.
  • Seregina, A., & Christensson, O. (2017). Art-based research of consumer culture. Research in Arts and Education, 2017(1), 74-84.
  • Sharafi, Z., Sharif, B., Guéhéneuc, Y. G., Begel, A., Bednarik, R., & Crosby, M. (2020). A practical guide on conducting eye tracking studies in software engineering. Empirical Software Engineering, 25, 3128-3174.
  • Stallabrass, J. (2020). Contemporary art: A very short introduction (Vol. 146). Oxford University Press.
  • Statista (2024). Total value of sales involving a non-fungible token (NFT) in the art segment worldwide over the previous 30 days from April 15, 2021 to October 15, 2024 https://www.statista.com/statistics/1235263/nft-art-monthly-sales-value/
  • Südor, S. (2022). Dijital sanat çalışmalarında NFT ve güvenilirlik. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 7(15), 180-193.
  • Şenduran, F. (2019). Göz takip sisteminin (eye tracker) spor biliminde kullanılması: yeni araştırmacılar için kılavuz. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 1-13.
  • TDK, (2024). Büyük Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Tolstoy, L. N. (1898/2007). Sanat nedir? (M. Beyhan, Çev.). Hasan Âli Yücel Klasikleri. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Towse, R. (2011). A Handbook of cultural economics, Second Edition. Edward Elgar Publishing.
  • Tseng, Y. C., Tang, A. H., Shih, Y. H., & Liang, S. F. (2018). Using eye movement data and visit contexts to understand the experience of museum visitors. Proceedings Of The 2018 Annual Conference Extended Abstracts On Human Factors İn Computing Systems (p. LBW598). https://doi.org/10.1145/3170427.3188587
  • Türkel, E. (2013). Mağara resminden sanat fuarına: Sanat ve endüstrinin yarattığı kültürel nesnelerin metaya dönüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(4), 79-94.
  • Valeonti, F., Bikakis, A., Terras, M., Speed, C., Hudson-Smith, A. & Chalkias, K. (2021). Crypto collectibles, museum funding and openglam: Challenges, opportunities and the potential of non-fungible tokens (NFTs), Applied Sciences, 11(21), 9931.
  • Vasan, K., Janosov, M., & Barabási, A. L. (2022). Quantifying NFT-driven networks in crypto art. Scientific Reports, 12(1), 2769.
  • Walker, F., Bucker, B., Anderson, N. C., Schreij, D., & Theeuwes, J. (2017). Looking at paintings in the vincent Van Gogh Museum: Eye movement patterns of children and adults. Plos One, 12(6), E0178912.
  • Wilson, K. B., Karg, A., & Ghaderi, H. (2022). Prospecting non-fungible tokens in the digital economy: Stakeholders and ecosystem, risk and opportunity. Business Horizons, 65(5), 657-670.
  • Witkowski, M., Tomczak, E., Bojkowski, Ł., Borysiuk, Z., & Tomczak, M. (2021). Do expert fencers engage the same visual perception strategies as beginners? Journal of Human Kinetics, 78, 49-58. https://doi.org/10.2478/hukin-2021-0045
  • Yılmaz, T., Sagfossen, S., & Velasco, C. (2023). What makes NFTs Valuable to consumers? Perceived value drivers associated with NFTs liking, purchasing, and holding. Journal Of Business Research, 165, 114056.
  • Yi, T., Chang, M., Hong, S., & Lee, J. H. (2021). Use of eye-tracking in artworks to understand information needs of visitors. International Journal of Human–Computer Interaction, 37(3), 220-233.
  • Yüksel, M. (2012). Damien Hirst’ün sanat pazarı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3).
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafikler, Artırılmış Gerçeklik ve Oyunlar (Diğer), Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Merve Bezgin 0009-0007-7721-2713

İlknur Tüfekçi 0000-0002-4130-6650

Burak Atak 0009-0009-9181-7836

Proje Numarası 1919B012204834
Erken Görünüm Tarihi 24 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Bezgin, M., Tüfekçi, İ., & Atak, B. (2024). Üniversite Öğrencilerinin NFT Eser ve Klasik Esere Odaklanma Düzeyleri ve Satın Alma Niyetlerinin Belirlenmesi. Yedi(Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı), 253-266. https://doi.org/10.17484/yedi.1486913

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.