Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans 4. Sınıf Öğrencilerinin Otizm Spektrum Bozukluğuna Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 105 - 111, 27.12.2024

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşire, psikolog, özel eğitim öğretmenliği, sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliği 4. sınıf adaylarının OSB’ye yönelik toplumsal tutumlarının değerlendirilmesidir.
Materyal ve metot: Araştırma verileri Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yer alan bir vakıf üniversitesinin hemşirelik, psikoloji, okul öncesi öğretmenliği, sınıf öğretmenliği ve özel eğitim öğretmenliği bölümlerini okuyan toplam 161 öğrenciden kişisel bilgi formu ve otizm spektrum bozukluğuna yönelik toplumsal tutumlar ölçeği kullanılarak elde edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin otizm spektrum bozukluğuna yönelik toplumsal tutumlarının orta seviyenin üzerinde olumsuz olduğu belirlenmiştir. Cinsiyetin OSB’ye yönelik tutum üzerinde etkisi olmadığı saptanırken, 22 yaşın altında, OSB’ye yönelik ders almayan, hemşirelik bölümünü okuyan ve OSB’ye yönelik sempozyum/konferansa katılmayan öğrencilerin daha olumlu tutuma sahip olduğu bulunmuştur. Otizmli bir çocuk ile çalışan öğrencilerin toplumsal yaşama yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu fakat otizmli bir çocuk ile staj yapan veya muayenesine katılan öğrencilerin genel olarak otizm spektrum bozukluğuna yönelik toplumsal tutumlarının ve bilgilerinin daha olumsuz olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Özellikle sınıf, özel eğitim ve okul öncesi öğretmenliği bölümünü okuyan öğrencilerin tutumlarının iyileştirilmesinin gerekli olduğu ve OSB’ye yönelik tutumun iyileşmesi için OSB’ye yönelik ders almak, konferansa veya sempozyuma katılmak, staja çıkmak, OSB’li bir çocuğun muayenesine katılmanın yeterli olmadığı saptanmıştır.

Etik Beyan

Araştırma öncesi bir devlet üniversitesinin sosyal ve beşeri bilimler etik kurulundan 16.12.2022 tarihli ve 2022/248 sayılı karar ile etik kurul onayı ve araştırmanın yürütüldüğü üniversitenin rektörlüğünden kurum izni alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu araştırma TÜBİTAK tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022/2 kapsamında desteklenmiştir.

