Geçtiğimiz on yılda, sosyal medya platformları, insanların resmi olmayan etkileşimlerinin yanı sıra kurumsal yapıları ve profesyonel rutinleri de etkileyerek günlük yaşamın mekaniklerine derinlemesine nüfuz etti. Herkes için tarafsız platformlar olmaktan çok uzak olan sosyal medya, toplumsal etkileşim koşullarını ve kurallarını değiştirdi. Bu makalede, sosyal medya platformları, kitle iletişim araçları, kullanıcılar ile sosyal kurumlar arasındaki karmaşık dinamiği, dinamiklerinin temelini oluşturan sosyal medya mantığına – normlar, stratejiler, mekanizmalar ve ekonomiler – dikkat çekerek inceliyoruz. Bu mantık, medyanın güçlü söyleminin kurumsal sınırlarının dışına yayılmasına yardımcı olan ve kitle iletişim araçları mantığı olarak tanımlanan şeyin ışığında değerlendirilecektir. Sosyal medya mantığını kuramlaştırarak, dört temel ilkeyi – programlanabilirlik, popülerlik, bağlanabilirlik ve verileştirme – tanımlamakta ve bu ilkelerin kitle iletişim araçları mantığıyla giderek daha fazla karışık hale geldiğini öne sürmekteyiz. Bu temel ilke ve stratejilere dayanan sosyal medya mantığı, giderek kamusal yaşamın tüm alanlarını istila etmektedir. Basılı haberler ve yayıncılığın yanı sıra, aynı zamanda yasa ve düzeni, toplumsal aktivizmi, siyaseti ve benzerlerini de etkilemektedir. Bu nedenle, çeşitli alanlardaki etkisini daha iyi anlamak için sürdürülebilir mantığı ve geniş çaptaki dağılımı ayrıntılı olarak incelenmeyi hak etmektedir. Sosyal medya mantığında iş başında olan taktikler ve stratejiler üzerinde odaklanarak, sosyal uygulamaların ortaya çıktığı güç ilişkileri kümesini yeniden değerlendirmekte ve şu soruları gündeme getirmekteyiz: Sosyal medya mantığı mevcut kitle iletişim araçları mantığını nasıl değiştirir veya geliştirir? Ve bu yeni medya mantığı, (sosyal veya kitlesel) medyanın sınırlarının ötesine nasıl aktarılır? Altı çizilen temel ilkelerin, taktiklerin ve stratejilerin tanımlanması görece basit olabilir, ancak bu mantığı düzenleyen platformlar – kullanan kullanıcılar, yönlendiren teknolojiler, destekleyen ekonomik yapılar ve kapsayan kurumsal bedenler – arasındaki karmaşık bağlantıları haritalamak çok daha zordur.
Facebook Kitle İletişimi Medya Aktivizmi Platform Analizi Sosyal Medya Twitter Viral
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Çeviri |
Yazarlar | |
Çevirmenler | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.