Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 181 - 192, 01.08.2020
https://doi.org/10.2399/yod.20.730688

Öz

Aralık 2019'da Çin'in bildirdiği yeni tip Koronavirüs enfeksiyonu (Covid-19) birkaç haftada bütün dünyayı etkileyen bir pandemi boyutunu aldı. Pandemi, ülkelerin başta eğitim kurumları olmak üzere birçok alanda hızlı karar almalarını gerektirdi. Bu kapsamda 16 Mart 2020 tarihinden itibaren Türkiye'de üniversitelerin 2020-2021 bahar dönemini uzaktan eğitimle sürdürmeleri kararı alındı. Bu çalışmada, Türkiye'deki üniversitelerin Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin lisans öğrencilerinin memnuniyetleri incelendi. Çalışmayla bu süreçte karşılaşılan sorunların saptanması ve uzaktan eğitimin geleceğine yönelik farkındalığın artırılması amaçlandı. Survey deseninde tasarlanan çalışma, çevrimiçi (online) örnekleme yöntemlerinde e-posta listesi örnekleme kullanılarak 163 üniversitede (111 devlet ve 52 vakıf) öğrenim gören 17.939 öğrenci üzerinde yürütüldü. Veriler, çalışma kapsamında geliştirilen 5'li Likert, 22 madde ve (i) Yükseköğretim Kurulu Memnuniyeti, (ii) Üniversite ve Fakülte Yönetimi Memnuniyeti, (iii) Dijital İçerik/Öğretim Materyali Memnuniyeti, (iv) Senkron/Canlı Ders/Video Destekli Dersler Memnuniyeti ve (v) Teknik Alt Yapı Memnuniyeti faktörlerinden oluşan 'Uzaktan Eğitim Memnuniyeti Ölçeği' kullanılarak elde edildi. Çalışma verileri; betimsel testler, t-testi ve ANOVA testleri ile analiz edildi. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin memnuniyetlerini ifade eden faktör puanlarının ortalamaları 3.73 ila 2.63 arasında değişiklik gösterdi. En yüksek memnuniyetin yaşandığı alan 'Yükseköğretim Kurulu Memnuniyeti'; en düşük memnuniyetin yaşandığı iki alan ise 'Üniversite ve Fakülte Yönetimi Memnuniyeti' ve 'Dijital İçerik/Öğretim Materyali Memnuniyeti' olarak saptandı.

Kaynakça

  • Hamburg, M. (1985). Basic statistics: A modern approach. New York, NY: Harcourt, Brace Jovanovich.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., … Cao, B. (2020) Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395, 497–506.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017a). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması. Eskişehir: Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı Yayınları. doi:10.13140/RG.2.2.31233.76641
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017b). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması [TÜMA-2017]: Rapor özeti. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 132–144.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2018). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2018. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde <https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2019). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2019. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde < https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi (2020). Kriz döneminde farklı bir yönetim yaklaşımı raporu. 5 Nisan 2020 tarihinde <www.ahievran.edu.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020a). Basın açıklaması (26.03.2020). 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020b). Eczacılık programlarındaki öğrenciler için alınan karar. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020c). Hemşirelik programlarındaki öğrencilere uzaktan eğitim imkânı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020d). İntörnlere uygulamalı eğitim kolaylığı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020e). Koronavirüs (COVID-19) bilgilendirme notu: 1. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020f). Öğrencilere eğitime destek kotası. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020g). Öğretmen adayı öğrencilere müjde. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020h). Uygulamalı eğitimde değişiklik. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020i). Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020j). YÖK dersleri platformuna öğrencilerden yoğun ilgi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020k). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Nisan 2020 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020l). Yükseköğretim kurumları sınavı ertelemesi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • Yuan, J., Li, M., & Lu, Z. K. (2020). Monitoring transmissibility and mortality of COVID-19 in Europe. International Journal of Infectious Diseases, 95, 311–315.

Distance Education at Universities during the Novel Coronavirus Pandemic: An Analysis of Undergraduate Students' Perceptions

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 181 - 192, 01.08.2020
https://doi.org/10.2399/yod.20.730688

Öz

The novel Coronavirus infection (Covid-19) reported by China in December 2019 turned into a pandemic in a few weeks, which affects the whole world. All the countries had to act fast in many areas, education being one of the first and most important. With a prompt decision, Turkish universities started delivering spring term courses through distance education as of 16 March 2020. This study examined the satisfaction levels of undergraduate students regarding the distance education practices during the Covid-19 pandemic. The aim of the study was to identify the problems encountered during this period and to raise awareness about the future of distance education. The survey design was employed in the study, and it was carried out on 17,939 students studying at 163 universities (111 public & 52 foundation) through e-mail sampling. The data were gathered using the 'Distance Education Satisfaction Scale' (DESS), which was developed specifically for this study. The DESS is a five-point Likert type scale with 22 items. The DESS has 5 sub-scales: (i) Satisfaction with the Council of Higher Education, (ii) Satisfaction with the University and Faculty Management, (iii) Satisfaction with the Digital Content/Instructional Materials, (iv) Satisfaction with the Synchronous/Live Lessons/Video Supported Lessons, and (v) Satisfaction with the Technical Infrastructure. The data gathered in the study was analyzed using descriptive analysis, t-test, and ANOVA. The results revealed that the mean scores of the factors indicating student satisfaction ranged from 3.73 to 2.63. The dimension students are most satisfied with is the 'Satisfaction with the Higher Education Council'; and the two dimensions students are the least satisfied with are the 'Satisfaction with the University and Faculty Management' and 'Satisfaction with the Digital Content/Instructional Materials'.

Kaynakça

  • Hamburg, M. (1985). Basic statistics: A modern approach. New York, NY: Harcourt, Brace Jovanovich.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., … Cao, B. (2020) Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395, 497–506.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017a). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması. Eskişehir: Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı Yayınları. doi:10.13140/RG.2.2.31233.76641
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017b). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması [TÜMA-2017]: Rapor özeti. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 132–144.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2018). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2018. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde <https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2019). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2019. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde < https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi (2020). Kriz döneminde farklı bir yönetim yaklaşımı raporu. 5 Nisan 2020 tarihinde <www.ahievran.edu.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020a). Basın açıklaması (26.03.2020). 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020b). Eczacılık programlarındaki öğrenciler için alınan karar. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020c). Hemşirelik programlarındaki öğrencilere uzaktan eğitim imkânı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020d). İntörnlere uygulamalı eğitim kolaylığı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020e). Koronavirüs (COVID-19) bilgilendirme notu: 1. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020f). Öğrencilere eğitime destek kotası. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020g). Öğretmen adayı öğrencilere müjde. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020h). Uygulamalı eğitimde değişiklik. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020i). Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020j). YÖK dersleri platformuna öğrencilerden yoğun ilgi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020k). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Nisan 2020 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020l). Yükseköğretim kurumları sınavı ertelemesi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • Yuan, J., Li, M., & Lu, Z. K. (2020). Monitoring transmissibility and mortality of COVID-19 in Europe. International Journal of Infectious Diseases, 95, 311–315.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Engin Karadağ Bu kişi benim 0000-0002-9723-3833

Cemil Yucel 0000-0003-4183-8136

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karadağ, E., & Yucel, C. (2020). Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688

Cited By
















































































Pandemi döneminde uzaktan eğitim memnuniyetini etkileyen faktörler
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.780189








































Online Çalgı Eğitiminde Değerlendirme
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.15869/itobiad.1264388























Yayıncı

34633
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA

(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr 

     34636  34637  34638   34988

Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.