Proje Numarası

Proje No: 1919B012216086

Kaynakça

  • 1. American Psychiatric Association; 2013. https://repository.poltekkeskaltim. ac.id/657/1/Diagnostic%20and%20statistical%20manual%20of%20 mental%20disorders%20_%20DSM-5%20(%20PDFDrive.com%20).pdf [Accessed: 24.09.2024]
  • 2. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Data and Statistics on Autism Spectrum Disorder; 2023. https://www.cdc.gov/autism/data-research/ [Accessed: 24.09.2024]
  • 3. T. C. Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ruh Sağlığı Dairesi Başkanlığı.Çocukluk Çağı Ruhsal Gelişimi. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/cocukluk-cagi-ruhsal-geli%C5%9Fimi.html#:~:text=%C3%9Clkemizde%20 b u % 2 0 a l a n d a % 2 0 y a p % C 4 % B 1 l m % C 4 % B 1 % C 5 % 9 F % 2 0 k a p s a m l % C 4 % B 1 , % C 3 % B 6 z e l % 2 0 i l a % C 3 % A 7 % 2 0 v e y a % 2 0 a%C5%9F%C4%B1%20yoktur [Accessed: 21.12.2024]
  • 4. Pirinççi S, Aksu H, Abacıgil F, Okyay P. Tıp fakültesi 6. sınıf öğrencilerinde otizm spektrum bozukluğu ile ilgili bilgi ve farkındalık düzeyi [the level of knowledge and awareness about autism spectrum disorder on 6th class students of Adnan Menderes University Faculty of Medicine]. Turk J Child Adolesc Ment Health. 2019;26(3):97–102. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2016.2016.06.028
  • 5. Burak Y, Ahmetoğlu E. Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların kaynaştırılması ve bütünleştirilmesinde öğretmenlerle ilgili değişkenlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Derg. 2020;19(73):478–503. https:// doi.org/10.17755/esosder.598005
  • 6. Yıldırım Hacıibrahimoğlu B, Ustaoğlu A. An investigation of preservice preschool teachers’ knowledge and attitudes toward children with autism spectrum disorders. Inonu University J Fac Educ. 2019;20(2):491–506. https://doi.org/10.17679/inuefd.441184
  • 7. Burak Y, Özden E, Sardroud EM. Okul öncesi öğretmenlerin otizm spektrum bozukluğu bilgileriyle problem davranışlardan rahatsız olma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Derg. 2022;12(1):366–380. https://doi.org/10.24315/tred.906666
  • 8. Boucher TQ, Lukacs JN, Scheerer NE, Iarocci G. Negative first impression judgements of autistic children by non-autistic adults. Front Psychiatry. 2023;14:1241584. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1241584
  • 9. Arslan, K. Otizmli bireylere yönelik toplumsal farkındalık düzeyinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Derg. 2023;11(34):28–47. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1167352
  • 10. Turnock A, Langley K, Jones CR. Understanding stigma in autism: a narrative review and theoretical model. Autism Adulthood. 2022;4(1):76–91. https://doi.org/10.1089/aut.2021.0005
  • 11. Rivera RA, Bennetto L. Applications of identity-based theories to understand the impact of stigma and camouflaging on mental health outcomes for autistic people. Front Psychiatry. 2023;14:1243657. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1243657
  • 12. Burak Y, Ahmetoğlu E. Otizmli çocukların eğitsel yerleştirilmesi, kaynaştırılması ve bütünleştirilmesine yönelik öğretmen görüşlerinin belirlenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg. 2019;9(18):685–728. https://doi.org/10.29029/busbed.586834
  • 13. Değirmenci Kurt A, Tomul E. Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Derg.2020;4(7):144–154.
  • 14. Gök G, Erbaş D. Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. Int J Early Childhood Special Educ. 2011;3(1):66–87.
  • 15. Rakap S. Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının desteklenmesinde doğal öğretim yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Derg. 2017;18(03):471–492. https://doi. org/10.21565/ozelegitimdergisi.319665
  • 16. Bakare MO, Ebigbo PO, Agomoh AO, Menkiti NC. Knowledge about childhood autism among health workers (KCAHW) questionnaire: description, reliability and internal consistency. Clin Pract Epidemiol Ment Health. 2008;4:1–8. https://doi.org/10.1186/1745-0179-4-17
  • 17. Uz S, Kaya K. Otizmli çocuklara ve ailelerine yönelik damgalama. J History Culture Art Res. 2018;7(1):663–683. https://doi.org/10.7596/taksad.v7i1.1411
  • 18. Gölbaşı H, Demirel Y, Karaca SN, Çicek AU, Saru SA. Sivas i̇l merkezinde otizm spektrum bozukluğunun (OSB) yaygınlığı ve aile sağlığı merkezleri sağlık çalışanlarının OSB farkındalıkları. Cukurova Med J. 2021;46(3):998–1008. https://doi.org/10.17826/cumj.904937
  • 19. Arslan R, Yanık D. Sağlık çalışanlarının çocukluk çağı otizmi hakkında bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Derg. 2022;10(3):930–940. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1107308
  • 20. Er-Sabuncuoğlu DM. Otizm bilgi düzeyi: okul öncesi eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Derg. 2016;3(1):28–52. https://doi.org/10.21020/husbfd.259140
  • 21. Flood LN, Bulgrin A, Morgan BL. Piecing together the puzzle: development of the societal attitudes towards autism (SATA) scale. J Res Spec Educ Needs. 2013;13(2):121–128. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2011.01224.x
  • 22. Batum S, Aydın A. Otizm spektrum bozukluğuna yönelik toplumsal tutumlar ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Derg. 2021;5(2):1–24.
  • 23. T. C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Yönelik II. Ulusal Eylem Planı 2023–2030; 2023. https://aile.gov.tr/media/134582/otizm_eylem_plani.pdf [Accessed:14.09.2024]
  • 24. Erdoğan Ç, Ceylan SS. Pediatri hemşireliği dersi alan öğrencilerin merhamet düzeyleri ve otizme karşı tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi: kesitsel çalışma. Türkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2022;14(3). https://doi.org/10.5336/nurses.2022-88106
  • 25. Tar E. Orem öz-bakım teorisine göre otizm spektrum bozukluğu olan çocuk ve ailesini tanılama süreci: olgu sunumu. Güncel Hemşirelik Araştırmaları Derg. 2021;1(3):126–134. https://doi.org/10.29228/tjdn.52019
  • 26. Hıdıroğlu S, Lüleci NE, Karavuş M, Karaketır SG, Karavuş A. A study exploring the autism awareness of students attending the department of preschool teacher education of a public University in Istanbul, Turkey. Marmara Med J. 2020;33(2):90–96. https://doi.org/10.5472/marumj.741719
  • 27. Kuzminski R, Netto J, Wilson J, Falkmer T, Chamberlain A, Falkmer M. Linking knowledge and attitudes: determining neurotypical knowledge about and attitudes towards autism. PloS One. 2019;14(7):e0220197. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0220197
  • 28. Zarokanellou V, Gryparis A, Papatheodorou P, Tatsis G, Tafiadis D, Papadopoulos A, et al. Societal attitudes towards autism (SATA): Validation of the Greek version in the general population. J Autism Dev Disord. 2024;54(4):1582–1593. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05842-2
  • 29. De Vries M, Cader S, Colleer L, Batteux E, Yasdiman MB, Tan YJ, et al. University students’ notion of autism spectrum conditions: a cross-cultural study. J Autism Dev Disord. 2020;50:1281–1294. https://doi.org/10.1007/ s10803-019-04343-z
  • 30. Mac Cárthaigh S, López B. Factually based autism awareness campaigns may not always be effective in changing attitudes towards autism: evidence from British and South Korean nursing students. Autism. 2020;24(5):1177–1190. https://doi.org/10.1177/1362361319898362
  • 31. White D, Hillier A, Frye A, Makrez E. College students’ knowledge and attitudes towards students on the autism spectrum. J Autism Dev Disord. 2019;49:2699–2705. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2818-1
  • 32. Chu SY, Lee J, Wong YY, Gan CH, Fierro V, Hersh D. Knowledge mediates attitude in autism spectrum disorders? Data from Malaysia. Int J Dev Disabil. 2023;69(4):568–577. https://doi.org/10.1080/20473869.2021.1975254
  • 33. Jones SC, Akram M, Gordon CS, Murphy N, Sharkie F. Autism in Australia: community knowledge and autistic people’s experiences. J Autism Dev Disord. 2021;51(10):3677–3689. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04819-3
  • 34. Ahmed FY, El Karmalawy E, Helmy E. Assessment of knowledge and attitude of technical nursing school students regarding autistic children. Egyptian Nurs J. 2020;17(2):117–125. https://doi.org/10.4103/enj.enj_2_21
  • 35. Datu JAD. Knowledge with kindness is power! Knowledge about autism and kindness relate to better attitude towards persons with autism spectrum disorder. Int J Dev Disabil. 2023;69(3):452–456. https://doi.org/10.1080/20473869.2023.2193485
  • 36. Li X, Xu H, Zhang J. Attitudes of Chinese public towards the autism community: evidence from a decade of Weibo data. Heliyon. 2024;10(16):e35113. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e35113

