Bu araştırma, okul öncesi eğitim sınıflarının erken okuryazarlık açısından yeterliliğini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma örneklemi, farklı şehirlerde görev yapan 102 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler, sınıf ortamlarının erken okuryazarlık açısından değerlendirilmesi amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve Okul Öncesi Sınıflarında Erken Okuryazarlık Ortamı Değerlendirme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular, çoğu sınıfın orta düzeyde destek sağladığını, ancak bazılarının iyileştirilmeye ihtiyaç duyduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin mesleki deneyimi, eğitim düzeyi ve çalıştıkları okul türü gibi faktörlerin sınıf ortamlarının erken okuryazarlığı destekleme yeterliliği üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Ancak, çalışılan yaş grubuna ilişkin anlamlı bir farklılık saptanmıştır. 48–60 ve 60–72 aylık çocukların sınıflarının, 36–48 aylık çocukların sınıflarına kıyasla daha destekleyici bir erken okuryazarlık ortamı sunduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular doğrultusunda, öğretmenlerin hizmet içi eğitimle desteklenmesi, okullara mali kaynak sağlanması ve erken okuryazarlıkta ulusal sınıf standartlarının oluşturulması önerilmektedir.
This research aims to assess the adequacy of preschool education classrooms in terms of early literacy. The study sample consisted of 102 preschool teachers working in different cities. Data were collected via a personal information form and the Early Literacy Environment Assessment Scale of Preschool Classes to assess classroom environments regarding early literacy. The findings suggest that most classrooms provided moderate support, but some required further improvement. Factors such as teachers' professional experience, educational background, and the type of school they worked in did not significantly affect the adequacy of classroom environments in fostering early literacy. However, a significant difference was found concerning the age group taught. Classrooms for the 48–60 and 60–72-month-old groups offered a more supportive early literacy environment than those for the 36–48-month-old group. Based on these findings, it is recommended that teachers be supported with in-service training, financial resources be provided to schools, and nationwide classroom standards for early literacy be established.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 3 |