Bir İstanbul tarihçisi “İstanbul romancısı” Orhan Pamuk’un İstanbul’una nasıl bakar? Tarihçinin kendisi de bir İstanbul çocuğu, hatta Pera’lı bir azınlık çocuğu ise anılarından soyunup bilimselliğin pertavsızı ile bakamaz. Orhan Pamuk’un haritasından yola çıkarak bakabilir ancak ve bunu yaparken kendi güzergâhını da sorgular. Kentin tarihine merak salmak içinde hapsedilmiş olduğu bu haritadan kurtulmanın yolu olduğunu neden sonra fark ederek. Benim haritamın meridyeni Taksim’den Tünel’e uzanan Beyoğlu caddesiydi. Caddeye açılan ve sonradan her nedense tabelasına Adnan adı eklenen, İmam Sokağı’nda bir apartmanın birinci katında otururduk. İkinci katta Pontuslu bir Rum fındık tüccarı ile evli Rus Madam Nadya vardı. Sessiz sinemanın ünlü bir aktrisi olduğunu ve genç yaşta veremden öldüğünü anlattığı ablasının solmuş fotoğraflarını gösterirdi. Üçüncü katta apartmanın sahibesi, Muhittin Paşa’nın kızı oturur, kiracılarla ilişkilerini evine sık sık gelip giden Mösyö Kamhi’nin aracılığıyla yürütürdü. Dördüncüde, Beyoğlu’nda ayakkabı dükkânı olan Paçikakis ve beşincide piyano ya da İngilizce dersi—ya da ikisini birden—veren, dimdik, kupkuru, babamın
deyimiyle “bilardo istakası” gibi bir İngiliz hanım kalırdı.
Bu yazı ilk olarak İstanbul dergisinin Temmuz 1999’da çıkan otuzuncu sayısında yayımlanmıştır. Bu nedenle, derginin stil ve Stefanos Yerasimos’un (1942—2005) dil tercihleri korunmuştur. Yayımlanmasına izin veren Tarih Vakfı’na ve fotoğrafların kullanılmasına izin verdikleri için Marianna Yerasimos ile Yapı Kredi Bankası arşivine teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kent Tarihi, Tarihsel Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Meclis |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 |