Determination of 4th Year Undergraduate Students' Attitudes Towards Autism Spectrum Disorder

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 3, 105 - 111, 27.12.2024

Öz

Aim: The aim of this study was to evaluate the social attitudes of nurse, psychologist, special education teacher, classroom teacher and preschool teacher 4th grade candidates towards ASD.
Methods: The research data were obtained from a total of 161 students studying in the departments of nursing, psychology, preschool teaching, classroom teaching and special education teaching at a foundation university in the Turkish Republic of Northern Cyprus by using a personal information form and the social attitudes towards autism spectrum disorder scale.
Results: It was determined that the social attitudes of the students towards autism spectrum disorder were negative above the medium level. While gender was found to have no effect on attitudes towards ASD, it was found that students who were under 22 years of age, who did not take courses on ASD, who were studying in the department of nursing and who did not attend a symposium/conference on ASD had more positive attitudes. It was determined that the attitudes of the students working with a child with autism towards social life were more positive, but the social attitudes and knowledge about autism spectrum disorder in general were more negative for the students who did internship with a child with autism or participated in the examination of a child with autism.
Conclusion: It was found that it was necessary to improve the attitudes of students studying in the departments of classroom, special education and pre-school teaching, and that it was not enough to take a course on ASD, attend a conference or symposium, do an internship, or participate in the examination of a child with ASD in order to improve attitudes towards ASD.

