Individual career management involves exploring personal and environmental factors and setting realistic, achievable goals. The career self-management approach holds the individual solely responsible for career behaviors while also considering external factors. However, career development and management have been particularly challenging in developing countries due to the increasing surplus in labor markets. Economic and political factors in such countries may lead individuals to demonstrate more proactive behaviors. In Türkiye, although the current career literature focuses on the concept of career for individuals entering the labor market, through various conceptual and empirical studies, the meaning of other self-career management concepts has not been sufficiently explored. Therefore, this study examines university students’ perspectives on career self-management elements, including the notions of career, career planning, career exploration, and goal setting. Data were collected from 386 university students at two different public universities, and metaphor analysis—a method associated with the phenomenological approach—was used. As a result of the data analysis, four themes were identified: the meaning of career, the meaning of career planning, the meaning of career exploration, and the meaning of goal setting, along with various subcategories under each theme, in alignment with career literature. The most common metaphors regarding careers were “marathon” and “stairs.” Gaining insights into the perspectives of the emerging workforce on career concepts may provide valuable information for higher education institutions and career counselors.
Career Career Planning Career Exploration Career Goal Setting Metaphors.
Bireysel kariyer yönetimi süreci, kişisel ve çevresel faktörlerin keşfedilmesini, gerçekçi ve ulaşılabilir hedeflerin belirlenmesini içerir. Kariyer öz-yönetim yaklaşımı, dış çevre faktörlerini dikkate alırken, kariyer davranışlarının esas sorumlusunu birey olarak kabul eder. Ancak özellikle gelişmekte olan ülkelerde, işgücü piyasalarındaki işgücü arzının artması nedeniyle kariyer öz-yönetimi bireyler için zorlayıcı hale gelmektedir. Ekonomik ve politik faktörler nedeniyle bu tür ülkelerde bireyler, diğer ülkelere kıyasla daha proaktif davranışlar sergileyebilmek zorunda kalabilmektedirler. Türkiye’de mevcut kariyer yazını, çeşitli kavramsal ve görgül çalışmalarla işgücü piyasasına yeni giren bireyler için kariyer kavramının kendisine odaklansa da diğer kariyer öz-yönetimi kavramlarının anlamı yeterince incelenmemiştir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin kariyer öz-yönetimi unsurları olan kariyer kavramına ilaveten kariyer planlama, kariyer keşfi ve hedef belirleme konularına yönelik bakış açılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada iki farklı devlet üniversitesinde öğrenim gören 386 üniversite öğrencisinden veri elde edilmiş ve fenomenolojik yaklaşım için bir analiz yöntemi olan metafor analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda kariyer yazınına paralel şekilde kariyerin anlamı, kariyer planlamanın anlamı, kariyer keşfinin anlamı ve hedef belirlemenin anlamı isimli dört tema ve her temanın altında farklı alt kategoriler belirlenmiştir. En sık kullanılan metaforların “maraton” ve “merdiven” olduğu görülmüştür. Bu araştırmanın sonuçlarının yeni nesil işgücünün kariyer kavramlarına bakış açılarının anlaşılmasının yükseköğretim kurumlarına ve kariyer psikolojik danışmanlarına yol gösterebileceğine inanılmaktadır.
Kariyer Kariyer Planlama Kariyer Keşfi Kariyer Hedefi Belirleme Metaforlar.
Araştırma etik kurallara uygundur. Etik kurul kararı sisteme yüklenmiştir.
Destekleyen kurum yoktur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.