Proje Numarası

Proje No: 1919B012216086

Kaynakça

  • 1. American Psychiatric Association; 2013. https://repository.poltekkeskaltim. ac.id/657/1/Diagnostic%20and%20statistical%20manual%20of%20 mental%20disorders%20_%20DSM-5%20(%20PDFDrive.com%20).pdf [Accessed: 24.09.2024]
  • 2. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Data and Statistics on Autism Spectrum Disorder; 2023. https://www.cdc.gov/autism/data-research/ [Accessed: 24.09.2024]
  • 3. T. C. Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ruh Sağlığı Dairesi Başkanlığı.Çocukluk Çağı Ruhsal Gelişimi. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/cocukluk-cagi-ruhsal-geli%C5%9Fimi.html#:~:text=%C3%9Clkemizde%20 b u % 2 0 a l a n d a % 2 0 y a p % C 4 % B 1 l m % C 4 % B 1 % C 5 % 9 F % 2 0 k a p s a m l % C 4 % B 1 , % C 3 % B 6 z e l % 2 0 i l a % C 3 % A 7 % 2 0 v e y a % 2 0 a%C5%9F%C4%B1%20yoktur [Accessed: 21.12.2024]
  • 4. Pirinççi S, Aksu H, Abacıgil F, Okyay P. Tıp fakültesi 6. sınıf öğrencilerinde otizm spektrum bozukluğu ile ilgili bilgi ve farkındalık düzeyi [the level of knowledge and awareness about autism spectrum disorder on 6th class students of Adnan Menderes University Faculty of Medicine]. Turk J Child Adolesc Ment Health. 2019;26(3):97–102. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2016.2016.06.028
  • 5. Burak Y, Ahmetoğlu E. Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların kaynaştırılması ve bütünleştirilmesinde öğretmenlerle ilgili değişkenlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Derg. 2020;19(73):478–503. https:// doi.org/10.17755/esosder.598005
  • 6. Yıldırım Hacıibrahimoğlu B, Ustaoğlu A. An investigation of preservice preschool teachers’ knowledge and attitudes toward children with autism spectrum disorders. Inonu University J Fac Educ. 2019;20(2):491–506. https://doi.org/10.17679/inuefd.441184
  • 7. Burak Y, Özden E, Sardroud EM. Okul öncesi öğretmenlerin otizm spektrum bozukluğu bilgileriyle problem davranışlardan rahatsız olma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Derg. 2022;12(1):366–380. https://doi.org/10.24315/tred.906666
  • 8. Boucher TQ, Lukacs JN, Scheerer NE, Iarocci G. Negative first impression judgements of autistic children by non-autistic adults. Front Psychiatry. 2023;14:1241584. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1241584
  • 9. Arslan, K. Otizmli bireylere yönelik toplumsal farkındalık düzeyinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Derg. 2023;11(34):28–47. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1167352
  • 10. Turnock A, Langley K, Jones CR. Understanding stigma in autism: a narrative review and theoretical model. Autism Adulthood. 2022;4(1):76–91. https://doi.org/10.1089/aut.2021.0005
  • 11. Rivera RA, Bennetto L. Applications of identity-based theories to understand the impact of stigma and camouflaging on mental health outcomes for autistic people. Front Psychiatry. 2023;14:1243657. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1243657
  • 12. Burak Y, Ahmetoğlu E. Otizmli çocukların eğitsel yerleştirilmesi, kaynaştırılması ve bütünleştirilmesine yönelik öğretmen görüşlerinin belirlenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg. 2019;9(18):685–728. https://doi.org/10.29029/busbed.586834
  • 13. Değirmenci Kurt A, Tomul E. Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Derg.2020;4(7):144–154.
  • 14. Gök G, Erbaş D. Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. Int J Early Childhood Special Educ. 2011;3(1):66–87.
  • 15. Rakap S. Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının desteklenmesinde doğal öğretim yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Derg. 2017;18(03):471–492. https://doi. org/10.21565/ozelegitimdergisi.319665
  • 16. Bakare MO, Ebigbo PO, Agomoh AO, Menkiti NC. Knowledge about childhood autism among health workers (KCAHW) questionnaire: description, reliability and internal consistency. Clin Pract Epidemiol Ment Health. 2008;4:1–8. https://doi.org/10.1186/1745-0179-4-17
  • 17. Uz S, Kaya K. Otizmli çocuklara ve ailelerine yönelik damgalama. J History Culture Art Res. 2018;7(1):663–683. https://doi.org/10.7596/taksad.v7i1.1411
  • 18. Gölbaşı H, Demirel Y, Karaca SN, Çicek AU, Saru SA. Sivas i̇l merkezinde otizm spektrum bozukluğunun (OSB) yaygınlığı ve aile sağlığı merkezleri sağlık çalışanlarının OSB farkındalıkları. Cukurova Med J. 2021;46(3):998–1008. https://doi.org/10.17826/cumj.904937
  • 19. Arslan R, Yanık D. Sağlık çalışanlarının çocukluk çağı otizmi hakkında bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Derg. 2022;10(3):930–940. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1107308
  • 20. Er-Sabuncuoğlu DM. Otizm bilgi düzeyi: okul öncesi eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Derg. 2016;3(1):28–52. https://doi.org/10.21020/husbfd.259140
  • 21. Flood LN, Bulgrin A, Morgan BL. Piecing together the puzzle: development of the societal attitudes towards autism (SATA) scale. J Res Spec Educ Needs. 2013;13(2):121–128. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2011.01224.x
  • 22. Batum S, Aydın A. Otizm spektrum bozukluğuna yönelik toplumsal tutumlar ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Derg. 2021;5(2):1–24.
  • 23. T. C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Yönelik II. Ulusal Eylem Planı 2023–2030; 2023. https://aile.gov.tr/media/134582/otizm_eylem_plani.pdf [Accessed:14.09.2024]
  • 24. Erdoğan Ç, Ceylan SS. Pediatri hemşireliği dersi alan öğrencilerin merhamet düzeyleri ve otizme karşı tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi: kesitsel çalışma. Türkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2022;14(3). https://doi.org/10.5336/nurses.2022-88106
  • 25. Tar E. Orem öz-bakım teorisine göre otizm spektrum bozukluğu olan çocuk ve ailesini tanılama süreci: olgu sunumu. Güncel Hemşirelik Araştırmaları Derg. 2021;1(3):126–134. https://doi.org/10.29228/tjdn.52019
  • 26. Hıdıroğlu S, Lüleci NE, Karavuş M, Karaketır SG, Karavuş A. A study exploring the autism awareness of students attending the department of preschool teacher education of a public University in Istanbul, Turkey. Marmara Med J. 2020;33(2):90–96. https://doi.org/10.5472/marumj.741719
  • 27. Kuzminski R, Netto J, Wilson J, Falkmer T, Chamberlain A, Falkmer M. Linking knowledge and attitudes: determining neurotypical knowledge about and attitudes towards autism. PloS One. 2019;14(7):e0220197. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0220197
  • 28. Zarokanellou V, Gryparis A, Papatheodorou P, Tatsis G, Tafiadis D, Papadopoulos A, et al. Societal attitudes towards autism (SATA): Validation of the Greek version in the general population. J Autism Dev Disord. 2024;54(4):1582–1593. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05842-2
  • 29. De Vries M, Cader S, Colleer L, Batteux E, Yasdiman MB, Tan YJ, et al. University students’ notion of autism spectrum conditions: a cross-cultural study. J Autism Dev Disord. 2020;50:1281–1294. https://doi.org/10.1007/ s10803-019-04343-z
  • 30. Mac Cárthaigh S, López B. Factually based autism awareness campaigns may not always be effective in changing attitudes towards autism: evidence from British and South Korean nursing students. Autism. 2020;24(5):1177–1190. https://doi.org/10.1177/1362361319898362
  • 31. White D, Hillier A, Frye A, Makrez E. College students’ knowledge and attitudes towards students on the autism spectrum. J Autism Dev Disord. 2019;49:2699–2705. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2818-1
  • 32. Chu SY, Lee J, Wong YY, Gan CH, Fierro V, Hersh D. Knowledge mediates attitude in autism spectrum disorders? Data from Malaysia. Int J Dev Disabil. 2023;69(4):568–577. https://doi.org/10.1080/20473869.2021.1975254
  • 33. Jones SC, Akram M, Gordon CS, Murphy N, Sharkie F. Autism in Australia: community knowledge and autistic people’s experiences. J Autism Dev Disord. 2021;51(10):3677–3689. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04819-3
  • 34. Ahmed FY, El Karmalawy E, Helmy E. Assessment of knowledge and attitude of technical nursing school students regarding autistic children. Egyptian Nurs J. 2020;17(2):117–125. https://doi.org/10.4103/enj.enj_2_21
  • 35. Datu JAD. Knowledge with kindness is power! Knowledge about autism and kindness relate to better attitude towards persons with autism spectrum disorder. Int J Dev Disabil. 2023;69(3):452–456. https://doi.org/10.1080/20473869.2023.2193485
  • 36. Li X, Xu H, Zhang J. Attitudes of Chinese public towards the autism community: evidence from a decade of Weibo data. Heliyon. 2024;10(16):e35113. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e35113
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Bozdağ 0000-0002-2636-8992

Serdar Bozdağ 0009-0005-2779-2647

Muhammed Furkan Aydın 0009-0007-1599-1088

Proje Numarası Proje No: 1919B012216086
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2024
Kabul Tarihi 4 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Bozdağ F, Bozdağ S, Aydın MF. Lisans 4. Sınıf Öğrencilerinin Otizm Spektrum Bozukluğuna Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. YIU Saglik Bil Derg. Aralık 2024;5(3):105-111.